Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och max retur  (läst 27172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #105 skrivet: 26 april 2017, 18:34:04 »
SÃ¥ kan det säkert bli och är kanske anledningen till att Nibe valt att inte tvÃ¥ngs starta kompressorn  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #106 skrivet: 26 april 2017, 18:37:58 »
Tvångsstart har jag haft några gånger vad jag vet och det är t.ex. efter ett strömavbrott. Då startar den direkt utan att räkna ner integralen. Visserligen hade den nog räknat ner integralen relativt snabbt iaf, men några minuter snabbare kommer den i gång iaf...
Tvångsstopp har jag nog aldrig haft...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #107 skrivet: 27 april 2017, 08:11:49 »
Underligt att inte ni bli pÃ¥hoppad och anklaga för att vara okunniga.   Ni borde ju bli det dÃ¥ ni istort är överrens med mig om det mesta här.

Hysteres eller tvÃ¥ngsstart/stopp skall vi bara tänka pÃ¥ som ett larm. Det finns mÃ¥nga orsaker till ett eventuellt och en orsak är om man tex läst pÃ¥ ett forum att man skall ha 7 i dt pÃ¥ varje radiator och öppnat upp de samma.  DÃ¥ är inte radiatorn en strÃ¥lare  ( radiator  )  utan den blir en förstoring pÃ¥ röret som kortsluter allting. 

Det gÃ¥r härmed inte att säga att gör sÃ¥ här dÃ¥ är det lugnt.  Allt beror pÃ¥ hur ser det ut, men i vissa fall kan man lösa det med olika typer av by pass lösningar. Eller tank eller genom att helt enkelt välja rätt effekt pÃ¥ maskinen och inte tänka att det är lika bra med 12 kw istället för 8 som egentligen var 100%

 :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #108 skrivet: 27 april 2017, 08:51:10 »
Hysteres larm kan liknas vid tex en propp i din el anläggning.    Om  du har en propp som löser o löser o löser för att du har för stor belastning pÃ¥ den fasen.  Säkrar du bara upp o upp för att - proppen ska inte styra hur min anläggning gÃ¥r ?
Nä   man felsöker anläggningen o Ã¥tgärdar felet.  Bara styrmänniskor som tror att knapptryckningar kan lösa alla fel i världen.

Skall man styra ngt så MÅSTE man veta exakt hur det man ska styra skall fungera annars får man fråga om hjälp av dem som kan och inte bara säga - den funktionen ska inte styra min anläggning.

Massor av fel i branschen härstammar frÃ¥n felaktiga rÃ¥d frÃ¥n denna site, givetvis göra mkt bra oxÃ¥ inget snack om det, sÃ¥ som elpannesyndrom  extra spets pga felaktiga inställningar  , sämre cop pga för hög över temp pÃ¥ bör värdet   mmmm.

Det borde inte behöva vara sÃ¥, men ägaren vill inte ta till sig information frÃ¥n  ledande aktörer i branschen eller erfarna installatörer.   Jag vet tex att han sÃ¥gat och jagat iväg en konstruktör pÃ¥ IVT. Han gör deras system, men Rikard anser inte att denna man är kompetent, precis som han anser mig inkompetent efter 25 Ã¥r och 1000 installationer samt kylutbildning, likväl jagade han iväg andra oerhört kompetenta människor som CC osv .

I denna frÃ¥ga liksom alla andra vvs frÃ¥gor har jag rätt och Rikard fel .  Jag slutar med att säga som i mission impossible
 This massage will self destruct in 30 seconds.

För det lär ju bli raderat  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #109 skrivet: 27 april 2017, 09:23:49 »
Beskriv gärna hur så fler får lära sig.

Oraklet har inget intresse av att förklara, jag tror dessutom inte att han löst problemet - han bara tror det, eller så har systemet där den där värmepumpen sitter så stor volym att det är att likställa med en arbetstank.

