Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Timerstyra varmvattenberedare?  (läst 16514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
Timerstyra varmvattenberedare?
« skrivet: 31 augusti 2015, 08:47:49 »
Vi har provat gå över till timtaxa på elen här hemma. Skall bli spännande och se om det blir någon skillnad mot genomsnittspris.
Vi har uppvärmning via l/l-värmepump.

Har en fundering om att timerstyra min 200l varmvattenberedare till tider då elpriset är lågt. Är det någon som gör det här på forumet? Isåfall vad är er erfarenhet?
Finns det färdiga trefasbrytare med timer, eller blir man tvungen att bygga en egen med timer och kontaktorer?

Vad tror ni om att timerstyra uppvärming av vatten till nattetid?
Legionella borde väl inte vara problem om man når upp till rätt temperatur en gång om dygnet?

Finns kanske en liknande tråd men hittade inte något färsk.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2015, 09:19:33 »
Intressant  tummenupp

Följer tråden!
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2015, 10:33:27 »
Sätt timern på VVB:ns kabel till termostaten istället så behöver du bara en enkel brytare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2015, 10:51:56 »
Sätt timern på VVB:ns kabel till termostaten istället så behöver du bara en enkel brytare.
smart  tummenupp

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2015, 11:38:10 »
Hittade något som kallas behovsboxen https://www.byggahus.se/varme/anders-kjellstroms-system-styr-elforbrukningen-efter. Sen finns ju tellstik net också.
Har någon ett system som går automatiskt efter värden baserat på spotpriset, istället för man styr med timer?

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2015, 12:20:06 »
Ska du bygga en sådan, så beställ Dallas givarna från Kina = mkt biligare, men oftast lång leveranstid.
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20150831021853&SearchText=18b20
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2015, 17:00:08 »
Har gjort en liknande koppling till en kund som hade solceller och ville begränsa varmvattenladdningen tid dagtid när det är störst chans att solcellerna producerar elen.
Då satte jag in ett tvåkanals tidur ( varmvattenberedaren var tvåfas) och programmerade båda kanalerna att växla samtidigt.
Termostaten brukar också vara två eller tre kontakters så att koppla en vanlig timer över styrkabeln fungerar sällan.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2015, 18:03:56 »
Hej
Jag har av och till kört en variant på detta på mitt solfångarsystem som värmer en VVB på 300liter. VVB är kopplad 1fas 230 V med stickpropp (1kW). För att undvika onödig laddning innan solen har gjort sitt lade jag ett tidur som spärrade tillslag mellan kl 6 och 13. Sparade en hel del. MVH/Ulf
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2015, 19:33:56 »
Har gjort en liknande koppling till en kund som hade solceller och ville begränsa varmvattenladdningen tid dagtid när det är störst chans att solcellerna producerar elen.
Då satte jag in ett tvåkanals tidur ( varmvattenberedaren var tvåfas) och programmerade båda kanalerna att växla samtidigt.
Termostaten brukar också vara två eller tre kontakters så att koppla en vanlig timer över styrkabeln fungerar sällan.

För tvåfas räcker det väl med att bryta en fas, alltså enpoligt. Så var det i alla fall på min gamla NIBE i förra huset.
För trefas bör det räcka att bryta två faser. Däremot skall det nog finnas ett övertempskydd som bryter allpoligt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2015, 21:55:20 »
I Österrike var det så att man delvis kunde få billigare el till värmepumpen om man akzepterar att el bolaget stänger av elen vissa tider (där det t.ex. finns toppbelastningar).

Värmepumpen fick då en egen elmätare som kunde fjärrstyras av elbolaget (avstängning vissa tider).

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #10 skrivet: 28 september 2015, 14:51:16 »
DÃ¥ fick jag äntligen tummen ur att fixa till en timer och en trefas brytare.  tummenupp
Om jag räknat rätt så borde det ta 6,53h att värma upp mitt vatten till legionella säker temperatur. Så är nog bäst att ha den på 7h driftgång varje natt mellan 23-06.

BTW:Någon som har ett finurligt sätt att mäta temperaturen i en HAJDU Z200L VVB?
Står inte ett skit på temperaturvredet. Hittar ingen manual heller.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #11 skrivet: 28 september 2015, 15:38:53 »
Ska du bygga en sådan, så beställ Dallas givarna från Kina = mkt biligare, men oftast lång leveranstid.
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20150831021853&SearchText=18b20

Vill påpeka att det på senare tid har skett ändringar när det gäller tull och moms, detta deklareras numera av fraktbolaget som tar ut en avgift som de dessutom tar moms på.
Momsen på varorna skall man själv deklarera och betala in.
På mina två senaste provordrar av fakturan från fraktbolaget hamnat på ca 500 kr, bara för deras tjänster alltså.

Vet inte om det kanske är annorlunda om privatpersoner beställer, men för företag har det i alla fall blivit dyrare.
På små ordrar är det helt förödande, i ett fall blev de varor jag beställde dubbelt så dyra som jag räknat med p.g.a. detta.

Visst är det härligt när regeringarna skall "Förenkla för företag"  >:(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #12 skrivet: 28 september 2015, 15:44:07 »
När det gäller timerstyrningen som sådan så tror jag visst att det kan fungera om du har normal tappvarmvattenförbrukning och en skapligt isloerad varmvattenberedare.
Det borde räcka att värma upp den till 65 grader en gång/dygn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #13 skrivet: 28 september 2015, 17:02:00 »
Om man använder ett relä eller timer för att enpoligt bryta en tvåfasansluten VVB (egentligen: enfas 400 V), så bör man kolla att reläkontakten verkligen är avsedd för minst 400 V. Ofta har den bara 250 V märkspänning.
Om man använder en billig timer för att styra en kontaktor, som ju är en kraftigt induktiv last, så kan man få bättre livslängd på sakerna genom att sätta gnistsläckare (t ex lämpligt dimensionerad varistor eller RC-nät) parallellt med kontaktorspolen.

Beträffande billiga Dallas-tempgivare från Kina så har det hänt mer än en gång att man har fått givare som inte har fungerat. Om det är andrasortering som har kommit ut på marknaden bakvägen istället för att hamna i skrotbingen, eller om det är piratkopior som kanske inte ens har något innehåll i plastkapseln, ska jag dock låta vara osagt. Det är nog lämpligt att bara köpa några få till att börja med, och om de visar sig fungera korrekt så vågar man sedan köpa fler från samma säljare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad OXYD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT
SV: Timerstyra varmvattenberedare?
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2015, 09:22:04 »
När det gäller timerstyrningen som sådan så tror jag visst att det kan fungera om du har normal tappvarmvattenförbrukning och en skapligt isloerad varmvattenberedare.
Det borde räcka att värma upp den till 65 grader en gång/dygn.

Det har fungerat utan problem i tre dagar. Vi är tre i familjen. Har snÃ¥lspolande kranar och duschar. I helgen kommer svärföräldrarna pÃ¥ besök sÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r vi se om det räcker till  ::)
Det är en hyfsat ny 200l som står varmt i tvättstugan. Det är visserligen en korkat billig Hajdu men den har blivit uppgraderad med lite inteligens nu. Men skulle vilja ha den på 65grader men kan inte kontrollera att det stämmer. Fullt vred brukar väl vara 75grader på VVB.
Jag får testa att maxa blandningsventilen efter uppvärmning och se i kran. Men den verkar stanna på 60. Blandningsventilen stänger väl inte helt av säkerhetsskäl.

« Senast ändrad: 01 oktober 2015, 09:24:09 av OXYD »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!