Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol  (läst 608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eli

  • Gäst
Eli
Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« skrivet: 23 februari 2024, 23:55:48 »
Hej på er, mitt första inlägg här och jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig vidare för hör går jag bet.

Jag har två akktankar, 750l var. En Back bonus air 10 på fast kondensering mot tankarna, allting parallellkopplad och samma längd på ledningarna. Har även vedpanna kopplat mot tankarna Veto Miljö 30kW, samt kopplat in 6 st vacuumrör solfångare. Båda tankar har varmvattenberedare troligtvis 200l var, även dessa helt parallella med samma rörlängd.

ESBE Vrb 140 bivalent 4-vägsshunt, vexve automat styrning.


Vedpanna framledning går in på 80% höjd i tanken, retur nästan helt i botten.

VP går in på samma ledning som ved, ca 80% höjd.
VP Retur går att ställa om manuellt till antingen 60 eller 45% höjd.ä, vilket bör ändra volymen av tankarna som värms upp av VP.

Solfångare (ej i drift ännu) har en slinga i vardera tank, ca, 20-40,,% höjd, parallellkopplad.

VRB 140 plockar värme från samma nivå som övre retur av VP (t-rör samma ledning) alltså 60% värmekälla 1, eller från samma ledning som VP och Ved framledning alltså 80% höjd, Värmekälla 2, den högsta punkten den kan plocka från.

Tappvarmvatten är kopplad helt i toppen på vardera tank, parallellt till blandningsventil.

VP står inställd på 41 grader, tanken visar 40 i toppen, 40 i mitten och 39 i botten, alltså samma temperatur i båda tankarna och alla nivåer och skiktar sig inte vilket gör solvärmen mindre effektiv och varmvattnet blir ljummet snabbare efter eldning de dagar vi eldar. Så ska det inte vara och jag fattar minsann inte vart felet ligger, under den lägsta returen av VP finns inget som ska kunna cirkulera vattnet i tanken.
Vedpannans cirkulationspump är givetvis avstängd när vi inte eldar, den hade annars kunnat veva runt vattnet i tankarna.
Någon som vet vart man ska börja leta? Tack på förhand!
Mvh Eli

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2024, 03:26:12 »
Ska försöka hjälpa dig.

Min första tanke är att Vrb 140 är den som tillsammans med sin cirkulationspump rör runt vattnet i tanken, går pumpen på max?
Du skriver att pannans cirkulationspump är stoppad, är de kopplad via en laddomat? Kan det uppstå cirkulation i rören fast pumpen är stoppad? Prova att stänga en ventil om det är möjligt och se om det hjälper.

OM du vill få effektivare utbyte av solvärmen så kanske det är bättre att välja en tank som prioriteras istället för att ha samma temperatur i båda? En tank som man förvärmer tappvarmvattnet och sen toppar upp det i den varmare tanken. Då att man väljer att värmepumpen enbart jobbar mot ena tanken. Samma med värmen, ta först från den utan VP och om nödvändigt från den med VP.

Svårt att veta om det är möjligt i detta systemet. Men som du säger så vill man ju verkligen få ner tempen i botten på tanken så solen får jobba mot låg temperatur. Då blir den väldigt effektiv.

IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2024, 09:04:00 »
Hej!
Om värmepumpens cirkpump är inställd på kontinuerlig drift så kommer den röra om tankarna, även om den är ansluten 80/60 eller 80/45.
Lösningen är att ställa värmepumpens cirkpump på intermittent drift så att den bara cirkulerar vattnet när kompressorn värmer.
För att den ska känna av rätt temperatur så måste framledningsgivaren (den som styr) placeras i ett dykrör på tanken i lämplig höjd.
Tänk även på att värmepumpens cirkpump måste justeras in så att du får ca 8-10 C tempdiff mellan fram och retur när kompressorn går.
« Senast ändrad: 24 februari 2024, 09:06:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Eli

  • Gäst
Eli
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2024, 12:07:37 »
Tack för svaren! Vedpannan har en laddomat 21, men det är sant att jag borde prova att stänga av en ventil i pannans krets för att se om det blir skillnad. Hade jag inte ens tänkt på, enkelt att prova! :)

När det gäller prioritering av tankarna, anläggningen är bara 6 år gammal, precis så den ryms fysiskt i utrymmet och ont om plats för ytterligare utrustning, när jag byggde den ansåg jag att det skulle krävas en ännu mer avancerad styrning om man ska ladda en tank i taget med de tre olika värmekällor. Idag har den passiv värmeutjämning mellan tankarna på tre nivåer. Dessutom ville jag ha alltid maximalt med kallt vatten i botten för solfångaren, därför jobba mot båda tankarna. Känns det rätt tankesätt?

Jag tror att VP'ns cirkulationspump går kontinuerligt, ja, måste kolla om det går att ändra i inställningarna. Vid risk för frost måste den ju ha lite cirkulation, och då ska ändå skiktningen fungera. Men bra tanke! Jag har 6 grader skillnad över pumpens värmeväxlare, tror cirkulationspumpen behöver gå på max för att inte det ska bli för varmt och utlösa högtryckslarm som vi haft problem med.
Det är en Baxi Bonus Air 10, autocorrect har ställt till min stavning i inlägget.

