Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gregor534
« skrivet: 26 september 2023, 22:27:12 »

Hej allihopa, jag har en Mitsubishi värmepump.
Puhz-hrp100yha2 plus böro ehst18b-yb9.
Kan någon skicka mig inställningarna för alla dipswitchar från båda enheterna och ett diagram?
Eller bilder mainkort från dem enheter?
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 11 maj 2016, 02:49:49 »

Har du den trådlösa panelen där du ställer innetempen? Isåfall är det bara att sätta den på 18 grader eller vad man vill.
Kör du på kurva så kolla så att den inte är helt galet inställt
Skrivet av: Markus889977
« skrivet: 09 maj 2016, 18:40:43 »

Hej!
Bor i en kåk där en ecodan är installerad. Vill först säga att jag kan ingenting om såna här saker. Nu när sommarvärmen kommit har det blivit eländigt varmt inne. Det är alltså så att elementen inte går att skruva ner. Hur gör jag för att sänka värmen? Hittade nånting om radiator på displayen där jag sänkte. Huset ligger till så att solen räcker till för att värma upp. Går det att stänga av värmen utan att varmvattnet försvinner?

Evigt tacksam om nån kan hjälpa mig med detta!
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 17 januari 2016, 20:29:24 »

Det finns en elpatron och den går antingen till varmvattnet eller till husvärmen och monterar man då en i vvtanken så får man simultandrift. En elpatron till vv och en till husvärme och då går kompressorn endast till husvärme och elpatron till vv. Vid vilken yttertemp detta ska inträffa kan man ställa i menyn,fabriksinställningen är -15

På min kan man inte se hur mycket elpatron som använts. Vet inte hur det är med nya maskiner
Skrivet av: janne7272735
« skrivet: 17 januari 2016, 17:22:39 »

Tror att jag har fabriksinställningarna. Om du får problem när det blir kallt så kan man installera en doppvärmare i tanken och i menyn välja "simultandrift"samt vid vilken yttertemp detta ska aktiveras.
Då kör kompressorn endast husvärme och doppvärmaren till varmvatten

Är det inte redan en doppvärmare i tankarna?

Kan man för övrigt se hur mycket elvärmen har varit påslagen?
Skrivet av: Tittmön
« skrivet: 17 januari 2016, 11:59:59 »

Hej,

Jag har labbat lite under helgen och har kommit fram till Max körtid = 60 min
+
Tid att vänta innan starta ny uppvärmning av vattnet ( min är 60 min ).

Ger bästa lösningen för mitt hus.
Default var vänta 30min men värmen hann inte upp så ökade till 60min och nu har vi bra värme i vatten och elementen

//H


Hej,

Nu har kyla slagit till och pumpen jobbar på.
Mina element är varma och vattnet blir varmt.

Vilken inställning har ni på vattnet ? Max körtid ( min är 60 min ) sen min tid att vänta innan starta ny uppvärmning av vattnet ( min är 60 min ).

Vad har ni ?

Problemet är att man vill att pannan hinner värma upp elementen till > 50 gr om det behövs. För mig tar det kanske 45/60 min.

//H
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 15 januari 2016, 22:31:21 »

Tror att jag har fabriksinställningarna. Om du får problem när det blir kallt så kan man installera en doppvärmare i tanken och i menyn välja "simultandrift"samt vid vilken yttertemp detta ska aktiveras.
Då kör kompressorn endast husvärme och doppvärmaren till varmvatten
Skrivet av: Tittmön
« skrivet: 15 januari 2016, 17:52:18 »

Hej,

Nu har kyla slagit till och pumpen jobbar på.
Mina element är varma och vattnet blir varmt.

Vilken inställning har ni på vattnet ? Max körtid ( min är 60 min ) sen min tid att vänta innan starta ny uppvärmning av vattnet ( min är 60 min ).

Vad har ni ?

Problemet är att man vill att pannan hinner värma upp elementen till > 50 gr om det behövs. För mig tar det kanske 45/60 min.

