Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecodan utedel lÃ¥ter mycket vid frostbildning?  (läst 18820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #75 skrivet: 11 maj 2022, 19:39:10 »
Ni som har problem med avfrostning på utedelen. Har ni lite vatten i systemet tex golvvärme eller 1 rörs system som gör att det inte finns nog med energi för värmepumpen att hämta när den ska avfrosta?

Problem med avfrosning är väl inte riktigt bekymmer för oss.
Det är oljudet tiden innan avfrostning då det dånar som f*n.

Utloggad bolian

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #76 skrivet: 07 augusti 2022, 20:51:39 »
Ser ut som min gjorde innan min tekniker uppmanade mig att ställa om till tidigare avfrostning.
Se om det hjälper dig?
SW7-6 på utedelens kretskort, bild finns längre upp i tråden
Tyvärr var den DIP-switchen redan på on när filmen gjordes :'(
« Senast ändrad: 07 augusti 2022, 20:55:46 av bolian »

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #77 skrivet: 09 augusti 2022, 10:46:07 »
Varför verkar det som Mitsubish avråder att den ska avfrosta oftare?? Som det står på den där bilden
Vad kan hända?

Även jag bor i SKÃ¥ne och reagerade över hur jäkla mkt den fylldes innan den avfrostade!  Alltid fuktigt här nere!
Så frågan är om man inte borde sätta den där Switchen för High Humidity till On även hos mig?

« Senast ändrad: 09 augusti 2022, 10:49:16 av Yamdan »

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #78 skrivet: 09 augusti 2022, 16:30:36 »
Varför verkar det som Mitsubish avråder att den ska avfrosta oftare?? Som det står på den där bilden
Vad kan hända?

Även jag bor i SKÃ¥ne och reagerade över hur jäkla mkt den fylldes innan den avfrostade!  Alltid fuktigt här nere!
Så frågan är om man inte borde sätta den där Switchen för High Humidity till On även hos mig?

Prova!
Jag har haft min utedel så ett tag nu och inte märk att han mår dålig. Har heller inte fått några felmeddelande.
Elförbrukningen är samma
Citerar migsjälv:
"Nu har jag haft SW7 - 6 "ON" nästan en vecka och kan konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

HBergren ger ett uttömande bra svar som försvarar högre intervall på avfrostningarna.

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #79 skrivet: 09 augusti 2022, 19:45:15 »
Prova!
Jag har haft min utedel så ett tag nu och inte märk att han mår dålig. Har heller inte fått några felmeddelande.
Elförbrukningen är samma
Citerar migsjälv:
"Nu har jag haft SW7 - 6 "ON" nästan en vecka och kan konstatera att:
Oljudet är märkbart bättre! Kylflänsarna fylls inte alls lika mycket med frost och fläkten kan "suga genom luften" genom hela cykeln.

Den stora fördelen med dethär är att han inte står och dånar i 1-2 timmar med helt igensatta kylflänsar. Oljudet "byggs" aldrig upp riktigt så mycket."

HBergren ger ett uttömande bra svar som försvarar högre intervall på avfrostningarna.

Ja jag tror jag provar helt enkelt. Kommer ihåg förra höst/vintern hur jäkla igen proppad den blev innan den avfrostade.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #80 skrivet: 10 augusti 2022, 10:23:37 »
Jag har loggat vanliga luft/luftvärmepumpar och kan konstatera att frekventare avfrostningar inte kostar så mycket som man kan tro i förlorad effektivitet, ju mindre frost det är på förångaren desto kortare tid avfrostar maskinen.
Många tillverkare avfrostar tills gasen i utedelen kommer upp över 15-18 grader, och det går ju mycket fortare om det är lite frost, men tar längre tid om det är mycket frost, och med tanke på att COP rimligen blir låg om det är mycket frost på förångaren så är det troligen an bra affär att avfrosta innan det är allt för mycket frost på förångaren.

Mycket av värmen som "körs ut" för avfrostningen återvinns ju dessutom direkt när maskinen börjar värma igen, och TAR värme från utedelen.

För något år sedan räknade jag ut att avfrostningen kostade typ 3 öre om elpriset låg på 1 kr/kWh, OM det var lite frost på förångaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #81 skrivet: 10 augusti 2022, 15:14:03 »
Jag har loggat vanliga luft/luftvärmepumpar och kan konstatera att frekventare avfrostningar inte kostar så mycket som man kan tro i förlorad effektivitet, ju mindre frost det är på förångaren desto kortare tid avfrostar maskinen.
Många tillverkare avfrostar tills gasen i utedelen kommer upp över 15-18 grader, och det går ju mycket fortare om det är lite frost, men tar längre tid om det är mycket frost, och med tanke på att COP rimligen blir låg om det är mycket frost på förångaren så är det troligen an bra affär att avfrosta innan det är allt för mycket frost på förångaren.

