Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dämpa ljud frÃ¥n skramlande värmepump hos grannen.  (läst 745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
Dämpa ljud från skramlande värmepump hos grannen.
« skrivet: 11 september 2020, 10:04:30 »
Vi har en ganska tråkig granne som nu har grävt en enorm pool och satt värmepumpen luft/vatten till denna bakom sitt garage typ 1.5 meter från tomtgränsen, tre meter från vår uteplats i söder.

Det är nog den mest skramliga pumpen jag har hört, men det blir kanske bättre när den är mer injusterad... men den kommer fortfarande att störa och jag är ganska ljudkänslig.


Hur kan jag dämpa ljudet från pumpen utan att behöva bli ännu mer ovän med min granne?

Vi har en mycket låg häck på vår sida om gränsen, byta denna mot något snabbväxande? Poppel, tuja??

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dämpa ljud från skramlande värmepump hos grannen.
« Svar #1 skrivet: 11 september 2020, 10:08:12 »
Sätt upp ett par vindskydd 180 X 180 cm, det borde väl vara ett snabbt sätt, även om det kanske inte blir så vackert?
Hur kan man som granne vara så urbota dum att man sätter värmepumpen så man själv inte skall höra den, men 3 meter från grannens veranda?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kallebo

  • Gäst
Kallebo
SV: Dämpa ljud från skramlande värmepump hos grannen.
« Svar #2 skrivet: 11 september 2020, 16:53:30 »
Dum, dryg eller elak. Skrev att han var tråkig. Känns lite som att placeringen är där för att retas.. men men. Vi får väl sätta ett ordentligt buskage mellan uteplats och värmepump.

Svårt att sätta vindskydd, men vi får kanske experimentera lite med det också..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!