Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag fÃ¥tt igÃ¥ng anläggningen med rimliga driftsvärden?  (läst 17749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Hopp

Nu har min anläggning gått 11 dygn:
Jag har följande driftsdata.

7.5 timmar VP per dygn
75% VB och 25% VV (4 personer). Medel ute har varit ca 5-7 C.
Pumpen går troligen var 100 minut vid ca 6C ute utan VV körning
(lite osäker då jag springer upp och ner för att kolla när den stannar).

VV verkar funka bra med fabrikinställningarna 51 med hysteres 4.
Den startar ladda VVB vid 51-2=49 C och går tills dess att underdelen på VVB manteln blir 51+2=53.1 C. Då laddar VP toppen av VVB manteln med ca 60C.

VB blir jag inte riktigt klok på.
Kör med fabrikinställningarna kurva 4.
Den ger ca 20-21 C inne vilket är utmärkt.
VP laddar volymtanken med delta t GT8-GT9 på 8-10C.
VB retur till VolymTanken brukar ligga på ca 25 C när VP går igång och stanna på ca 30 C (GT1).
GT8 stannar då på ca 38, dvs jag har tydligen en skitning på ca 8 C i VT....??

Raddarnas tur går ju upp lite när pumpen går.
Jag har externa cirk pumpen på 50W plus en extra golvärme slinga i kretsen med en andra cirkpump på ca 50W. Interna Cirkpumpen går på 1an, dvs 46W. Jag har just programerat Rego så att den stängs av och på med kompressorn.
Dock så blir delta t inte så stort över raddarna, jag gissar grovt på ca 4 C vid VB drift.
Delta T över raddarna sjunker sedan för att närma sig varandra innan nästa start (verkar logiskt då VT är tom då?).

KB in är ca 7.2 C och KB ut ca 3 C efter avslutad VB och VV körning.
Brine pumpen går på full rulle.
Filtren är ordentligt rensade (min första driftserfarenhet var larm
pga hög GT8 = smuts i filtret. Tack Jocke mfl).

Blir COP bra när man har så stort Delta T över Brine?
Kompressorn går ganska kallt vid VB körning (ca 68C).


Tacksam för en analys!

Mvh

Peter







Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Köldbärardiff ok, du har ju djupt hål och lång? kollektor??

vet inte om jag fattar riktigt...
hur är volymtanken kopplad??
Är det med 4 anslutningar bör stig och retur på pumpen o rad kretsen följa varandra.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du inte har tempgivaren för VBf monterad efter volymtanken så bör du nog ha den interna cirkpumpen på hela tiden, eller flytta givaren.
Annars kommer regleringen bara att styras av avsvalningstakten på VBf inuti värmepumpen.

Fel av mig, det var ju en IVT, byt ut VBf mot VBr i ovanstående text...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

VT har 4 rörsanslutning
TG1 sitter på bortre sidan av tanken dvs på elementsidan.
Dock så borde jag flytta den lite längre från VT då den kan få viss strålningspåverkan (liten? Den är ju rejält isolerad och temp diffarna små)

Fråga. Kan man lödskarva tempgivarkabeln några meter (de förefaller ha en rent resistiv last på några K Ohm)?

Mvh

Peter


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Yepp! Du kan skarva kabeln till GT1. Polariseringen kvittar.

VV laddas med start på GT3 och stannar på GT9 dvs. inställt VV-värde 45°C med 4°C diff startar VV-laddning på GT3 43°C. Stannar gör den när GT9 är 47°C. Borde ge en VV-temp på ca: 54°C.

VV-temp 60°C skapar sämre ekonomi/livslängd dvs. sämre COP och högre tryck/värme på hetgasen.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej Lexus

VVB fabriksvärdet är 51 +-2 C.
Dvs den startar vid 49 C och slutar på 53 C.
Detta mätes i manteln på VVB.
VP laddar då med GT8 på ca 59C och GT9 retur med upp till 53.

Jag har fått för mig att skiktningen i VVB blir ca 6 C.
Dvs 53 + 6 i toppen (=Gt8) 59 och 53 i botten dvs GT9.
Är detta för varmt?

Du förefaller ligga 6C kallare... (din GT8 borde stanna på 53, dvs VVB blir 53C).
VVB kan ju aldrig bli varmare än GT8 minus en gnutta.


Mvh

Peter studs



Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
När den stannar så har GT8 värdet GT9+deltaT.
I mitt fall har jag 7° deltaT vid VV-laddning.

