Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 oktober 2020, 13:43:00 »

Det är relativt små temperaturförändringar i ett värmepumpssystem, så det funkar säkert bra att ligga lite under rekommendationen.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 25 oktober 2020, 10:05:14 »

Rekommendationen är minst 5% för ett öppet kärl, och minst 7% för ett tryckkärl.
Att tryckkärlet behöver vara lite större är för att belastningen på gummiblåsan inte skall bli så extrem.
Kör man med värmepump så har man ju som regel aldrig mer än 55 grader i systemet, så många gånger kan det säkert fungera bra med mindre än 4% för ett tryckkärl.
Men jag pratar alltså om vad som är rekommenderat, inte om vad som är möjligt.

Har som sagt kört med liknande storlek tidigare och såvitt jag vet har den tidigare ägaren också kört med det i runt 18 års tid.
Jag kan förstå att det finns ett rekommenderat etc men om det fungerat ok i 18 år tidigare kanske just storleken inte är en detalj att hänga upp sig på tänker jag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 oktober 2020, 07:30:40 »

Rekommendationen är minst 5% för ett öppet kärl, och minst 7% för ett tryckkärl.
Att tryckkärlet behöver vara lite större är för att belastningen på gummiblåsan inte skall bli så extrem.
Kör man med värmepump så har man ju som regel aldrig mer än 55 grader i systemet, så många gånger kan det säkert fungera bra med mindre än 4% för ett tryckkärl.
Men jag pratar alltså om vad som är rekommenderat, inte om vad som är möjligt.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 oktober 2020, 21:12:19 »

Menade han kanske skall minst vara?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 22 oktober 2020, 20:22:08 »

Ett tryckkärl skall ha volymen 7% av totala vattenvolymen.

Skall är ett väldigt starkt ord i det här sammanhanget, vad händer om man har ett större expansionskärl än 7%?

Sen undrar jag hur Daikin kunde integrera in sitt expansionskärl i värmepumpen utan att veta om husens förutsättningar, om nu 7% är så jätteviktigt!


Jag har fått ett värmesystem till att sköta om i en nyinköpt liten gård, tur att det är en Thermiapump som huvudsaklig värmekälla. Värmepumpen fungerade bra med det lilla 8 liters expansionskärlet och levererade värme tills blev liiite kyligare, sen kollapsade värmesystemet och manometern stod på noll en lördagsmorgon. Att det större 320 liters expansionskärlet inte fungerade hade jag redan räknat ut!

Nu hade jag redan beställt ett mindre Flamco expansionskärl på 100 liter innan detta skedde, det hade inte levererats så jag fick åka 40 mil T/R en söndagsmorgon och sätta på ett expansionskärl på 35 liter som jag hade liggandes hemma som en nödlösning för att dom inte skulle frysa. Ett expansionskärl som jag bara köpte för några år sedan att det var så billigt från Polen, det fick i alla fall en av ungarna glädje av :)

Tidigare hade anläggningen 320 + 8 liter i expansionskärl vilket tar onödig mycket plats och det är lååångt över 7%, jag minskade expansionskärlen med 228 liter och det är fortfarande rejält över 7% så därför undrar jag och säkert många med mig, varför SKALL expansionskärlet vara 7% eller t.o.m något mindre.

Ett för litet expansionskärl är i alla fall värdelöst!

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 oktober 2020, 17:55:43 »

1,5 bar motsvarar 15 höjdmeter och det räcker mer än väl till vanliga småhus och det finns ingen orsak att ha så högt tryck i systemet. Normalt räcker det mer än väl med ett tryck runt eller lite under 1 bar. Man vinner ju inget med att ha ett tryck som är högre än nödvändigt.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 22 oktober 2020, 17:33:13 »

Den där säkerhetsventilen skall normalt vara på 1.5 bar, så om du hela tiden fyller på om det blir lägre tryck så är det därför det fortsätter trycka ut vatten när värmepumpen gör värme.
Har du ett hus som har mer än tio meter från expansionskärlets nivå och uppåt kan du behöva en säkerhetsventil med högre tryck.
Låt det bara vara och se vad trycket hamnar på, slutar det så småningom komma vatten från ventilen så är nog allt OK.

Har inte fyllt på något, trycket är hittills stabilt på runt 1,2 bar för tillfället.
Du verkar dessvärre ha missat att läsa vad jag skrev, jag skrev att jag själv justerade ned trycket för att få det att sluta läcka.

Däremot bör det väl inte börja läcka/släppas ut tryck vid så lite som 1,5 bar kan man tycka.
Det var lite mer det som är ett frågetecken för tillfället.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 oktober 2020, 14:12:05 »

Den där säkerhetsventilen skall normalt vara på 1.5 bar, så om du hela tiden fyller på om det blir lägre tryck så är det därför det fortsätter trycka ut vatten när värmepumpen gör värme.
Har du ett hus som har mer än tio meter från expansionskärlets nivå och uppåt kan du behöva en säkerhetsventil med högre tryck.
Låt det bara vara och se vad trycket hamnar på, slutar det så småningom komma vatten från ventilen så är nog allt OK.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 22 oktober 2020, 11:33:55 »

Mmm, är acktanken kopplad till värmesystemet så behöver du nog ett större kärl, men om det rinner hela tiden (och alltid är högt tryck i systemet) så borde inte det vara grundproblemet.
Ett tryckkärl skall ha volymen 7% av totala vattenvolymen.
Har du en tank på 500 liter och 150 liter i resten av systemet så behöver du ett kärl på 45 liter.
I ett värmepumpsvärmt system kanske man kan ha lite mindre, men om man skall följa normala riktlinjer så hamnar man där.

