Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 14 oktober 2023, 22:07:37 »

Någon som provat mjukvara 9443R7 och har koll på hur den hanterar detta med växelventilen vid VV laddning? Är det samma som 9240r3 eller har det blivit bättre?
Min stoppar fortfarande kompressorn med larm 163 men endast vi legionellakörning, kanske är det normalt och inget att göra nåt åt?
Skrivet av: Jorgeminator
« skrivet: 15 februari 2023, 17:52:42 »

Någon som lyckats få ett ordentligt svar från Nibe? Vilken adress är det som gäller? Kontaktade fraganibe@nibe.se och väntade en vecka på svar. Gissa om det kom ett schablonsvar därifrån... Killen som svarade hade t.o.m. lämnat kvar kursiveringen på schablonen  ::)

Vidare kan jag berätta att hög kondensor in-temperatur med påföljande kompressorstopp går att få redan vid 49°C stopptemp om värmebärarpumpen är inställd på 100% i värmedrift.

Svarade dem att kompressorn vid legionellakörning går ända till 54°C innan den slår av och fortsätter med elpatron och att det därmed borde vara möjligt att tillverka 49 graders varmvatten utan ett onödigt stopp. Får se om det alls kommer ett svar denna gång.
Skrivet av: Jorgeminator
« skrivet: 08 februari 2023, 01:12:49 »

Max diff kompressor styr Max tillåten skillnad mellan framledning är och framledning bör under konpressordrift. Efter en VV körning när växelventilen slår om så kan det komma ut ganska varmt vatten till radiatorerna vilket kan ge en stor diff och kompressorn slår ifrån.
Men jag tror att det är detta som Nibe har försökt att åtgärda i 9240 mjukvaran med en ”quick fix” som istället leder till larm 163 istället.

Lyssna på växelventilen just när den avslutar VV körningen (alltså den ändrar i displayen från varmvatten till värme), det kommer sannolikt att vara tyst i 2min innan själva ventilen växlar. Mjukvaran kallar på framledningstemp enligt värmebehovet i huset men i själva verket fortsätter uppvärmning av varmvatten i ytterligare 2min och BT3 går över 58grader vilket stoppar kompressorn.
Nu har jag loggat några timmar med totalt 3 larm. Lyckades inte ändra från .LOG fil så sparade som excel istället, hoppas det funkar.

Kan det vara att cirkulationspumpen drar på för fullt innan växelventilen hinner slå om? Och varför går GM ner så långt innan kompressorn drar igång?

Helt klart sunkig mjukvara och helt rätt gällande cirkulationspumpen.
Har samma problem med informationsmeddelande 163 om hög kondensor in-temperatur vid varje avslutad varmvattenkörning med stopptemperatur inställd på 50-52°C. Detta på en sprillans ny Nibe F1255-6 (Star 6 RST Inverter som den kallas här på andra sidan viken) med färsk 9443R7 firmware.
Cirkulationspumpen varvar ner till 15-20% mot slutet av vv-körningen för att låta värmen avges i beredaren, men när stopptempen är nådd så gasar den på till inställningen för värmeproduktion, i detta fall 73% i och med golvvärme. Växelventilen sitter fortfarande kvar i varmvattenläge (120s som nämnts tidigare) och efter några sekunder stannar kompressorn eftersom pumpen nu dragit 60-gradigt vatten i ilfart genom slingan utan att hinna avge värmen.
Sänker jag manuellt pumphastigheten vid värmeproduktion till exempelvis 40% så klarar den 51 graders stopptemperatur galant. Kan tilläggas att fram-/returtemp vid stopp är 60°C/54°C, sedan eldar cirkpumpen på och returen skjuter i höjden.

Det här med mjukvara verkar tyvärr inte vara Nibes starka sida. Uplink ligger ju kvar på 90-talet utseendemässigt det med  :o
Skrivet av: Jesse74
« skrivet: 07 mars 2021, 14:18:36 »

En fundering på detta med luddet, vad det är för något egentligen? Det verkar ju bara bli på slingan det måste ju bero på nån kemisk reaktion från vattnet och den heta slingan, jag har ju som jag skrev tidigare mycket järn men järnoxid mm blir ju brunt, detta ludd är grå/vitt. Men jag har ju även en hydrofor i galvat stål, o när man tex svetsar i galvat material bildas ju just sånt här ludd. Är det så att vattnet löser lite av zinken i hydroforen pga järnrikt vatten som sen fälls ut på den heta slingan? Nån med kemi som huvudämne kanske kan fundera om det är rimligt  ;)
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 07 mars 2021, 13:54:20 »

Oväntat att en så svag blandning av tvättmedel gjorde jobbet, men billigt och bra!
(Jag hade ju gått direkt på propplösare eller syra, eller något annat med med långa varningstexter på  ;) )

// Magnus
Skrivet av: Jesse74
« skrivet: 07 mars 2021, 12:37:51 »

Jag kan inte utröna något av bilden men är luddet på insidan av laddslingan eller på utsidan? Om det är på utsidan är det då ludd i hela beredaren eller bara just på slingan?

