Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.  (läst 1658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rodrigo

  • Gäst
Rodrigo
Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« skrivet: 27 december 2018, 22:24:32 »
Hej. Jag har en greenline ht e7 plus. Det är sÃ¥ att den  löser ut pÃ¥ hög pressostat / hög värma delta. G8/G9 Och sÃ¥ fÃ¥r jag ingen värme in i huset . Jag  bytt cirkelations pump till radiator systemet, men det hjälpte inte, varmvatten fÃ¥r  jag. Jag här även provat att bara köra den pÃ¥ elkasseten och dÃ¥ löser den ut pÃ¥ hög värma delta.. ( jag har luftar. Kollat filter pÃ¥ varma och kalla siden inget av det hjälpte).  NÃ¥gon som har nÃ¥gra förslag?

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
Kollat trycket i systemet?
Alla radiatorer helt öppna på termostaterna?

Rodrigo

  • Gäst
Rodrigo
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #2 skrivet: 28 december 2018, 10:21:09 »
Ja det är 1 bar i systemet.. Alla venteriler är fult öppen...

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Ivt...
Brukar det inte vara problem med pluggade flexslangar?
Kan vara värt att kolla upp.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Igensatta flexslangar är en möjlighet men då brukar inte varmvattenberedningen fungera. Det är flöde genom alla flexslangar även när pumpen gör varmvatten. I det här fallet verkar det bara vara problem vid radiatordrift.

Är det två cirkulationspumpar på varma sidan, en inne i pumpen och en extern för radiatorsystemet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Rodrigo

  • Gäst
Rodrigo
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #5 skrivet: 28 december 2018, 15:42:16 »
Ja det är tvÃ¥ cirkelations pumpar.. Jag har dox bara bytt utan för.. SÃ¥ slagen kan vara värt att kolla? .. Och nu sÃ¥  visar det att det är - 35 i. Varmvatten

Rodrigo

  • Gäst
Rodrigo
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #6 skrivet: 28 december 2018, 15:59:13 »
Den löser doc ocksÃ¥ ut när den gör varmt..  PÃ¥ först G9 och sen pÃ¥ g8.. Kan det vara slagen som är igen geggad?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
I och med att det finns två cirkulationspumpar på varma sidan finns det också en bypass mellan in- och utgående värmebärarledningar. Om det är fel på externa cirkulationspumpen eller det är stopp i cirkulationen i radiatorkretsen av någon annan anledning borde pumpen stanna på grund av för hög returtemperatur i stället för alltför högt deltaT eller att högtryckspressostaten löser ut. Överhettningsskyddet borde då slå ifrån elpatronen i stället för att det kommer larm om högt värmebärardelta.

Det verkar som om problemet finns inne i pumpen. Antingen slangarna eller cirkulationspumpen. Fungerar cirkulationspumpen som sitter inne i pumpen som den ska? Fungerar varmvattenberedning med kompressorn normalt? Vad är GT8 och GT9 vid en varmvattenberedning?

Den löser doc ocksÃ¥ ut när den gör varmt..  PÃ¥ först G9 och sen pÃ¥ g8.. Kan det vara slagen som är igen geggad?
 
Lite svårt att förstå vad som menas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Rodrigo

  • Gäst
Rodrigo
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #8 skrivet: 28 december 2018, 18:46:11 »
G8 är värmebäre in G9 är värmebarare ut..   Dom  larmen kommer först sen  löser den ut pÃ¥ hög pressostat en. Även när den gör varmvatten... Men detta med slangen  är det nÃ¥t jag mÃ¥ste tänka pÃ¥ innan jag börjar skruva lösen för att kolla?  Jag antar att det mÃ¥ste  vara givaren pÃ¥ varmavatten bredan som har get upp när den visar - 35 grader i tanken..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det är en trolig förklaring. Reglersystemet reagerar som att varmvattnet behöver värmas fast det redan är varmt. Därför blir värmebärartemperaturerna för höga. -35 grader måste betyda ledningsbrott någonstans. I och med att reglersystemet hela tiden styr vattnet till beredaren kan pumpen inte värma huset. Ovanligt fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Rodrigo

  • Gäst
Rodrigo
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #10 skrivet: 28 december 2018, 20:04:12 »
Ok har du nÃ¥gra förslag vad jag kan göra för att bekräfta/fixa felet? Jag har provat  att ringa olika firmor men ingen har tid tills efter7 Jan. Och det börja bli kallt nu och jag börjar fÃ¥ slut pÃ¥ ved till kamin.. Tack för alla svar förresten

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #11 skrivet: 28 december 2018, 22:02:54 »
Det finns tvÃ¥ varianter: Det finns en växelventil som styr vattnet antingen till beredaren eller till värmning av huset. Den sitter upptill lite till vänster i pumpen. Ventilen stÃ¥r nu i läge för varmvattenberedning. Ta bort elkontakten pÃ¥ växelventilens motor och ställ ventilen manuellt i andra läget. Det brukar finnas ett reglage pÃ¥ motorn för det. Nu är jag inte säker pÃ¥ vad det är för typ av växelventil i det här fallet sÃ¥ vill det sig illa gÃ¥r den inte att ställa om manuellt. Vill du ha varmvatten är det bara att ställa om ventilen till läget för varmvattenberedning. GT8 bör ge indikation pÃ¥ när det är dags att bryta varmvattentillverkningen.   

