Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För HÖG temperatur pÃ¥ framledning IVT 490  (läst 9506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Silent H

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: StÃ¥ngby, Lund, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har flyttat in i ett nytt hus, 2 plan, 140 kvm. Golvvärme på nedervåning och element däruppe.
IVT 490 är min värmekälla.
Den funkade bra i början, men det var lite varmt i huset sÃ¥ dÃ¥ skruvade jag ner kurvan frÃ¥n 4 till 2. Samtidigt slutade allt  fungera. Elpatrornen var pÃ¥ hela tiden, men fick inget varmvatten. Efter tips härifrÃ¥n upptäckte jag att överhettningsskyddet hade gÃ¥tt (den undertill ni vet som är trög att trycka in). Nu fungerar varmvattnet jättebra. Pannan är oftast i vila (utom när vi har duschat. DÃ¥ gÃ¥r kompressorn igÃ¥ng)

Nu har jag fått ett nytt problem: framledningstemperaturer är på tok för hög. GT1 visar 35 grader när börvärdet är 25. Vilket blir till följd att vi har supervarmt (runt 25 grader). Även om vi stänger av elementen så cirkulerar ju varmvattnet i huset (eller är det inte så?).

Vad är fel? Hur åtgärdar jag det (Kan jag göra det?)
NÃ¥gon annan som har samma problem?

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: För HÖG temperatur på framledning IVT 490
« Svar #1 skrivet: 04 april 2009, 22:00:45 »
Jag ibland liknande problem med min gamla Elektrostandard 380. Framledningstemperaturen blir på tok för hög trots att både värmepump och elstegen sällan är på. Detta tror jag beror på att "värmeskölden" går på vid varmvattenvärmning, och krutar på rejält. När sedan ventilen går tillbaka till "huset" så läcker det, och håller uppe tempen. Sist så kom jag till rätta med det genom att slå av cirkulationspumpen. Efter en timme så larma den för "hög framledningstemp", då slog jag igång den igen. Sen har det varit bra. Inga mer 40 + i framledning när man har 25 + inne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För HÖG temperatur på framledning IVT 490
« Svar #2 skrivet: 05 april 2009, 09:36:37 »
Jag tycker det låter som problem med shunten i 490:n, den kan ha fastnat eller så. Jag tror man kan justera den manuellt genom att trycka in ratten, prova att motionera den lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Silent H

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: StÃ¥ngby, Lund, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För HÖG temperatur på framledning IVT 490
« Svar #3 skrivet: 07 april 2009, 12:45:02 »
Jag ibland liknande problem med min gamla Elektrostandard 380. Framledningstemperaturen blir på tok för hög trots att både värmepump och elstegen sällan är på. Detta tror jag beror på att "värmeskölden" går på vid varmvattenvärmning, och krutar på rejält. När sedan ventilen går tillbaka till "huset" så läcker det, och håller uppe tempen. Sist så kom jag till rätta med det genom att slå av cirkulationspumpen. Efter en timme så larma den för "hög framledningstemp", då slog jag igång den igen. Sen har det varit bra. Inga mer 40 + i framledning när man har 25 + inne.

Kanske är en idé men det känns fel iom att det inte är samma värmepump (eller har jag fel).

Jag tycker det låter som problem med shunten i 490:n, den kan ha fastnat eller så. Jag tror man kan justera den manuellt genom att trycka in ratten, prova att motionera den lite.

Jag testade med att höja värmekurvan till max (dessutom parallellflyttade jag kurvan til max). Då gick shunten upp till max och värmen steg i framledningen. När jag sedan sänkte värmekurvan till 2:an igen gick shunten tillbaka. Då gick temperaturen ner i framledningen till normala nivåer (runt börvärdet), men det varade bara en dag. Antagligen så brassade jag på så mycket så att värmevattnet blev kallare och då också framledningen. Samma händer när jag och min sambo duschar på morgonen. Då sjunker temperaturen på framledningen. Fast när vi kommer hem på kvällen är temperaturen hög igen.

Jag har ringt och pratat med VFB i Malmö (det är de som har installerat värmepumpen). De sa att jag skulle försöka förlänga tidsintervallet på värmespetsen till 30 dagar (tror att den står på 7 dagar nu, så det verkar lite långsökt). Jag skulle även se om pannan var luftad ordentligt (men borde inte temperaturen vara lägre om det är luft i?). Som en sista åtgärd skulle jag öppna termostaterna på elementen till fullt för att se om temperatuern stabiliserar sig (just nu har vi sänkt ner dom för att det inte ska bli så himla varmt i huset).
Han frågade om shunten rörde på sig och om utetermometern stämde (jag svarade JA på bägge), så jag tycker att de är mycket hjälpsamma.

Någon mer som har några bra idéer, eller ska de börja byta delar? (Det borde väl gå på garantin, jag har ju bara bott där i tre veckor och den är helt ny?)

Utloggad Silent H

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: StÃ¥ngby, Lund, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För HÖG temperatur på framledning IVT 490
« Svar #4 skrivet: 07 april 2009, 12:48:35 »
Om jag slår ifrån husvärmen genom att justera sommardrift, då borde jag väl se om shunten läcker? Dvs om det blir varmt då (i GT1) så måste det vara fel på shunten? Eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För HÖG temperatur på framledning IVT 490
« Svar #5 skrivet: 07 april 2009, 16:29:14 »
Jag testade med att höja värmekurvan till max (dessutom parallellflyttade jag kurvan til max). Då gick shunten upp till max och värmen steg i framledningen. När jag sedan sänkte värmekurvan till 2:an igen gick shunten tillbaka. Då gick temperaturen ner i framledningen till normala nivåer (runt börvärdet), men det varade bara en dag. Antagligen så brassade jag på så mycket så att värmevattnet blev kallare och då också framledningen. Samma händer när jag och min sambo duschar på morgonen. Då sjunker temperaturen på framledningen. Fast när vi kommer hem på kvällen är temperaturen hög igen.

Hmmmm.... shunten rör sig som den ska men kan inte styra värmen.  ???

Antingen är det shunten som inte kan stänga ordentligt, typ att när den tror den är stängd är den fortfarande öppen till en viss del. Kolla vad som händer om du ställer ner kurvan till 0?
Stänger shunten då eller är den fortfarande öppen?

Eller är det styrkortet som inte funkar som det ska.

Men detta borde installatören kunna felsöka tycker jag, detta är helt klart en reklamationsgrej om 490:n är ny.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 641
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!