Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tro inte att ni sparar pengar pÃ¥ att elda med ved......  (läst 142793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #345 skrivet: 12 augusti 2022, 17:08:06 »
Den här gången lär du nog ha gjort rätt, förra gången blev det sisådär. ;)
Är inte riktigt säker men tror det var mera avgifter och skatter som ingick i 111.63 eller kanske inte  Sc:,h 43,5 var med moms i alla fall. Gör ingen jätte skillnad pÃ¥ mina 10000kwh men jag slipper bry mig hur priset ligger och slipper i alla fall topparna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #346 skrivet: 12 augusti 2022, 18:56:22 »
Blev nyfiken vad jag betalade fick leta upp en gammal e faktura frÃ¥n banken för har kört rörligt en tid nu men hur som helst 61 öre utan moms stog det pÃ¥ den sÃ¥ vet inte hur det kan bli 111.63 öre ens med moms eller tillkommer det nÃ¥tt  Sc:,h Borde bli nÃ¥n krona billigare per Ã¥r nu i alla fall  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #347 skrivet: 16 augusti 2022, 16:14:49 »
När priset tyskar är villiga för rysk gas för att tillverka el är det pris vi svenskar ska betala för vattenkraftsel som kostar en bråkdel att tillverka kan ingen säga att det är ett marknadspris.
Detta kan inte få fortgå länge.
I Frankrike skrev man ett avtal med EU när marknaden integrerades 2010 att  25% av elproduktionen ska gÃ¥ till konsumenterna med ett fast pris pÃ¥ 40 öre (42 eurocents) fram till 2025.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_France#Nuclear_power
Sverige är dåligt på att skriva avtal och skydda sina intressen. Men vi borde kräva ett liknande avtal, där svenskar betalar 40 öre och exporten följer marknadspriser i EU.
Vilket var vad V faktiskt föreslog.
https://via.tt.se/pressmeddelande/nooshi-dadgostar-foreslar-sverigepriser-pa-el
SD har också vettiga förslag
https://www.svd.se/a/Qydmp4/sd-sa-kan-vi-sakra-energiforsorjningen
Centern vill sänka nätavgiften, men det är ju elpriset som är problemet. Som de själva i hög grad varit med om att skapa.
Återstår de andra partierna.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #348 skrivet: 16 augusti 2022, 16:48:35 »
Marknadspris betyder väl att man tar ut så mycket som nån är villig att betala och el förbrukar vi som aldrig förr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #349 skrivet: 16 augusti 2022, 21:19:15 »
Om Man skaffar sig ett skapligt batteripack som man kan ladda med 16 Amp säkring mellan kl. 2400-0500. vad krävs då? Batteripacken skall vara lite större än? Batteripacken skall inte vara snålt uträknad, för att minimera "laddcykler". Ödrift. Vad säger ni? Förstår att allt hänger på energibehovet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #350 skrivet: 16 augusti 2022, 22:13:41 »
Vi ligger inte sällan på 100 kWh/dygn i elförbrukning, så vi skulle behöva minst 140 kWh batterier för att inte ladda ur eller upp dem för mycket?
Vet inte om man kan ladda så mycket med 3 X 16 A på några timmar, men det kan säkert någon annan räkna ut.
Själv är jag superförkyld, inte Covid, sÃ¥ jag orkar inte mycket dessa dagar, fÃ¥r hoppas det släpper snart, har varit sÃ¥här i 4 dar nu.  dontknow

OM man kommer fram med billigare batterier som håller för fler laddcykler, så skulle vindkraften kanske kunna bli ett lite bättre alternativ, att ha ett privat batterilager på kanske 1000 kWh eller så skulle kunna vara en investering väl värd att göra om det fanns incitament att sälja elen till nätet när behov fanns.
Den typen av batterier skulle inte behöva vara små heller, och kylningen skulle inte vara lika kritisk om inte effektuttagen var enorma.
« Senast ändrad: 16 augusti 2022, 22:16:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #351 skrivet: 17 augusti 2022, 14:02:30 »
Vet inte om man kan ladda så mycket med 3 X 16 A på några timmar, men det kan säkert någon annan räkna ut.
Förvånande med tanke på att det ju är ganska enkel matematik.

Man kan välja att räkna ut det på olika sätt.
1. Multiplicera antalet timmar med antalet faser gånger spänningen fas till nolla gånger fas-strömmen.
2. För trefas: Multiplicera antalet timmar med roten ur 3 gånger spänningen fas till fas gånger fas-strömmen.

För laddning 23:00 till 05:00 fås alltså:
Räknat för tre separata faser med 16A och 230V:  6*3*230*16 = 66,2 kWh.
Alternativt 16A tre-fas 400V:  6*1,732*400*16 = 66,5 kWh.
Spänningen i verkligheten varierar en del, så 230V respektive 400V är bara för exemplet.
230V fas-spänning ger inte exakt 400V fas till fas, därav skillnaden på energimängden i de två exemplen.

Laddningen och urladdningen har inte 100% verkningsgrad.
Man får nog räkna med 5-10% förlust vid laddning respektive urladdning. Batteriet skulle alltså behöva kunna lagra någonstans mellan 61 och 64 kWh och någonstant mellan 54 och 60 kWh skulle vara möjligt att plocka ut igen. För att inte döda batteriet och för att kunna ladda med full effekt hela tiden, så skulle batteriet sedan behöva ligga mellan kanske 20 och 80% laddningsgrad, vilket innebär att batteriets kapacitet skulle behöva uppgå till minst 110 kWh och för att medge åldrig med tappad kapacitet över tid gärna ännu större.