Har du egen brunn eller kommunalt vatten?

Jag har egen brunn och luddet är utanpå slingan i varmvattenberedaren, vi har relativt mycket järn i vattnet och jag upptäckte problemet genom att jag fick meddelande om hög kondensortemp oftare och oftare. Igår gjorde jag ett test med olika kemiska lösningar på min kaffeburk i koppar som var allt annat än ren, resultatet blev att vanligt tvättmedel gjorde bäst resultat utan att använda nån typ av fysisk rengöring, så lossa rören på beredaren tömde den på vatten och fyllde i en blandning av 4 skopor tvättmedel och ca 100lit vatten, vänta en timme tömde igen och spola tanken en gång. Från att ha en maxtemp på ca 43° till 56° men kan konstatera att det skummar ett tag nu när varmvattnet används, men det minskade fort. Återkommer om det funkar i längden men skulle nog lånat en högtryckstvätt med spolslang för att få loss allt. Men av färgen på vattnet som kom ut va det mkt skit i tanken.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 06 mars 2021, 20:40:28 »

Jag har en F1245-12 sedan 2010. Vi har byvatten, och har aldrig haft problem med varmvattnet. Nu är det ett fritidsboende, så vi använder inte så mycket varmvatten.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 06 mars 2021, 16:40:38 »

Det verkar onekligen skumt ifall endast 1255-16 då skulle drabbas och ludd/beläggning i beredaren vilket påverkar värmeöverföringen.
Jag tror att det är mjukvaran som ställer till det och att det visar sig på 16kw modellen då det finns mer effekt tillgängligt att värma med.
Tror också det har något att göra med att 1255-16 är för effektfull, men då tillverkarna är tysta är det gissningar som gäller. Konstigt att f1245-12 försvann ur sortimentet  medan de mindre finns kvar? Och problemet verkar ju vara från norr till söder, väster och öster.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 06 mars 2021, 10:54:15 »

Det är samma stomme och beredare från 1245-6 cu till 1255-16cu!

Det verkar onekligen skumt ifall endast 1255-16 då skulle drabbas och ludd/beläggning i beredaren vilket påverkar värmeöverföringen.
Jag tror att det är mjukvaran som ställer till det och att det visar sig på 16kw modellen då det finns mer effekt tillgängligt att värma med.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 06 mars 2021, 05:45:17 »

Det är samma stomme och beredare från 1245-6 cu till 1255-16cu!
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 05 mars 2021, 22:39:51 »

Fasiken vad surt. Frågan är vad man ska rensa med? Surt eller basiskt?

// Magnus
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 05 mars 2021, 20:23:26 »

Jo, har kontaktat nibe i omgångar, men nu har de vägrat svara på mina meddelanden hela 2021. Kan ju bara betyda att det är något fel i deras maskiner (1255-16)!? som det måste hållas tyst om... dontknow

Var det inte samma beredare i alla F1255 oavsett effekt?
Vad har 1245 för beredare tro?
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 05 mars 2021, 20:21:25 »

Hej jag har också en 1255/16 med samma problem och det är konstaterat ludd på vv slingan i tanken. Hade Zyberdude varit i kontakt med nibe om detta? Min är drygt 2 år gammal o har haft problem länge med detta, enl nibes tekniker är det bara byta tank.. Finns det nån bättre känd långvarig lösning

Jag kan inte utröna något av bilden men är luddet på insidan av laddslingan eller på utsidan? Om det är på utsidan är det då ludd i hela beredaren eller bara just på slingan?

Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 05 mars 2021, 19:51:02 »

Hej jag har också en 1255/16 med samma problem och det är konstaterat ludd på vv slingan i tanken. Hade Zyberdude varit i kontakt med nibe om detta? Min är drygt 2 år gammal o har haft problem länge med detta, enl nibes tekniker är det bara byta tank.. Finns det nån bättre känd långvarig lösning
Jo, har kontaktat nibe i omgångar, men nu har de vägrat svara på mina meddelanden hela 2021. Kan ju bara betyda att det är något fel i deras maskiner (1255-16)!? som det måste hållas tyst om... dontknow
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 05 mars 2021, 17:21:42 »

Nibe vill väl sälja beredare, det är de dom säger när det blir problem med slingan, byt beredare, när min beredare pajar, börjar krångla, då kopplar jag ut den och sätter en extern elektrisk
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 mars 2021, 21:33:44 »

Man kanske kan få in en spolslang genom utloppet och veva runt med högtryck?
Alternativt en spoltunna med pump och maskindiskmedel eller PBW, vilket är ett rengöringspulver som används i bryggerier där man inte kommer åt mekaniskt.

Dumt att det inte finns en lucka. Min Stiebel externa beredare har en hyfsat stor lucka man kan komma åt genom.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 04 mars 2021, 18:23:14 »

Prova spola på något sätt
Skrivet av: Jesse74
« skrivet: 04 mars 2021, 11:52:57 »

Hej jag har också en 1255/16 med samma problem och det är konstaterat ludd på vv slingan i tanken. Hade Zyberdude varit i kontakt med nibe om detta? Min är drygt 2 år gammal o har haft problem länge med detta, enl nibes tekniker är det bara byta tank.. Finns det nån bättre känd långvarig lösning
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 februari 2021, 09:11:04 »

1255-16 laddar VV med högre effekt än övriga modeller vilket kanske kan leda till att 58grader på BT3 överstigs snabbare än vad man programmerat för.

Har du egen brunn?
Nej kör med kommunalt.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 04 februari 2021, 07:54:54 »

Märkligt att alla nibes 1255-16 skulle få beläggning på laddslingan? Speciellt 16kw modellen, eller bara på den vad jag hört! Tror nog det är något som nibe försöker dölja? Men då nibe vägrar svara nu på mina loggar och vattenanalyser som jag skickat till dem så vet jag ju inte!?

1255-16 laddar VV med högre effekt än övriga modeller vilket kanske kan leda till att 58grader på BT3 överstigs snabbare än vad man programmerat för.

Har du egen brunn?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 februari 2021, 05:48:38 »

Spola ur varmvattenberedaren, du har beläggning på din laddslinga eller koppla bort den, och använd den som volymtank, och sätt en separat beredare.
Märkligt att alla nibes 1255-16 skulle få beläggning på laddslingan? Speciellt 16kw modellen, eller bara på den vad jag hört! Tror nog det är något som nibe försöker dölja? Men då nibe vägrar svara nu på mina loggar och vattenanalyser som jag skickat till dem så vet jag ju inte!?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 04 februari 2021, 04:51:43 »

Spola ur varmvattenberedaren, du har beläggning på din laddslinga eller koppla bort den, och använd den som volymtank, och sätt en separat beredare.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 04 februari 2021, 00:30:37 »

Det är nåt skumt, den överför ju nästan ingen värme till VV,
på 8 min har temperaturen bara ökat med + 0,8° C (BT6) och 0,4° C (BT7)
det kanske är stopp nånstans eller har du egen brunn och VV-beredaren är
igenslammad ??
ändra ändelsen till .txt, se här: (Adobe-länken)

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73808.msg770373#msg770373
Skrivet av: Pumpzter
« skrivet: 03 februari 2021, 22:57:25 »

Nu har jag loggat några timmar med totalt 3 larm. Lyckades inte ändra från .LOG fil så sparade som excel istället, hoppas det funkar.

Kan det vara att cirkulationspumpen drar på för fullt innan växelventilen hinner slå om? Och varför går GM ner så långt innan kompressorn drar igång?
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 03 februari 2021, 19:46:56 »

Något jag noterade är att Värmebärande pump går på 1-2% under VV körning? Bör inte den gå lite fortare då för att cirkulera vatten från kompressorn till Varmvattentanken (jag har bara varmvattenberedaren som är i själva pumpen, ingen extern)? Är det korrekt att Värmebärande pump ska gå så sakta under VV körning?

