Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9  (läst 10895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danne_c

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9
« skrivet: 16 december 2020, 11:23:51 »
Hej

Jag ska byta frånluftsvärmepump och har fastnat för Bosch Compress 3800i EW9. Är det någon som har erfarenheter av den och kan dela med sig av dessa?

För oss ska Bosch Compress 3800i EW9 ersätta en Nibe Fighter 310P där kompressorn gått sönder.

Tack på förhand!

Utloggad hullingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9
« Svar #1 skrivet: 18 december 2020, 14:45:38 »
Har som du bytt från en Nibe 310 till Bosch. Min Nibe var från 2003.
Tycker så här:
Tystare än Nibe , dock låter fläkten lite om den går över 60%, men kompressor är betydligt tystare.
Mycket funktioner man kan ställa in, jag har trådlös rumsgivare så jag väntar på kylan för få bästa placering på den.
Menyerna är lite "trassliga" att navigera i först, man behöver bläddra lite för att få lite hum om alla inställningar.
Kunde vara lite bättre "text" och beskrivning i menyerna.
Bosch är ett komponent bygge så det går ju att byta/laga varje del för sig inte som Nibe där allt är ihopbyggt.
Då jag monterade min själv så är det lättare då man kan plocka av kompressordelen och montera den efter man satt själva pannan på plats.
Niben är ju ett monster att både sätta in och ta ut pga höjden och att den är så topptung. dontknow
 tummenupp


Utloggad danne_c

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9
« Svar #2 skrivet: 18 december 2020, 19:51:44 »
Tack för svaret. Då känns Boschen intressant även för oss. Jag har läst några få recensioner av den där de hävdar att den låter mycket både kompressorn och via frånluftsventilationsrören. Är det något ni upplever även om den låter mindre än Niben? Hur är fläktens ljudnivå jämfört med fläkten på Niben? Ingick rumsgivaren i paketet eller är det något man köper separat? Upplever ni att den sparar mer el för er än Niben gjorde?

Utloggad hullingen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9
« Svar #3 skrivet: 27 december 2020, 09:27:00 »
Rumsgivare är extra tillbehör, trådbunden är ju lite billigare men smidigare med trådlös som dessutom är lättare att flytta runt till det rum som passar bäst.
Se till att få en vv-blandare för det sitter inte monterat från fabrik, tog min från den gamla Niben jag skrotade.
Det är ju bättre värden på Boschen än på den gamla Niben så det borde ju bli en mindre elförbrukning.

Utloggad Skyflakes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9
« Svar #4 skrivet: 29 december 2020, 20:20:33 »
Jag köpte i februari föregångaren Bosch compress 3000. Det enda som skiljer är displayen.

Värdelöst att man inte kommer åt viktiga parametrar i mobilappen då det är tråkigt att bläddra runt på pumpens display.


Jag köpte dock en luftluftvärmepump mitsubishi hero ln 35 2.0 nu i september och har stängt av värmekretsen på boschen. Den gör nu endast varmvatten. Så långe det är milt väder drar det 10-15% mindre el med detta körsätt än med endast frånluftsvärmepumpen.

Man kan lika gärna koppla bort sladden till kompressorn i nibe 310P och använda elpatronen till varmvatten och lÃ¥ta luftluftvärmepump värma huset. Bara du fÃ¥r runt  värmen.
Kostar 20500kr installerad och klar.

Men visst. Bosch fungerar bra. Den tillsammans med luftluftvörmepump som jag har kostar 75000kr och är billigare och bättre än andra varvtalsstyrda frånluftsvärmepumpar som bullrar hemskt och kostar mer.

Är man störd av buller skulle jag satsa på en luft/vattenvärmepump komplettera med en enkel frånluftsfläkt och få ut kompressorn så man slipper bullret inne helt.
« Senast ändrad: 29 december 2020, 20:24:53 av Skyflakes »

Resande

  • Gäst
Resande
SV: Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2024, 10:08:17 »
Tänk efter lite till,
Fick en installerad juli 2023 och den gick bra fram till det började bli kallare temperaturer runt mitten av december, efter det så har pannan larmat och stängt av sig 5 ggr, installatören klarar inte av att fixa den, dessutom drar pannan 4 till 5 gånger mer el än föregående år, vet att vi har haft kallare i år än jan 2023, men en dag va det 8 ggr mer el än samma dag 2023.
Lycka till
/Bengt

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Erfarenheter av Bosch Compress 3800i EW9
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2024, 20:47:17 »
Bosch har kompressor som ger 1600 W. Det är sämst i klassen. Konkurenter ger 1900-2000 W på sina billiga varianter och runt 5 kW på de kraftigare, varvtalsstyrda.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!