Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod  (läst 2382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #15 skrivet: 14 december 2023, 20:20:46 »
det är 5st i givarknippet på utedelen
jag har bytt ett antal givarknippen en av dessa tror jag åtgärdade felet övriga skrotades bort
Men har du en tydlig felkod kan detta givareknippe bytas.

jag ser inte vilken givare detta är på din bild

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #16 skrivet: 14 december 2023, 20:48:00 »
Är pumpen från 2018 är det ju fortfarande garanti på den så kontakta serviceombud.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #17 skrivet: 14 december 2023, 22:09:47 »
Är pumpen från 2018 är det ju fortfarande garanti på den så kontakta serviceombud.

Har bott i huset i typ 2.5 år och pumpen satt på huset när jag flyttade hit. Med hjälp av serienumret har jag kunnat sett att den är från 2018 och den ser inte äldre ut, ser ganska ny ut om man kollar hur innedelen och utedelen ser ut så kan nog stämma. Men fick inget kvitto eller något när jag flyttade in i huset.
Menar du att jag ändå kan kontakta serviceombud och eventuellt få det fixat på garanti?
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #18 skrivet: 15 december 2023, 11:13:28 »
Har bott i huset i typ 2.5 år och pumpen satt på huset när jag flyttade hit. Med hjälp av serienumret har jag kunnat sett att den är från 2018 och den ser inte äldre ut, ser ganska ny ut om man kollar hur innedelen och utedelen ser ut så kan nog stämma. Men fick inget kvitto eller något när jag flyttade in i huset.
Menar du att jag ändå kan kontakta serviceombud och eventuellt få det fixat på garanti?
de serviceombud som är seriösa ser ju årtalet och KAN gå på det men för övrigt är det kvitto som gäller
är den dessutom en sk sidoimport så får du ingen garanti alls

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2024, 18:07:14 »
Hej igen.

Igår startade jag pumpen för skojs skull och den gick igång och körde ett tag utan att någon felkod kom upp. Körde värmeläget, börvärdet inställt på 32 och max fläkt. Inne var det ca 19 grader. Ute var det ca -4 grader.

Som mest kom den upp i att värma luften 15 grader, alltså att utblåstempen var 15 grader högre än intemperaturen i innedelen. Sedan drog den aldrig mer än ca 1200 watt.

Var som också var noterbart att den ofta slutade köra, alltså att både innedelen och utedelen stoppade ett tag, utan att den verkade avfrosta

Efter den hade kört ett tag så kollade jag på utedelen och då var det ganska stor rand som inte hade någon frost.

Allt lutar mot att det är gasbrist, eller?  ???

Vad kan det kosta att få gasläckan lagad och få den fylld på gas?
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2024, 15:49:30 »
Tja det där ser ju bedrövligt ut.

beroende på var gasläckan hittas så mellan 5 och 10tkr

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #21 skrivet: 16 januari 2024, 23:57:23 »
IVT:n beter sig riktigt skumt asså.

Jag testade starta igång den idag. Den verkade inte vilja komma igång på värme-läget, så jag satte den i AC-läge i 5 min och sedan avfuktningsläge i 5 min och sedan bytte till värme-läget.

Jaha, dÃ¥ började utedelen gÃ¥ igÃ¥ng  och gick snabbare och snabbare och sedan började det blÃ¥sa ur innedelen. Ute var det -14 grader.

Den värmde flera timmar utan ett enda stopp för avfrostning!  Sc:,h

Men inte så värst mycket. Utblåstempen var bara ca 9 grader högre än intempen i innedelen med fläkten på max. Men den drog ca 800w och kändes som den värmde mer än det och då tänkte jag jaha, då låter jag den väl gå då eftersom jag endast körde med min andra värmepump som enda värmekälla och hade typ 15 grader inne (i alla fall där IVT-värmepumpen sitter), så behövde lite tilläggsvärme och tänkte då drar den ju ändå mindre ström för värmen än en elektrisk värmefläkt förmodligen.

Sedan stannade den äntligen för att frosta av. Jag tog kort pÃ¥ hur frosten pÃ¥ utedelen sÃ¥g ut innan den började frosta av, jaha, dÃ¥ sÃ¥g frostbildningen jämn ut som om det inte vore gasbrist  Sc:,h

Men, dÃ¥ fastnade den i en loop av avfrostning och frostade av om och om igen, i 3 timmar höll den pÃ¥ och avfrostade gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng utan att värma nÃ¥got i mellan!  :o Efter 3 timmar sÃ¥ fick jag nog och stängde av den annars hade den väl fortsatt. Foto 2 visar hur utedelen sÃ¥g ut dÃ¥ efter mÃ¥nga avfrostningsförsök.

En sak jag tänkt på är att jag inte noterat att den dragit någon ström när jag har den avstängd men strömbrytaren är på - kan trågvärmaren vara trasig, och i så fall kan det påverka något? Eller kan det vara fyrvägsventilen då det verkade göra skillnad när jag bytte mellan AC-läge och avfuktningsläge för att sedan gå till värmeläge igen, och då kom den plötsligt igång och värmde lite. Eller helt enkelt bara gasbrist.

Konstigt är det i alla fall. Men kanske inte värt pengarna att få den lagad.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Nordic Inverter 12PR-N felkod
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2024, 09:39:36 »
verkar vara fel på växelventilen (fyrvägaren)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!