Underligt att inte ni bli pÃ¥hoppad och anklaga för att vara okunniga.   Ni borde ju bli det dÃ¥ ni istort är överrens med mig om det mesta här.

Hysteres eller tvÃ¥ngsstart/stopp skall vi bara tänka pÃ¥ som ett larm. Det finns mÃ¥nga orsaker till ett eventuellt och en orsak är om man tex läst pÃ¥ ett forum att man skall ha 7 i dt pÃ¥ varje radiator och öppnat upp de samma.  DÃ¥ är inte radiatorn en strÃ¥lare  ( radiator  )  utan den blir en förstoring pÃ¥ röret som kortsluter allting. 

Det gÃ¥r härmed inte att säga att gör sÃ¥ här dÃ¥ är det lugnt.  Allt beror pÃ¥ hur ser det ut, men i vissa fall kan man lösa det med olika typer av by pass lösningar. Eller tank eller genom att helt enkelt välja rätt effekt pÃ¥ maskinen och inte tänka att det är lika bra med 12 kw istället för 8 som egentligen var 100%

 :)

Det här är ytterligare ett exempel på hur du försöker vilseleda folk i debatten.
Jag har upprepade gånger skrivit att hysteres aldrig skall tillåtas störa regleringen av gradminuter så länge systemet i övrigt är korrekt installerat och injusterat.
På Thermia, med 7 graders deltaT så var det ett mycket vanligt problem att hysteres förstörde värmebalansen i huset vid låga energi/effektbehov just i hus med liten volym, stor effekttäckning och termostater i drift (75% av alla installationer de senaste 15 åren?).

Thermia har insett problemet, och förstår att de flesta inte är beredda att lägga ut 10 000 - 30 000 kr på en tank, större värmepump, extern cirkpump och (kanske) ett extra borrhål, som skulle krävas för att bygga en kompromiislös anläggning.
Detta bara för att spara några få hundringar/år.
Oraklet har inte insett detta.
Det tycker jag är synd.

När det gäller thermia så kan jag vara förneka eller bekräfta om de tvångsstartar värmepumpen på hysteres, har svårt att tro det, men har valt att tro det då det finns de som påstått detta.
Dock, i mina inlägg har jag aldrig hänvisat till något annat än de tvångsstopp som är vanliga om man har "hysteres" eller "max diff framledning" ställt på ett så lågt värde som 7 samtidigt som man har hög effekttäckning och liten vattenvolym.
Har man dessutom termostater i drift så blir problemet gigantiskt under perioder med relativt varm väderlek under den tid på året när solen värmer huset.

Detta med hög effekttäckning och värmepumpar som går on/off med täta intervall på grund av hysteres är troligen mycket vanligare än vad vi tror, och jag misstänker att detta kan vara en av orsakerna till de relativt frekventa kompressorhaverierna på mark och bergvärmepumpar.

Intressant att notera är att knappt någon som varit med i detta forum sedan det startades har drabbats av kompressorhaverier, min teori är för att alla som läst här och följt våra råd kommer att ha värmepumpar som håller i mer än 15 år om de följt råden och:

1. Säkerställt flöde i systemet,  med det menar jag att grundflödet skall vara justerat över varje radiator och golvvärmeslinga, deltaT över värmepumpen skall ligga inom det acceptabla intervallet som varje tillverkare rekommenderar, och man skall inte ha för mÃ¥nga termostater aktiva i systemet.
2. Haft koll på kärvande växelventiler och åtgärdat det snabbt, innan kompressorn hunnit ta skada.
3. I de fall värmepumpen tvångsstoppat på "hysteres" eller "max diff framledning" så har man höjt detta värde för att gradminutregleringen skall kunna fungera som tänkt, utan en massa onödiga start och stopp, onödigt hög kurva - med ökat slitage som följd.
4. Justerat värdet på gradminuterna för start av kompressorn för att se till att antalet start och stopp inte är orimligt många (max 30/dygn) bara för att hålla ned övertempereringen i slutet av varje driftscykel.

