Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ngstarter  (läst 10795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
GÃ¥ngstarter
« skrivet: 21 juli 2015, 16:39:36 »
Hej!
Denna fråga är säkert ställd förut många ggr. Men ändå, jag har nyss fått HE C7 IVT installerad. Den har nu gått ganska exakt 20 dygn. Min fråga,pumpen har totalt gått 482tim kompressor 38 Tim samt 179 starter är det normalt? Känns som 179 starter på kompressors tid 38tim låter mycket? Känns som många korta starter?

Morton 👀
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2015, 18:40:59 »
Skickar mer info ang mina funderingar om starter o värden verkar ok.
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2015, 17:38:28 »
Ingen som har lite info ang funderingar. Jag själv tycker det är många starter på kompressor. Samt är ju mest starter på tappvatten hela tiden. Kan tillägga att jag har arbetstank också. Och tillslag på kompressor till radiatorer verkar normala. Det är till tappvatten det är så många tillslag.

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2015, 18:10:16 »
12 minuter i snitt för mestadels varmvatten låter normalt, antalet starter tycker jag också låter rätt normalt, antar att ni konsumerar mycket varmvatten ?

Vi är 5 i familjen och ligger lite lägre när det gäller antalet starter, brukar ligga mellan 4-7 ggr/dygn. Jag har dock justerat upp differens för varmvatten till 8 grader så jag får lite längre gångtider varje varmvattenladdning och därigenom färre starter.

Har för mig fabriksinställning för differens är 4, eller 5 grader.   Du har en annan Rego än vad jag har sÃ¥ jag vet inte vilka inställningar och hur vv styrs i din, men det borde finnas möjligheter att pÃ¥verka antalet starter och driftstiden vid varje start.

Värme skall du väl inte behöva nu under sommaren ?  NÃ¥n strötimme här och där märks inte i huset. Ställ förslagsvis in sommarurkoppling över en viss ute temp beroende pÃ¥ hur välisolerat huset är. Jag kör med +10 grader ute, kan dock krypa mer emot + 18 inne vissa dagar sen vÃ¥r /tidig höst, men dÃ¥ gör man en snabb brasa i kaminen.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2015, 18:26:24 »
Ok ja värme i hus är ju normalt. På rego 1000 kan man läsa av starter på kompressor för värme resp tappvatten. Och på värme har jag inte många starter men på tappvatten typ 4,5 i timmen ok kanske är korta starter men frugan o jag bara i hushållet.
Fick tips på support IVT idag,,ang ev luft i beredaren. Jag kolla o det var lite luft där fast jag lufta direkt efter installationen. Nåja jag har nu luftat o fyllt på expansionskärl. Samt jag har ställt in o ska göra en kort tids mätning så får vi se. Intressant det där att man kan ställa in så kompressorn går något längre vid start. Mer förslag ?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2015, 11:19:07 »
Det skulle kunna läcka vatten från manteln i beredaren till värmesystemet via trevägsventilen, om det drar iväg bara lite varmt vatten den vägen blir det många starter.
Du har ca 9 starter/dygn, vilket kanske är lite mer än normalta 4-7 starter, men mycket beror ju på hur ofta ni tappar varmvatten, så här när man är ledig från skola och jobb så används ju tappvarmvatten kanske lite oftare i de flesta hushåll.

Håller med om att du bör ställa om värdet för sommarläge/värmestopp så att du inte har några starter alls för värme vid denna årstid, det kan omöjligt behövas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2015, 13:04:55 »
Ok men om det läcker mellan mantel o beredare. Borde det inte bli blött då,samt trycket i expansionskärl sjunka.
Jag har nu gjort korttidsmätning efter jag lufta på beredare då har jag på ett dygn 10 tillslag på kompressor och tid kompressor har gått är 2Tim. Då är ju det något bättre gångtid än förrut nu är det ca 12 min på varje tillslag. Men fortfarande många tillslag OBS inget för värme bara tappvatten. Hm 10 starter alltså på ett dygn o tid på kompressor 2tim.
Blir inte klok på detta,borde ju ej vara så många starter på dygnet. Vi är bara 2 i hushållet och spolar väldigt lite varmvatten.
Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2015, 13:32:54 »
Jag är inte så insatt i IVT:S styr, men noterade att du kör på eknomiläge, detkanske innebär att den inte värmer vattnet lika varmt, men istället startar lite oftare?
Kan du inte kolla vad ekonomiläge egentligen gör?