Huruvida du har fått vad du beställt kan man säkert diskutera.

Kärlet har redan något större dimensioner än det gamla vi hade tidigare (till en NIBE F 1155 8,5kw) och acktanken (BORÖ) är inte utbytt.
Niben gick och fungerade fint (när den fungerade vill säga) och elförbrukning och annat var rentav ganska mycket lägre än förväntat trots värmepumpens ålder på bortåt 18 år.

Här är specarna för acktanken:

Modell: TI 500/FC300
Volym radiator: 200L
Drifttryck: 1,5 bar
Provtryck: 2,0 bar
Drifttemp max: 100c

Beredarvolym: 300L
Drifttryck: 10 bar
Provtryck: 13 bar

-

Det rinner inte hela tiden utan detta var något som inträffade vid installation varpå jag justerade trycket själv (då säljaren vägrade bara skicka ut rörpulare...) varpå det slutade rinna. Enligt säljaren är tryck om 1,5 bar normalt. Så kan det säkert vara, men då är det väl knappast normalt att det läcker då ...

Den gamla Niben fungerade annars utan problem vid allt från 0,5-1,5 bar för exp-kärlet och det gamla exp-kärlet började inte "läcka" (dvs tvingade släpp av tryck) förrän man började testa trycket och således drog trycket över runt 2,5-3 bar om jag minns rätt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 oktober 2020, 09:44:47 »

Mmm, är acktanken kopplad till värmesystemet så behöver du nog ett större kärl, men om det rinner hela tiden (och alltid är högt tryck i systemet) så borde inte det vara grundproblemet.
Ett tryckkärl skall ha volymen 7% av totala vattenvolymen.
Har du en tank på 500 liter och 150 liter i resten av systemet så behöver du ett kärl på 45 liter.
I ett värmepumpsvärmt system kanske man kan ha lite mindre, men om man skall följa normala riktlinjer så hamnar man där.

Huruvida du har fått vad du beställt kan man säkert diskutera.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 21 oktober 2020, 16:03:39 »

Om man mäter till radiatorernas botten och inte dess topp så runt 0,4m från (bara golvet). VP etc på nedervåningen (källare) och allt annat på våningen ovanför. Huset har bara två plan varav ett av dessa är källare.

Har frågat om dessa saker förut och vill också minnas att runt 1 bar ska fungera fint. För gamla var trycket ett tag runt 0,5-0,6 bar men även det fungerade ok (åtminstone tillräckligt så att det inte var något att bry sig om).

Detta rör inte en helt ny VP-installation utan byte av en gammal. :)

Du har väll fått det ni har kommit överens om och som är nerskrivet på ett papper så det tjafset kan vi väll hoppa över!

Men om du vill lösa problemet så sätter du in ett korrekt expansionskärl i storleken 50-80liter, byt ut det som nu är monterat ovanför tanken" Det där lilla expansionskärlet klarar inte av att ta i mot hela expansionen från värmesystemet.

Lycka till.. tummenupp

Läste igenom detta och ändrade några ord så blev texten trevligare!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 oktober 2020, 21:17:00 »

Såvitt jag förstår menar vi precis samma sak, det verkar bara bli något missförstånd på vägen.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 20:22:37 »

Pumpen har varit påslagen 122 timmar vilket är maximalt antal timmar som kompressorn skulle kunna ha gått. Av den tiden gick kompressorn 65 timmar. Det är rätt nära halva tiden.

Ja, som jag skrev har kompressorn gått nära 50% av tiden som maskinen varit påslagen. 122h är tid för reglercentralen, inte körtiden för huruvida pumpen defakto är aktiv och pumpar något eller ej (av vad jag förstår åtminstone).

Jag förstår nog dessvärre inte vad du menar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 oktober 2020, 19:41:01 »

Pumpen har varit påslagen 122 timmar vilket är maximalt antal timmar som kompressorn skulle kunna ha gått. Av den tiden gick kompressorn 65 timmar. Det är rätt nära halva tiden. 
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 19:26:20 »

Antalet starter per dygn blir som högst när pumpen går 50% av tiden.

Med "på" menar jag att själva maskinen är påslagen, inte att pumpen och VP kör.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 oktober 2020, 19:18:55 »

Om så är fallet ligger antal kompressorstarter alltså på runt 50% av tiden som VP:n varit på (värme + vv = 58 + 6h = 64h totalt).

Antal kompressorstarter verkar något högt på runt 1,2 starter per timme.

Antalet starter per dygn blir som högst när pumpen går 50% av tiden.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 18:50:41 »

Hur många metre under högsta elementen/expantionskärl sitter tryckmätaren? Varje meter ger ca 1 bars tryckhöjning. Vanlig våningshöjd brukar ligga på runt 2.6 meter så ett tvåvåningshus med källre 2,6+2,6+1till 2 meter i källaren så i det huset bör det vara minstca 0,8 bar gärna 1 bar. Om det är ett öppet system så avgör de faktiska höldskilladen trycket men du bör hamna där i närheten.