//H
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 10 januari 2016, 22:28:16 »

Ja säkerligen en miss i kvalitetskontrollen
Skrivet av: Janne87958
« skrivet: 10 januari 2016, 22:19:44 »

Ställde den på 50 grader nu med 10 graders sänkning innan återstart. Den var fabriksinställd på 40 grader av nån anledning.
Måste också meddela att tanken läckte från fabrik, när vi fyllt upp den så sipprade/sprutade det ur en klämringskoppling modell större på radiatorsidan, ungefär halvvägs upp i tanken ovanför nån styrventil.
Det hjälpte att dra åt den men visst verkar det lite mysko, den var streckad med både svart och rött vilket borde vara nån slags kontrollgrej?
Skrivet av: Janne87958
« skrivet: 10 januari 2016, 22:16:31 »

http://mitsubishivillavarme.se/wp-content/uploads/sites/2/2015/08/OPERATION-MANUAL-ECODAN-C-SWE-RG79D942H01-2.pdf   sidan 10

Coolt, jag hade läst den sidan 8 ggr utan att snappa upp betydelsen, fastnade antagligen för raden "Om du vill göra förändringar kontakta i så fall installatören.
Man tackar tummenupp
Skrivet av: Tittmön
« skrivet: 10 januari 2016, 21:52:06 »

Hej,

Igår hade vi -5/6 ute och min panna gick över delvis till "eldrift" när jag värmde elementen.
Normalt ?

//H
Skrivet av: Janne87958
« skrivet: 10 januari 2016, 20:16:38 »

Nån som vet hur man ställer tappvattentempen i ecodantanken? Kan absolut inte hitta den inställningen.
Skrivet av: orre
« skrivet: 03 december 2012, 10:47:50 »

Hmm jag e lite störd på VV produktionen, har en NG och en RP60. Runt -10 nu och det är tungt för pumpen att hålla huset varmt. Av en händelse så kollade jag med jämna mellanrum på givaravläsningen när pumpen skulle börja göra VV. 46 grader i tanken men när pumpen skulle börja skjuta på värme, kylde den ned vattnet till 40 innan den började hämta upp till angivna 50. Jag förstår att den måste jobba mot någon slinga men kunde den inte skjutit ut värme i radiatorerna som vi det här laget behöver mist 46? Dessutom surrar pumpen väldigt länge på låga varv efter avfrostning, typ 20min innan den kommer igång på riktigt. Jag kanske e helt ute och cyklar men det här känns inte effektivt? Någon?

EDIT: huset tappar snabbt värme när systemet loopar såhär. (mycket bättre än det varit tidigare med CT10 som tappade huset ned till 15-16 grader i detta läge)

EDIT2: När pumpen var klar med VV och skulle gå över till radiatorerna, går den ned på lågvarv igen och står och stånkar läänge. Varför går den inte upp på högvarv snabbt och får ut värme i radiatorerna(som nu är nere på under 30 grader?)

/O
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 29 oktober 2012, 17:54:27 »

Nu har den fått smaka på minusgrader.
Ett par plusgrader på dagen och ner till -6,5 på nätterna.
Inga problem,stod och väntade tills den
Avfrostade och det gick fortare än jag trodde
att det skulle göra.Vattnet forsade!
Jag hade även glömt att koppla in värmekabeln
men ingen is i tråget
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 22 september 2012, 08:33:34 »

Min har också vaknat ur Törnrosasömnen. Kände på elementen och de var lika varma (ljumna) på ovandelen som nederdelen och en snabb flukt på panelen visade att det var samma temp på framledning som retur.
Jag har satt ner cirkpumpen till läge 1
Skrivet av: Jollly
« skrivet: 11 september 2012, 14:42:05 »

Då har Zubadanen börjat göra värme ett par nätter i rad nu. ???

Men förhoppningsvis tar det ytterligare ett par månader till innan Z får bekänna färg. >:D
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 09 september 2012, 11:20:57 »

Nu är utedelen tvättad,schamponerad och slutligen vaxad. Nu är vi redo att möta vintern 8)
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 04 augusti 2012, 19:40:11 »

Tack! Den stannade efter 10 min som var förinställt. En dum fråga men används cp för varmvattentillverkningen?
Skrivet av: Zipoldy
« skrivet: 30 juli 2012, 09:41:51 »

Hej,

Gå in i service menyn, där finns en meny som heter Externa Inställningar och under den finns Eco inställning för VP. Om jag kommer ihåg rätt så bocka den och ställ tiden på t.ex. 15min så borde cirkulationspumpen stanna efter inställd tid. Garanterar inget  :o

Zip
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 26 juli 2012, 09:34:49 »

Tack för svaret. Då kanske du kan svara på nästa fråga också. Cirkpumpen står på och det tycker jag är onödigt på sommaren. Provade att stänga av värmefunktionen och endast ha vv tillåten men cirkpumpen går ändå.
Finns det en säkring man kan rycka?