Här gör du samma tankefel som jag gjorde, se svar #42 S3 och #45 överst S 4.
Den pumpar ju det > 60 gradiga vatten i framledningen, skulle GP1 gå fortare,
skulle 58°C uppnåtts tidigare ! (den går ju bara de sista 5 min. på 1%)

Det som hjälper skulle vara om växelventilen skiftar 1° tidigare, då var
returtempen bara 56,8°C.
Det ska vara FAT-32 formaterat, loggar normalt med 1 min, annars blir det
så stora filer.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 03 februari 2021, 10:11:06 »

Felsök och reparera USB minnet med datorn och välj mata ut i Windows innan du rycker ut det. NIBE hanterar inte minnet riktigt bra enligt mig och det blir gärna skadad data på det och då kan pumpen starta om.

// Magnus
Skrivet av: Pumpzter
« skrivet: 03 februari 2021, 08:50:30 »

Max diff kompressor styr Max tillåten skillnad mellan framledning är och framledning bör under konpressordrift. Efter en VV körning när växelventilen slår om så kan det komma ut ganska varmt vatten till radiatorerna vilket kan ge en stor diff och kompressorn slår ifrån.
Men jag tror att det är detta som Nibe har försökt att åtgärda i 9240 mjukvaran med en ”quick fix” som istället leder till larm 163 istället.

Lyssna på växelventilen just när den avslutar VV körningen (alltså den ändrar i displayen från varmvatten till värme), det kommer sannolikt att vara tyst i 2min innan själva ventilen växlar. Mjukvaran kallar på framledningstemp enligt värmebehovet i huset men i själva verket fortsätter uppvärmning av varmvatten i ytterligare 2min och BT3 går över 58grader vilket stoppar kompressorn.

Ok, jag tror inte det är diffen mellan framledningens faktiska värde och bör värde som spökar. Jag stod vid pumpen några gånger igår när den växlade från VV körning till Värme och hade handen på växelventilen när den slog om och det hände i princip momentalt med att den ändrade från VV. Däremot så verkar det som att returtempen slår över 58 C vid växlingen. Vad kan detta bero på ? Något jag noterade är att Värmebärande pump går på 1-2% under VV körning? Bör inte den gå lite fortare då för att cirkulera vatten från kompressorn till Varmvattentanken (jag har bara varmvattenberedaren som är i själva pumpen, ingen extern)? Är det korrekt att Värmebärande pump ska gå så sakta under VV körning?

Tyvärr så verkar pumpen starta om hela tiden så fort jag sätter in ett USB för att dra en logg så de verkar inte gå så bra... Ska köpa en ny USB-Sticka idag och kolla ifall det funkar bättre. När ni loggar, har ni USB-sticka formaterade till FAT-32 då eller är det något annat format som funkar bättre?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 februari 2021, 05:50:19 »

Så med golvvärme och inverter får man vänta sig enhel massa onödiga stopp då framledningen sällan är över 40 grader med golvvärme?

Aningen dumt?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 03 februari 2021, 05:16:46 »

Det är felprogrammerat om den inte väntar 1 eller 2 minuter med värmeskvätten som kommer efter en vv körning, utan använder den för att nolla gm med. skulle dock inte förvåna mig, om den skvätten gör att den stannar på max diff framledning. Det värdet kan man om man vet att ens anläggning inte kör övervärden på värmen, sätta till 25 grader eller liknande, då borde den inte bryta. Invertermaskinerna producerar aldrig högre framledning än ca 2,5 grader över beräknad framledning.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 02 februari 2021, 23:45:48 »

Om din vv körning var en legionella så försöker pumpen köra en ny legionella körning ett par gånger förrän den ger upp och meddelar det. Men den borde ju brassa på med ordentligt eltillskott? Eller har du max 1kW tillåtet?

Jag har 6kw Max elpatron inställt. Jag tror inte att det andra stoppet har med legionella att göra utan det är säkert nån bugg. Legionellakörningen hade avslutats enligt info i menyn iallafall.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 02 februari 2021, 23:44:18 »

Japp jag har radiatorer så GM hinner ofta sjunka väldigt lågt efter en VV körning pga när VV-Körningen är klar så stoppas kompressorn med felmeddelande 163 i ca 5 min så GM hinner bli minus 200-300 ibland neråt 400 innan Kompressorn går igång. Då brukar den blåsa på uppåt 100hz för att jobba av GM för att sedan lugna ner sig. Men jag håller på att ta en logg nu då jag hittills enligt Uplink fått 12st felmeddelande 163 från kl 6 - 17 idag... VVS installatören var här idag och sa att den går som den ska... Litar inte ett dugg på honom.