Vad som är "för varmt" bestämmer pumpägaren, och i mitt fall är börvärdet 51° för varmt.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
En bild säger mer än ...
Min inställning är 49 +-2. Det blir alltså som mest 62 grader ut i kranen? Lite för varmt i så fall.
« Senast ändrad: 01 december 2006, 01:58:16 av Bit »
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Njae...har svårt att tro VV-temp kan bli högre än den temperatur som skickas dit.
Om inte jag kommer ihåg fel har det nämnts att temp i topp på VVB, kan vara 5° högre än GT3 dvs. temp i yttermantel.

Din VV-laddningen började strax under VV-börvärde och inte vid VV-börvärde minus 2°.
Efter avslutad värmedrift körs VV-laddning om GT3 är under börvärde, för att reducera starter.

Om du inte duschar väldigt varmt och länge, kan du nog ställa ner GT3 2-4 grader. Såg att du har C-modell, och kan då behöva lite högre temp beroende på förbrukning.

Fördelen är lägre hetgastemperatur/tryck och lägre förbrukning dvs. kompressorn drar mindre ström för att producera samma mängd energi.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
Ja,  det är ju teoretiskt omöjligt att VV blir varmare än allt annat.

Om värdena i diagrammet stämmer, så håller alltså inte tumregeln om att temp i topp på VVB är 5-6° högre än GT3. I mitt fall maximalt drygt 3°, vilket i sig borde vara för högt för vår del. Jag sänker börvärdet 2° så får vi se om det klagas ...

Tack!

IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag var på väg att skriva:
"kan vara 5° högre då GT3 har stabiliserat sig"....men det var ett för svårt ord för mig när jag skrev inlägget. Var väl trött.

Vid midnatt var din GT3 52°+5°=57° dvs. 2,5° lägre än GT8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Min inställning är 49 +-2.

åtminstone på sommaren kan man minska vv starterna, jag tycker det där ger onödigt många...

47+-minst 3 grader, kanske även 4 grader. vv tillgången blir lite mindre, men knappast märkbart.

På vintern kanske det inte blir så många extra starter för vv!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Nu blev jag lagom förvirrad. Sc:,h
Om jag har förstått rätt så gäller:

GT8 maxtemp (sluttemp) under VV laddning är ca 2,5 grader under maxtemp på VV i VVB.
Den skall alltid ligga över Legionella (ca 55C?).

Hysteresen bestämmer hur ofta pumpen skall gå.
Mao, ni föreslår:
Vintertid. Ställ VV på ca 49 hysteres 2.
Sommartid Ställ VV på ca 47 hysteres 3,5

Hur bör man trimma in elementen?
Några tips där?


mvh

Peter

edit: tog fram fel inlägg/Bertil  :-[
« Senast ändrad: 01 december 2006, 23:56:31 av Bertil »
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Dock så blir delta t inte så stort över raddarna, jag gissar grovt på ca 4 C vid VB drift.
Delta T över raddarna sjunker sedan för att närma sig varandra innan nästa start (verkar logiskt då VT är tom då?).

Pumpen pÃ¥ radkretsen kan du minska cirk lite där??   8 grader är lagom... IVT brukar skriva 10 grader, men det är nog bra om man inte har en tank... Maskinen bör gÃ¥ ett bra tag när man ska kolla tempskillnaden. Du kan tillfälligt höja tex värmekurvan.

På vintern passar pumpen på att "toppa" upp vv i samband med vv värme drift, då blir det inte så många "onödiga" starter. Du har väl en sån funktion antar jag.
Iofs duger grundisntällningen bra den också! Det är inge stora skillnader.
« Senast ändrad: 10 december 2006, 21:40:55 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Har jag fått igång anläggningen med rimliga driftsvärden?
« Svar #14 skrivet: 02 december 2006, 02:37:47 »
H
Hur bör man trimma in elementen?
Några tips där?

Jag har haft problem med att trimma in deltat lagom. Det räckte inte med att justera hastigheten på pumparna. Har golvvärme i källaren och installatören satte in en flödesventil för att kunna strypa flödet till denna, för att på så sätt kunna trycka upp vatten till övervåningen. Men det visar sig tvärtom att jag blivit tvungen att strypa returen från övervåningen istället. Annars blir det för varmt där när det är lagom i källaren (och deltat blir för litet). Förhoppningsvis har du det enklare hos dig, men förtvivla inte om du inte får till det med bara ändrade pumpinställningar. Skulle tro att du får skruva på flödena för att få till det optimalt.

Eftersom vi oftast är i källaren har jag satt inomhusgivaren där och sedan justerat allt annat utifrån det. Så bestäm vilket rum/våning som ska vara "riktmärke" innan du börja skruva, annars blir det en omöjlig uppgift.
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!