Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump  (läst 1349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Pirttilä

  • Gäst
Jonas Pirttilä
Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump
« skrivet: 14 januari 2020, 11:31:39 »
Jag har monterat en monobloc på returen på ett
Befintligt system med en Thermia bergvärme. Problemet som uppstår är att Monoblocken slår ifrån när den varvar ner sin cpump och då känner av thermians cpump. Felkod c0-00. Flödesvakt.

Jag har varit i kontakt med support men får inget vettigt ur dem. Förslagen har varit koppla bort den andra pumpen alt gör en bypass. Bypass blir både dyrt och ineffektivt.

Jag har ändrat och testat en hel del inställningar som jag tycker borde hjälpt men samma bekymmer kvarstår. Vad är det jag missar?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2020, 12:00:26 »
Du missar att det finns en flödesvakt i Daikin-pumpen. Den känner av både om det är ett ofrivilligt flöde eller om flödet uteblir alt. är för lågt.

Bypass ineffektivt? Hur tänker du då?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2020, 13:04:55 »
Du måste koppla in monoblocken på returledningen med 2 st. avstick. Avståndet mellan avsticken skall vara ca 50 cm eller mer.

Mvh
D
« Senast ändrad: 14 januari 2020, 13:07:28 av Daikin_ »

Jonas Pirttilä

  • Gäst
Jonas Pirttilä
SV: Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2020, 07:28:20 »
Du missar att det finns en flödesvakt i Daikin-pumpen. Den känner av både om det är ett ofrivilligt flöde eller om flödet uteblir alt. är för lågt.

Bypass ineffektivt? Hur tänker du då?

Tack för svar. Jag är väl medveten om flödesvakten, den som larmar ju. Bypassen jag fick info om när jag frågade efter lösningar kändes onödigt krånglig iaf.

Du måste koppla in monoblocken på returledningen med 2 st. avstick. Avståndet mellan avsticken skall vara ca 50 cm eller mer.

Mvh
D

Tack för svar. Jag hade ont om plats så jag har satt dem ca 25cm ifrån varandra med en backventil. Är det så viktigt med avståndet?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2020, 20:58:30 »
Kolla om 25 cm fungerar. Du kommer märka det. Ju längre desto bättre.
Lycka till !

Jonas Pirttilä

  • Gäst
Jonas Pirttilä
SV: Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2020, 09:22:18 »
Kolla om 25 cm fungerar. Du kommer märka det. Ju längre desto bättre.
Lycka till !

Jag ändrade till 60cm nu och det verkar ha fungerat, iaf än så länge. Jag försöker förstå fysiken bakom det bara, vad är den stora skillnaden?

Tjejen säger ju att längden inte spelar nÃ¥gon roll  dontknow

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monobloc 7kw + Thermia 12kW bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2020, 09:48:23 »
Jag ändrade till 60cm nu och det verkar ha fungerat, iaf än så länge. Jag försöker förstå fysiken bakom det bara, vad är den stora skillnaden?

Tjejen säger ju att längden inte spelar nÃ¥gon roll  dontknow

Monoblocken har en flödessensor som mäter systemet och styr flera funktioner.
Flödessensorns funktion kontrolleras/kalibreras vid stopp. Maskinens logik förväntar sig en spänning om 0 volt från sensorn då inget flöde (skall inte) finnas. Om spänningen avviker så antar systemet att det är fel på sensorn och då anses den ej tillförlitlig.
Om du har en extern cirk. pump som drar vatten igenom monoblocken så kommer den att skapa en spänning även om Monoblocken står stilla. = C0 larm.
Den kopplingen du har gjort nu kommer att låta externt flöde passera sensorn utan att larma.
Monoblocken kommer vid sampling att suga in vatten och kommer att konstaterara att behov föreligger och då startar systemet. Din bergvärme har ett eget flöde som suger med vattnet från monoblocken och då kommer den inte alltid behöva starta då Monoblocken redan har värmt upp vattnet.

Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!