Vad har du för inställningar på Max diff kompressor?? För en lekman som mig vad innebär det? :)

Max diff kompressor styr Max tillåten skillnad mellan framledning är och framledning bör under konpressordrift. Efter en VV körning när växelventilen slår om så kan det komma ut ganska varmt vatten till radiatorerna vilket kan ge en stor diff och kompressorn slår ifrån.
Men jag tror att det är detta som Nibe har försökt att åtgärda i 9240 mjukvaran med en ”quick fix” som istället leder till larm 163 istället.

Lyssna på växelventilen just när den avslutar VV körningen (alltså den ändrar i displayen från varmvatten till värme), det kommer sannolikt att vara tyst i 2min innan själva ventilen växlar. Mjukvaran kallar på framledningstemp enligt värmebehovet i huset men i själva verket fortsätter uppvärmning av varmvatten i ytterligare 2min och BT3 går över 58grader vilket stoppar kompressorn.

Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 02 februari 2021, 20:42:06 »

Mantatic skicka din mailadress på pm, detta forum är ju segt som kola, går inte skicka meddelanden med lite mer text i!
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 februari 2021, 20:00:22 »

Om din vv körning var en legionella så försöker pumpen köra en ny legionella körning ett par gånger förrän den ger upp och meddelar det. Men den borde ju brassa på med ordentligt eltillskott? Eller har du max 1kW tillåtet?
Skrivet av: Pumpzter
« skrivet: 02 februari 2021, 17:53:29 »

Kompressorn stannar ifall bt3 går över 58grader.
Har du radiatorer? Jag misstänker att det problemet jag har blir värre ju högre framledningstemperatur huset behöver. Själv har jag endast golvvärme. Det är inte så att gradminuterna även nollas när kompressorn stannar för dig? Om det gör det så kan det vara max diff kompressor som stoppar. det hade jag problem med tidigare när jag hade 9172R2 och ställde då upp parametern. Nibe kan ha ändrat detta i 9240 mjukvarorna.

Japp jag har radiatorer så GM hinner ofta sjunka väldigt lågt efter en VV körning pga när VV-Körningen är klar så stoppas kompressorn med felmeddelande 163 i ca 5 min så GM hinner bli minus 200-300 ibland neråt 400 innan Kompressorn går igång. Då brukar den blåsa på uppåt 100hz för att jobba av GM för att sedan lugna ner sig. Men jag håller på att ta en logg nu då jag hittills enligt Uplink fått 12st felmeddelande 163 från kl 6 - 17 idag... VVS installatören var här idag och sa att den går som den ska... Litar inte ett dugg på honom.

Vad har du för inställningar på Max diff kompressor?? För en lekman som mig vad innebär det? :)
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 02 februari 2021, 17:11:53 »

Nu var du snabb och svara,
jag har tänkt fel i fallet med GP1, hade den gått fortare, skulle 58°C
uppnåtts tidigare ! Den borde ha avbrutit VV körning vid
GP1 10% och avslutad  VV körning senare.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 02 februari 2021, 16:53:20 »

Jag tror det när mjukvaran som inte passar till dit system.

Citat: Det första stoppet 00:24:55 beror som tidigare på larm 163 ..............
GP1 har gått före det i 5 minuter med bara 1% ! Då står ju flödet still och
det gör väl att BT3 går över 58°C. ?
Citat: Det andra stoppet 01:07:19 ...............
Hittar jag ingen förklaring till heller, förstår inte varför den tar El-tillsats?

Sen tycker jag att kompressorn går ganska svajigt, ungefär som det har
skrivits om tidigare i de "Officiella Trådarna" med tidigare mjukvaror.
Kompressorn går ju mestadels med ca 60 Hz, ändå rusar den till över
100 Hz ibland.

Kompressorn drar väl på för att hämta hem GM? det ser iallafall ut att sammanfalla strax efter stora VV tapp. Jag har 100% prio på VV så det blir lite större GM fall än vanligt kan jag tänka mig.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 02 februari 2021, 16:42:05 »

Har läst igenom denna tråden nu och det låter troligt att jag har precis samma problem med min F1255-16 som du har. Jag ska sätta i en USB ikväll och logga för att se ifall det kan vara samma problematik. Jag kör dock på normal-läget i VV med Start temp på 42 C och stopptemp på 48 C om jag inte är helt ute och cyklar. Ska dubbelkolla detta ikväll, uppdaterade från programvara 6080R8 till 9240R3 i söndags men jag hade samma problem med felmeddelande 163 även innan programvaruuppdateringen.