OM vatten läcker ut i värmekretsen via trevägsventilen så blir det inga läckage, det är samma system, men växlar bara det varma flödet från kompressorn så att det går antingen i varmvattenberedarens mantel, superinternt i värmepumpsskåpet, eller så låter man (via växelventilen) vattnet från kompressorn gå ut i radiatorkretsen.
Om växelventilen inte är helt tät kan ett litet flöde gå genom manteln även när kompressorn står still och flödet egentligen helt skall gå i värmekretsen.
Det är ett mycket vanligt fel på värmepumpar, men inte när de är nya, det är därför lite långsökt just i detta fall.
Tycker ändå att 10 starter/dygn för tappvarmvatten är mycket om ni bara är två och rätt sparsamma med tappvarmvatten.
Difftempen mellan tillslag 46 grader, och frånslag 54 grader är 8 grader, det är rätt lite, jag har t.ex. 42 - 55 på min värmepump.
Prova sänka tillslag till 44 grader och höj frånslag till 55 grader så blir det nog bra.

Ser man till den energi ni förbrukat så blir det ju ca 250-280 kWh för varmvatten på 20 dagar, eller runt 4800 kWh/år, vilket är helt normalt.
« Senast ändrad: 24 juli 2015, 13:43:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2015, 14:32:19 »
Tack Rickard ! Lärt mig något nytt igen. Tänkte på diff ang temp, ska kolla läget ang det och prova o ändra.,vart ? Är comfort läge bättre? Precis, känns som det inte är otätt mellan mantel o beredaren har hört också att det är vanligt fel. Men hur kolla det? Tack för din support

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2015, 14:40:19 »
Glömde fråga dig Rickard kör du legionella körning? Tänkte ang diff 42 - 55 som du kör. Kör du comfort eller ekonomi körning?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2015, 18:41:55 »
Vilka värden för tillslag resp frånslag som är lämpliga beror nog på vart givaren sitter på min Nibe 1245 har jag tillslag på 41 grader och har för mig att frånslag ligger på 47 grader. Skulle jag välja frånslag på 55 grader så klarar den det inte med kompressorn utan då får elpatron hjälpa till men givaren sitter nånstans i botten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2015, 23:18:57 »
Sommarurkopplingen är viktigt som Håkke påpekar, även om
den inte tillverkar värme så läcker det värme vid växelventilen
och t-röret nere vid VV- behållaren när man har flöde förbi dom.
Och jag skulle ändra från ekonomi till normalläge. När man har
ekonomiläge så är förbrukningen via VV- behållaren högre än
om du kör med normalläge beroende på den låga temperaturen
i tanken.   

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2015, 14:17:25 »
Ok nu har jag ställt in pÃ¥ comfortläge, och även gjort korttidsmätning sÃ¥ fÃ¥r vi se om starter blir mindre o typ längre. Det här med sommar urkoppling hittar jag ej. Det ända som jag kan göra är att ställa ner temp utomhus lägre nu stÃ¥r pÃ¥ 18 gr. Tror jag tittar pÃ¥ fel? Sen det här med diff intressant hittar start o stopp ang justering av temp pÃ¥ tappvatten men fast jag loggar in som installatör kan jag ej ändra dessa värden...😈

Morton ☔️⚡️
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #13 skrivet: 25 juli 2015, 16:24:56 »
Sommarurkopplingen är viktigt som Håkke påpekar, även om
den inte tillverkar värme så läcker det värme vid växelventilen
och t-röret nere vid VV- behållaren när man har flöde förbi dom.
Och jag skulle ändra från ekonomi till normalläge. När man har
ekonomiläge så är förbrukningen via VV- behållaren högre än
om du kör med normalläge beroende på den låga temperaturen
i tanken.

Kan du förklara dig lite, "förbrukningen via VV-behållaren större" ???
Ekonomiläge gör ju bara lite kallare varmvatten (Men ändå nog varmt) för att maskinen skall få högre COP och längre livslängd, det skall vara billigare, inte dyrare.
Jag rekommenderar ekonomiläge och utökad område mellan start och stopp.

@Morton
Var du ändrar det hittar du i manualen, liiite arbete mÃ¥ste du allt göra själv.  ;)
Legionella körs automatiskt var 14:e dag för mig (har Nibe)

På Nibe ställer man bara starttemperaturen, stoppet ligger på driftpressostaten, på min gamla pump tror jag inte jag kan ställa så högt stoppvärde att den värmer med elpatron, det gör den bara om jag aktiverar extra varmvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: GÃ¥ngstarter
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2015, 17:07:10 »
Ok olika bud... Vill ju helst köra ekonomiläge,men jag kan inte ändra start o stopp ang tappvatten temp. På IVT display går att köra som kund eller installatör och på dessa inloggningar kan man göra en hel del men inte ändra vissa värden o inställningar det måste IVT göra. Jag inte data nörd etc men lite förstår jag.. Eller har jag missat något? Svårt att beskriva om ej samma modell på pumpar har alltså IVT he c7. Hittar start o stopp men kan ej ändra dessa värden hm.

Morton 👍🏼
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!