0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni som har problem med avfrostning på utedelen. Har ni lite vatten i systemet tex golvvärme eller 1 rörs system som gör att det inte finns nog med energi för värmepumpen att hämta när den ska avfrosta?
Ser ut som min gjorde innan min tekniker uppmanade mig att ställa om till tidigare avfrostning.Se om det hjälper dig?SW7-6 på utedelens kretskort, bild finns längre upp i tråden
Varför verkar det som Mitsubish avråder att den ska avfrosta oftare?? Som det står på den där bildenVad kan hända?Även jag bor i SKåne och reagerade över hur jäkla mkt den fylldes innan den avfrostade! Alltid fuktigt här nere! Så frågan är om man inte borde sätta den där Switchen för High Humidity till On även hos mig?
Prova!Jag har haft min utedel så ett tag nu och inte märk att han mår dålig. Har heller inte fått några felmeddelande.Elförbrukningen är sammaCiterar migsjälv:"Nu har jag haft SW7 - 6 "ON" nästan en vecka och kan konstatera att:Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."HBergren ger ett uttömande bra svar som försvarar högre intervall på avfrostningarna.
Jag har loggat vanliga luft/luftvärmepumpar och kan konstatera att frekventare avfrostningar inte kostar så mycket som man kan tro i förlorad effektivitet, ju mindre frost det är på förångaren desto kortare tid avfrostar maskinen.Många tillverkare avfrostar tills gasen i utedelen kommer upp över 15-18 grader, och det går ju mycket fortare om det är lite frost, men tar längre tid om det är mycket frost, och med tanke på att COP rimligen blir låg om det är mycket frost på förångaren så är det troligen an bra affär att avfrosta innan det är allt för mycket frost på förångaren.Mycket av värmen som "körs ut" för avfrostningen återvinns ju dessutom direkt när maskinen börjar värma igen, och TAR värme från utedelen.För något år sedan räknade jag ut att avfrostningen kostade typ 3 öre om elpriset låg på 1 kr/kWh, OM det var lite frost på förångaren.
Låter vettigt.Å andra sidan tror jag inte att driften påverkas sommartid oavsett hur du har brytaren ställd.
Hej! Funderar på att sätta in en Mitsubishi Ecodan eller en Thermia men när man läser här om vilka problem ni har med avfrostningen på Ecodan så blir jag väldigt osäker. Har ni fortfarande problem eller är det löst?Har en arbetskamrat som har en Ecodan och han tycker också att den låter en del men han tror på att sätta gummi under maskinen.
Vad är det för något slags oljud? Är det ett vinande ljud och är det just vid avfrostningen? Inte annars?Kan man ställa in den så den avfrostar vissa tider typ som på morgonen?
Lågfrekvent buller. Kvävd fläkt.Det låter för att det bygger så mycket is på baksidan att fläkten kvävs. Det måste bort direkt för att fortsätta ekonomisk drift. Inte planerbart fysiskt och mjukvarumässigt. Vid 3 grader ute och neråt brukar de flesta luftvatten kräva avfrostning var 45-90:e minut. Sällan bra att ha det mer sällan än 60:e minut.