Alla hack i kurvan i den bifogade bilden är i sammaband med felmeddelande 163. Nu när jag skulle gå in i Uplink och ta fram grafen så såg jag att den precis körde VV och samma meddelande kom igen (Syns på bilden). BT3 var då 59 grader, kan det vara därför den bröts?

Kompressorn stannar ifall bt3 går över 58grader.
Har du radiatorer? Jag misstänker att det problemet jag har blir värre ju högre framledningstemperatur huset behöver. Själv har jag endast golvvärme. Det är inte så att gradminuterna även nollas när kompressorn stannar för dig? Om det gör det så kan det vara max diff kompressor som stoppar. det hade jag problem med tidigare när jag hade 9172R2 och ställde då upp parametern. Nibe kan ha ändrat detta i 9240 mjukvarorna.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 02 februari 2021, 16:40:48 »

Det första stoppet 00:24:55 beror som tidigare på larm 163 och att bt3 överstiger 58grader. Det som är märkligt i loggen är att BVP inte avslutar VV körning vid inställda 52grader utan fortsätter att värma. Kan detta vara en legionellakörning där kompressorn precis inte klarar av att värma VV till 55grader utan att bt3 går över 58?
Edit: ja detta stopp sammanfaller med legionellakörning.

Det andra stoppet 01:07:19 ser för mig märkligare ut. Här ser det ut som att BVP får för sig att den ska köra VV, detta utan att bt6 är<47grader och det bör därför inte finnas något behov av att köra VV ännu. Dessutom så stoppas kompressorn  när den växlar till VV vilket den inte borde göra anser jag.

Vore tacksam för lite input till dessa stopp så jag kan förstå orsaken till dom och ifall det är mjukvaran som spökar (gällande första stoppet så anser jag att det är mjukvaran som orsakar larm 163 i det flesta fall, kanske inte just i detta om det är legionellakörning).

Jag tror det när mjukvaran som inte passar till dit system.

Citat: Det första stoppet 00:24:55 beror som tidigare på larm 163 ..............
GP1 har gått före det i 5 minuter med bara 1% ! Då står ju flödet still och
det gör väl att BT3 går över 58°C. ?

Edit: fel, se svar #45  :'(

Citat: Det andra stoppet 01:07:19 ...............
Hittar jag ingen förklaring till heller, förstår inte varför den tar El-tillsats?

Sen tycker jag att kompressorn går ganska svajigt, ungefär som det har
skrivits om tidigare i de "Officiella Trådarna" med tidigare mjukvaror.
Kompressorn går ju mestadels med ca 60 Hz, ändå rusar den till över
100 Hz ibland.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 02 februari 2021, 16:37:41 »

MantaTIC ; El-patronen går in klockan 01.07.19 av någon anledning fast kompressorn går hårt, det är kanske den
som orsakade  kompressorstoppet ?
Inom samma minut vill VP:n också göra VV. Kompressorn startar inte genast kanske p.g.a. startfördröjning.

Du har höga start o stoppvärden på VV  (min inställning  42 /46)

Jag får korrigera mig själv. Jag har start 47 grader och stopp 51grader, inte 52grader. Det är standardinställning i läge "normal" ifall man har VV tank i koppar.

Jo jag har sett att den slår till 1kw elpatron när den stannar. jag vet inte varför den gjorde det tillsynes helt utan anledning. Eller om det är bugg i loggen. Hur som helst så var elpatron igång i max 1minut.
Skrivet av: rayb
« skrivet: 02 februari 2021, 13:23:28 »

MantaTIC ; El-patronen går in klockan 01.07.19 av någon anledning fast kompressorn går hårt, det är kanske den
som orsakade  kompressorstoppet ?
Inom samma minut vill VP:n också göra VV. Kompressorn startar inte genast kanske p.g.a. startfördröjning.

Du har höga start o stoppvärden på VV  (min inställning  42 /46)
Skrivet av: Pumpzter
« skrivet: 02 februari 2021, 09:56:50 »

Har läst igenom denna tråden nu och det låter troligt att jag har precis samma problem med min F1255-16 som du har. Jag ska sätta i en USB ikväll och logga för att se ifall det kan vara samma problematik. Jag kör dock på normal-läget i VV med Start temp på 42 C och stopptemp på 48 C om jag inte är helt ute och cyklar. Ska dubbelkolla detta ikväll, uppdaterade från programvara 6080R8 till 9240R3 i söndags men jag hade samma problem med felmeddelande 163 även innan programvaruuppdateringen.