Om man mäter till radiatorernas botten och inte dess topp så runt 0,4m från (bara golvet). VP etc på nedervåningen (källare) och allt annat på våningen ovanför. Huset har bara två plan varav ett av dessa är källare.

Har frågat om dessa saker förut och vill också minnas att runt 1 bar ska fungera fint. För gamla var trycket ett tag runt 0,5-0,6 bar men även det fungerade ok (åtminstone tillräckligt så att det inte var något att bry sig om).

Detta rör inte en helt ny VP-installation utan byte av en gammal. :)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 20 oktober 2020, 18:34:00 »

Hur många metre under högsta elementen/expantionskärl sitter tryckmätaren? Varje meter ger ca 1 bars tryckhöjning. Vanlig våningshöjd brukar ligga på runt 2.6 meter så ett tvåvåningshus med källre 2,6+2,6+1till 2 meter i källaren så i det huset bör det vara minstca 0,8 bar gärna 1 bar. Om det är ett öppet system så avgör de faktiska höldskilladen trycket men du bör hamna där i närheten.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 17:57:12 »

Trycket i systemet ska inte på nått vis påverka temperaturen i huset, det enda som kan hända med ett för lågt tryck är att vattnet inte "orkar" ända upp. Trycket ska ställas efter högsta punkten i anläggningen öppet expansionskärl samt kanske 0,5 bar till med ett slutet expansionskärl.

Hm -- ok och hur vet man om det orkar ända upp respektive inte?
I det gamla expansionskärlet verkade det ofta räcka med runt 1 bar, men det var det gamla så hur det är nu är något svårt att veta.

Framledning på runt 34c och retur på 34c (när VP ej kör) bör väl annars ge något mer än 21,8c inomhus?
Det låter lite mycket att golvvärmen eller något annat skulle "stjäla" hela 12c.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 17:42:35 »

Då många gillar data kommer nedan lite data för när VP:n inte är igång samt bör den är igång:

Info-menyerna

*Vinterdrift*
Värmepump 1: Av
Tillskott: Av
T2 Ute: 6,0c (utegivaren)
Varmvattendrift: Ekonomi
T3 Varmvatten: 42,3c

-

Krets 1
Värmekurva: 26,8/60
T1 Framledning: 34,4c
T1 Framledning börvärde: 37,3c
Rum: 21c (finns ingen rumgivare)

-

Värmepump 1
T6 Hetgas: 41,6c
T8 Värmebärare ut: 34,4c
T9 Värmebärare in: 34,5c
T10 Köldbärare in: 4,2c
T11 Köldbärare ut: 8,6c

-

Datum: 2020-10-20
Veckodag: Tisdag
Programversion: 3.6.0

----

Uppmätt temperatur inomhus ligger på 21,8c.
Utomhus runt 6c.


Data från när VP kört ett tag (värme)

Värmepump 1
T6 Hetgas: 78,3c
T8 Värmebärare ut: 44,3c
T8 Värmebärare in: 37,4c
T10 Köldbärare in: 1,8c
T11 Köldbärare ut: -1,0c


----

Drifftider mm

9.9.1 Totala drifttider
1. Drifttid reglercentral 122h

9.9.1.2.1 Drifttid kompressor
1. Värme 58h
2. Varmvatten 6h

9.9.1.2.2 Antal kompressorstarter
1. Värme 137
2. Varmvatten 7

9.9.1.2 Värmepump 1
1. Drifttid kompressor 65h
2. Antal kompressorstarter 65

-

Antal kompressorstarter mm betyder ganska lite om man inte vet hur många det blir per dygn osv. VP har varit i drift sedan torsdagen runt 14:00. Jag gissar på att värdet 'Drifttid reglercentral' är den totala tiden då VP:n varit påslagen då detta värde (122h) delat med 24 ger 5,08 dagar.

Om så är fallet ligger antal kompressorstarter alltså på runt 50% av tiden som VP:n varit på (värme + vv = 58 + 6h = 64h totalt).

Antal kompressorstarter verkar något högt på runt 1,2 starter per timme.

Utetemp under dagen har annars rört sig mellan runt 5-7c (Stockholm).

-

Bifogar också lite bilder på hela installationen då många verkar gilla sådant.
Notera att det nya endast är sjävla VP:n. Acktanken är gammal (en BORÖ) och den som den gamla VP:n (en Nibe Fighter 1155 8,5kw) körde mot och som den nya också är kopplad mot.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 20 oktober 2020, 10:46:41 »

Trycket i systemet ska inte på nått vis påverka temperaturen i huset, det enda som kan hända med ett för lågt tryck är att vattnet inte "orkar" ända upp. Trycket ska ställas efter högsta punkten i anläggningen öppet expansionskärl samt kanske 0,5 bar till med ett slutet expansionskärl.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 oktober 2020, 10:42:57 »

Efter jag släppte ut tryck så att det gick ned till ca 1.1-1.2 bar vid exp-kärlet gick dock temperaturen fort ned från runt 22.4c till 21.4c i huset. Så brukar det dock bli när man släpper på trycket så inga konstigheter där kanske.

