Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köra Ecodan enfasmaskin pÃ¥ 16 eller 20 ampere säkring  (läst 10610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
Hej Ecodankännare,

jag ligger i startgroparna för att fÃ¥ en Ecodan PUHZ SW75 VHA installerad därhemma. I samband med detta har spörsmÃ¥let kring säkring och strömförbrukning dykt upp. Utedelen är enfas och kan installeras med 20 ampere säkring eller alternativt ställas om för att klara sig pÃ¥ 16 ampere. Det lustiga är att Mitsubishi inte kan berätta vad skillnaden blir i effekt!  :-\

Min installatör har frågat Mitsubishi i Sverige, och de har inga siffror på detta. Så min fråga till er på forum med liknande maskiner: Hur har ni gjort, och har ni någon känsla för vilken skillnad det blir? Om någon skulle ha provat båda varianterna vore det ju naturligtvis extra intressant att höra...

Mvh Oxford
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Jag har läst hela bruksen på RP75, vad jag förstår så kan man ställa ner maskinen så den bara jobbar på 75% (eco mode) och därigenom inte drar max Amp de kallaste dagarna på året. Om ens hus klarar sig med detta så finns det bara fördelar med att köra på dellast. Det är ju egentligen bara för att komma upp i börvärde som en pump jobbar på max, när den nått dit går ju de flesta(som är rätt dimensionerade till sitt hus) ända bara på dellast för att hålla tempen.

Eller försöka hitta någon typ av effektvakt som går att eftermontera. På Nibe splitens(Mitsubishi Heavy Industries,obs inte Mitsu Electric) enfasmaskiner finns det effektvakt redan monterad från början så dessa går att köra med lägre huvudsäkringar.

Edit: Dessutom brukar säkringar hålla för mer än man tror... :) Och be en elektriker sätta fasen på kompressorn så ren som möjligt i proppskåpet, dvs sätt torktumlare och främre plattor på spisen på de andra faserna=)

Vad har du förresten fått för pris på pumpen respektive installationen?

« Senast ändrad: 15 november 2013, 20:39:58 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #2 skrivet: 16 november 2013, 10:03:45 »
Kan inte riktigt förstå varför ME med lägre avgiven effekt skulle behöva högre ström än Split/MHI. Split drar max 15A förinställt, somi mitt fall har inträffat vid-14 - -16 grader och med flt över 50 grader. Tycker oklarheter och konstiga påstående är något som återkommer ofta på ME's produkter, och de kan inte ge klara svar vid förfrågan. Effektvakterna på Split är där för att lämna utrymme för andra förbrukare, och har man sanerat kompressorfasen så går effektvakten enbart in och drar ner elpatronerna när de går max och andra förbrukare används. Jag hade valt den något större pumpen med 3-fas eller Nibe split eller ännu bättre deras egen version av split. Eller någon annan tillverkare med likvärdig effekt.
« Senast ändrad: 16 november 2013, 10:08:08 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #3 skrivet: 16 november 2013, 10:46:54 »
Priset jag fått är 77 tkr (efter rot, inkluderat borttag panna och tank, exklusive el). Priset för att gå upp en storlek till trefasmaskin är +10 tkr.

Jag håller med om att ME är dåliga på att informera och ge svar, hur svårt kan det vara? Men det är väl en företagskultur att hålla på siffror, man är rädd att tappa kontroll med för mycket transparens. Trist för mig som hamnar i kläm.

Jag har ritade ett diagram utifrån effekten huset drar och vad pumpen kan ge vid olika temperaturer, med siffror från SP´s test, och kom fram till att de borde korsas vid ungefär -15 grader. Slutsats: Eltillskott borde gå in strax före -15. Men den kalkylen förändras ju om effekten sjunker, och det skulle vara intressant att veta hur mycket tidigare den behöver tillskott vid 16 ampere (effektbehov vid -20 ca 7,5-8 kw).