I anläggningar med hög effekttäckning, liten vattenvolym och termostater i drift är det mer regel än undantag att värmepumparna går med för hög kurva och onödigt många start och stopp som följd, inte sällan med default värden för kurvlutning - även om den ligger flera grader över vad som krävs.
Detta är det normala för de som har en "vanlig" installatör utan värmepumpar som specialintresse, och/eller bland de som bara "köpt en värmepump" och konstaterar att "den fungerar" - håller huset varmt och sparar pengar.
Här finns den största förklaringen till att så många kompressorer havererar innan de är tio år.

En arbetstank skulle i de flesta anläggningar göra att detta problem blev mycket mindre, men med de råd vi ger i detta forum så BEHÖVS inte en arbetstank så länge man följer de 4 punkterna ovan.

Detta forum har sparat Svenska folket och försäkringsbolagen miljontals kronor, troligen tiotals eller hundratals miljoner, för utan den uppmärksamhet som detta forum gett år de problem som finns med värmepumpar så hade både tillverkare, installatörer och allmänhet kunnat göra mycket mindre för att förebygga driftproblem som över tid skulle knäckt kompressorerna och ökat Sveriges elnota.

Jag påstår inte att det är jag som åstadkommit detta, det är summan av alla hundratals djupt engagerade medlemmar som över tid hjälpt till att sprida kunskap om värmepumpar och värmesystem i detta forum.
Oraklet och "annan" har från tid till annan hjälpt till - inte minst genom att utmana mina påståenden, som i vissa fall fått mig att ha en annan syn på saker och ting, bland annat nyttan av arbetstank i vissa fall.
Tyvärr så visar Oraklet än en gång i denna diskussion att hans intresse inte är att hjälpa andra, hans enda drivkraft för att delta i forumet är att underminnera det jag skriver genom att påstå saker som helt enkelt inte är sant, svara på frågor som aldrig ställts, eller påstå att jag (och andra) påstår saker som vi inte påstått.

Tvångsstart av kompressor på "hysteres" eller "max diff framledning" kan bero på för dåligt flöde, igensatt filter, eller ett gäng andra saker, det enda jag påstått och påstår är att när alla dessa felkällor är undanröjda, då skall "hysteres" eller "max diff framledning" höjas så att det inte stör regleringen.

Integral skall reglera   inte hysteres   aldrig nÃ¥nsin hysteres  exakt som Rikard säger.    Hans misstag är att han höjer hysteres för att slippa reglera pÃ¥ det, istället för att med vvs säkerställa flödet som vi som sysslar med detta gjort i 30 Ã¥r  :)
Det är inte ett misstag att jag höjer hysteres istället för att åtgärda det med "VVS", det är ett val jag gör i min egen anläggning baserat på 3 saker:
1. Jag har inte plats för en tank
2. När jag installerade värmepump hade kalkylen inte gått ihop om jag satsat pengarna som krävdes för en tank och en extern cirkpump (dessutom diskuterades detta aldrig ens när det gäller villainstallationer för 15 år sedan)
3. Den extra besparingen är så liten att det MÅSTE få vara en fråga som är upp till varje enskild individ om man vill/behöver satsa det utrymme och de pengar som krävs för att med VVS åtgärda några graders högre temp i slutet av varje driftscykel under uppvärmningssäsongens varmare månader.

Det finns anläggningar och kunder där jag absolut är för och rekommenderar tanklösning.

1. I hus med många våningar där värmebehovet kan variera stort på olika plan beroende på årstid (ökar behovet av att ha termostater aktiva i många rum)
2. I hus där anläggningsägare ser det som självklart att alla termostater skall vara aktiva och tillåts strypa bort flöde trots en hög effekttäckning på värmepumpen.
 
