Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ställa in frÃ¥nluftsventiler  (läst 10327 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Ställa in frånluftsventiler
« skrivet: 17 oktober 2013, 16:11:08 »
Hej, har 3 st frÃ¥nluftsventiler ganska nära varandra, samt  "2" st uppe.

En i tvättstugan, en i torkrummet i anslutning till tvättstugan och en i badrummet precis i hallen utanför.
Sen har jag en på toaletten uppe och sen dras det även ut även via köksfläkten uppe.

En fundering jag har haft är ju hur dessa ska ställas in... de som sitter nere bör ju ta över en del eftersom dom sitter relativt nära. Hur vill man att luften ska flöda i detta fall?

Tilluft finns bara i tvättstugan och i klädkammaren nere men brukar bara ha den i tvättstugan öppen, brukar bli så kallt annars. På vintern får jag dra igen den i tvättstugan helt, kanske inte helt optimalt men vad fan ska man göra?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2013, 17:06:52 »
Friskluften i tvättstugan är ett felaktigt tänk. "Frisk" luft tar du in i sov- o vardagsrum. Den strävar sedan självt mot utsugningsventilerna. På det sättet ventileras hela huset. Tilluften i tvättstugan tar rakaste vägen till frånluftsventilen vilket gör att övriga huset mister den mängd ventilering som den ventilen ger. De flesta hus har dock uteluftsventiler på tokiga ställen men det går att stänga/täta de som inte borde vara där. Är frånluften ansluten till ett fläktsystem sköter ventilen om att det finns luft kvar till de don som ligger längst ifrån.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2013, 19:27:16 »
Jo det är mekaniskt frånluft, finns 2 manuella lägen, vanlig fart och hög.
Tycker också det där med tilluften i tvättstugan är lite konstig, sitter ju bara typ 1½ meter från frånluften.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2013, 19:39:28 »
Tilluften i tvättstugan bör du helt täppa till!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2013, 20:23:25 »
Jag har både till och frånluft i tvättstugan, på vintern stänger jag tilluften men på sommaren kan det vara rätt bra att kunna öppna lite på denna ventil för att få bättre luftomsättning där.
Å andra sidan är luftomsättningen i huset inte beroende av ventilerna i tvättstugan utan denna är lite offside övrig ventilation.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2013, 21:00:30 »
Du har inte så många tillluftsventiler, bor du i ett äldre hus brukar detta inte vara ett problem. (konstruktion/fönster läcker in tillräckligt). Bor du i ett nytt tätt hus som är tilläggsisolerat eller nyrenoverat så är det en ren byggmiss att inte sätta in fler ventiler. Det vanliga är 1 i varje rum och 2 i vardagsrum(givetvis beroende på storlek kan det behövas fler i större utrymmen ). Jag skulle iallafall ta upp en tilluft i sovrummet.

Är det av typen "tallriksventil" på frånluften så är de ju lätta att justera, men för att få rätt flöden kan du antingen göra det akademiskt korrekta.
Dvs räkna ut det totala luftbytet du behöver utifrån storlek på hus. Tror det är 0,35 liter/sek X m2 nu. Gå till en ventilationsfirma och be att få låna (ta med en back öl) deras mätstrut och gå hem och mät och justera dina ventiler tills du får ut rätt totalflöde. I badrum skall du ha minst 15 l/sek oavsett (har man fönster i badrum kan 10 l/sek tillåtas).

Eller så tar du den enkla vägen och justerar dem efter eget sunt förnuft, dvs så att det inte känns fuktigt/imma/kondens i något våtutrymme efter ca 20-40 minuter och det inte luktar pensionär i huset :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2013, 23:12:06 »
Mycket nyttig information här. Tackar så hjärtligt.

Huset är från 78 så det kan ju inte direkt klassas som "nyare", har även funderat på att ta hit nån som gör ren frånluftskanalerna, vet inte om det någonsin är gjort, kan det vara värt?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2013, 12:23:00 »
Sotaren brukar ha den tjänsten rätt så prisvärt, be dem ta med en strut också så har du allt fixat.
Dammet som sätter sig i frånluften brukar sitta första metern, ofta där det böjer sig första gången. Ska du göra det själv, skaffa en viska eller annan rund borste (som passar din rördimension) montera på lämplig böjlig förlängning på någon meter och kör den med skruvdragaren i kanalen. Samtidigt är det bra att ha sug. Har du fläktmotor centralt på taket, kör den på max och rengör den efteråt, eller mer fantasirikt, be en kompis stå med en lövsugare i utsuget på taket medans du rensar. :)

Men sotaren gör detta för nÃ¥gon tusenlapp sÃ¥ varför ens gÃ¥ och hämta stegen  :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2013, 17:03:18 »
Kommer inte rengöra kanalerna själv, för mycket bök och har inga grejer till det.

Men det tåls att tänka på om man ska sätta in en tilluftsventil på övervåningen som helt saknar tilluft.
Den i tvättstugan gör som många påpekat inte så mycket nytta förutom möjliigtvis vid torkning, har stängt den och öppnat i klädkammaren istället som visserligen brukar ha stängd dörr men den är ju inte tät så det borde funka ändå.
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 17:05:27 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2013, 04:49:10 »
Saknar du en tilluftsv uppe? Då jag saknade i mitt gamla hus, hade jag problem med att värma upp det huset! Den varma luften ville inte cirkulera!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2013, 11:36:10 »
 :)
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2013, 23:54:47 »
Det finns tilluft i form av "vädringslucka" vid balkongdörrarna men dom är så stor så dom kan man ju inte ha öppna jämt.
Men nej, det finns ingen tilluftsventil uppe, bara nere.

Ska man sätta in en ventil till kanske man bör fråga en ventilationsfirma. Alla hus i området är ju byggda på samma sätt.

(Man kan ju alltid pillra bort översta listen på vädringsluckan, då får man ju tilluft där, blir det inte bra sätter man dit en ny list. :P)
« Senast ändrad: 22 oktober 2013, 00:03:48 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ställa in frånluftsventiler
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2013, 16:15:30 »
Det är väl utmärkt att börja med, kommer fungera som en spaltventil. Borra en riktig om det inte räcker.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!