Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man fylla en värmepump med gasen frÃ¥n en annan värmepump  (läst 4804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svantesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Kan man fylla en värmepump med gasen från en annan värmepump?

Jag har en luft/vatten anläggning som precis är vacuumsugen och ska fyllas med R410A.

Jag har en ny luft/luft maskin stående som är full med gas. Jag tror den är minst tre år gammal. Kan jag ta gasen i den och bara köra över i den andra, istället för att ta hit en kylmontör? Kan gasen vara för gammal? Nått annat problem?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Största problemet är väl kanske att veta om man har rätt mängd, att det är rätt gas för den nya maskinen förutsätter jag att du vet (inte tror).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Kolla ocksÃ¥ mängderna köldmedie  - L/V-maskiner brukar vilja ha mera för att värmeväxlaren mot vattnet sväljer en hel del mer köldmedie än luftdito och fattas det sÃ¥ fÃ¥r du ändÃ¥ ta dit kylnissen och dessutom har en L/L-maskin som inte längre kan fungera.

---

Du måste vakumpumpa igen i samband med fyllning - dels för att tömma slangarna på luft samt 'vakum' i en maskin är en färskvara då det alltid läcker in luft sakta men säkert såvida om inte precis allt är igenhårdlött som radiorör - även anlutningarna.

luft - även väldigt liten mängd typ 1 kryddmÃ¥tt vid atmosfärstryck blir 3 liter i volym vid 0.33 mBar och har egenskapen att bli kvar som en tunn hinna närmast väggarna i rören i kondensorn när maskinen arbetar och trögar ned vandringen av gasen  sista delarna av mm mot rörväggen som skall kondensera mot ytan i kondensorröret - ytan med 'luft' kan vara väldigt tunn, kanske i omrÃ¥det µm i tjocklek men märks ändÃ¥ och är i vägen och den Ã¥terbildas hela tiden om nÃ¥gon droppe kondensat spolar av ytan dÃ¥ inkommande gas alltid har spÃ¥r av luft i sig iom. luftrester kvar i systemet som cirkulerar och blir kvar vid rörytan när gasen kondenserats. 

att man vakumsuger till sÃ¥ lÃ¥gt som 250 micron (0.33 mBar)  i VP-system (stÃ¥r ofta sÃ¥ i manualerna för installation) är inte bara för att garantera att rörsystemet är torrt - utan ocksÃ¥ att vattenÃ¥ngan som avges frÃ¥n väggarna (och det finns alltid vatten i dess porer) spolar ut rester av luft ur systemet dÃ¥ vattenÃ¥ngan kan tas upp med torkfilter medans luft inte gör sÃ¥.

med andra ord inga slangar får lossas från någon schraderventil när man sugit till tillräcklig låg vakum (och kollas med absolutvakummätare när kran till vakumpumpen är stängd) innan man med köldmedie har tryck upp systemet till lite övertryck, då det alltid läcker lite i samband när anslutningen lossas. Och även om man har nålmanövrering på sin anslutningsventil och stänger schraderventilen innan man lossar anslutningen så är inte schraderventilerna kända för att hålla tätt mot vakum - mao. tillräckligt hög vakum är färskvara och väldigt lätt att förstöra när man gör saker i fel ordning - som att lossa en slang från en anslutning och det pyser/suger till under 0.1 sekunder innan nålventilen hinner stänga helt ...)

 

Utloggad Fredde80

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om det är samma köldmedia så går det! Är inte den maskinen redan förfylld med media som många L/F är idag ??

Jag har svårt och förstå att en värmeväxlare tar 'mer' köldmedia' ??

Jag skulle aldrig låta min anläggning stå vakumsugen, eller bara inkopplad. Jag skulle ha valt att fyllt rören med något bar kvävgas för att just skydda mot fukt etc. Kvävgasen binder fukt.
Vakumsug till 2mbar eller bättre, släng i köldmediet. Sen är det bara att rulla.
Har han tillgång till ett manometerställ så kan han bara suga över gasen till sin nya anläggning, men jag rekomenderar ny media för då vet att man den är frisk.




Utloggad svantesson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Tack för all bra svar.

Jag bestämde mig för att prova :)
Den startade, men det blev för lite, sÃ¥ jag behövde fylla mer gas sen 

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
Jag hade för ett tag sen en utomhusdel som hade stått som demo ex fulltankad med prima R410, och hade nyligen bytt kompressor på en annan LV utedel och skulle tanka upp 1,9kg. Ställde demo ex utedelen på vågen och sög över allt som gick, startade sedan LV utedelen och sög på lågtrycks sidan tills det inte gick få ut mer, sedan efterfylla upp resterande. Inga problem

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Att tänka pÃ¥ nu med nya F-gasregler sÃ¥ är det inte längre antal kilo köldmedier som bestämmer om maskinen skall ha Ã¥rlig kontroll eller inte - förut var det 3 kg som var gränsen, men idag sÃ¥ är det motsvarande 5 ton CO2 i möjlig utsläpp  i växthusgas för nya maskiner och för R410A sÃ¥ är gränsen nu 2.39 kg, R407C 2.82 kg och det finns blandningar i R4xx som kan vara under 1.27 kg (R404A) och om man har R508A,B sÃ¥ är det nere pÃ¥ 0.37 kg - dvs. i stort sett vad som ryms i en kylspraysflaska.  Med andra ord lÃ¥nga rör mellan ytterdel och innerdel och efterfyllnad av köldmedie pga. längden kan göra att man gÃ¥r över gränsen och dÃ¥ mÃ¥ste ha Ã¥rlig kontroll, vilket knappast var risk med med 3 kg-gränsen för en mer normalstora LL-VP/AC

Dvs. i stort sett alla maskiner med R4xx gaser så har tillåtna gränsen för inspektionsfrihet flyttats ned ganska mycket utom för R134a som fått ökad headroom till 3.5 kg. Har man tex R404A så går gränsen vid 1.27 kg vilket så småningom kommer att beröra en del jord och bergvärmepumpar etc.

Nya VP skall också redovisas hur mycket köldmedie dom har i sig form av GWP-värde då man inte fått igenom att dessa skall vara tomma vid leverans - dvs. förfyllda maskiner kommer även i fortsättningen vara tillåtna men kommer att räknas och rapporteras på samma sätt som importerad köldmedie på precis samma sätt som gasflaskor för importörerna.

---

Nu finns det förvisso övergÃ¥ngsregler för befintliga anläggningar - men efter Ã¥r 2017 sÃ¥ börjar jakten pÃ¥ allvar och man gör skillnad mellan hermetiska system (dvs. allt är hÃ¥rdlött - med kanske undantag för just service-anslutning om den har avstängningskran separat och pÃ¥ detta en blindkona för gastät förslutning och man kan garantera läckage pÃ¥ mindre än 3 gram/Ã¥r - dvs. i praktiken metall mot metall-tätning )  och sÃ¥dana som har gäng och skruvförbindningar (konade anslutning, rotalock-anslutning  etc.).

Med andra ord gör man det besvärligt och dyrt i nya anläggningar om man vill hålla sig kvar vid de idag tillåtna HCF-köldmedierna och det blir helt klart tryck på att hitta andra lösningar där man inte behöver dessa HCF-köldmedier mer än i undantagsfall.

« Senast ändrad: 02 januari 2015, 00:20:08 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 486
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!