Alla hack i kurvan i den bifogade bilden är i sammaband med felmeddelande 163. Nu när jag skulle gå in i Uplink och ta fram grafen så såg jag att den precis körde VV och samma meddelande kom igen (Syns på bilden). BT3 var då 59 grader, kan det vara därför den bröts?
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 02 februari 2021, 07:36:51 »

Jag har kollat loggen, och fattar inte varför den har stannat, inga för mig kända värden för att bryta har uppnåtts.

Första stoppet är högst troligen legionella, ska man stänga av funktionen för att undvika stopp? Risker?

Vad kan man göra åt det andra stoppet? Sista gången jag mailade Nibe så fick jag till svar att dom inte tittar på enskilda loggar utan att jag skulle ta det via min installatör (jag själv alltså). Sen fick jag inga mer svar...
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 02 februari 2021, 05:20:40 »

Jag har kollat loggen, och fattar inte varför den har stannat, inga för mig kända värden för att bryta har uppnåtts.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 01 februari 2021, 23:21:52 »

Jag fortsätter på denna tråd trots att problemet inte längre är relaterat till rubriken i ämnet men handlar om onödiga kompressorstopp som jag har vilket också tas upp i denna tråd.

Orsaken till de flesta av dom kompressorstopp jag har verkar vara relaterade till larm 163 och att bt3 överstiger 58grader pga att växelventilen efter avslutad VV körning ligger kvar i VV läge i ytterligare 120sek pga att mjukvaran reglerar det så. Detta skedde ganska regelbundet med "lyx" läget aktiverat, antagligen för att marginalerna till bt3 58grader är mindre efter avslutad VV körning.

Sedan detta uppdagades så har jag istället valt "normal" läge på VV och onödiga stoppen har nästan upphört.
I bifogad logg fil finns 2 stopp, bägge tycker jag är konstiga.

Det första stoppet 00:24:55 beror som tidigare på larm 163 och att bt3 överstiger 58grader. Det som är märkligt i loggen är att BVP inte avslutar VV körning vid inställda 52grader utan fortsätter att värma. Kan detta vara en legionellakörning där kompressorn precis inte klarar av att värma VV till 55grader utan att bt3 går över 58?
Edit: ja detta stopp sammanfaller med legionellakörning.


Det andra stoppet 01:07:19 ser för mig märkligare ut. Här ser det ut som att BVP får för sig att den ska köra VV, detta utan att bt6 är<47grader och det bör därför inte finnas något behov av att köra VV ännu. Dessutom så stoppas kompressorn  när den växlar till VV vilket den inte borde göra anser jag.

Vore tacksam för lite input till dessa stopp så jag kan förstå orsaken till dom och ifall det är mjukvaran som spökar (gällande första stoppet så anser jag att det är mjukvaran som orsakar larm 163 i det flesta fall, kanske inte just i detta om det är legionellakörning).
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 11 januari 2021, 22:11:30 »

Har du provat backa mjukvaran?
Starta om pumpen, håll in ok medan den startar om.

Nej det har jag inte gjort. Har endast 9240r2 och 9172r2 att backa till. 9240r2 verkar utifrån gamla loggar ha samma beteende och 9172r2 där regleras cirkpumparna lite hipp som happ tycker jag.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 11 januari 2021, 18:07:00 »

Har du provat backa mjukvaran?
Starta om pumpen, håll in ok medan den startar om.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 11 januari 2021, 08:46:33 »


Skickade nedanstående till Nibe men de vägrar svara på frågor utan säger att jag ska gå genom min installatör, tidigare har dom svarat via mail men tydligen inte längre. Då jag själv installerat pumpen så finns det ingen "auktoriserad" sådan som jag kan vända mig till.

"Jag är rätt säker på att anledningen till de tjuvstopp som kompressorn gör är pga att ni i senare mjukvarorna verkar ha lagt in en fördröjning på ca 120sekunder för växelventilen att slå om från att Värmepumpen uppnått sluttemperatur för varmvattenproduktion och övergår till värmeproduktion igen. Under dessa ca 120sekunder så fortsätter varmvatten att produceras vilket gör att BT3 överstiger 58grader och kompressorn stannar.
Inte heller varvar kompressorn ner för att undvika att 58grader på BT3 överstigs utan den verkar istället reglera efter det värmebehov som finns.

Jag tror alltså att mjukvaran reglerar värmen efter husets behov men eftersom växelventilen ännu inte slagit om så produceras varmvatten istället och kompressorn stannar."