Från ME supporten råder tystnad
Skrivet av: Zipoldy
« skrivet: 25 juli 2012, 14:04:08 »

Kallväder funktionen är vid vilken temperatur ute-enheten stängs av, går att ställa från -10 till -15. Detta betyder att värmingen går över helt på el vid denna temperatur. Om du inte har kallväder funktionen bockad så körs ute-enheten oberoende hur kallt det är. I detta fall bör man ha en fristående ute-termostat som bryter vid den temperatur som är angiven som kompressorns minimi ute temperatur (t.ex. -20 grader). Detta är något som installatören bör ha koll på ifall detta alternativ används.

Zip.
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 02 juli 2012, 23:35:55 »

Tack Rickard för ditt svar!Ja säljaren han sa inte så mycket därav mailandet till ME.
Men instruktionsboken kunde vara tydligare. Visst för de flesta så trycker man på knappen
och så är man nöjd men är man intresserad av teknik så vill man veta vad den gör.

Tex nu på sommaren,stänger den av cp?

Om man har bockat ur elpatronen i menyn "värme"och har "kallt väder" funktionen
ibockad,vad gör den då? Vad är "kallt väder" funktionen egentligen? Räcker inte kompressorn till så startar
väl elpatronen ändå?
Skrivet av: Rickard VPC
« skrivet: 02 juli 2012, 23:18:25 »

Jag har mailat fyra ggr samt ringt till Mitsubishi och vid senaste samtalet så blev jag kopplad till en kille som lovade att höra av sig med svaren på mina frågor. Efter två veckor så tror jag nog att han inte hör av sig heller.Så jäkla dåligt.

Sen är instruktionsboken inte den bästa. Man kan välja att antingen köra med kurva eller enbart innegivaren om jag förstått rätt?
Andra tillverkare har ju både kurva och innegivare.

Värmepumpen går tyst men tystast är supporten

Hej!
Grattis till köp av den bästa L/V på marknaden idag.

Du har kurvstyrning, returstyrning, rumsgivarstyrning och med panndisplayen eller den trådlösa rumsgivare har du autoadaptiv kurvstyrning dvs självlärande värmekurva.
Men använd bara den trådlösa, då får du bäst drift.

Sedan anser jag att supporten är din säljare.

//Rickard
VPC
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 29 juni 2012, 16:22:50 »

Jag fick svar idag och postar här också

"Kompressorns drifttid kan avläsas med hjälp av kod 002 svaret du får skall vara x10 för att få antal drifttimmar.
Antal start och stopp är 003 svaret skall vara x 100 för att få antalet start och stopp
Kompressorns frekvens är 016 ca mellan 20-125 beroende på modell och utomhus temperatur
Utomhusdelens strömförbrukning är 025 och visas bara med hela Amp. Mellan 1-16 beroende på modell
Antalet timmar som el patronen har varit tillslagen går inte att utläsa någonstans.
Resten av de 200 värdena som kan tolkas ut här är bara intressanta för en tekniker vid eventuell felsökning."
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 25 juni 2012, 20:32:58 »

Jag har mailat fyra ggr samt ringt till Mitsubishi och vid senaste samtalet så blev jag kopplad till en kille som lovade att höra av sig med svaren på mina frågor. Efter två veckor så tror jag nog att han inte hör av sig heller.Så jäkla dåligt.

Sen är instruktionsboken inte den bästa. Man kan välja att antingen köra med kurva eller enbart innegivaren om jag förstått rätt?
Andra tillverkare har ju både kurva och innegivare.

Värmepumpen går tyst men tystast är supporten
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 juni 2012, 17:57:05 »

Installatören vill inte berätta då det inte är något man ska in och rota i tyckte han.