Jag är lite fundersam över siffran 75% i ecoläge. Jag har sett i andra diskussioner att man anger toppeffekten till 9,3 kw vid 16 amp jämfört med 11 kw vid 20 amp, och 9,3/11 = 84,5%. Men det kanske inte är samma procentsiffra över hela effektspannet?

Sen är frågan, när drar pumpen mest ström egentligen? Jag har hört påståendet att pumpen drar mest ström när den levererar mest effekt, dvs vid varmt väder, och att strömförbrukningen minskar med sjunkande utetemperatur, men detta verkar inte stämma med det ni skriver. Jag skulle uppskatta om det fanns kurvor på strömförbrukning vid olika temperaturer så man slapp gissa, har Nibe/MHI det?

/Oxford

Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Låter som ett helt ok pris! Är det med Ecodantanken som innedel eller är det separata värmeväxlare,styrning,VVB ?

Från bruksen på RP modellerna:

9.2. Demand function (on-site modification) (Fig. 9-2)
By performing the following modification, energy consumption can be reduced to 0
–100% of the normal consumption.
The demand function will be activated when a commercially available timer or the
contact input of an ON/OFF switch is added to the CNDM connector (option) on the
control board of the outdoor unit.
By setting SW7-1 on the control board of the outdoor unit, the energy consumption
(compared to the normal consumption) can be limited as shown below.
SW7-1 SW2 SW3 Energy consumption
Demand
function ON
OFF OFF 100%
ON OFF 75%
ON ON 50%
OFF ON 0% (Stop)


1 Complete the circuit as shown when using the external input adapter
(PAC-SC36NA). (Option)
2 RP71-140
By setting SW7-1 and SW7-2 on the control board of the outdoor unit, the energy
consumption (compared to the normal consumption) can be limited as shown
below.
SW7-1 SW7-2 Energy consumption (SW2 ON)
OFF OFF 0% (Stop)
ON OFF 50%
OFF ON 75%

Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nått att tänka på om man skaffar en enfasmaskin i stället för trefasmaskin är att man troligen måste ha en större huvudsäkring. Det brukar kosta en eller två tusenlappar per år, så på några år blir även det lite pengar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #6 skrivet: 16 november 2013, 16:37:52 »
Kan du få trefasmaskinen för 87' så slå till. Jag fick ge 95' för min
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #7 skrivet: 16 november 2013, 18:01:45 »
Ja, priset på maskinen är jag nöjd med. Har sett många prisangivelser på lvvp som ligger på både 20 och 30 lappar mer. I leveransen ingår ecodan innedel av tredje generationen, som har välisolerad beredare och bra cop på vv-produktionen. "A penny saved is a penny earned", sägs det, och förhoppningen är att den ändå ska hålla bra och leverera god och billig värme till huset. I pipen ligger ju att jag nog ska slänga på lite mer isolering på vinden, och då sjunker effektbehovet ytterligare, och då kan det kännas dumt att sätta dit för stor fläkt. Minimieffekten på dubbelfläktaren är ju betydligt högre, och kunde leda till onödigt mycket start-stopp, tänker jag.

Enligt installatören görs ändringen från 20 amp till 16 amp genom att ändra på ett antal switchar på utedelen. Men om detta är detsamma som att sätta den i Ecomode vet jag inte, får fråga lite mer vid tillfälle. Tydligen installeras nästan alla maskiner av den här typen för att köras på 16 amp.

COP ut från pumpen bör väl inte förändras negativt även om effekten sjunker något?