Ett annat sätt men besvärligare sätt är att leta reda pÃ¥ kopplingsplinten för givarna. Koppla ur givaren för beredaren och sätt in en bit kabel som kortsluter polerna. Reglersystemet kommer dÃ¥ att tolka det som att varmvattnet är tillräckligt varmt och kommer dÃ¥  att värma huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Rodrigo

  • Gäst
Rodrigo
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #12 skrivet: 28 december 2018, 22:18:58 »
Ok. Det första har jag provat att ta bort Motorn pÃ¥ trevägsventilen   sÃ¥ flödet gÃ¥r upp till radiator men det hjälpte inte värmen kom aldrig upp till huset och den  den löser ut pÃ¥ samma larm och slutar med hög pressostat.. Jag har skruvat LÃ¥s trevägs ventilen  inget fel pÃ¥ den.. Ska prova det andra.. Men tor du att jag behöver kolla pÃ¥ slangen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline ht e7 plus . Högvärme delta / pressostat hög.
« Svar #13 skrivet: 29 december 2018, 09:28:03 »
Jag upptäckte när jag kollade att det enklaste var att ta bort motorn, då hamnar ventilen automatiskt i läget för radiatordrift. Men det upptäckte du också. Kontrollera för säkerhets skull att piggen på växelventilen går lätt att trycka in så att den inte har fastnat i läget för varmvattenberedning.

Det hela börjar bli lite mystiskt då det verkar finnas två fel. Dels givaren på beredaren, sen något mer som inte är uppdagat än.

Ett möjligt ytterligare fel är dåligt flöde i radiatorkretsen. Som jag har skrivit tidigare finns det en bypassledning som går mellan rören för in- och utgående radiatorvatten. På pumpar med inbyggd varmvattenberedare brukar den sitta ovanför till vänster om pumpen. Vet inte hur man gör på E-modellen med separat beredare. Avståndet mellan in- och utgående rör verkar vara i minsta laget för att det ska gå att montera bypassen alldeles ovanför pumpen. Men då syftet med bypassen är att kunna cirkulera radiatorvattnet även när pumpen gör varmvatten måste bypassen vara ansluten mellan externa cirkulationspumpen och värmepumpen.

Om det är sÃ¥ att den externa pumpen inte cirkulerar radiatorvattnet kommer radiatorvattnet när växelventilen stÃ¥r i läge radiatordrift att gÃ¥ bakvägen tillbaka in i pumpen. Bypassen ska ha samma temperatur som radiatorreturen, i det här fallet alltsÃ¥ rumstemperatur. Leta reda pÃ¥ bypassröret och kolla vad det har för temperatur när pumpen försöker värma huset. Det kanske räcker med att sakta trycka in piggen pÃ¥ växelventilen nÃ¥gra gÃ¥nger sÃ¥ att man duttar ut lite varmvatten frÃ¥n manteln till radiatorledningen*.  Blir hela röret varmt betyder det att det strömmar vatten Ã¥t fel hÃ¥ll vilket betyder att det externa pumpen inte fungerar eller att nÃ¥got blockerar flödet. Ventilen pÃ¥ filtret kan inte vara problemet för vattnet frÃ¥n beredaren passerar ocksÃ¥ filtret.

Ändrar röret inte temperatur borde problemet vara igensatta slangar eller fel på interna cirkulationspumpen. Men i så fall begriper jag inte varför varmvattenberedningen fungerar. Det brukar vara den som krånglar först i och med att det är högst temperatur då. Som det är nu är ju radiatorerna kalla och därmed returvattnet från radiatorerna. Pumpen borde ha bäst möjlighet att fungera vid låg temperatur på ingående värmebärare. Vad jag förstår går vattnet vid varmvattenberedning genom alla flexslangar även på E-modellen så det kan inte handla om en igensatt slang som det bara går radiatorvatten genom.

*Den interna cirkulationspumpen måste gå när man testar den här varianten, annars blir det ingen cirkulation att tala om. Den kan ställas i läget för kontinuerlig drift i meny 5.10.
« Senast ändrad: 29 december 2018, 10:40:22 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!