Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar kring effekt / effektminskningar  (läst 1694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • E-Logger
Funderingar kring effekt / effektminskningar
« skrivet: 12 februari 2017, 08:37:13 »
Hej alla genier,

Jag har en Thermia Optimum Duo på 8kW med tillhörande rumsgivare från 2010 som tuffat och gått som tåget sedan dess (sånär som på ett cirkulationspumps byte på Brine). På sista tiden så tycker jag märka en viss effektminskning? Men jag baserar det mest på känsla. Jag har loggat med the ThermIQ sedan några år tillbaks.

Jag tycker eldriften gÃ¥r igÃ¥ng vid för höga utetemperaturer. Vid installation (2010) sÃ¥ vill jag minnas att det dröjde till utetempen var nerÃ¥t -10 -12 grader innan eldrift drogs pÃ¥. Här om dagarna sÃ¥ kan det räcka med en 2-3 minusgrader vissa fall.  Jag förstÃ¥r att det är mycket annat som säkert spelar in (varmvattenproduktion kanske? osv)

Pumpen gÃ¥r pÃ¥ fabriksinställningar sÃ¥när som pÃ¥ kurvan som jag höjt och sänkt genom Ã¥ren, för att testa fram en bra fungerande kurva. Det är mÃ¥nga andra inställningar som jag inte har koll pÃ¥ (och därför lÃ¥tit vara): Integralgräns A1, Integralgräns A2, Hysteresgräns värme osv..  Är dessa nÃ¥got man bör justera ?  Är det nÃ¥gon som har förslag pÃ¥ förbättringar ? (Min ThermIQ ligger aktiv här (för den som kan tyda diagram/värden): http://lindhaga.duckdns.org:8082/index.php    anv/lösen: demo/demo)

Sjunker effekten pÃ¥ värmpumpar genom Ã¥ren? Hur lÃ¥ng tid kan man räkna med att fÃ¥ ut? Sjunker effekten i borrhÃ¥len?  (jag vill jämföra lite med bilar, som alltid tappar hästkrafter med tiden)

Märks det att jag är helt novis pÃ¥ detta?  ::)

Med vänlig hälsning,
Niklas
Thermia Optimum Duo 8

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Funderingar kring effekt / effektminskningar
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2017, 10:02:29 »
Hei,

Når min VP var 7-8 år gammel fikk jeg tilsvarende problem som du beskriver. Det var skit (rust partikler) og magnetitt i varmevekslerne som var problemet hos meg. Har du muligheter for å gi noen temperaturer på vann og kjølemedium inn/ut av varmevekslerne ?
Kan du også oppgi hvilke hastighet dine sirkulasjonspumper surrer på?
« Senast ändrad: 12 februari 2017, 10:09:03 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad _Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • E-Logger
SV: Funderingar kring effekt / effektminskningar
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2017, 12:37:03 »
Hei,

Når min VP var 7-8 år gammel fikk jeg tilsvarende problem som du beskriver. Det var skit (rust partikler) og magnetitt i varmevekslerne som var problemet hos meg. Har du muligheter for å gi noen temperaturer på vann og kjølemedium inn/ut av varmevekslerne ?
Kan du også oppgi hvilke hastighet dine sirkulasjonspumper surrer på?

Ok, tack! Jag kanske fÃ¥r kolla upp värmeväxlarna, det bildas väl en del avlagringar med tiden.  Jag vet inte om jag hittar nÃ¥gra mätvärden för temp. pÃ¥ vatten och köldmedium vid värmeväxlarna.  Men cirkulationspumparna: Köldmedium (mellan 50-100%) och framledning/till radiatorer (mellan 40-60% ca)

Smuts i värmesystemet låter som en vettig orsak.

Med vänlig hälsning,
Niklas
Thermia Optimum Duo 8

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Funderingar kring effekt / effektminskningar
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2017, 14:13:14 »
Börja med filtret och se vad som händer med flödet och värmespridningen. Kanske även kolla att cirkulationspumpen är i ordning.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad _Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • E-Logger
SV: Funderingar kring effekt / effektminskningar
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2017, 18:05:25 »
Börja med filtret och se vad som händer med flödet och värmespridningen. Kanske även kolla att cirkulationspumpen är i ordning.

Ahh. Tack! De där filtren har jag faktiskt aldrig rengjort  :-\  Det bör nog vara dags, läser manualen där man hänvisar till tvÃ¥ gÃ¥nger per Ã¥r.. dÃ¥ fÃ¥r man skämmas lite.

Niklas
Thermia Optimum Duo 8

Utloggad _Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • E-Logger
SV: Funderingar kring effekt / effektminskningar
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2017, 17:14:16 »
Är det någon som har koll på ifall det är dessa filter som ska rengöras ?

De var väldigt små tycker jag (5-6 cm), men de kanske inte är större..

Thermia Optimum Duo 8

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring effekt / effektminskningar
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2017, 18:42:20 »
Svar nej  det verkar vara avtappning  (VB / radiatorvatten )vet inte om det sitter ett ventilfilter i din dÃ¥ sitter den kanske i VP
annars sÃ¥ ska det sitta ett pÃ¥ VB och ett pÃ¥ VP  det finns ett foto i forumet ,nÃ¥gon som var

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!