Nej. Så länge trycket är tillräckligt för att det ska vara cirkulation i hela systemet så påverkas inte temperaturen av att du släpper ut lite vatten.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 10:27:15 »

Expansionskärlet har säkert inget med den ojämna värmen att göra utan det är förmodligen inställningen av skillnaden mellan start- och stopptemperatur som skiljer sig från förra pumpen. Är differensen för stor kan man uppleva ojämn värme.

Ok, tack!

Upplever bara det lite som "rasigt"; dvs man känner kallrasen från fönstren som är typiskt när det är något som är lite 50/50.

Efter jag släppte ut tryck så att det gick ned till ca 1.1-1.2 bar vid exp-kärlet gick dock temperaturen fort ned från runt 22.4c till 21.4c i huset. Så brukar det dock bli när man släpper på trycket så inga konstigheter där kanske.

VB framledning/retur ligger just nu på 45 respektive 38, det är väl inte bäst värden men inte helt omöjligt att jobba med.
Skulle dock gärna inte behöva framledning på 45 för att få runt 21-22c i huset, det verkar något ineffektivt att bli av med 23c på vägen.
Vi har dock en golvvärme i källaren som "stjäl" en del av framledningen, beror förmodligen på något sådant.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 oktober 2020, 10:18:36 »

Få något bättre koll på vad som gäller vid installation, vad som är rätt och fel kring det samt vad man bör kunna förvänta sig.

Du ska såklart inte förvänta dig att det läcker ut vatten i flera dygn efter installationen. Men i övrigt beror det på vad som står i det avtal du har med firman. Står det där att igångkörning och injustering ingår så är det solklart.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 10:14:19 »

Vad är det du vill med tråden? Bara prata ut om en dålig installation, eller få problemen lösta?
Självklart ska firman göra det som ingår i erat avtal. Gör dom inte det så är i princip din enda möjlighet att hålla inne pengar. Om du inte har betalat allt redan (vilket jag hopas du inte har gjort) så tar du dit en annan firma som får ge ett kostnadsförslag på att åtgärda felen, sen meddelar du installatören att du kommer att dra av så mycket från kostnaden.

Få något bättre koll på vad som gäller vid installation, vad som är rätt och fel kring det samt vad man bör kunna förvänta sig.
Problemet i detta fall rör inte primärt de mekaniska felen för VP utan rör mer vad man kan förvänta sig vid installation och vad som bör utföras osv.

Läser man på SKVP är det ganska tydligt:
"Igångkörning och injustering av hela värmeanläggningen ska ingå i offerten. När du har bestämt dig för vilken installatör du vill anlita, ska du skriftligen komma överens med installatören/säljaren om när arbetet ska påbörjas och vara avslutat."

Detta, dvs driftsättningen och dess driftsättningsprotokoll, ingår givetvis i offerten vi har fått och godkänt.
Vi har också kommit överens om datum för när installationen ska vara klar (i torsdags).

Ja, inga betalningar kommer att utföras om inte installationen är färdig enligt de branschstandarder som finns och som bl a återfinns på SKVP men t om i installatörsmanualen från IVT. Egentligen är allt det där rena struntsaker, att kontrollera att driften faktiskt fungerar som det är tänkt är väl det minsta man kan förvänta sig.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 09:55:05 »

Ser jag rätt så ligger trycket på max (1.5 bar) och det indikerar då också att påfyllningsventilen läcker.
Du kanske kan kolla om det finns någon mer ventil du kan prova stänga av i systemet för att konfirmera detta?
Om inte annat så kan du stänga av på inkommande kallvatten.
Läcker det trots detta ut vatten så skulle det kunna vara ett köldmedieläckage som gör att gas sakta trycks ut i radiatorkretsen och ökar trycket så att vatten trycks ut vid kärlet.
I så fall bör värmepumpen bytas ut kan jag tycka.

OM trycket sjunker i takt med att det läcker från expansionskärlet för värmesystemet så kan du vrida på den röda ratten vid expansionskärlet.
Sitter det nåt skräp i den så kan det spolas bort av det vattenflöde som då uppstår.

Rördragningen är väl mer en estetisk sak, tror det är viktigt att kommunicera innan installation att man vill ha det snyggt, inte bara fungerande - så att installatören förstår vilken typ av kund de har att göra med.
Jag brukar i alla fall göra det, även om det känns lite pinsamt att i förväg nästan utgå från att det blir slarvigt gjort om man inte kommunicerar sina förväntningar.

Jo, trycket är något högt kan jag tycka.
Då systemet är nytt förstår jag inte riktigt hur allt är kopplat och vågar inte riktigt bara dra i allting (och ev. göra att det blir ännu sämre).
Ett problem är också att ingrepp som görs av mig efter installation ligger på mig, köparen, och inte på säljaren. Jag kan t ex inte hävda fel av installation om jag strulat runt med allt själv.

Konstigt är dock att trycket inte sjunker trots att det nu gått 5 dagar sedan installation och att det läcker. Vanligtvis, om man släpper på trycket manuellt varpå det kommer ut en massa vatten, är att trycket går ned.

Jag provade att släppa på trycket vid exp-kärlet och hela kärlet och ledningarna bara skakade, det var något oroande. Vatten kom det dock så ev. skit som du skriver om som kan ha fastnat där kanske har löst sig. Det där med att det skakar kanske kan indikera på att just hetgas läckt ut (?), det verkar lite mycket att exp-kärlet och rören skakar våldsamt när man släpper ut vatten?