Det jag verkligen inte fattar, de nedersta 40% av tankarna borde aldrig kunna beröras och röras om, då allt är kopplat in ovanför, det borde vara "dött" utrymme endast till solvärmen.

Ska undersöka dessa förslag, stort tack!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2024, 12:53:24 »
Tack för svaren! Vedpannan har en laddomat 21, men det är sant att jag borde prova att stänga av en ventil i pannans krets för att se om det blir skillnad. Hade jag inte ens tänkt på, enkelt att prova! :)

När det gäller prioritering av tankarna, anläggningen är bara 6 år gammal, precis så den ryms fysiskt i utrymmet och ont om plats för ytterligare utrustning, när jag byggde den ansåg jag att det skulle krävas en ännu mer avancerad styrning om man ska ladda en tank i taget med de tre olika värmekällor. Idag har den passiv värmeutjämning mellan tankarna på tre nivåer. Dessutom ville jag ha alltid maximalt med kallt vatten i botten för solfångaren, därför jobba mot båda tankarna. Känns det rätt tankesätt?

Jag tror att VP'ns cirkulationspump går kontinuerligt, ja, måste kolla om det går att ändra i inställningarna. Vid risk för frost måste den ju ha lite cirkulation, och då ska ändå skiktningen fungera. Men bra tanke! Jag har 6 grader skillnad över pumpens värmeväxlare, tror cirkulationspumpen behöver gå på max för att inte det ska bli för varmt och utlösa högtryckslarm som vi haft problem med.
Det är en Baxi Bonus Air 10, autocorrect har ställt till min stavning i inlägget.

Det jag verkligen inte fattar, de nedersta 40% av tankarna borde aldrig kunna beröras och röras om, då allt är kopplat in ovanför, det borde vara "dött" utrymme endast till solvärmen.

Ska undersöka dessa förslag, stort tack!
Har du rör direkt från pannan så ska du sätta in en backventil på röret närmare tankarna, det blir en självcirk genom laddomaten som går genom pannan och tillbaka till botten av tankarna. Värmer pannan och det är ett bra korsdrag genom den. Kontentan blir att all värme kyls av mycket bra, då behövs inga ventiler eller annat. En sådan här ska du ha, ingen med plast i.

Edit fick inte med bilden
« Senast ändrad: 24 februari 2024, 12:57:39 av 25fOCUS »

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2024, 13:17:53 »
Laddomat 21 har inbyggd backventil, så det ska inte behövas någon extra på den kretsen.

Det behövs inte mycket omrörning i tanken för att hålla uppe temperaturen även i den "döda" delen, det enda som sänker temperaturen här är ju självavsvalningen (om jag förstått inkopplingen korrekt?). VP-cirkulationen kan eventuellt vara boven i det dramat, även om man sätter den intermittent så drar den väl runt en hel del vatten när den väl går?
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2024, 13:41:34 »
OK, grävt lite i manualen, men det verkar inte ha nått intermittent driftläge på cirkpumpen.
Om det inte sitter skiktningsplåtar i tankarna så är jag rätt säker på att det är denna cirkpump som blandar om vattnet.

Jag skulle fundera på att ha en högtemp och en lågtemp tank?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2024, 22:13:41 »
Laddomat 21 har inbyggd backventil, så det ska inte behövas någon extra på den kretsen.

Det behövs inte mycket omrörning i tanken för att hålla uppe temperaturen även i den "döda" delen, det enda som sänker temperaturen här är ju självavsvalningen (om jag förstått inkopplingen korrekt?). VP-cirkulationen kan eventuellt vara boven i det dramat, även om man sätter den intermittent så drar den väl runt en hel del vatten när den väl går?
Och har även ventil för självcirk i sig och då snurrar vattnet av sig själv runt mellan panna och tankar baklänges

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2024, 23:00:00 »
Och har även ventil för självcirk i sig och då snurrar vattnet av sig själv runt mellan panna och tankar baklänges

Flödet som är inritat i figuren är i riktning framlänges, från tank (botten) till panna, precis vad man måste ha vid drift, så det kan man inte ha en backventil som stoppar. Om/när det blir självcirkulation den vägen så drivs det av att pannan är varmare än tanktopp, så det är bara önskvärt. Flöde baklänges däremot stoppas av den inbyggda ventilen (i kombination med att den andra, termiska, ventilen då också stänger).
« Senast ändrad: 24 februari 2024, 23:19:13 av Capt.M »
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2024, 23:09:54 »
Flödet du ritat in i figuren är i riktning framlänges, från tank (botten) till panna. Flöde baklänges stoppas av ventilen.
Och den ventilen är öppen när inte pumpen snurrar, när pumpen börjar snurra så blir det ett tryck på ventilen och den stänger, hur skulle det annars fungera med självcirk. Självcirk kan inte öppna den om den är stängd och då kan det inte bli självcirk. Se och betrakta bilden, så syns det att den är öppen med blå markering som visar flödesväg vid självcirk och det går det då även baklänges, när pannan svalnar ner.

