Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill ha Tips & Tricks att fÃ¥ bort Isbildningen under Lvp Hur har ni fixat det ?  (läst 9033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
Vill ha Tips & Tricks att få bort Isbildningen under Lvp . Hur har ni fixat det då ?. Skulle vilja fixa det till sommaren . Jag har en Nibe 2025 - 8 Kw. Någon som har Tips &Tricks och gärna bilder tack
Mvh Christer Hbg
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har samma problem efter att det varit minusgrader länge här söderöver och då inte som brukligt haft några tödagar som minskat på isen under VP:n. Har fortfarande en bra bit upp till underkanten av VP:n, men fortsätter det att vara kallt månaden ut så kan det bli problem.

Det finns ett tråg från Nibe, KVT10 till 2020 och 2025, med en tillhörande värmekabel, som monteras under VP:n och med avlopp som drages till närmaste dagvattenrör. Det finns uttag i plinten på VP:n för värmekabeln. Tråget kostar en slant.

Ett annat alternativ är att ha ett löst plastkar/tråg stående på marken under VP:n och när det samlats is i denna så tömmer man den efter hand. Blir lättare än att hacka bort ett tjockt isberg.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
Har samma problem efter att det varit minusgrader länge här söderöver och då inte som brukligt haft några tödagar som minskat på isen under VP:n. Har fortfarande en bra bit upp till underkanten av VP:n, men fortsätter det att vara kallt månaden ut så kan det bli problem.

Det finns ett tråg från Nibe, KVT10 till 2020 och 2025, med en tillhörande värmekabel, som monteras under VP:n och med avlopp som drages till närmaste dagvattenrör. Det finns uttag i plinten på VP:n för värmekabeln. Tråget kostar en slant.

Ett annat alternativ är att ha ett löst plastkar/tråg stående på marken under VP:n och när det samlats is i denna så tömmer man den efter hand. Blir lättare än att hacka bort ett tjockt isberg.

/preset

Tack för förslaget om plastkar/tråg, det är superbt och billigt.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Glöm plasttråg
isen kommer att expandera i baljan och du kommer inte att kunna tömma den alternativt att plast baljan spricker

Om du skall ha en murbruksbalja ta en i PLÃ…T som denna typen
http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?kop=1&nr=19507&nodid=NULL
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
Glöm plasttråg
isen kommer att expandera i baljan och du kommer inte att kunna tömma den alternativt att plast baljan spricker

Om du skall ha en murbruksbalja ta en i PLÃ…T som denna typen
http://www.flinks.se/visa_produkt.asp?kop=1&nr=19507&nodid=NULL


Tack för tipset.

Utloggad Stigge1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej Alla

Jag har köpt Nibes tråg och jag måste säga att den känns jävligt (ursäkta språket) dyr, ca 2.500:-. Det är ett plasttåg men en värme kabel samt en slang på 60 cm. Men kan hitta på mycket för dem pengarna.

Fortsätt att hitta på och glöm inte att dela med er !!!

//Stigge1

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
Ja visst e det så Sigge 1
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
jag köpte en värmekabel för nÃ¥gra hundra ansluts nÃ¥nstans i pumpen sÃ¥ kabeln bara är pÃ¥slagen vid avfrostning.  Sedan sÃ¥ skaffade jag lite avloppsrör som jag sÃ¥gade mitt itu  samt lite alutejp funkar kanon. 
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
jag köpte en värmekabel för nÃ¥gra hundra ansluts nÃ¥nstans i pumpen sÃ¥ kabeln bara är pÃ¥slagen vid avfrostning.  Sedan sÃ¥ skaffade jag lite avloppsrör som jag sÃ¥gade mitt itu  samt lite alutejp funkar kanon. 

Bra ide, har du bild på det hela. Anar förstås hur du monterat.
F-n har ju kvar överbliven värmekabel till gamla LL-pumpen så nu ska det funderas ut lämplig historia. Vintern lär fortsätta länge till.

Kan kolla schemat själv men gärna tips var du monterade elkabeln. :)

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min vp har is ända upp. Nu har den gått en vecka så. Vattnet letar sig ut på nått sätt ändå så avfrostningen fungerar
Jag kör tills den larmar sen får det bli hilti och bila bort skiten om det nu skulle behövas
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Jocke Aero

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Har haft is ända upp i några veckor nu utan några problem. Men idga fick ja ett ryck o tog bort all is under pumpen.
Högg med yxa, slog med hammare o borrade med hiltin i ca 2 timmar innan isen va borta. Vilket skit jobb när det va -15, frös som en hund om händerna.

Till nästa år blir det o uppfinna ett kärl under med värmekabel i, som även kommer gå ned i dagvattenröret som är ingjutet i plattan som pumpen står på.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
Har haft is ända upp i några veckor nu utan några problem. Men idga fick ja ett ryck o tog bort all is under pumpen.
Högg med yxa, slog med hammare o borrade med hiltin i ca 2 timmar innan isen va borta. Vilket skit jobb när det va -15, frös som en hund om händerna.

Till nästa år blir det o uppfinna ett kärl under med värmekabel i, som även kommer gå ned i dagvattenröret som är ingjutet i plattan som pumpen står på.

Tycker isen i år är hårdare än någonsin så kanske mini dynamit behövs.....

Utloggad marcinpluta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Kraftig plastfolie under skapet. Rekord billigt, man maste bara kasta isen varje dag, annars blir det problem. Se till att vatten inte kommer under folien! (vand kanterna)

Halsningar
Marcin

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
Ett givet tips är att montera pumpen högre upp.. har sett massor som sitter alldeles för lågt..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!