Trycket gick dock ned som sig bör, ska kontrollera senare om det gått upp igen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 oktober 2020, 08:40:12 »

Upplever också en något ojämn värme i huset vilket möjligtvis kan ha att göra med ett något mindre fungerande expansionskärl. Visst värmer VP men det är kännbart ojämnt, inte som med den gamla (halvt fungerande....) VP:n där det inte fanns någon typ av fall i temperaturer så som det finns nu.
Expansionskärlet har säkert inget med den ojämna värmen att göra utan det är förmodligen inställningen av skillnaden mellan start- och stopptemperatur som skiljer sig från förra pumpen. Är differensen för stor kan man uppleva ojämn värme.   
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 oktober 2020, 08:01:43 »

Vad är det du vill med tråden? Bara prata ut om en dålig installation, eller få problemen lösta?
Självklart ska firman göra det som ingår i erat avtal. Gör dom inte det så är i princip din enda möjlighet att hålla inne pengar. Om du inte har betalat allt redan (vilket jag hopas du inte har gjort) så tar du dit en annan firma som får ge ett kostnadsförslag på att åtgärda felen, sen meddelar du installatören att du kommer att dra av så mycket från kostnaden.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 oktober 2020, 07:57:57 »

Ser jag rätt så ligger trycket på max (1.5 bar) och det indikerar då också att påfyllningsventilen läcker.
Du kanske kan kolla om det finns någon mer ventil du kan prova stänga av i systemet för att konfirmera detta?
Om inte annat så kan du stänga av på inkommande kallvatten.
Läcker det trots detta ut vatten så skulle det kunna vara ett köldmedieläckage som gör att gas sakta trycks ut i radiatorkretsen och ökar trycket så att vatten trycks ut vid kärlet.
I så fall bör värmepumpen bytas ut kan jag tycka.

OM trycket sjunker i takt med att det läcker från expansionskärlet för värmesystemet så kan du vrida på den röda ratten vid expansionskärlet.
Sitter det nåt skräp i den så kan det spolas bort av det vattenflöde som då uppstår.

Rördragningen är väl mer en estetisk sak, tror det är viktigt att kommunicera innan installation att man vill ha det snyggt, inte bara fungerande - så att installatören förstår vilken typ av kund de har att göra med.
Jag brukar i alla fall göra det, även om det känns lite pinsamt att i förväg nästan utgå från att det blir slarvigt gjort om man inte kommunicerar sina förväntningar.

Skrivet av: reijdar
« skrivet: 20 oktober 2020, 01:28:23 »

Du behöver inte visa upp felen eller inställningar. Bilder på en meny eller rinnande ur kopparrör visar inget annat än orden du redan skrivit.
Det jag och en annan efterfrågat är hur helheten ser ut. Tänk dig som en mäklare hade visat upp "pannrummet". Men det är inte viktigt och inte något du behöver göra.

Att de skulle komplettera driftsättningsprotokollet utöver laga läckan vid samma besök var mitt budskap i förra inlägget. Håll dig saklig, kortfattad och rimligt flexibel är mitt tips vid reklamation.

Jo, ok.

Men nu är det så att både offert och själva installatörsmanualen tydligt redogör för driftsättning (dvs protokollet) så det blir redan något blodigt att behöva påtala något som är så väldigt självklart. I min värld blir det ganska givet att man säkerställer att driften (dvs alla värden) är någorlunda hyffsade och det är just detta driftsättningsprotokollet är till för säkerställa.

Att liksom behöva komplettera med något sådant så brutalt uppenbart gör att man redan där går i taket. Det blir som att sälja en bil men sedan se frågande ut när köparen frågar var hjulen är. Dessa "ojdå" är något utmanande att tolerera.

Nu var läget också så att rörpularna, dvs installatörerna, lämnade huset innan elektrikern kom på plats varpå elektrikern sedan såg ut som ett frågetecken när jag undrade vad han ställt in för kurvlutning, hur diff för temp på kb in/ut, hur framledning/retur ... etc såg ut. Alla de där typiska frågorna som ganska ofta behandlas på det här forumet.

Nu senast sa dessutom säljaren att han kunde ta med sig driftsättningsprotokoll varpå jag frågade hur det var möjligt då installatörerna lämnat huset innan elektrikern satt igång allt (dvs VP hade inte varit påslagen och allt hade inte installerats ännu). Detta samt att det naturligtvis krävs en behörig installatör på plats som upprättar detta protokoll och defakto utför vad som står i det och inte bara fyller i ett papper. Det är givetvis något som utförs vid installationstillfälle efter det att allt är inkopplat.

Helheten för installationen är annars ok visuellt även om en rörpulare förmodligen skulle ha vissa åsikter om det fackmannamässiga.

Jag är något mer för detaljerna kring VP som t ex att kb in/ut är hyffsat och har rätt diff, att hetgasen inte är åt skogen när VP kör och allt det där andra som för en lekman är något svårt att veta vad som är hyffsat (men som man givetvis kan läsa på ordentligt om när tid finns). Det är också sådant som är viktigt med just driftsättningen, då får man något av en referens för vad som inte är åt skogen förhoppningsvis.