Vaddå... Du har väl köpt maskinen? Du hyr den väl inte av installatören?

Hoppas att nån här på forumet kan delge informationen...
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 05 juni 2012, 17:51:58 »

Jättebra,då har jag koll på det!


Fler frågor =) Gick in på Service--Information och slog in kod 003 och då stod det 3. Det ska vara drifttimmar på kompressorn enligt installatören.Provade för skojs skull att slå in 002 och då stod det 2,kod 004 stod 17,kod 005 stod 12.
kod 006 stod **** ,kod 007 stod 17,kod 008 stod ****,kod 009 stod 11,kod 010 stod 38,kod 011 stod ****,kod 012 stod 0,kod 013 stod 2.
Någon aning vad det står för? Installatören vill inte berätta då det inte är något man ska in och rota i tyckte han. Men det är ju bara en avläsning. Vill ju ha koll på maskinen
Skrivet av: o_cee
« skrivet: 05 juni 2012, 15:28:44 »

Jag hittar inte i menyerna någonstans där man kan se drifttimmar på kompressor och elpatron. Finns ej?
Sen undrar jag vad givarna heter som finns på sidan där man ser alla temperaturer i maskinen-De förkortningarna som står på displayen säger mig inget

Detta menar du?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45055.0
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 02 juni 2012, 07:08:01 »

Jag hittar inte i menyerna någonstans där man kan se drifttimmar på kompressor och elpatron. Finns ej?
Sen undrar jag vad givarna heter som finns på sidan där man ser alla temperaturer i maskinen-De förkortningarna som står på displayen säger mig inget
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 11 maj 2012, 07:08:37 »

Tack för svaret! Jag kommer att ta med den nya tanken. Är det kanske Teo-Kyl som installerat till dig?

Vad fick du ge för den? Mitt pris är 94500kr med benstativ,de tar bort gamla pannan samt trådlösa panelen.
Skrivet av: Nufiken
« skrivet: 10 maj 2012, 19:28:29 »

Det senaste e ju i regel att satsa på, nu har jag inte läst på nåt om dom men min "gamle" har gått i ett år nu o det känns riktigt riktigt bra!! Min är duktigt överdimensionerad, 16Kw på mitt "lilla" hus...
Hässleholm.   tummenupp
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 08 maj 2012, 18:19:52 »

Fortsätter min monolog. Priset för 14kw med Borötanken är 88000 efter rot. Snackade idag med säljaren och nya tanken kostar 8000 kr mer men då får jag med den trådlösa manöverpanelen. Bara det är värt en del. Sitta i soffan och göra justeringar eller bara se så att den har det bra.
Sen var det 2 års garanti på Borö medans fem år på Mitsubishis tank.
Man ska inte vara dumsnål
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 07 maj 2012, 13:32:44 »

Ska få in en till offert på både 9kw och 14 kw pump. Han tyckte att 9 kw skulle räcka men jag tror mer på den stora,inte mist för att det är en trefas maskin. Han ville även kränga dem med Borötanken. Hur är den? Har läst lite om den här men är den ett dåligt val.

Jag har inte fått siffror ang pris ännu
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 28 mars 2012, 13:31:10 »

Tex så försöker den hela tiden hålla så låg framledning som möjligt vid bibehållet rumsbörvärde, som jag förstår det, helt utan kurvrelatering.

/Raptor

Den är "intelligent" kan man säga. Sånt gillar jag!
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 28 mars 2012, 07:41:59 »

Hur fungerar styrningen på Ecodan jämfört med Nibe Split. På Niben så behövs det göras egna justeringar för att den ska gå optimalt enligt oberoende anvisningar. Har Mitsubishi tänkt till bättre?

Hej,
Först och främst så är Nibe Split och Mitsubishi Ecodan inte samma maskin. Nibe split är en Mitsubushi Heavy Industries maskin.
Och, nej. Jag har inte behövt göra något utöver det vanliga. Det går inte heller att komma åt parametrar som ramptid, regulatorer etc.
Det är i stort sett "plug n play" om man använder fjärrkontrollen.
Jag har haft en test-tank som jag har haft synpunkter på men det mesta av det ska vara åtgärdat på de tankarna som säljs nu och enligt ME så är styren riktigt vässad. Tex så försöker den hela tiden hålla så låg framledning som möjligt vid bibehållet rumsbörvärde, som jag förstår det, helt utan kurvrelatering.

