Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen  (läst 907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
Vilka märken modeller har inne temperatur sensorn i fjärren?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #1 skrivet: 08 november 2023, 12:47:06 »
Många Midea-tillverkade värmepumpar har det, bl a en hel del av de modeller som Jula prånglar ut under namnet Qlima. Ett exempel är S-JA2518. Troligen finns funktionen även på de efterföljare till denna modell som säljs idag, t ex S-JA2522, den omnämns i den synnerligen röriga och svårbegripliga manualen men jag har ännu inte fått någon sådan vp i drift så jag kan inte säga att funktionen finns i verkligheten också.

Äldre Argo, t ex AW22AHL, har också den funktionen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #2 skrivet: 08 november 2023, 13:01:37 »
Okej, så inga moderna kvalitets pumpar har detta ?

Tycker det annars skulle vara en bra finess, alltså lägga fjärren där du vill ha inställd temp.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #3 skrivet: 09 november 2023, 08:20:38 »
Midea får väl anses som en kvalitetstillverkare numera, men jag har ingen personlig erfarenhet av några sådana värmepumpar sålda under andra namn än Qlima.  Det skulle inte alls förvåna mig om tempgivare i fjärren finns på åtminstone vissa modeller hos de riktigt fina märkena också, men det får någon som har haft att göra med sådana värmepumpar i modern tid svara på.

Det är ju lite svårt att hitta den funktionen om man läser igenom kortfattade specar och produktblad som hastigast, varje tillverkare med självaktning hittar ju på ett eget namn på den. "I Feel" , "Patrol" , "Follow me" och allt vad det nu kan heta.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #4 skrivet: 18 december 2023, 21:46:30 »
Nu är det utrett att det faktiskt finns tempgivare i fjärrkontrollen på Qlima S-JA2522. Funktionen kallas "Follow me" i manualen. Har dock inte kollat om temperaturreglering via fjärren fungerar i verkligheten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #5 skrivet: 18 december 2023, 22:02:23 »
Dom brukar fungera men kruxet är att fjärren måste finnas inom räckhåll från innerdelen och den varma luften riskerar att träffa fjärren så den säger att nu är det varmt !

Vore bättre om det gick att ha en trådlös rumsgivare som man kan placera vart man vill men dom lyser med sin frånvaro till luft/luft.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #6 skrivet: 18 december 2023, 22:09:15 »
Vilka märken modeller har inne temperatur sensorn i fjärren?

X/Y-problemet.

Vad vill du åstadkomma egentligen? :)

Är det kallt i ett intilliggande sovrum? Eller blir det bara varmt i taket i rummet som värmepumpen är i?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #7 skrivet: 18 december 2023, 22:16:13 »
Funktionen kan vara bra att ha om man har olämpligt placerad innedel, t ex som jag på ena långväggen i en långsmal hall. Då kan man låta fjärrkontrollen känna av temperaturen i rummet bredvid och se till på länpligt sätt - i värsta fall med en spegel eller nån sån där "remote control extender" att värmepumpen får data från den.

Förr i tiden när man hade med on/off-styrda luftvärmepumpar att göra, kunde det vara bra att ha tempgivaren lite längre från innedelen för att få längre gång- och stopptider. Min gamla Argo hade problemet att när den kördes med tempgivaren i innedelen, blev stopptiden ibland så kort att kylmediet inte hade hunnit tryckutjämna, kompressorn orkade inte igång förrän bimetallmotorskyddet hade gjort ett tiotal omstarter, och det brann upp så småningom. Numera är den värmepumpen förvisad till garaget, där den körs på timer ett lagom antal timmar vid behov och aldrig behöver försöka reglera innetemperaturen själv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #8 skrivet: 18 december 2023, 22:23:50 »
Funktionen kan vara bra att ha om man har olämpligt placerad innedel, t ex som jag på ena långväggen i en långsmal hall. Då kan man låta fjärrkontrollen känna av temperaturen i rummet bredvid och se till på länpligt sätt - i värsta fall med en spegel eller nån sån där "remote control extender" att värmepumpen får data från den.

Förr i tiden när man hade med on/off-styrda luftvärmepumpar att göra, kunde det vara bra att ha tempgivaren lite längre från innedelen för att få längre gång- och stopptider. Min gamla Argo hade problemet att när den kördes med tempgivaren i innedelen, blev stopptiden ibland så kort att kylmediet inte hade hunnit tryckutjämna, kompressorn orkade inte igång förrän bimetallmotorskyddet hade gjort ett tiotal omstarter, och det brann upp så småningom. Numera är den värmepumpen förvisad till garaget, där den körs på timer ett lagom antal timmar vid behov och aldrig behöver försöka reglera innetemperaturen själv.