Men jo, försöker vara saklig även om det är något utmanande när det är saker som spontant känns så väldigt fundamentala.
Att saker redan ska lagas 4 dagar efter installation och att man på något vis tänkt sig ta fullt betalt för det ... det vrider sig något i magen.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 19 oktober 2020, 23:50:14 »

Du behöver inte visa upp felen eller inställningar. Bilder på en meny eller rinnande ur kopparrör visar inget annat än orden du redan skrivit.
Det jag och en annan efterfrågat är hur helheten ser ut. Tänk dig som en mäklare hade visat upp "pannrummet". Men det är inte viktigt och inte något du behöver göra.

Att de skulle komplettera driftsättningsprotokollet utöver laga läckan vid samma besök var mitt budskap i förra inlägget. Håll dig saklig, kortfattad och rimligt flexibel är mitt tips vid reklamation.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 23:36:22 »

Estetiska fel är nog inget att klaga på.
Men funktionsmässiga som har med installation och uppstart att göra bör de dyka upp samt åtgärda. Det bör ligga i deras intresse. Nämn inte estetiska problem samtidigt, då blir installatören irriterad och du får uppförsbacke till lösningen för det riktiga problemet med reklamationen.

Expansionskärlet som var begagnat, kan du visa bild på det? Tycker jag inte ser något begagnat. Det är inte ditt förra? Det behöver inte bytas. Visa även helhet på installationen. Från forumets håll är det svårt just nu att se den totala besvikelsen och kunna hålla med om det.

Den större besvikelsen är inte att rördragningen inte riktigt ligger i våg (fackmannamässigt utfört....) och så utan har mer att göra med att man struntat i driftsättningsprotokollet. Något jag var väldigt tydlig med var viktigt för min del och som var en av anledningarna till att jag valde den leverantör jag valde (säljaren verkade förstå att VP:n är en del av en helhet där allt måste lira för att ge optimalt resultat osv).

Där hjälper det inte riktigt med bildmaterial även om jag förvisso skulle kunna posta bilder på samtliga inställningar för allting, men... det har alltså inte upprättats något protokoll och t om installatörerna sa att de bara lämnat allt på "default" (dvs inte utfört driftsättningsprotokollet som definitivt inte innebär att man bara lämnar allt på fabriksinställningar och tackar för sig, något som går helt på tvären mot installatörsmanualen från IVT...).

Rent tekniskt är det dock något 50/50 att ha ett läckande expansionskärl som ganska uppenbart påverkar uppvärmningen. Även där hjälper dock bilder föga, jag skulle visserligen kunna filma det hela så att man både hör och ser att VP:n inte kör samtidigt som det läcker osv men vad skulle det ge?

När det kommer till det fackmannamässiga kan jag givetvis kontakta en tredjepart (rörpulare, halva familjen arbetar inom entreprenad etc) som gör ett utlåtande kring det fackmannamässiga men då har det gått väldigt långt om man ska hålla på och dryga sig med sådant.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 19 oktober 2020, 23:14:02 »

Estetiska fel är nog inget att klaga på.
Men funktionsmässiga som har med installation och uppstart att göra bör de dyka upp samt åtgärda. Det bör ligga i deras intresse. Nämn inte estetiska problem samtidigt, då blir installatören irriterad och du får uppförsbacke till lösningen för det riktiga problemet med reklamationen.

Expansionskärlet som var begagnat, kan du visa bild på det? Tycker jag inte ser något begagnat. Det är inte ditt förra? Det behöver inte bytas. Visa även helhet på installationen. Från forumets håll är det svårt just nu att se den totala besvikelsen och kunna hålla med om det.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 22:39:23 »

Det finns 2 st säkerhetsventiler , en står det1,5 bar på och är för värmevatten , en står det 9,0 bar på och är för Varmvatten, vardera av dom ska vara kopplade till ett rör ner mot en golvbrunn, kan ha ett gemensamt rör ner till denna brunn, då är frågan kan du se om någon pinkar vatten. Det med att pressa har blivit en del i rörlivet, snabbt går det och är inte snikgrejer, har varit i bruk många år nu, enda nackdelen är att vid ev. isärtagning  vid ansl.utnig/kopplingar så måste rören sågas av om dom är pressade rakt på delen

Den som läcker är den efter expansionskärlet. Upplever också en något ojämn värme i huset vilket möjligtvis kan ha att göra med ett något mindre fungerande expansionskärl. Visst värmer VP men det är kännbart ojämnt, inte som med den gamla (halvt fungerande....) VP:n där det inte fanns någon typ av fall i temperaturer så som det finns nu.

Men ... jag förstår inte riktigt var du vill komma.
Du verkar mena på att jag ska lösa delar av installationen på egen hand och sedan glatt betala för installation?
Det lirar inte riktigt hos mig.

