Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och max retur  (läst 27176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #30 skrivet: 03 februari 2017, 16:33:04 »
Nej, det vet nog ingen, om eller hur mycket längre de håller.
Angående trollandet.
Tänk efter, jag påstår att de flesta som inte är värmepumpsnördar ser det som självklart att termostaterna skall reglera även efter att man satt in värmepump.
de flesta installatörer verkar hålla med.
Vi är ett antal personer här i forumet som hävdar att det är skadligt, och onödigt, men vi blir ständigt ifrågasatta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #31 skrivet: 03 februari 2017, 16:47:27 »
Det är väl inte så konstigt att ni blir ifråga satta för det är direkt fel i många fall. klart termostaterna kan tillåtas reglera om man vill det vid övertemp men dom ska helt klart vara öppna vid normala förhållanden och ska man ha många termostater ska man ha arbetstank med separat cp till rad. Även jag anser termostater överflödiga i mitt hem men skulle jag vilja använda dom som faktiskt sitter där kan jag inte på nått sätt se att det skulle var skadligt. I mitt fall vore det inte ens skadligt om jag körde nån grad övertemp från vp och lät termostaterna reglera ner tempen heller men dumt för cop och onödigt anser jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #32 skrivet: 03 februari 2017, 17:52:15 »
Som sagt, jag talar inte om oss i forumet utan generellt, tror de flesta ser det som självklart att termostaterna skall användas.
I en anläggning utan tank är det skadligt att ha termostaterna aktiva, även bara ett fåtal, och även om de bara maxbegränsar.
Sen kan man ju säga att det är mer eller mindre skadligt, men det är absolut ingen fördel att värmepumpen har varierande flöden att arbeta emot.
Det finns en anledning att så många kompressorer havererar redan under de första 5-10 åren, och anledningen är inte att värmepumparna går UTAN termostater i drift.
En av anledningarna är för hög kurva, och termostater som reglerar, och en annan är kärvande växelventiler (I kombination med termostater som reglerar tempen inne), de tvÃ¥ stora kompressordödarna som jag ser det.  dontknow
I båda fallen är det termostaterna som gör att värmepumpen kan gå långa tider med ofantligt många start och stopp mot höga temperaturer utan att anläggningsägarna märker det.
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 17:56:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #33 skrivet: 03 februari 2017, 18:05:33 »
Tror faktiskt att de flesta vet att termostater går inte att ha till vp men dom vet inte varför men dom har hört det nånstans. Du har helt rätt att ingen kompressor gått sönder för att den gått utan termostater men hur vet du att den gått sönder pga termostater eller växelventiler de åren jag hängt på forumet kommer jag inte håg nått kompressor haveri som beror på det även om jag kan ha missat några inlägg borde jag läst några om det vore vanligt. Sen är det väldigt få som rekommenderar termostater till vp utan arbetstank och troligen ännu mindre som rekommenderar övertemp och låta termostater reglera ner hela tiden. Så kan vi enas om att termostater är inte skadliga om dom installeras i rätt system och används rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #34 skrivet: 03 februari 2017, 18:23:49 »
Jag känner till 3 Nibe som gått med kärvande växelventiler en tid för att sedan haverera, redan efter 2-3 år.
Det är rimligt att anta att många av de övriga tillverkarnas tidiga haverier beror på samma sak. (läs statistiken från folksam, skrämmande)
För hög kurva i kombination med reglerande termostater ger liknande driftförutsättningar, om än inte lika extrema.
En av mina tidigare arbetskamrater som växlade om till kylteknik för rätt många år sedan så redan för länge sedan att redan 55 grader på R407C var att utmana ödet...
Jag tror han har rätt, därför är det viktigare med låg framledning än med få start och stopp.
Många start och stopp i kombination med för hög kurva eller kärvande växelventil, som orsakar ständig drift upp till 55 grader är därför, som jag ser det, något som skadar mer än de flesta tycks tro.

OM allt annat är rätt justerat och fungerar som det skal så är det OK med några få strypande termostater, och kör man mot tank, med rätt kurva så är det inga som helst problem med termostater.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #35 skrivet: 03 februari 2017, 18:50:14 »
Trasiga växelventiler är ju rätt vanligt men hög kurva och termostater tror jag är väldigt ovanligt även om det säkert finns såna exempel och en viss förståelse har jag för att det förekommer eftersom innegivare till vp varit ovanligt tidigare och utan den kan man omöjligt få jämn temp i många hus. Folksam statistik är ju lite som den är eftersom mycket verkar bytas i onödan och det är ju gratis så kunden är nöjd. Om nu verkligen höga framledningar är skadligt är det nog vv biten tillverkarna borde lösa bättre så man får ner tempen vp jobbar med dvs en bättre värme växling mot vv kanske TVA som ctc kör med numera ? De flesta har nog fler timmar vv beredning än värme drift med hög framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #36 skrivet: 03 februari 2017, 19:30:13 »
Vet inte om du noterade att bara de 2-3 dagar det var kallt för någon vecka sedan så var det 2-3 olika personer som hade värmepumpar som blivit elpannor p.g.a. för hög kurva som var inne i forumet och bad om hjälp.
Kanske 100 som sökte och läste och justerade utan att fråga nåt?
Jag tror det är mer regel än undantag på anläggningar där anläggningsägaren själv inte har engagerat sig, mörkertalet är enormt.
Det finns nästan ingen installatör som bryr sig om kurvlutningen, för de flesta skulle det ändå bara bli en grov chansning.
Och då tillverkarnas default värden ger skyhög kurva så för man räkna med att en majoritet av värmepumparna lämnas med inställningar som ger för hög kurva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Hysteres och max retur
« Svar #37 skrivet: 03 februari 2017, 19:36:56 »
Meningslöst inlägg jag vet men,
Jag tänker att diskussionen delvis är en tankevurpa.🎷
Termostater begränsar övertemp dvs förbrukning av energi dvs vp överproduktion.