Absolut finns det användning av trådlösa rumsgivare men med annan kommunikation , hade några Gree kunder förut som försökte med bland annat speglar men utan framgång.
Batterierna i fjärren tar även stryk när dom ”pratar” så många som tror dom har givaren i fjärren har inte märkt att den växlat över till att vara i innerdelen på grund av sämre batteri.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #9 skrivet: 19 december 2023, 09:01:31 »
Jag har pumpen i ett rum som blåser igenom dörr öppningar till resten av huset så därför skiljer det i temp mellan varje rum och då skulle det vara bra om den kunde mäta tempen i ett annat rum än där pumpen sitter..

Men det jag funderade på var om någon av premium pumparna hade detta alltså: Panasonic, Mitsubishi, Toshiba, Daikin, men verkar som ingen av dom kör med det?

Blev senare en Panasonic som blev installerad och en sak jag märkt är att timer funktionen verkar ligga i fjärren för om den göms undan så är det bara fjärren som visar off medan pumpen fortsätter att gå.. så fjärren måste ligga så den har kontakt med pumpen.
Så antar då även att timer funktioner i så fall förbrukar batterier i fjärren ? (blir ju dock inte så mycket som en tempgivare som pratar hela tiden)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #10 skrivet: 19 december 2023, 13:30:48 »
Låter lite märkligt om fjärren måste ligga inom räckhåll från innerdelen då du kan ställa in timer via appen och wifi anslutningen !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #11 skrivet: 19 december 2023, 17:46:36 »
Det där påminner mig om någon VHS-video från omkring 1989-90, då sådana apparater nyss hade börjat få LCD-display i fjärrkontrollen. Det kan ha rört sig om en Salora (i så fall omskyltad Sanyo eller Hitachi). I varje fall, den hade klocka i både fjärrkontrollen och videon. Om man skulle förprogrammera den för inspelning så fick man först knappa allt färdigt på fjärren och sedan trycka på en knapp för att sända alla inställningar till videon. Det tråkiga var att medan man knappade på fjärren, stod dess klocka stilla och när man väl sände datat till videon så ställdes dess klocka efter fjärren. Så om användaren var långsam på att knappa, var det lätt hänt att klockan i både fjärr och video drog sig efter några minuter för varje programmeringstillfälle.

Beträffande att dra batteri i fjärren, så brukar fjärren till min gamla Argo vp dra ur batterierna (2 st LR03/AAA) på 2-3 månader om man använder tempgivarfunktionen. Jag tror den sänder temperatur var 30:e sekund.
Qliman jag har nu bör rimligtvis kunna vara strömsnålare eftersom den enligt manualen (vilken man iofs inte ska lita för mycket på när det gäller det märket) ska sända var tredje minut.
Den äldre S-JA2518 jag har i stugan, har ju varit igång i 5 år nu, temperatursändning från fjärren har varit aktiverad åtminstone tre vintrar, och jag tror den fjärren fortfarande går på originalbatterierna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #12 skrivet: 20 december 2023, 08:41:59 »
Låter lite märkligt om fjärren måste ligga inom räckhåll från innerdelen då du kan ställa in timer via appen och wifi anslutningen !
Ja jag tycker också det är märkligt, men har timer ställd att stänga av vid 00.30 och gå igång igen vid 05.30 och upptäckte att pumpen plötsligt gått en natt så natten efter var jag vaken och upptäckte klockan 00.40 att pumpen fortfarande gick?
Så gick till fjärren och skulle stänga av för att se att fjärren var på OFF

Har programmerat om nu så den stänger av vid 00.00 och på vid 05.50 samt lägger fjärren riktad mot pumpen varje kväll och nu fungerar det.

Ska prova ställa om timern med appen och gömma fjärren och se vad som händer då..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #13 skrivet: 20 december 2023, 08:59:47 »
Har du kollat om du sparar några pengar på att köra timer som du gör?
Inomhustemperaturen kommer sjunka lite och du startar den vid en oftast kall tidpunkt då det är sämre förutsättningar för en luft/luft värmepump och den kommer jobba hårdare än vanligt för att nå upp till börvärdet igen.
En luftvärmepump går billigare på dellast än att jobba hårt.
Har du inte låst elpris så kommer den även gå hårdare med sämre effektivitet till ett högt elpris.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
SV: Vilka modeller har Temp avläsning via fjärrkontrollen
« Svar #14 skrivet: 20 december 2023, 09:13:54 »
Enligt Panasonic appen så var det högre förbrukning den dagen den gick hela natten, har efter det installerat Shelly S pluggar för korrekt mätning.

Men det handlar inte om att spara pengar utan komfort, ställer fläkt hastighet på lägsta på kvällen så att den även startar på lägsta på morgonen, hade den på auto först och då kunde fläkten brassa på så pass på morgonen att jag vaknade av ljudet.
Fläkten blåser via ett rum in i sovrummet så hör den lätt..

Jag har rörligt men månads snitt pris, så spelar ingen roll när jag förbrukar elen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!