Jag löser gärna saker själv i senare skede om det går men när man rakt av betalar för att det skall lösas så finns det inte på kartan att både lösa det själv och betala för att någon annan löser det (men skiter i det).
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 oktober 2020, 21:37:13 »

Det finns 2 st säkerhetsventiler , en står det1,5 bar på och är för värmevatten , en står det 9,0 bar på och är för Varmvatten, vardera av dom ska vara kopplade till ett rör ner mot en golvbrunn, kan ha ett gemensamt rör ner till denna brunn, då är frågan kan du se om någon pinkar vatten. Det med att pressa har blivit en del i rörlivet, snabbt går det och är inte snikgrejer, har varit i bruk många år nu, enda nackdelen är att vid ev. isärtagning  vid ansl.utnig/kopplingar så måste rören sågas av om dom är pressade rakt på delen
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 20:53:50 »

Har du konstaterat vilken säk som droppar,  vatten eller system, i bland en klassiker vid nyinstallation så kommer det metallbitar i microformat in i en säk och den går inte bort , bara byta den, Ser sedan att det är pressat på ca 90 % av rören, även ventilen där ETT otyg i mina ögon då det inte går att justerar utan att såga av rör. hade gått lika bra med en press och en koppling för att kunna byta eller justera läget. Men fort ska det gå

Mina kunskaper kring VP:s och saker som rörpulande ligger alltså inte på en proffsnivå. :)

Mycket av det du säger är alltså inget jag förstår mig på även om jag kan gissa mig till att "pressat" är själva sättet som man fäster rör till rör och så. Något där vissa sätt lättare leder till saker som korrosion och därav läckor med tiden och att det därför är ett något billigt och dåligt sätt att göra saker på.

Förstår inte hur jag kontrollerar vad som läcker tyvärr och lite är det också så att om man har en helt ny installation och ett företag som dessutom tänkt sig ta betalt för det så får de väl för ... också lösa sådana rudimentära problem.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 oktober 2020, 20:35:13 »

Har du konstaterat vilken säk som droppar,  vatten eller system, i bland en klassiker vid nyinstallation så kommer det metallbitar i microformat in i en säk och den går inte bort , bara byta den, Ser sedan att det är pressat på ca 90 % av rören, även ventilen där ETT otyg i mina ögon då det inte går att justerar utan att såga av rör. hade gått lika bra med en press och en koppling för att kunna byta eller justera läget. Men fort ska det gå
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 19:58:48 »

Kolla påfyllningsventilen , behövs inte mycket för att det ska bli dropp ,  öppna lite och dra sen till den hårt.

Gjort, men detta löste dessvärre ingenting utan det droppar fortfarande konstant helt oavsett om VP:n värmer vatten eller ej.
Oavsett är det ganska knasigt att betala någon för installation och sedan ha något som är så uppenbart fel.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 19:11:22 »

Du kan väl posta några bilder? svårt att uttala sig bara på någon annans påstående.

Förstår inte riktigt vad för bilder du söker, men här kommer ett par som visar sned rördragning, övertryck på expansionskärlet (?) samt en av handtagen som av någon anledning är satt så tätt inpå acktanken att man knappt kommer åt att dra upp den (inte för att det behövs särskilt ofta och därför utgör något problem, men ... det skvallrar lite om var ambitionsnivån legat för installationen).

Bilder och vinklar på olika saker blir dock något 50/50 då en bild inte riktigt ger en bra bild av vinklar utan tydliga referenser om vad som är rakt  osv.

Mer intressant än det där är dock att man inte öht gjort någon ordentlig driftsättning och att det inte upprättats något driftsättningsprotokoll öht.
Jag har alltså ingen aning om huruvida man defakto gått igenom att saker fungerar som det ska och det finns inget papper på att något sådant har gjorts efter installation.

Elektrikern som installerade utegivare etc var ju dessutom den som var sist, då hade installatörerna redan lämnat bygget varpå de alltså inte har utfört någon slutgilltig kontroll som sig bör enligt driftsättningsprotokollet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 oktober 2020, 18:33:21 »

Se till att enbart betala en del av jobbet om det inte är helt klart. Annars är nog 80000 kr ett bra pris för vp med installation hur knappt det än kan låta.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 oktober 2020, 18:29:07 »

Kolla påfyllningsventilen , behövs inte mycket för att det ska bli dropp ,  öppna lite och dra sen till den hårt.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 18:23:55 »

Ofta kopplar man ihop röret från varmvattenberedarens säkerhetsventil med röret från expansionskärlets säkerhetsventil och då är det normalt att det kommer lite vatten vid nästan varje varmvattenberedning. Det är i så fall som det ska vara. Kontrollera hur rören dragna, om det är gemensamt utlopp från säkerhetsventilerna.

Förstår, men nu är det konstant dvs även när det inte pågår uppvärmning av vatten.
Utöver det så var det inte så med den gamla VP:n som var kopplad mot samma "acktank" och såvitt jag kan se är dragning av rör likadana.

Jag provade också att tömma en hink jag ställt nedanför imorse och det har kommit över 1 liter vatten sedan 10:00.
Det verkar något mycket.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 oktober 2020, 18:06:10 »

Men utöver det, är det t ex normalt att expansionskärlet läcker (skvallerröret eller vad det kallas) i hela 4 dygn efter installation? Att det sker någon typ av utjämning i systemet som kräver X tid kan man förstå, men 4 dygn ... ?
Ofta kopplar man ihop röret från varmvattenberedarens säkerhetsventil med röret från expansionskärlets säkerhetsventil och då är det normalt att det kommer lite vatten vid nästan varje varmvattenberedning. Det är i så fall som det ska vara. Kontrollera hur rören dragna, om det är gemensamt utlopp från säkerhetsventilerna.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 16:02:37 »

Måste inte driftsättningsprotokollet vara ifyllt för att man ska få garanti och/eller föra att kunna teckna extra förlängd försäkring?