Att "en konstruktör på IVT" inte längre deltar i debatten som ofta som vore önskvärt är nog ett resultat av:
1. Jag är för envis för mitt eget bästa (Jag tar delvis på mig skulden alltså)
2. Han är i en position där han inte tillräckligt utförligt kunnat beskriva IVT:s styr och dess fördelar utan att läcka information som skulle kunna gynna andra tillverkare.
3. Han kan ha blivit tillsagd, eller själv känna, att han kanske inte bör delta som "en vanlig medlem"i forumet när han har en sådan position i företaget.

Även en mycket värdefull medlem som arbetade på Thermias konstruktionsavdelning och var väldigt aktiv för runt 10 år sedan drog sig efter en tid ur forumet, även här tror jag att det berodde på risken för att släppa info som kunde gynna konkurrenter när vi i forumet ville bena ut precis hur saker och ting fungerar.
Eller att han helt enkelt blev stoppad av ledningen.

Det här är saker som jag inte kan påverka, jag uppmuntrar företag och aktörer i branschen att delta och dela med sig av sina kunskaper i forumet, "Daikin" är ett utmärkt exampel på hur det kan skötas på ett öppet och seriöst sätt utan att det påverkar forumets opartiskhet.
Jag inbjuder alla andra aktörer att delta på samma premisser, det skulle vara bra för forumet, Sveriges elnota, Sveriges värmepumpsägare och Svenska försäkringsbolag.
« Senast ändrad: 27 april 2017, 09:36:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #110 skrivet: 27 april 2017, 09:33:36 »
Uppdaterade mitt tidigare inlägg i slutet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #111 skrivet: 27 april 2017, 09:53:53 »
Om man inte vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter i ett forum så har man inget där att göra, detta gäller både experter och noviser. Experter kan inte bara stå och säga att det är fel utan att också komma med tänkbara lösningar. Och noviser som har ställt frågor och fått hjälp tycker jag alltid ska återkoppla med hur det gick sen så att vi andra får veta om råden hjälpte eller inte.
Sedan kan vi noviser ofta tro att vi vet sanningen eftersom jag tolkar något just så för att just min anläggning reagerar så när jag gör så...men då får vi väl hjälpa varandra så att vi alla förstår bättre, inte bara säga att någon har fel...det vinner ingen på.
För den fåntratt till expert som inte delar med sig av sin kunskap i tron att den får mindre jobb har inget här att göra. Det lär inte bli mindre jobb för experterna för att kunskapen hos allmänheten ökar, snarare tvärtom...är man någotsånär insatt i sin anläggning så ser man hela tiden saker som kan förbättras vilket ofta leder till att man ringer en expert för ett litet jobb.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #112 skrivet: 27 april 2017, 10:03:00 »
Jag sklev klart och tydligt, olika typer av bypass
 Det kostar typ  inget. En CP i den enklaste typen o lite mer saker i den avancerade typen.

Ingalunda monterar jag tankar överallt.  För mig är det full fart med jobb 😊    har inga ambitioner pÃ¥ att försöka skaffa mer .  Jag tackar snarare nej för att jag inte hinner med.

Men tack för dina syrliga kommentarer Heddan.  Dem är felaktiga   :)

En frÃ¥ga.    Hur stor skillnad i cop är det mellan ett golvvärme system o 55-45 radd system Rikard?  :)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #113 skrivet: 27 april 2017, 10:16:34 »
Som vanligt har alla andra fel.
Jag skrev bara hur jag tycker det ska gå till på ett forum i allmänhet, om du då känner dig träffad Oraklet...
« Senast ändrad: 27 april 2017, 10:19:05 av Heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #114 skrivet: 27 april 2017, 11:03:28 »
Lite svÃ¥rt att inte bli det pÃ¥ just detta forum . Du är ju en nyare medlem och känner väl inte till allt.  :)

My bad  ;)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #115 skrivet: 27 april 2017, 11:05:46 »
Ny och ny, har varit med sedan -06 men har varit borta längre perioder...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #116 skrivet: 27 april 2017, 11:19:06 »
Jag sklev klart och tydligt, olika typer av bypass
 Det kostar typ  inget. En CP i den enklaste typen o lite mer saker i den avancerade typen.