Eli

  • Gäst
Eli
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2024, 23:22:08 »
Tack igen för alla svar! Idag försökte jag med att stänga av både fram och retur från pannan till tankarna, efter 5 timmar eller så, fortfarande exakt samma resultat. Jämn temperatur i båda tankarna och alla nivåer. Kanske nästan lite varmare i botten på ena tanken, men det kan vara lite fel kalibrering på temperaturvisaren med, plus minus någon grad. De har i alla fall inte rört sig.
Provade sedan att öppna pannans ledningar och istället stänga av strömmen till VP, så ingen cirkulation sker överhuvudtaget. Efter ett par timmar, fortfarande samma resultat, jämna temperaturer. Mycket mystiskt.

Tankarna kom från AMK Solac AG i Schweiz, top of the line tankar och jag vill är rätt säker på att det finns skiktplåt i dem. Försöker bifoga en skiss. Har bott utomlands i flera år och ingen har riktigt satt sig in i varför det inte fungerar som det ska, men nu måste jag hitta en lösning när solvärmen äntligen kommer till.

Göra om hela systemet till seriekoppling hade varit väldigt jobbigt och dyrt, alla presskopplingar måste slängas, mer styrning eller bara solvärme mot ena tanken, etc. Jag hoppades hitta problemet och det kanske bara är en backventil på rätt ställe som krävs, det gäller bara att hitta orsaken till eländet.

Försöker bifoga en skiss på kopplingen och spec av tankarna men har inte listat ut hur man gör här på forumet





Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2024, 23:27:55 »
Och den ventilen är öppen när inte pumpen snurrar, när pumpen börjar snurra så blir det ett tryck på ventilen och den stänger, hur skulle det annars fungera med självcirk. Självcirk kan inte öppna den om den är stängd och då kan det inte bli självcirk. Se och betrakta bilden, så syns det att den är öppen med blå markering som visar flödesväg vid självcirk och det går det då även baklänges, när pannan svalnar ner.

När jag undersökte funktionen hos min Laddomat 21 så sade källorna jag fann då att den inbyggda ventilen inte är en vanlig fjäderbelastad backventil som är trög att öppna, utan en specialare som öppnar jättelätt och stänger för flöde i backriktningen. Men det är ju snart 15 år sedan, så de källorna hittar man säkert inte idag. Finns några aktuella?

Oavsett vilket vill man ändå om möjligt undvika ytterligare backventiler, just för att självcirkulation ens åt "rätt håll" ofta inte förmår öppna dem, och sådan cirkulation vill man gärna ha för största möjliga marginal vid till exempel strömavbrott.
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 00:08:14 av Capt.M »
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2024, 23:29:58 »
Försöker bifoga en skiss på kopplingen och spec av tankarna men har inte listat ut hur man gör här på forumet

Man måste registrera sig som användare.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2024, 00:01:30 »
Tack igen för alla svar! Idag försökte jag med att stänga av både fram och retur från pannan till tankarna, efter 5 timmar eller så, fortfarande exakt samma resultat. Jämn temperatur i båda tankarna och alla nivåer. Kanske nästan lite varmare i botten på ena tanken, men det kan vara lite fel kalibrering på temperaturvisaren med, plus minus någon grad. De har i alla fall inte rört sig.
Provade sedan att öppna pannans ledningar och istället stänga av strömmen till VP, så ingen cirkulation sker överhuvudtaget. Efter ett par timmar, fortfarande samma resultat, jämna temperaturer. Mycket mystiskt.

Tankarna kom från AMK Solac AG i Schweiz, top of the line tankar och jag vill är rätt säker på att det finns skiktplåt i dem. Försöker bifoga en skiss. Har bott utomlands i flera år och ingen har riktigt satt sig in i varför det inte fungerar som det ska, men nu måste jag hitta en lösning när solvärmen äntligen kommer till.

Göra om hela systemet till seriekoppling hade varit väldigt jobbigt och dyrt, alla presskopplingar måste slängas, mer styrning eller bara solvärme mot ena tanken, etc. Jag hoppades hitta problemet och det kanske bara är en backventil på rätt ställe som krävs, det gäller bara att hitta orsaken till eländet.

Försöker bifoga en skiss på kopplingen och spec av tankarna men har inte listat ut hur man gör här på forumet
Några frågor.
Ska VP ladda tankar eller inte, när du eldar så ska inte VP vara aktiverad, när tank är tom på värme så ska VP ta hand om värmen. Är det VV-singa i den ena tanken.Du tar ut värmen från tankar med shunt.

Utloggad Sweni84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skiktning i ackumulatortankar VP, ved och sol
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2024, 00:03:02 »
Man måste registrera sig som användare.

Tack det visade sig att jag hade ett konto här! Provar att bifoga några bilder och skisser!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!