Logiken blir dÃ¥ att en stillastÃ¥ende vp hÃ¥ller längre än en som gÃ¥r.😀 ^-^ :) :) :) :) :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #38 skrivet: 03 februari 2017, 19:53:46 »
Vet inte om du noterade att bara de 2-3 dagar det var kallt för någon vecka sedan så var det 2-3 olika personer som hade värmepumpar som blivit elpannor p.g.a. för hög kurva som var inne i forumet och bad om hjälp.
Kanske 100 som sökte och läste och justerade utan att fråga nåt?
Jag tror det är mer regel än undantag på anläggningar där anläggningsägaren själv inte har engagerat sig, mörkertalet är enormt.
Det finns nästan ingen installatör som bryr sig om kurvlutningen, för de flesta skulle det ändå bara bli en grov chansning.
Och då tillverkarnas default värden ger skyhög kurva så för man räkna med att en majoritet av värmepumparna lämnas med inställningar som ger för hög kurva.
Dom trÃ¥darna har jag missat  Sc:,h men hade dom termostater ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hysteres och max retur
« Svar #39 skrivet: 03 februari 2017, 21:59:08 »
Det måste de ju haft om det inte blev för varmt inne trots för hög kurva.

Jag förstår att de som inte "söker" värmepumpar som blir "elpannor" vid kall väderlek kan missa det.
Men då jag så ofta negligeras när jag påstår det så har jag ett extra vakande öga på detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hysteres och max retur
« Svar #40 skrivet: 04 februari 2017, 06:13:21 »
Nu fattar jag ingenting av det du skriver...min pump räknar aldrig integral under VV-körning, tror däremot att detta har tillkommit i nyare versioner av styret men det finns inte i min från 2007. Och mitt lilla problem kommer att försvinna när jag får bufferttanken inkopplad och helt nytt styr till VPn...
Jag kör på Kurva 28, så för hög tror jag knappast den är...däremot så kör jag på max A1 integral som på min styr-version är 99 så det gör att lägre hysteres kan jag inte ställa...
Det är ingen större skillnad på styrningen från 2009 mot vad du har idag.Varför tar det 1timme för att köra varmvatten produktionen?Räknar du med 1 timme medans du tappar varmvatten?Normalt ska den hinna köra klar om du har startvärde 42-44 på 20 minuter men blir det upp mot 1 timme är det något fel.Det ska aldrig tvångstarta på hysteresen.Klart som tusan att du får ett stort värmeundeskott om det tar 1 timme att köra varmvattenproduktion.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #41 skrivet: 04 februari 2017, 08:00:22 »
Det tar nästan en timme eftersom det är en Duo pump med extern 500liters beredare som dessutom läcker värme som ett såll, jag har VV-start satt på 44 grader. Min pump är från 2007 fast förra husägaren köpte den 2009, Thermia skickade något gammalt de hade ståendes i något hörn. I mitt förra hus hade jag en Thermia-pump från 2007 och jag bytte styr både 2008 och 2009 i den och det hände ganska mycket under den tiden, man kunde bl.a. begränsa cp-startvarvtal. 2010 kom buffertstyrning. Och efter det vet jag att det hände ännu mera, t.ex. att den räknar integralen i blindo när den gör VV, vilket min pump inte gör och säkert en massa saker som jag inte vet om eller har brytt mig om, så att säga att det inte har hänt så mycket på 10år är inte sant...
Men jag har redan beställt en ny extern beredare på 200l för att få ner vv-körtiderna och nytt styr för att få buffertstyrning. Sedan kommer jag koppla om så att nuvarande 500l acc-tank istället blir en arbetstank så då räknar pumpen integralen på riktigt vad jag förstår även under vv-körning och då får jag även bort knäppningar och färre start/stopp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #42 skrivet: 04 februari 2017, 08:07:11 »
Det måste de ju haft om det inte blev för varmt inne trots för hög kurva.

Jag förstår att de som inte "söker" värmepumpar som blir "elpannor" vid kall väderlek kan missa det.
Men då jag så ofta negligeras när jag påstår det så har jag ett extra vakande öga på detta.
En vp klarar bara en viss temp i retur har man för klena radiatorer så blir den elpanna oavsett termostater eller inte och det kan fortfarande vara för kallt inne och det är troligtvis då man märker att den går på el annars märks det inte om 7kw elpatron värmer huset eller 8 kw kompressor så länge inne tempen är ok. Jag hittade inte dom där 2-3 trådarna som tillkommit de senaste veckorna om elpannor Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #43 skrivet: 04 februari 2017, 08:25:43 »
På en Thermia går det då inte att missa när den går på elpatron, den varvar upp VB-CP till max så det hörs i hela huset att något inte är som det ska.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #44 skrivet: 04 februari 2017, 08:32:03 »
Men då är det ju moderna vp med delta styrning av cp och dom klarar ju ofta hög framledning och blir sällan elpannor även om det naturligtvis finns system som behöver ännu högre framledning än 65 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!