Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F1255-16 begränsning framledning aktiv  (läst 10990 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #75 skrivet: 07 mars 2021, 13:54:20 »
Oväntat att en så svag blandning av tvättmedel gjorde jobbet, men billigt och bra!
(Jag hade ju gått direkt på propplösare eller syra, eller något annat med med långa varningstexter på  ;) )

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Jesse74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #76 skrivet: 07 mars 2021, 14:18:36 »
En fundering på detta med luddet, vad det är för något egentligen? Det verkar ju bara bli på slingan det måste ju bero på nån kemisk reaktion från vattnet och den heta slingan, jag har ju som jag skrev tidigare mycket järn men järnoxid mm blir ju brunt, detta ludd är grå/vitt. Men jag har ju även en hydrofor i galvat stål, o när man tex svetsar i galvat material bildas ju just sånt här ludd. Är det så att vattnet löser lite av zinken i hydroforen pga järnrikt vatten som sen fälls ut på den heta slingan? Nån med kemi som huvudämne kanske kan fundera om det är rimligt  ;)

Utloggad Jorgeminator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #77 skrivet: 08 februari 2023, 01:12:49 »
Max diff kompressor styr Max tillåten skillnad mellan framledning är och framledning bör under konpressordrift. Efter en VV körning när växelventilen slår om så kan det komma ut ganska varmt vatten till radiatorerna vilket kan ge en stor diff och kompressorn slår ifrån.
Men jag tror att det är detta som Nibe har försökt att åtgärda i 9240 mjukvaran med en ”quick fix” som istället leder till larm 163 istället.

Lyssna på växelventilen just när den avslutar VV körningen (alltså den ändrar i displayen från varmvatten till värme), det kommer sannolikt att vara tyst i 2min innan själva ventilen växlar. Mjukvaran kallar på framledningstemp enligt värmebehovet i huset men i själva verket fortsätter uppvärmning av varmvatten i ytterligare 2min och BT3 går över 58grader vilket stoppar kompressorn.
Nu har jag loggat några timmar med totalt 3 larm. Lyckades inte ändra från .LOG fil så sparade som excel istället, hoppas det funkar.

Kan det vara att cirkulationspumpen drar på för fullt innan växelventilen hinner slå om? Och varför går GM ner så långt innan kompressorn drar igång?

Helt klart sunkig mjukvara och helt rätt gällande cirkulationspumpen.
Har samma problem med informationsmeddelande 163 om hög kondensor in-temperatur vid varje avslutad varmvattenkörning med stopptemperatur inställd på 50-52°C. Detta på en sprillans ny Nibe F1255-6 (Star 6 RST Inverter som den kallas här på andra sidan viken) med färsk 9443R7 firmware.
Cirkulationspumpen varvar ner till 15-20% mot slutet av vv-körningen för att låta värmen avges i beredaren, men när stopptempen är nådd så gasar den på till inställningen för värmeproduktion, i detta fall 73% i och med golvvärme. Växelventilen sitter fortfarande kvar i varmvattenläge (120s som nämnts tidigare) och efter några sekunder stannar kompressorn eftersom pumpen nu dragit 60-gradigt vatten i ilfart genom slingan utan att hinna avge värmen.
Sänker jag manuellt pumphastigheten vid värmeproduktion till exempelvis 40% så klarar den 51 graders stopptemperatur galant. Kan tilläggas att fram-/returtemp vid stopp är 60°C/54°C, sedan eldar cirkpumpen på och returen skjuter i höjden.

Det här med mjukvara verkar tyvärr inte vara Nibes starka sida. Uplink ligger ju kvar på 90-talet utseendemässigt det med  :o
« Senast ändrad: 08 februari 2023, 01:27:13 av Jorgeminator »

Utloggad Jorgeminator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #78 skrivet: 15 februari 2023, 17:52:42 »
Någon som lyckats få ett ordentligt svar från Nibe? Vilken adress är det som gäller? Kontaktade fraganibe@nibe.se och väntade en vecka på svar. Gissa om det kom ett schablonsvar därifrån... Killen som svarade hade t.o.m. lämnat kvar kursiveringen på schablonen  ::)

Vidare kan jag berätta att hög kondensor in-temperatur med påföljande kompressorstopp går att få redan vid 49°C stopptemp om värmebärarpumpen är inställd på 100% i värmedrift.

Svarade dem att kompressorn vid legionellakörning går ända till 54°C innan den slår av och fortsätter med elpatron och att det därmed borde vara möjligt att tillverka 49 graders varmvatten utan ett onödigt stopp. Får se om det alls kommer ett svar denna gång.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1255-16 begränsning framledning aktiv
« Svar #79 skrivet: 14 oktober 2023, 22:07:37 »
Någon som provat mjukvara 9443R7 och har koll på hur den hanterar detta med växelventilen vid VV laddning? Är det samma som 9240r3 eller har det blivit bättre?
Min stoppar fortfarande kompressorn med larm 163 men endast vi legionellakörning, kanske är det normalt och inget att göra nåt åt?
« Senast ändrad: 14 oktober 2023, 22:16:52 av MantaTIC »
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!