Edit:
Ni får själva räkna om för klockan 00:00-05:00 om ni vill. Jag läste i farten 24:00-05:00 som 23:00-05:00.
« Senast ändrad: 17 augusti 2022, 14:19:33 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #352 skrivet: 17 augusti 2022, 15:35:30 »
Som sagt, jag är rätt klen och orkar inte damma av de kunskaperna genom att googla och räkna ut det, men nu har du ju gjort det.
Det tackar jag för.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #353 skrivet: 17 augusti 2022, 21:19:27 »
Kan man inte lagra energi i vatten istället?

Om man kör VP mot en stor ackumulatortank på nätterna borde man kunna tjäna en del
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #354 skrivet: 18 augusti 2022, 07:41:04 »
Jo, men då talar vi nog om rätt stor acktank, än en gång så har jag inte tid/ork att räkna på det, men för oss går det ca 44 kWh värmepumpsel/dygn när det är ca -20°C ute, räknar man med COP 3 så blir det brutto ca 144 kWh värme som skall kunna lagras vid en så pass hög temp att det räcker för att värma huset.
I vårt fall skulle jag kunna räkna med att 43 graders framledning kan hålla huset varmt vid den utetempen, och jag kan teoretiskt värma till 65 grader.
Man har alltså ca 22 grader att spela på för lagringen, och COP blir knappast jättebra med så hög fdramledningstemp.

Nu har jag inte tid att räkna på detta, men min känsla är nog att det skulle ta ett par år med höga elpriser innan man tjänat in kostnaden för en så stor tank + installation som krävs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #355 skrivet: 18 augusti 2022, 11:47:49 »
Kan man inte lagra energi i vatten istället?

Om man kör VP mot en stor ackumulatortank på nätterna borde man kunna tjäna en del
Jo det är klart att man kan, men om potentialen är så stor att man tjänar in investeringskostnaden inom rimlig tid är dock den stora frågan.

Den största besparingspotentialen finns sedan såklart inte på de kallaste dygnen, utan vid betydligt mildare utomhustemperaturer då husets värmebehov är så pass lågt att värmepumpens effekt (med bra COP) räcker för att ge all nödvändig värme för ett helt dygn under de kanske max 5 timmar med lägst elpris.
Det är därför sannolikt inte lönt att ha acktankar som är större än vad som kan laddas under det fÃ¥tal  timmar per dygn när elpriset är som lägst, även om man teoretiskt skulle kunna lagra värme för topp-timmarna flera dygn i följd.

Exempel:
Säg att värmepumpen klarar av att ge 10 kW värme med okej COP, då skulle max inlagrad värme vara 50 kWh för 5 timmars drift.*
50 kWh lagrat i vatten innebär cirka 9000 liter vid 5 grader delta temp eller cirka 2000 liter vid 22 grader delta.
Hur stor delta temperatur som är försvarbart med tanke på försämrad COP vid ökad temperatur är såklart beroende av värmepumpens egenskaper, kostnaden för acktankarna, men inte minst skillnaden i elpris mellan de billigaste och dyraste timmarna respektive dygn, vilket står skrivet i stjärnorna och gör det svårt att räkna på ekonomin. Den lagrade energin skall om den inte räcker för husets hela dygnsbehov såklart helst sparas till de timmar på dygnet då elen är dyrast.

* Jag har i detta exempel inte räknat av någon värmeenergi för husets kontinuerliga värmebehov under de timmar då acktanken laddas.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #356 skrivet: 18 augusti 2022, 14:06:52 »
Är skillnaden i pris väldigt stor går det ju ladda lite extra med hjälp av elpatron i tanken om man har nån styrning som fixar allt på ett bra sätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #357 skrivet: 18 augusti 2022, 15:33:14 »
Är skillnaden i pris väldigt stor går det ju ladda lite extra med hjälp av elpatron i tanken om man har nån styrning som fixar allt på ett bra sätt.
Om man räknar med elöverföringsavgiften plus elskatten i det faktiska totala elpriset och inte bara tittar på tim-priset, så är det väl ändå ganska sällan som skillnaden i elpris är så stor tillräckligt många timmar för att det skall löna sig att värma extra med elpatron istället för bara med värmepumpen?

För de som dessutom har effektbaserad-tariff på elnätet (kommer nog alla få inom några år), så skall det ännu mer till för att lagring av värme från högeffekts elpatron skall löna sig bara för att elpriset varierar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #358 skrivet: 18 augusti 2022, 19:04:53 »
Tur man har vedpannan kvar den fixar hög temp så man kan ladda tanken med den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Tro inte att ni sparar pengar på att elda med ved......
« Svar #359 skrivet: 18 augusti 2022, 22:09:10 »
Jo, men då talar vi nog om rätt stor acktank, än en gång så har jag inte tid/ork att räkna på det, men för oss går det ca 44 kWh värmepumpsel/dygn när det är ca -20°C ute, räknar man med COP 3 så blir det brutto ca 144 kWh värme som skall kunna lagras vid en så pass hög temp att det räcker för att värma huset.
I vårt fall skulle jag kunna räkna med att 43 graders framledning kan hålla huset varmt vid den utetempen, och jag kan teoretiskt värma till 65 grader.
Man har alltså ca 22 grader att spela på för lagringen, och COP blir knappast jättebra med så hög fdramledningstemp.

Nu har jag inte tid att räkna på detta, men min känsla är nog att det skulle ta ett par år med höga elpriser innan man tjänat in kostnaden för en så stor tank + installation som krävs.

Fast du behöver ju inte klara hela behovet. Om man laddar en tank med värme på natten så kan ju en ventil eller nått välja tanken när elen är dyr.
Vatten och akumulatortankar är billiga.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!