Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: I valet och kvalet...  (läst 12078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #30 skrivet: 27 oktober 2005, 13:32:14 »
Obelix och Grolim: Tack för era synpunkter, men kanske inte direkt svar på min frågeställning just nu....
Jag undrar alltså om det med dom förutsättningar och egna spekulationer om förbrukning som jag har angivet, de föreslagna pumpstorlekarna med de förutsättningar som angivits, skulle kunna vara gångbara för mig och i så fall vilken storlek som man skulle föredra. Det vill säga; finns det substans i förslagen.... När jag fått kläm på det, blir det lättare för mig att välja, även om jag skulle välja ett annat märke................

Jag är inte fastlåst vid Thermias Atria, är ganska klar över att de flesta marknadsförda pumparna i Sverige är ganska jämförbara och kan givetvis tänka mig andra märken också, men tänkte avverka en i taget så att säga.....får en känlsa av att Atria ska man inte fråga om på forumen, fast jag har säkert fel...

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: I valet och kvalet...
« Svar #31 skrivet: 27 oktober 2005, 14:15:31 »
visst.... om det är som du tror ang. din förbrukning när du inte är lat så = 3 - 3,5 kbm/år då borde du kunna klara dig med en EcoAir 107 + EcoLogic + Varmvattenberedare + beg. panna exv. Family 1100 (pris på blocket 3 - 10 000kr). Inköpspris för allt ovanstående blir då (hos rinkaby rör) 48 040 kr + den beg. pannan ca. 5 000 kr (årsm. omkring 2000 - 2002). Lägg till materialkostnaden för rör, isolering, ventiler mm. ca 10 000kr samt någon duktig VVS:are för säg 5 000 kr.

Totalkostnad blir då 68 040 kr monterat och klar, intrimmningen kanske din vvs:are står för i sitt pris (som annars är väldigt enkel att göra själv)

PS. Jag har gjort på detta sätt själv med min anl. Total kostnad blev för mig 50 000 kr

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #32 skrivet: 27 oktober 2005, 14:33:03 »
"ler" Blir säkert bra med CTC..MEN...Atria 8 eller 10 då??? huvuddunk....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!