Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acc storlek, kombi eller bara tappvarmvatten frÃ¥n solvärme?  (läst 2402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkus 50 kvadrat golvvärme(nedervåning) och 85 kvadrat med radiatorer(övervåning och separat garage).
har plats för 2*30 vakumrörs kassetter cirkus 8-10 kvadrat.
Tänkte montera en Viessman 343-G VP som har en 220l acc inbyggd för tappvarmvatten men..
VP har bara styrning för tappvarmvatten så är det värt att montera extra acc tex. 750l på sidan för att få lite stöd till uppvärming?
kan man använda en slavacc eller måste den ha solslinga, varmvattenslinga, slinga för golvvärme/radiatorer osv.?
är det värt att överhuvudtaget köra kombi eller är det för klent med 750l acc för värme och tappvatten med tanke på mängden lagrad energi?
kanske ska skippa uppvärmning via sol och endast köra tappvarmvattnet med den inbyggd tanken och styrning.
« Senast ändrad: 24 februari 2013, 11:05:22 av Unpoor »
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Acc storlek, kombi eller bara tappvarmvatten från solvärme?
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2013, 02:55:24 »
Ekonomiskt sett är det ingen höjdare att kombinera vp och solvärme.
Om man dock gör det ändå så ska man enbart värma tappvarmvatten och då kan du spara ca hälften av den energi som åtgår till att bereda tappvarmvatten.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acc storlek, kombi eller bara tappvarmvatten från solvärme?
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2013, 14:57:07 »
Jo men om man bortser från det ekonomiska en stund, jag får plats med två 30 rörs kassetter, klarar man sig med en 500 liters tank? Är det för lite för vår och höstvärme tillskott plus tappvarmvatten? Kommer den koka mitt i sommaren och vara på tok för klen övrig tid? Svårt att säga kanske men jag hittar inget om storlekar och hur mycket det räcker till praktiskt. Bara "det skall projekteras" Nibe säger 1,8 kvadrat till varmvatten och 2,5 kvadrat till värme per person! Jag är ensam i min kåk och har svårt att tro det räcker till hela mitt hus.
Var som sagt inne på en Viessman 343-G som har lite större vvb inbyggt men då bara för vv, 220 liter och styrning för solvv. För att få lite solvv är den kanske bra men inte om man även vill ha solvärme, om det nu blir nått av 60 vakumrör?
Som sagt en del frågor.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Vet inte om detta hjälper dig
Jag har en 500 liters till golvvärmen och en 500 liters till tappvatten.  8 kvadratmeter 87 graders lutning pÃ¥ solfÃ¥ngarna planasolfÃ¥ngare.
Vi är 4 i hushållet så det går mycket tappvatten. En solslinga i varje tank och nödkylning mot markslingan.
Har aldrig kört nödkylningen säljaren sa att det var absolut nödvändigt. TROR lutningen spelar en väsenlitg roll.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Mikael, jobbar med sol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du får plats med 2 X 30 rör solfångare så kommer du troligtvis få ett överskott de soliga dagarna. En typisk 30 rör solfångare eller motsvarande i annat utförande har en referensyta (aperture yta) på omkring 3,6 kvadrat. Som du nämnde ligger rekommendationen på omkring 2 m2 per person. Då får du ett överskott, och att använda det överskottet till värme är ju bra. Det enda man ska ha med sig är väl att kunna ta emot värmen utan att behöva gå för mycket i stagnation under tiden på året då det är mycket sol och väldigt liten/inget värmebehov. Då kan man dumpa bort värme alternativt ha te x en slav tank.

Utloggad Unpoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…nge
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ringde Viessman och dom använder 2 plana kassetter som stagnerar tidigare och behöver ingen extra tank änn den inbyggda i 343-G, n.
Dock kostar den 25 lax mer.
90 kvadrat 1 1/2 villa, fristående pannrum 3m kulvert, 50 m2 garage/förråd 20m kulvert
150m hål i backen, Nibe F1245-6, UKV 300 Urkopplad.
SunLogger 2020.
http://e-logger.se/pub?Berget&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!