Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert bergvärme  (läst 6673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Offert bergvärme
« Svar #15 skrivet: 20 juni 2016, 16:13:35 »
Det går att vinkla hålet lite så att den väsentliga delen hamnar längre in på din tomt även om man börjar 10m från gränsen.
« Senast ändrad: 23 juni 2016, 08:31:57 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert bergvärme
« Svar #16 skrivet: 20 juni 2016, 16:36:45 »
Tillverkarna rekommenderar aldrig mer än 400 meters kollektor i normalfallet, och det beror på att flödet blir lite lägre än önskvärt.
Roland här i forumet har på sin anläggning testat köra höga och låga flöden i sin kollektor och resultatet på COP är väldigt litet, det verkar alltså som att totala borrdjupet/värmetaget är viktigare än flödeshastigheten för att få bra COP och temperatur på köldbäraren.
Men detta är än då något jag vill påpeka så du inte borrar ett hål på 225 meter och sedan "klagar" på att du inte kan få önskad deltaT på köldbäraren p.g.a. den långa kollektorn.
Det blir även viktigt att du har så kort sträcka som möjligt mellan värmepump och borrhål, och att du inte snålar med rördimensionerna mellan värmepump och plastkollektorn.
Om möjligt kanske du kunde dra 50 mm PEM fram till 90°-böjarna som kollektorn ansluts i?

Om du tilläggsisolerar och eller byter fönster så kommer energiåtgången att minska...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kristofer_R

  • Gäst
Kristofer_R
SV: Offert bergvärme
« Svar #17 skrivet: 23 juni 2016, 07:53:40 »
Hej

Börjar närma sig sluttampen nu. Träffade personen bakom offert 3 igår och pratade med honom.

Frågade då om han hade tänkt att installera volymtanken som en arbetstank eller volymtank.
Han anser att det är onödigt att koppla den som en arbetstank pga att det inte kommer förbättra anläggningen på något sätt.

Han rekommenderade att man öppnar termostaterna fullt ut och sedan höjer eller sänker kurvan på pumpen tills man hittar en lämplig temperatur i huset. Skulle det då vara något rum som är för varmt så styper man tillförseln via termostaten.

Har plöjt igenom jag vet inte hur många inlägg om arbetstankens vara eller icke vara. Och jag vet att det är det specifika husets förutsättningar som dikterar om en arbetstank behövs eller inte.

Så min fråga är vilka nackdelar finns det att göra som han rekommenderar? Sämre COP, larm som kommer gå mm???

Skulle uppskatta om CC, Oraklet samt andra kunniga personer kan ge sin syn på saken.

Han sa vill jag ha den kopplad som en arbetstank så gör han det men han skulle inte göra det hemma hos sig själv.

Tack på förhand.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert bergvärme
« Svar #18 skrivet: 23 juni 2016, 08:13:31 »
En invertervärmepump reglerar själv flödet över värmepumpens värmeväxlare så att deltaT blir 8 grader (eller vad de nu eftersträvar) oavsett värmepumpens uteffekt.
DÃ¥ uteffekten kan variera mellan 4 och 16 kW sÃ¥ innebär det att flödet i systemet kommer  att variera med en faktor 4.
Om optimalt flöde för ditt radiatorsystem är 1400 liter/h (55 grader på framledningen, 45 grader på returledningen vid årets kallaste dag) så kommer flödet med en invertervärmepump att variera mellan ca 375 och 1500 liter/timme.
Ett radiatorsystem är instrypt efter ett viss difftryck över radiatorerna, och med så varierande flöde kommer difftrycket på olika platser i systemet att påverkas (exakt hur är så vitt jag vet inte vetenskapligt utrett) på ett sätt som gör att du till vissa radiatorer får en större andel flöde och till vissa en mindre andel flöde än vad man tänkt sig när systemet designades.
Detta kan i sin tur innebära att olika rum blir olika varma vid olika uteffekter på värmepumpen, eftersom flöden och difftryck kommer att variera i hela systemet.

Med en tank kopplad som arbetstank kan man justera in flödet i externa kretsen så att det ALLTID är optimalt, 1400/h liter i exemplet, och cirkulationen värmepump - arbetstank kan tillåtas variera med en faktor 4 och bibehållen deltaT över värmeväxlaren utan att det påverkar flödet i värmesystemet.
Arbetstanken "separerar de två flödena och gör att de kan hållas optimala, alltid, inte bara när du har ett visst specifikt effektbehov.

Man kan i de flesta fall sätta in en bypass istället för arbetstanken om man köper en invertervärmepump, det bli billigare, och skall kunna fungera precis lika bra som en arbetstank.
Enda gångerna arbetstanken gör ett bättre jobb är under de tider på året som energibehover är så lågt att din värmepump går med min uteffekt men ändå on/off för att behovet är mindre än min uteffekt.

Har du läst min GUIDE om arbetstank, volymtank och bypass så borde du få en klarare bild av detta. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kristofer_R

  • Gäst
Kristofer_R
SV: Offert bergvärme
« Svar #19 skrivet: 23 juni 2016, 08:57:39 »
Hej

I offert 3 så är det en IVT Greenline HE E14 och det är en on/off vp.

Men Principen är väl densamma oavsett om det är en inverter eller on/off.
Får En HE E17 +40m djupare hål för drygt 6000kr extra vilket jag hade tänkt mig isf då priset var bra.

Har läst din guide och den är bra. Får läsa den igen helt enkelt.
En eloge till dig Rickard för forumet. Har fått en ökad förståelse för värmepumpar och eventuella fallgropar. Bra för en nybörjare som mig :).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert bergvärme
« Svar #20 skrivet: 23 juni 2016, 09:13:24 »
Om du gör som han säger och kör med alla termostater öppna så kan du koppla in tanken som volymtank.
I och med att du har ett arkitektritat hus (mycket fönster i vissa rum) i flera plan tror jag att värmebehoven i olika rum och på olika våningar under olika årstider kan variera rätt mycket, jag GISSAR att du kommer att ha behov av dina termostater, och då är det bättre att koppla in tanken som arbetstank, det ger dig större friheter att köra med termostater aktiva.
Men visst, det kostar nog 5000 kr extra jämför med att koppla den som volymtank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!