/Raptor
Skrivet av: Kloge
« skrivet: 25 mars 2012, 14:47:01 »

Hur fungerar styrningen på Ecodan jämfört med Nibe Split. På Niben så behövs det göras egna justeringar för att den ska gå optimalt enligt oberoende anvisningar. Har Mitsubishi tänkt till bättre?
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 12 februari 2012, 16:50:06 »

Nej, jag tror inte det.
Man kan se total kompressortid men inte elsteg, inte på min i alla fall.

/Raptor
Skrivet av: orre
« skrivet: 11 februari 2012, 08:25:43 »

Hej

Kan man se hur mycket elpatron som körts på NG-pannan?

/O
Skrivet av: orre
« skrivet: 03 januari 2012, 18:54:06 »

Tack!
Jag har ca 1m plastavloppsrör kopplat på det ni ser på Bild 1. Vid -5 rinner det på bra men som sagt jag skal installera värmekabel. I övrigt funkar det sådär, ct-10 spårar vid legionellakörning 1 ggr i månaden. Uppdatering på G.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 03 januari 2012, 10:02:54 »

Det ser ju bra ut  Thumbsup
Funkar avloppet bra även när det är kallt?

/Raptor
Skrivet av: orre
« skrivet: 01 januari 2012, 15:02:40 »

Hej

Hur har ni löst avrinningen på era pumpar?

Jag har slängt ihop lite avloppsrör med "dropptrattar" under hålen på pumpen(rp60), nu skall jag peta i 2m värmekabel och isolera "pipan". Vattnet får droppa ut på marken någon meter från husgrunden sålänge i väntan på husdränering och nya avlopp.

Skrivet av: bluesboy
« skrivet: 03 maj 2011, 12:27:54 »

Jag har fått reda på idag den ecodan kommer släppas i augusti 2011 den skulle ha släppts förra året men fabriken sa nej man ville testa en säsong till och man gjorde justeringar under tiden tydligen skall den vara extremt bra.

Mitsubishi var inte så nöjda med Borö de tyckte att den höll måttet rent ut sagt

Skrivet av: Raptor
« skrivet: 10 mars 2011, 11:26:33 »

Enligt info så kommer ME inte att levereras med nya Borötanken.

Tomas

Nej, det kommer att vara en ME-tillverkad tank.

Därför var jag lite intresserad av vad ME sa om Borös nya tank när Orre ringde dem.

/Raptor
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 10 mars 2011, 11:18:27 »

Enligt info så kommer ME inte att levereras med nya Borötanken.

Tomas
Skrivet av: kribba
« skrivet: 10 mars 2011, 09:05:58 »

Kurvan mäts på returtemp, men jag tror den kör med delta på 5 så det borde bli:

0: 36(41)
-5: 38 (43)

Jag har även innegivare som korrigerar men försökte trimma in kurvan innan jag slog på den.

De stora modellerna har rätt mycket större utedel så min fru var inte så sugen på att smacka upp en så stor låda på huset.
Skrivet av: orre
« skrivet: 09 mars 2011, 19:14:13 »

hmmm det känns inge bra alls... vilken framledning vid -5 har du? eller 0?
Skrivet av: kribba
« skrivet: 09 mars 2011, 19:08:23 »

Jag har en RP60, också egna hem hus (lättbetong) från 1947, värmer ca 160m2 i två plan. Har rätt hög framledning. Det funkar men blir ett par dagar tillskott med elpatron. Så nog bör den räcka för dig i det avseendet eftersom.

...MEN...den väsnas mycket när den går på maxeffekt (vilket den gör rätt mycket när det är under -5). Så hade jag kunnat välja om hade jag nog tagit 14kw, främst av den anledningen även om det säkert också blir mindre tillskott.
Skrivet av: orre
« skrivet: 09 mars 2011, 18:58:51 »

De ville inte uttala sig om Borö-tanken. Skall bli spännande att se vad man får ut på loggen från CT10. Man petar tydligen in en usb-sticka och aktiverar logg så skall den skriva på stickan, är det så på Ecodan också?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!