Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det inte bra med stor ackumulatortank till bergvärmepump?  (läst 35093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du verkar ha goda möjligheter att få ihop det där, skickar med en länk hur jag har löst det.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=37601.0;attach=21429
Det ser lite konstigt ut vid Sv1 som släpper in spetsvärme från tankarna, men det visade sig att tryckfallet i rörkopplingarna räckte för att den vanliga cirkpumpen skulle trycka ut värme från tankarna.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Tack för alla synpunkter och förklaringar.
Nu förstår jag mer vad det handlar om.
Ett särskilt tack till Rickard som tagit sej tid att förklara så utförligt!
Du har helt rätt i dina antaganden hur jag tänkt mej att använda systemet.
Nu förstår jag att det i grunden handlar om att COP blir lägre vid högre temperatur på "utslingan" (eller vad nu sidan mot systemvattnet det kan tänkas heta). Den temperaturen ska alltså hållas så låg som möjligt.
Det är precis samma förhållande som för solfångaren. Om tanken är kall (35 grader) och solen börjar skina så tar det bara en timme att värma tanken till 50 grader. Men för att sedan värma den till 60 grader krävs sol i fyra timmar. Och för att få den till 70 grader krävs sol en hel dag Osv.
 DÃ¥ borde COP säkert bli högre vid högre temperatur pÃ¥ "inslingan" (frÃ¥n borran).

Jo, jag har 11kvm solfångare som laddar tanken. Dessa har gått i 16 år nu och vi eldar bara i undantagsfall maj-september.
Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om hur jag och en kompis byggde dessa. (köpte 0,1 mm kopparplåt direkt på Metallverken liksom alla kopparrör, byggde ett meterlångt kombinerat löd och pressverktyg, pluggade kemi för att göra rätt ytbehandling, byggde koningsverktyg för att slippa köpa lödkopplingar, byggde elektronikstyrningar av lösa komponenter...man var inte klok..)

Jag har också två vacumrörsolfångare. Men dom har jag kopplade till växthusets golv (där jag värmer upp 3,5 ton stenmjöl och betongplattor) Fungerar jättebra, men det är en helt annan historia....

Jag är van att meka och gör alla installationer själv så jag har inget mot att prova någon kombinerad "fast-flytande kondensering" bara jag vet var jag ska läsa om det.
 Vedpannan vill jag inte slänga ut eftersom vi bor pÃ¥ landet och det blir strömlöst dÃ¥ och dÃ¥ (jo, pannsystemet fungerar utan ström).

Lycka till, rapportera gärna hur det går i den här tråden sen!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!