Vi har fått ett sk Funktionskontrollintyg som är daterat innan installationen utfördes, men detta är något annat än själva Driftsättningsprotokollet och rör endast själva VP:n och inte själva driften efter installation. Den rör i princip huruvida själva VP:n fungerar elektronikmässigt men inte själva installationen i fastigheten.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 oktober 2020, 15:51:39 »

Måste inte driftsättningsprotokollet vara ifyllt för att man ska få garanti och/eller föra att kunna teckna extra förlängd försäkring?
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 14:39:07 »

Det allra bästa är alltid att inte betala förr än man är nöjd med leveransen. Det finns inget bättre påtryckningsmedel än pengar...

Drar det ut på tiden betalar man för det man har fått och håller inne ett belopp motsvarande det som saknas eller kostanden för att åtgärda det som saknas.

Ja, detta är ganska givet.
Men det är inte direkt heller något man vill sysselsätta sig med; att hålla på och bråka.
Tyvärr är det väl just ovan som vissa räknar med varpå de kan komma undan.

Men utöver det, är det t ex normalt att expansionskärlet läcker (skvallerröret eller vad det kallas) i hela 4 dygn efter installation? Att det sker någon typ av utjämning i systemet som kräver X tid kan man förstå, men 4 dygn ... ?
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 14:17:37 »

Den bäst betalda dagen man har är när man är ledig från jobbet och hemma när installationen sker, då kan man påtala allt sånt när man ser det hända.
Det där med att rören inte är i väg kanske är svårt att fixa själv, och acceptera, men injusteringen är det lika bra att du försöker lära dig själv, det tar ändå som regel en vinter innan man hittat helt rätt, om man är seriös och intresserad.
Du kan väl posta några bilder? svårt att uttala sig bara på någon annans påstående.

Absolut, var också hemma men installatörerna la benen på ryggen och sa att elektrikern snart skulle komma. Det gick väldigt fort.
Utöver det arbetar jag inte i branschen så vad som är rätt respektive fel blir något klurigt att på stående fot se och förstå tyvärr.
Därför detta något efterkloka inlägg.

Ja, jag är fullt införstådd i att optimering och injustering är något man gör bäst i att lära sig själv.
Men... när de defakto tar betalt för detta, för själva driftsättningen, förväntar man sig ändå att de gör mer än att lämna allt på fabriksinställningar och lägga benen på ryggen. Det är trots inte samma saker som gäller för Norrland som i Skåne, inte samma saker som gäller för vissa hus som för andra mm.

Jag har givetvis annars intentionen att finjustera allt själv och accepterar fullt ut att detta är något man bäst gör själv och något som tar en säsong att trimma in och så, inga konstigheter.

Bifogar IVT's egna driftsättningsprotokoll för aktuell modell, något jag förväntade mig att de skulle gå igenom men då rörpularna inte ens var närvarande när elektrikern kopplat in allt så ...

Detta driftsättningsprotokoll är saker som är rena självklarheter och som jag anser bör ingå i installationen. Enligt säljaren ingår inte detta vilket ... inte riktigt lirar för min del då det rör sig om ganska rudimentära kontroller trots allt.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 19 oktober 2020, 14:09:54 »

Det allra bästa är alltid att inte betala förr än man är nöjd med leveransen. Det finns inget bättre påtryckningsmedel än pengar...

Drar det ut på tiden betalar man för det man har fått och håller inne ett belopp motsvarande det som saknas eller kostanden för att åtgärda det som saknas.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 oktober 2020, 13:59:04 »

Den bäst betalda dagen man har är när man är ledig från jobbet och hemma när installationen sker, då kan man påtala allt sånt när man ser det hända.
Det där med att rören inte är i väg kanske är svårt att fixa själv, och acceptera, men injusteringen är det lika bra att du försöker lära dig själv, det tar ändå som regel en vinter innan man hittat helt rätt, om man är seriös och intresserad.
Du kan väl posta några bilder? svårt att uttala sig bara på någon annans påstående.
Skrivet av: reijdar
« skrivet: 19 oktober 2020, 13:51:45 »

Hade installation av ny VP, en HE E9.

Men installatörerna har helt struntat i driftsättning, att kolla att allt lirar osv och har inte ställt in någonting.
De har inte ens brytt sig om ganska rudimentära saker som att fråga om alla radiatorer är på mm.

Dvs de har i princip kopplat in allt och sedan startat VP och sedan lagt benen på ryggen.

Utöver det läcker expansionskärlet (som dessutom verkar begagnat), rör som ej är dragna i våg (vilken rörpulare med ett uns självrespekt gör så?) osv.

Det verkar högst uppseendeväckande att man ska ställa in allt som installatören bör ställa in till någon typ av hyffsat värde själv (finliret kräver givetvis lite mer och sådant får man fixa själv). Det är ganska mycket att hålla koll på och när man betalar bortåt 80 000 inkl installation osv bör man ändå kunna förvänta sig att de gör mer än att komma dit, installera och trycka på "ON"-knappen.

Jag har påtalat detta men de vill givetvis inte åtgärda någonting.

Finns det någon med erfarenhet av något liknande?
Det är något 50/50 att börja hota med att häva köp och anmäla till ARN mm.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!