Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblÃ¥set  (läst 21028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #45 skrivet: 22 februari 2018, 19:12:19 »
Hur mäter ni utblåstemperatur?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #46 skrivet: 22 februari 2018, 19:46:18 »
Fick svar från 20grader att dom skall byta fläktmotorn för det kan vara obalans som orsakar vibrationer.

Gör man så på en helt ny installation? Jag vill inte att man ska vara inne o pilla på en ny grej.
Vem vet vad som händer efter nåra år när garantin gått ut?

Trodde man bytte felaktigt nya grejor som praxis. Annat man har haft till ex datorn så har man kunnat byta.

Sen föreslog jag att byta till en Toshiba supreme 35 istället men det gick dom inte med på.

Nu skall dom komma för tredje gången tillbaka.

Och jag är inte nöjd med 37 grader i utblåstemp med full fläkt och 31 max på fjärren.
Just nu måste jag köra den på läge 2 i fläkt annars värmer den för dåligt.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #47 skrivet: 22 februari 2018, 20:02:48 »
Vi har sålt och monterat x antal hundra FH maskiner men kan inte minnas att det har varit obalans någon gång vid driftstörning, bytt någon fläkttrumma på en nyligen som suttit uppe några år.

Men be dom ta med en fläkttrumma också om det är någon balansvikt som lossnat vid transport om dom ändå ska dit igen.
Sa dom något om vilket arbetstryck det var när dom var där och kollade om den gick som den skulle?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #48 skrivet: 22 februari 2018, 21:02:21 »
Fick svar från 20grader att dom skall byta fläktmotorn för det kan vara obalans som orsakar vibrationer.

Gör man så på en helt ny installation? Jag vill inte att man ska vara inne o pilla på en ny grej.
Vem vet vad som händer efter nåra år när garantin gått ut?

Trodde man bytte felaktigt nya grejor som praxis. Annat man har haft till ex datorn så har man kunnat byta.

Sen föreslog jag att byta till en Toshiba supreme 35 istället men det gick dom inte med på.

Nu skall dom komma för tredje gången tillbaka.

Och jag är inte nöjd med 37 grader i utblåstemp med full fläkt och 31 max på fjärren.
Just nu måste jag köra den på läge 2 i fläkt annars värmer den för dåligt.

Har du fortfarande 17 grader inomhus överallt och fryser arslet av dig i skrivande stund?
  :-X Sc:,h

Om så är fallet, så är det nog som TS Comfort skriver, fråga om läckage!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #49 skrivet: 22 februari 2018, 21:25:56 »
Något som är märkligt i detta fallet.

Den "gamla" Toshiban som med troligen lägre eller möjligen samma effekt vid någon minusgrad och mindre luftflöde klarade av att värma huset!
Ca 6kW vid någon minusgrad enligt en uträkning i tråden räcker inte för att värma huset!
6kW vid någon minusgrad bör räcka gott och väl med tanke på årsförbrukning och med högre luftflöde borde inte spridningen bli sämre vilket det verkar vara.

Eller sÃ¥ har jag missat nÃ¥got i trÃ¥den  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #50 skrivet: 22 februari 2018, 21:55:53 »
Något som är märkligt i detta fallet.

Den "gamla" Toshiban som med troligen lägre eller möjligen samma effekt vid någon minusgrad och mindre luftflöde klarade av att värma huset!
Ca 6kW vid någon minusgrad enligt en uträkning i tråden räcker inte för att värma huset!
6kW vid någon minusgrad bör räcka gott och väl med tanke på årsförbrukning och med högre luftflöde borde inte spridningen bli sämre vilket det verkar vara.

