Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Haveri pÃ¥ grund av stort antal starter?  (läst 7871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Haveri på grund av stort antal starter?
« Svar #30 skrivet: 16 mars 2018, 13:25:24 »
39000 kr kostade det. Jag har en känsla av att nytt köldmedium och destruktion av det gamla (R410) kostar en hel del. Någon som vet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Haveri på grund av stort antal starter?
« Svar #31 skrivet: 16 mars 2018, 13:52:28 »
Jag bytte expansionsventil och torkfilter i somras.
Total för 6695kr Gasen 2,2kg R407C kostade 961kr. Destruktion? Jag tror han gjorde en fuling....
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 14:42:34 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Haveri på grund av stort antal starter?
« Svar #32 skrivet: 16 mars 2018, 14:01:45 »
http://www.eurorefrigerant.com/7-r410a-r410-refrigerant-gas-cylinders

I USA får dom betalt för den gammal gasen, dom lämnar in, har jag sett på youtube. Dom får även återanvända den gamla gasen i samma pump och i andra pumpar med samma fastighetsägare.
Hur det är i Sverige vet jag inte.
Det går inte skylla priset på gasen, snarare brist på konkurrens, eftersom bara vissa certifierade får hantera värmepumpar. Men det är bara en tidsfråga innan det försvinner "tom" i Sverige (för att vi är med i EU), med dom nya miljövänliga gaserna. Dom nya gaserna får vem som helst köpa numera. Läs mer på eurorefrigerant.com och det kan ju vara en parameter när man köper en ny pump.

Den dyraste gasen är Duponts nya patenterade gas, som kommer i bilar  R1234yf ca: 1500kr/kg
Patentet för deras tidigare R134 har ju gÃ¥tt ut, sÃ¥ nu fÃ¥r man "alla", med hjälp av myndigheter, att byta till deras nya patentgas  R1234yf.

R290 (Propan) fÃ¥r man släppa rakt ut i luften om man vill och det finns värmepumpar med den gasen. Du fÃ¥r ha 20 kg gasol hemma utan problem men värmepumpar inomhus har myndigheter strypt till max 800g. Luft-vatten stÃ¥r ju för det mesta utomhus och tex  http://terrawatt.se/ bygger vatten-vatten pumpar med mindre än 800g propan.
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 15:53:50 av Ekenäs Racing »
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Haveri på grund av stort antal starter?
« Svar #33 skrivet: 16 mars 2018, 14:39:06 »
Min thermia villa classic 10kw från 2001 går än och den hade fram till januari 2016 snittat på ca 45 starter per dag (bara ca 85 liter I mitt system) detta trots att pumpen är för klen då den bara klarade -9 grader innan eltillskottet gick in.
Efter montering av volymtank och lite ombyggnader gÃ¥r den kalas Ã¥ klarar -16  :)
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Haveri på grund av stort antal starter?
« Svar #34 skrivet: 16 mars 2018, 16:59:28 »
Terawatt påpekar även svagheter med andra delar av konkurrerande värmepumpar.

"lång livslängd jämfört med dubbelmantlade beredare som invändigt är klädda med 0.4 mm kopparfolie (medelålder på försäkringsskador är 11 år)."

SÃ¥ modulbyggt kan ju vara ett klokt val om man funderar pÃ¥ en ny pump, istället för reparation. 
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Haveri på grund av stort antal starter?
« Svar #35 skrivet: 16 mars 2018, 19:08:52 »
Gasen går att återanvända, och man får återanvända den, men jag skulle inte ta tillbaka samma gas som varit i en kompressor som brunnit, med kanske koksad olja och skit i, då betalar jag hellre för nytt. Varför man oftast sätter i ny gas, är för att man inte har en ren cylinder för varje jobb man åker på, då kostar ju det också, och i Sverige så betalar vi miljöavgift på köldmedia, när vi som kund köper det, så destruktion ingår.
« Senast ändrad: 16 mars 2018, 19:12:35 av DonPablo »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Haveri på grund av stort antal starter?
« Svar #36 skrivet: 16 mars 2018, 21:32:31 »
Destruktion? Jag tror han gjorde en fuling....
Jag vet inte om det fanns någon destruktionskostnad på fakturan, jag utgick från det men den kostnaden ingår tydligen i priset för den nya gasen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!