Mycket av värmen som "körs ut" för avfrostningen återvinns ju dessutom direkt när maskinen börjar värma igen, och TAR värme från utedelen.

För något år sedan räknade jag ut att avfrostningen kostade typ 3 öre om elpriset låg på 1 kr/kWh, OM det var lite frost på förångaren.

Tack för bra svar, funderar om jag ska köra normalt läge under sommaren sedan när fukten kommer till hösten köra över den i andra läget. Borde väl vara vettigt?

Behöver man stänga av maskinen när man ändrar den? Kanske vettigt oavsett då där är ström :-)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #82 skrivet: 10 augusti 2022, 15:45:55 »
LÃ¥ter vettigt.
Å andra sidan tror jag inte att driften påverkas sommartid oavsett hur du har brytaren ställd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Yamdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #83 skrivet: 17 augusti 2022, 21:04:11 »
LÃ¥ter vettigt.
Å andra sidan tror jag inte att driften påverkas sommartid oavsett hur du har brytaren ställd.

Har försökt få lite svar av Mitsubishi ang vad eller när de anser man ska använda denna inställning men 0 och inget svar :-(.

Fick svar av Supporten nu och enligt nedan är det som händer när man har den i High Humidity

Du kan ändra switchen för hög luftfuktighet, men det måste vara spänningslöst när du gör det.
Den ökar sluttemperaturen vid avfrostning, dvs den kommer att avfrosta lite längre.
« Senast ändrad: 23 augusti 2022, 10:44:58 av Yamdan »

Utloggad ZolOO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #84 skrivet: 16 september 2022, 15:31:51 »
Hej! Funderar på att sätta in en Mitsubishi Ecodan eller en Thermia men när man läser här om vilka problem ni har med avfrostningen på Ecodan så blir jag väldigt osäker. Har ni fortfarande problem eller är det löst?Har en arbetskamrat som har en Ecodan och han tycker också att den låter en del men han tror på att sätta gummi under maskinen.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #85 skrivet: 16 september 2022, 21:53:27 »
Hej! Funderar på att sätta in en Mitsubishi Ecodan eller en Thermia men när man läser här om vilka problem ni har med avfrostningen på Ecodan så blir jag väldigt osäker. Har ni fortfarande problem eller är det löst?Har en arbetskamrat som har en Ecodan och han tycker också att den låter en del men han tror på att sätta gummi under maskinen.


Inget fel på Ecodanen, bara du ställer den mitt i skogen så ingen hör.
Lite som när ett träd faller och ingen hör den.....

Skämt och sidor, jag har löst "mitt" problem med att ställa utedelen ca 7 m ifrån huset och kapslat in den med ljuddämpande material och träd.
Vet inte hur andra har gjort det.

Hälsa arbetskamraten att gummiben kommer inte hjälpa.
Kolla tidigare inlägg i tråden här, jag provade, hjälpte inte ett smack.
Både med gummi och special stålfjäderben.

Utloggad ZolOO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #86 skrivet: 17 september 2022, 14:14:22 »
Vad är det för något slags oljud? Är det ett vinande ljud och är det just vid avfrostningen? Inte annars?
Kan man ställa in den så den avfrostar vissa tider typ som på morgonen?

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #87 skrivet: 17 september 2022, 14:32:36 »
Ni som har problem har ni gas eller vatten mellan ute och innedel? Har vatten på min och tycker inte den låter speciellt mycket, visst är ljudet från den lite högre alldeles före avfrostning men inget som vi reagerat nått speciellt på.
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #88 skrivet: 17 september 2022, 17:32:34 »
Vad är det för något slags oljud? Är det ett vinande ljud och är det just vid avfrostningen? Inte annars?
Kan man ställa in den så den avfrostar vissa tider typ som på morgonen?
Lågfrekvent buller. Kvävd fläkt.

Det låter för att det bygger så mycket is på baksidan att fläkten kvävs. Det måste bort direkt för att fortsätta ekonomisk drift. Inte planerbart fysiskt och mjukvarumässigt. Vid 3 grader ute och neråt brukar de flesta luftvatten kräva avfrostning var 45-90:e minut. Sällan bra att ha det mer sällan än 60:e minut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan utedel låter mycket vid frostbildning?
« Svar #89 skrivet: 17 september 2022, 21:38:30 »
Lågfrekvent buller. Kvävd fläkt.

Det låter för att det bygger så mycket is på baksidan att fläkten kvävs. Det måste bort direkt för att fortsätta ekonomisk drift. Inte planerbart fysiskt och mjukvarumässigt. Vid 3 grader ute och neråt brukar de flesta luftvatten kräva avfrostning var 45-90:e minut. Sällan bra att ha det mer sällan än 60:e minut.

Precis som HBerggren beskriver,
tänk dig en gammal lastbil som står på tomgång precis på andra sidan av ytterväggen.
Vibrerar in överallt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!