Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus  (läst 2703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mila

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« skrivet: 08 augusti 2006, 14:52:59 »
Hejsan.

Ett reklamblad från Bauhaus där dom sålde en Panasonic luftvärmepump för 8900:- fick mig att börja fundera
över om detta var något för vårt fritidshus. Det värms nu av direkt-el när vi inte är där, +5-8 grader, och
braskamin när vi kan vara där och elda. Jag har kikat runt på forumet och har lärt mig en hel del, men jag
saknar fortfarande lite info. Jag har inga tidigare erfarenheter av värmepumpar.
Jag efterlyser därför praktiska erfarenheter av att hålla frostfritt i stugan mha av en luft/luft-värmepump.

1.Stugan ligger på Orust medan vi bor i Stockholm, så den skulle behöva kunna gå en månad eller två utan
tillsyn. Fungerar det utan att rengöra filtren oftare än så?

2. Klockradion står och blinkar ibland när vi kommer vilket betyder att det har varit strömavbrott.
Klarar alla modeller att automatiskt återstarta?

3. Är merkostnaden för en IVT som klarar att köra ner till +10 inne värd pengarna i stället för en som måste ha
+16 inne, tex en Panasonic?

4. Fjärrstyrning verkar en del liksom jag vara inne på. Helst skulle jag vilja kunna både höja temperaturen och få
larm om något är galet på distans. Finns det några modeller som är särskilt lämpliga för detta?
BÃ¥de bredband och telefon finns.

5. Andra saker ni upptäckte när ni kom tillbaks till fritidshuset/värmepumpen?

mvh
micke


Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2006, 15:13:37 »
Besvarar frågorna 1 och 2 i alla fall...

Satsa på en maskin med automatisk filterrengöring, så har du löst ett problem (finns både Panasonic och General/Fujitsu, kanske fler också). Automatisk återstart efter strömavbrott har Panasonic, och säkert General/Fujitsu också, men det kan jag inte bekräfta just nu.

Och frÃ¥ga 4: Det finns moduler som gÃ¥r att ansluta, sÃ¥ du behöver inte leta modell efter den inbyggda funktionen. Jag vet dessvärre inte vem som är tillverkare, inte heller vem som säljer, :(  men jag har fÃ¥tt mail flera gÃ¥nger frÃ¥n kinesiska tillverkare som vill sälja sÃ¥dana.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad mila

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2006, 11:24:54 »
Tackar. Självrengörande låter bra.

Slår en inverter ifrån någongång som skydd vid riktigt kalla temperaturer?
Startar den då igen när tempen stiger och vad händer om det varit strömavbrott samtidigt så att värmesystemen varit avstängda?
Jag vill ju inte gärna åka 100 mil bara för att tina en utedel och starta om den..
Det finns alltså moduler för fjärrstyrning som passar till samtliga modeller av LVP? Låter kanon, har du några länkar eller annan info?

MÃ¥nga frÃ¥gor men man lär sig ju mycket av alla människor här!!  :)

mvh
micke

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2006, 12:00:07 »
Vissa invertermaskiner har programvara som slår av vid låga temperaturer, men inte just de med självrengörande filter (Panasonic XE9EKE, Panasonic XE12EKE, General AWG14Ui, General AWG17Ui, etc.). Hur det är med nordiska versionen av Fujitsu vågar jag inte uttala mig om, det kan nog tolins eller vpgr svara på.

Shanghai Goldair Electric System Co, Ltd tillverkar fjärrstyrningsmoduler för telefon, det finns säkert fler också, men jag vet inte var du kan få tag i dem, om du inte köper en hel container från Shanghai. http://www.goldair.com.cn/Index_en.asp

Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2006, 13:45:06 »
Fujitsu Nocria har självrengörande filter till en kasset som man tömmer 1gång /år jag rek 2ggr.
AWYZ14, 8,4kW COP 4,44 den har även en UV-lampa som dödar bakterier i luften.

mvh Rickard

Utloggad mila

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2006, 22:30:12 »
...
General AWG14Ui, General AWG17Ui, etc.). Hur det är med nordiska versionen av Fujitsu vågar jag inte uttala mig om, det kan nog tolins eller vpgr svara på.
...


Hittar inte dessa två, motsvaras dom av AWY14LAZ och AWY17LAZ?
Eller är det AWYZ14LB Arctic?


/micke

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2006, 08:27:54 »
Hittar inte dessa två, motsvaras dom av AWY14LAZ och AWY17LAZ?
Eller är det AWYZ14LB Arctic?

Det är motsvarigheten till Fujitsu Nocria, men General säljs inte av generalagenten (det lät ju faktiskt kul!) i Sverige. Faktum är att märket General är precis samma maskiner som Fujitsu (hela sortimentet utom Norden-versionerna), den enda skillnaden är logotypen.
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad mila

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Praktiska erfarenheter av l/l-pump i fritidshus
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2006, 11:32:36 »
Eftersom det ser ut att vara en allmän rekommendation med filterrengöring var 14:e dag så verkar det i mitt fall vara nödvändigt med en självrengörande pump, dvs Panasonic eller General.
Jag vill inte heller i onödan värma huset till +16 när jag inte är där, så en modell med nattsänkning/lågtempläge skulle vara lämplig, dvs IVT eller Sanyo.
Suck, när man väl vet vad man vill ha finns det aldrig att köpa...   Sc:,h

Ingen på detta eminenta forum som verkligen använder sin pump som jag skulle vilja göra?

mvh
micke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!