Min tanke kring detta är att jag nog börjar med att ha den på 16 ampere, så får vi se hur den klarar vintern. Annars får vi säkra upp och brassa på lite mer... :-)

Tack för ert engagemang och era svar, det uppskattas! :-)

/Oxford

Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #8 skrivet: 16 november 2013, 18:29:43 »
Citera
I pipen ligger ju att jag nog ska slänga på lite mer isolering på vinden, och då sjunker effektbehovet ytterligare, och då kan det kännas dumt att sätta dit för stor fläkt. Minimieffekten på dubbelfläktaren är ju betydligt högre, och kunde leda till onödigt mycket start-stopp, tänker jag.
Precis så tänkte jag.
Verkar som vi har likvärdiga hus med tanke på byggnadsmaterial och årsförbrukning.
Körde i 2 vintrar med orginalisolering från -68 och klarade det bra ned till ca -13 grader då jag började få eltillskott.
Det går bra att köra med 1-fas kompressor utan att få problem med belastningen, alla som påstår att det är ett problem och att du måste ha minst 20A har inga 1-fas invertermaskiner själv.
Problemen blir när elpatronerna börjar gå in på de två andra faserna, och då är det en fördel att inte ha kompressorström som tas från dessa.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Att påstå att en enfasmaskin är att föredra framför en trefasmaskin när det gäller att klara höga totala belastningar visar bara på en total okunnighet. Det är alltid mycket enklare att klara och lättare att fördela laster om så mycket som möjligt ligger på trefasbelastningar, basta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
16A på en fas blir väl max 3680 W?
16A delat på trefas-belastning blir väl max 9024 W?
Eller minns jag fel i hur man räknar?

(1-fas: 230*säkringsampere)
(3-fas: 400*säkringsampere*1,41)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #11 skrivet: 16 november 2013, 20:12:53 »
Diskmaskin, torktumlare, dammsugare etc är normalt inte 3-fas.
Det är dessa i kombination med behov av elspets som ger problem.
Skillnaden är att dessa finns på faser som redan är belastade på 3-fas maskiner, medan de är ihoptryckta på 2 obelastade faser i 1- fasmaskin.
När elspets behövs så är problematiken samma för de båda varianterna.
Jag har inga problem med utrymmet på faserna annat än när temperaturen sjunker under -14 grader och elspetsen går in, då kan man glömma dammsugaren om man vill ha varmt.
Å andra sidan inträffar detta nästan enbart nattetid och då utförs inga hushållsarbeten i detta huset.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har 3-fas och inga problem nånsin, eftersom elpannan har effektvakt som gör att den "pausar" lite när man kör spis, dammsugare, vattenkokare, osv.

En 1-fas maskin går väl på 230 volt medan en 3-fas är på 400 volt?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #13 skrivet: 16 november 2013, 21:15:16 »
Citera
Jag har 3-fas och inga problem nånsin, eftersom elpannan har effektvakt som gör att den "pausar" lite när man kör spis, dammsugare, vattenkokare, osv.
Fungerar likadant på bla Split.
Citera
En 1-fas maskin går väl på 230 volt medan en 3-fas är på 400 volt?[/
Kompressorn är 230v.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köra Ecodan enfasmaskin på 16 eller 20 ampere säkring
« Svar #14 skrivet: 16 november 2013, 22:30:11 »
Jag kan inte förstå varför det säljs en fas maskiner i Sverige. Dom är helt enkelt inte lämpade för vårt elnät. Ska man installera en sådan får man nog räkna på en del omfördelning i elcentralen. Sen gäller det och tänka efter vilket vägguttag man sätter dammsugaren i när det blir kallt. Oftast har ett hushåll tre maskiner som drar som mest vardera 10A. Diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Normalt sätt försöker man ju ha dessa på varsin fas. Men om man installerar en enfas värmepump så får man flytta över en av dessa maskiner. Då blir det två strömkrävande maskiner på en fas. 20A om dom råkar värma samtidigt. Inte ens då går det med 16A huvudsäkring. Och som sagt man får lära sig vilka faser spisplattorna går på och vart man ska koppla dammsugaren. Nja. Jag hade inte tvekat en sekund utan att köpa trefas maskinen. Dom 10000 sparar du in på att dels slippa koppla om en del i centralen. Och dels på att du kan ha lägre huvudsäkringar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!