Eller sÃ¥ har jag missat nÃ¥got i trÃ¥den  :)

Nu är jag djävulens advokat:
1. Antingen är pumpen kass (mÃ¥ndagsex\felinstallerad) och jag lider dÃ¥ med TS  :'(
eller så
2. TS är missnöjd över att den inte ger lika varm luft, beklagar sig över detta och mörkar att det visst blir behaglig temperatur inomhus (23°C) istället för de 16-17 han anger.  >:(

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #51 skrivet: 22 februari 2018, 22:50:57 »
Nu är jag djävulens advokat:
1. Antingen är pumpen kass (mÃ¥ndagsex\felinstallerad) och jag lider dÃ¥ med TS  :'(
eller så
2. TS är missnöjd över att den inte ger lika varm luft, beklagar sig över detta och mörkar att det visst blir behaglig temperatur inomhus (23°C) istället för de 16-17 han anger.  >:(

Om det vore så väl. 17.5 är tempen nu efter den gått hela dan sen kl 12 efter omplaceringen.
Måste ha pumpen på 31 max annars blir det luft runt 35 grader som kommer ut! Med fläktläge 2. Högre fläkt blir det kallare.

Nu ligger jag med dubbla täcken för i sovrummet är det ännu kallare!

Det är ingen fara. Det är materiella saker. Men det retar mig lite att det inte kunde bli bättre än den gamla.
Hade varit smarare att reparera den.

20 bar sa dom om jag hörde rätt att trycket var.
Det är tråkigt att klaga men vad ska man göra?

Skitsamma. Det är väl huset det är fel på?
« Senast ändrad: 22 februari 2018, 23:00:22 av Grönbete »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #52 skrivet: 22 februari 2018, 23:03:09 »
20bar är lÃ¥gt om det nu skulle vara pÃ¥ max med ren utedel och lÃ¥ter som soppabrist, borde ligga pÃ¥ ca 30 eller straxt över men  beroende pÃ¥ förutsättningarna.

Antar att dom har läcksökt om dom trodde på brist.
DÃ¥lig effekt och fel pÃ¥ innerdelen lÃ¥ter nästan som du fÃ¥tt ett hopplock frÃ¥n nÃ¥got skrotlager om nu det är sÃ¥ illa  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #53 skrivet: 22 februari 2018, 23:19:33 »
Hur mäter ni utblåstemperatur?
Ulblåstemperatur mäter man helst ca 10-15 minuter efter en avfrostning, och då efter en liten stund med högsta börvärde +30-31 grader och högsta fläkthastighet inställt på fjärren så att pumpen verkligen har hunnit varva upp och fått upp värmen ordentligt.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #54 skrivet: 23 februari 2018, 06:51:00 »
20bar är lÃ¥gt om det nu skulle vara pÃ¥ max med ren utedel och lÃ¥ter som soppabrist, borde ligga pÃ¥ ca 30 eller straxt över men  beroende pÃ¥ förutsättningarna.

Antar att dom har läcksökt om dom trodde på brist.
DÃ¥lig effekt och fel pÃ¥ innerdelen lÃ¥ter nästan som du fÃ¥tt ett hopplock frÃ¥n nÃ¥got skrotlager om nu det är sÃ¥ illa  ;)

Tack för info. Skall kolla det med dom vid nästa tillfälle.

Utloggad tf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #55 skrivet: 23 februari 2018, 07:22:18 »
Låter som det är läckage.Töm ur köldmediet provtryck aggregatet täta ev läcka fyll upp till rätt mängd med en våg sen kan ni börja köra från noll igen.

Utloggad tf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #56 skrivet: 23 februari 2018, 07:31:56 »
Förlåt glöm inte att vacumsuga också.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #57 skrivet: 23 februari 2018, 07:57:22 »
Låter som det är läckage.Töm ur köldmediet provtryck aggregatet täta ev läcka fyll upp till rätt mängd med en våg sen kan ni börja köra från noll igen.

Hej,

Dom sa att den inte läckt alls. Så runt 20 är alltså för dåligt. Den kommer ju förfylld med det.

När dom placerade om den igår så drog dom tillbaka medlet i utomnhusenheten med AC om jag förstod rätt. Sen kopplades det ihop igen.

Utloggad tf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #58 skrivet: 23 februari 2018, 08:05:07 »
Trycket är för dåligt tror fortfarande på köldmediebrist låt dom tömma ur det och väg av det då ser dom om det fattas något.kan vara för lite medie från fabrik, men tror jag ej.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset
« Svar #59 skrivet: 23 februari 2018, 10:11:48 »
20-23 bar brukar sonen mäta upp på sina nyinstallerade värmepumpar när det är -25 grader ute.
Annars ligger det runt 30 bar om det är rimligt kallt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!