Finns det någon här på forumet som kan få bekräftat att min misstanke enligt ovan är korrekt och ifall det är ett medvetet val dom gjort i mjukvaran? Jag skulle gärna veta vilken mjukvara annars som i övrigt fungerar på liknande sätt som 9240r2-r3 men där växelventilen faktiskt slår om utan fördröjning.
Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 11 januari 2021, 07:52:44 »

Du kan ändra värdena för start och stopp på alla varmvattenlägen inne i servicemenyn. Du kan tillexempel välja att lyxläget stannar lite tidigare, men startar någon grad innan, då borde den ju jobba längre, så man får mer varmvatten? Kanske inte riktigt lika varmt, men mer vatten som är varmt.

Precis det jag menar med 4:e stycket i mitt föregående inlägg. Dock misstänker jag att man riskerar att kompressorn ändå kommer stoppas när det är kallare ute, kanske kommer den stanna även i normalläget (med default parametrar dvs)
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 11 januari 2021, 05:45:25 »

Du kan ändra värdena för start och stopp på alla varmvattenlägen inne i servicemenyn. Du kan tillexempel välja att lyxläget stannar lite tidigare, men startar någon grad innan, då borde den ju jobba längre, så man får mer varmvatten? Kanske inte riktigt lika varmt, men mer vatten som är varmt.

Skrivet av: MantaTIC
« skrivet: 10 januari 2021, 23:25:42 »

 

Jag tror att cirkpumpen går upp i varv under fördröjningen detta kanske för att sänka framledningstemperaturen i slingan innan växelventilen svänger till värmeläget.
Möjligen undviks då att max diff framledning-inställningen bryter kompressordriften.

Ja det stämmer när VV laddningen är klar och den växlar till värme i display och i logg så går CP upp i varv.
Jag tror att det har gjorts ändringar i hur max diff framledning detekteras mellan mjukvara 9172r2 som jag hade förut (och hade problem med att den stannade på max diff kompressor innan jag ökade värdet från 10grader till 20grader) och den senaste från nibe som jag har nu. jag är rätt säker på att den fördröjningen som nu finns innan själva växelventilen slår om inte fanns förut. Dom har säkert fixat till ett problem men då har ett annat uppstått.


Jag har även loggat med 10sek intervall för att se lite mer i detalj vad som sker. Efter att VV körningen är klar och CP har ökat så ser det i loggen ut som att det tar ca120sekunder innan växelventilen slagit om för det är då retur tempen börjar sjunka. De 80sekunder som jag tidigare uppskattade var lite för lågt...

Det man också ser i loggen är att när den första VV körningen är klar så fortsätter BT3 (retur) att öka under ca 100sekunder, den ökar med ca1,8grader under den tiden samtidigt som kompressorn inte varvar ner till 20hz trots att den skulle kunna det för att förhindra ökningen i temperatur.
Nu har jag valt vattenläge "Normal" och VV körningen slutar när laddtemp på 51grader har uppnåtts, med läge "lyx" och stopptemp på 54grader så fortsätter uppvärmning av VV i ytterligare 100sekunder och BT3 fortsätter att öka och överstiger då gränsen på 58grader (Tack för den infon DonPablo) och kompressorn stannar. I normalläge som det är i loggen så är stopptempen på 51grader som sagt, trots det så går BT6 (VV ladd) upp till 53.4grader.

Jag tror inte att jag har någon smuts i beredaren eller i laddslingan utan jag är övertygad om att det är mjukvaran som ställer till det.
Man skulle kunna justera parametrarna för stopp temp i lyx läget för att maximera VV temp men ändå undvika att BT3 skjuter över 58grader, den enda osäkerheten med det är att kompressor frekvensen inte verkar regleras för att undvika att BT3 inte ska skjuta över 58grader utan den regleras nog mot värmebehovet i huset och rådande utetemp. Detta betyder förmodligen då att ju kallare det är ute ju mer kommer VV fortsätta laddas innan växelventilen slagit om och 58grader på BT3 kommer högst troligen att överskridas. Kanske att det överskrids redan med en stopptemp på 51 grader och kallt ute?!


Det skulle vara intressant att veta hur andra F1255 med mjukvara 9240r2 eller r3 beter sig vid och direkt efter VV laddning vid lägre utetemperaturer, men särskilt 12kw och 16kw modellerna då jag kan tänka mig att VV ladas snabbare i dom och problemet troligen större.   

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!