Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Driva cirkulationspump direkt med 220v?  (läst 971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Driva cirkulationspump direkt med 220v?
« skrivet: 10 oktober 2021, 11:44:38 »
Det finns inga dumma frågor säger de.

Frågan då; kan jag köra 230volt rakt in en wilo RS 25/4-3, den är märkt 2uF-230v.
Sitter kondensatorn i pumpen eller behövs en sån också om man ska koppla direkt på 230v I vägguttaget? Vill att den ska gå hela tiden utan att den stanna av elpannan när inget värmebehov finns.

Har en ctc elpanna som stoppar cirkulationspumpen om inget värmebehov. Märks på sommaren eller om man eldar i kaminen och ställer rumsgivaren så att den känner av det.

Kruxet är att cirkulationspumpen inte startar igen om jag inte bryter och startar strömmen till pannan igen. Gissar att det är fel i något kretskort. Styrning av shunten fungerar via rumsgivaren och utetemp som tänkt. 

Pannan är inte värd att laga och ska bytas om ett år eller två, men smidigt om den kan överleva lite till.

Ska försöka få in en bild när jag sitter vid datorn.


Mvh
Fredrik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Driva cirkulationspump direkt med 220v?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2021, 11:52:21 »
Ja det går bra att koppla cirkulationspumpen direkt till 230 V om man vill att den ska gå non-stop. Märkning 230 V 50 Hz och 1-fas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Driva cirkulationspump direkt med 220v?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2021, 13:07:50 »
Grundorsaken till problemet är förmodligen åldrad kondensator i cirkulationspumpen, som förövrigt sitter monterad i pumpen. Kondensatorn måste vara där. Om du kopplar den rakt i väggen så ska pumpen vara helt standard.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad sgolsson

  • Novis på VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Driva cirkulationspump direkt med 220v?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2021, 14:55:41 »
Jag har en EcoEl från 2008 (v3). Och i den kan man ställa in så att radiatorpumpen går hela året. Jag har låtit min radiatorpump vara i gång hela tiden från 2008. Min installatör sa att det är bätte att radiatorpumpen går konstant, även på sommaren, än att den stannar då och då. Med problem att den inte går i gång igen
I menyn ”Inställning husparametrar” kan man ställa in ”min framledning”. Och ställer man in ett värde där, så går radiatorpumpen alltid. Och ”Husvärme från” kopplas då bort.
Jag brukar ställa in ett lågt värde på sommaren, t.ex 16 grader. Och på höst/vinter ställer jag in ett högre värde,  nu har jag värdet 35 grader.
Styrsystemet tolkar en inställning här, som om värme behövs. Och då går radiarorpumpen. Men ställer man ett lågt värde, så kommer det inte ut någon värme till radiatorerna. Shunten stänger då helt.
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 757
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!