Ingalunda monterar jag tankar överallt.  För mig är det full fart med jobb 😊    har inga ambitioner pÃ¥ att försöka skaffa mer .  Jag tackar snarare nej för att jag inte hinner med.

Men tack för dina syrliga kommentarer Heddan.  Dem är felaktiga   :)

En frÃ¥ga.    Hur stor skillnad i cop är det mellan ett golvvärme system o 55-45 radd system Rikard?  :)

Olika typer av bypass är ett svar, ingen förklaring, och så skriver du bara får att så split i forumet.

Skillnaden i SCOP mellan golvvärme (45/40) och radiatorer (55/45) i ett hus med 25 000 kWh energibehov brutto är enligt Nibes beräkningsprogram är 4.0 för golvvärmen och 3.8 för radiatorerna.
(Med reservation för att Nibes program räknar rätt)
Momentant vid en viss utetemp kan skillnaden i COP vara större.
Men även denna beräkning visar på hur relativt liten påverkan några graders översvängningar i temperatur har på årsmedelvekningsgraden.

Är det nåt mer du vill lära dig Oraklet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #117 skrivet: 27 april 2017, 21:31:40 »
Mina program fÃ¥r helt fel resultat.  25900 kwh ska kÃ¥ke ha   G3 10 med samma KB och jag ändrar bara mellan radd o GV system för att simulera de runt 10 grader det skiljer frÃ¥n en bra  injusterad anläggning till en dÃ¥lig hysteres anläggning och fÃ¥r dessa rsultat.

Radd   55-45 ger en besparing pÃ¥ 19094 kwh
GV      45-40 ger en besparing pÃ¥ 19973 kwh

Cirka 900 kwh som man väl iaf fÃ¥r betala 1,5 spänn för ger oss 1350 kronor om Ã¥ret samtidigt som maskinen gÃ¥r optimalt och dÃ¥ bör hÃ¥lla längre kan väl inte vara fel ?  pÃ¥ ett Ã¥r är en CP betald om man nu inte lyckades pruta till sig den.

Copeland säger   cop  0,85 lägre med 10K högre kond allt annat samma.

Men nu vet vi att Copeland och Danfoss har felaktiga program  tummenupp

     

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #118 skrivet: 27 april 2017, 21:35:07 »
Du skriver detta

Tvångsstart av kompressor på "hysteres" eller "max diff framledning" kan bero på för dåligt flöde, igensatt filter, eller ett gäng andra saker, det enda jag påstått och påstår är att när alla dessa felkällor är undanröjda, då skall "hysteres" eller "max diff framledning" höjas så att det inte stör regleringen.

När allt är undan röjt och en anläggning är korrekt injusterad dÃ¥ kommer inte hysteres vara ngt problem  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #119 skrivet: 27 april 2017, 21:38:59 »
Grejen med dina beräkningar är att det inte skiljer 10 grader mellan golvvärmen och radiatorerna under större delen av året, när maskinerna går on/off med lågt energibehov är det ingen större skillnad på temperaturerna.
Den stora besparingen fås de "7 kallaste dagarna" varje år, och de ger inte så stor effekt på SCOP som man kan tro, precis som jag förklarade i mitt tidigare inlägg.
Citera
Momentant vid en viss utetemp kan skillnaden i COP vara större.

Dessutom räknar du med 10 graders skillnad, jag räknar med 7.5 då man kan ha lägre deltaT när man kör mot golvvärme än mot radiatorer i de flesta fall.

Man kan dessutom, om man vill, dimensionera radiatorer som jag gjort, för samma temp som golvvärme.
Jag kör ju ut ca 43/37 vid -30 ute.
Dessutom helt utan översvängning då 43 grader är precis vad min värmepump mäktar med.

Antingen förstår du inte hur saker och ting hänger ihop, eller så trollar du.
Det är upp till var och en som läser att ta ställning till vilket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!