Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 512 Smartgrid  (läst 5853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Linden

  • Gäst
Mattias Linden
IVT Geo 512 Smartgrid
« skrivet: 05 februari 2022, 23:06:14 »
Nån annan än jag som känner sig helt lurad på IVT Smartgrid + Anywhere appen. Rent av skräp.
Haft pannan geo 512c nu i 2 år och appen visar ingenting. Bara ute temperatur.
Sen smartgrid. Funkar det ens som det ska?   :-\
Varannan gång man loggar in på appen så har smartgrid stängts av??
Dags att uppdatera.
Nibe dock verkar ha gjort helt rätt med hela smart grejen.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2022, 09:48:08 »
Nån annan än jag som känner sig helt lurad på IVT Smartgrid + Anywhere appen. Rent av skräp.
Haft pannan geo 512c nu i 2 år och appen visar ingenting. Bara ute temperatur.
Sen smartgrid. Funkar det ens som det ska?   :-\
Varannan gång man loggar in på appen så har smartgrid stängts av??
Dags att uppdatera.
Nibe dock verkar ha gjort helt rätt med hela smart grejen.

Hej Mattias, jag håller med, helt klart bara marknadsföring och finns ff bara i den gamla appen. De har dessutom ett mjukvarufel i IP-modulen som skall lösas under våren som påverkar vad du ser i appen. Jag hörde av installatören att IVT rekommenderar dem att inte använda SmartGrid (om det är sant vet jag inte såklart).

Vill du ha full inblick i hur pumpen funkar och producerar så får du köpa en logger/GW, Husdata, Rickards logger, BBQKees E32/S32 med EMS-ESP32 eller motsvarande. För Bosch/IVT hade jag kollat efter en som stödjer EMS. Jag har själv bara erfarenhet av EMS-ESP32. Då kan du även styra detta själv från t ex Home Assistant när elpriset är högt. Då kan du ju blanda in väderprognoser i styrningen också. Jag tycker den är så bra så jag vore förvånad om inte Bosch köper upp koden/produkten.

Observera att det kan vara både livsfarligt och påverka din garanti när du börjar "meka" med pumpen...Så du kanske borde prata med en installatör som har kompetensen.

Tror även NIBE är duktiga på marknadsföring ;-)
« Senast ändrad: 06 februari 2022, 10:29:52 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2022, 10:58:53 »
AngÃ¥ende marknadsföring kan man ju misstänka att nya GEO 600-serien är en buggrättad variant av 500-serien för det verkar inte vara nÃ¥got annat som skiljer dem Ã¥t  :)

Sedan får man hoppas att IVT backportar alla rättningar till 500-serien...

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2022, 12:56:31 »
AngÃ¥ende marknadsföring kan man ju misstänka att nya GEO 600-serien är en buggrättad variant av 500-serien för det verkar inte vara nÃ¥got annat som skiljer dem Ã¥t  :)

Sedan får man hoppas att IVT backportar alla rättningar till 500-serien...

Jag känner inte att jag saknar något längre sedan jag fick EMS gatewayen. Funderar nu på att köra varmvattenproduktion när elen är billig på dygnet...Man borde kunna spara en del på det? Uppvärmningen är jag tveksam till om man tjänar på att öka/minska en grad på h-nivå...

Andra viktiga saker är att beställa VV med Siri, känns väldigt nödvändigt :-)

För övrigt så hörde jag från en kille i Holland att på Bosch (samma som IVT) så kan man använda solcells-ingången för att trigga "SmartGrid", genom att höja VV-temp eller framledning (meny 4.1.4). Tittar jag i manualen för Rego 3000 så finns "Solcells"-alternativet med men inte när jag tittar live på pumpen. Gissar att IVT blockat det i sin mjukvara tyvärr...
« Senast ändrad: 06 februari 2022, 14:22:11 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2022, 16:04:33 »
Andra viktiga saker är att beställa VV med Siri, känns väldigt nödvändigt :-)
Eller hur! DÃ¥ känns viktigare att kunna ge en kort kallvattenstöt när man tycker hustrun/dottern gÃ¥tt över tidsgränsen med rÃ¥ge.  ^-^

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2022, 16:28:37 »
Eller hur! DÃ¥ känns viktigare att kunna ge en kort kallvattenstöt när man tycker hustrun/dottern gÃ¥tt över tidsgränsen med rÃ¥ge.  ^-^

Det roliga är att "Shower Timer" funktionen ger en slurk kallvatten när duschen varit igång ett visst antal minuter :-) Så det är automatiskt också :-)

Kombinationen av de båda bör provas, "Hej Siri, skicka kallvatten till duschen"

"Enable Shower Alert. This is experimental and may not work on all systems. After 7 minutes running hot water, send out a warning by 3 short bursts of cold water."

« Senast ändrad: 06 februari 2022, 16:36:49 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2022, 17:11:13 »
Kombinationen av de båda bör provas, "Hej Siri, skicka kallvatten till duschen"
Haha, den vill jag ha!   tummenupp

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2022, 13:41:36 »
Jag fick svar av IVT att de skulle ta bort smart grid funktionen pga alla problem och att tyskarna inte focuserade på den utvecklingen.
De ersatte mig med en Ngenic som kompensation.
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Anders Qvarfordt

  • Gäst
Anders Qvarfordt
SV: IVT Geo 512 Smartgrid
« Svar #8 skrivet: 09 september 2022, 20:54:06 »
Någon som vet vart man hör av sig till IVT för att eventuellt bli kompenserad med en Ngenic?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!