Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Välja luftvärmepump golvmodell...  (läst 34203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #120 skrivet: 06 oktober 2021, 17:58:17 »
[golvmodell LLVP + fläktkonvektor. Hybrid
[/quote]
Nu är det Hybrid Golvmodell LLVP igång och första stege fixad och klart.
Jag slaktade en fläktkonvektor MK2-400 som hänger hos mig på verkstad och är kopplad till värme system..Den är ganska kraftig med stor vattenbatteriet. Riktigt överdimensionerad.
Jag Tog bort orginal fläkt och fick så mycket plats så jag kunde installera en gammal innedel från Midea luftkonditionering.
Vände den som alltid upp och ned så att den blåser uppåt. . Den ska jobba som golvmodell. Detta sättet har sparat mig mycket tid och utveckling kostnader och kostade 0 sek.
Jag valde sådan A/C innedel som passade nästan direkt.
Fläktkonvektor ska också använda samma fläkt
Det återstå att installera utedelen så det dröjer innan jag kan testköra.
Det blir spännande kolla hur mycket värme och kyla kan man överföra från golmodell till vattenburet värmesystem. Och för det har jag värmemätare.  En så länge är det på skoj men det luktar lite som världsnyhet.
Kostnader en så länge är null.
« Senast ändrad: 07 oktober 2021, 06:56:17 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #121 skrivet: 17 oktober 2021, 10:27:45 »
Men varför uppfinna hjulet igen ?
Varför  hela Sverige kör med ca 0,5-0,7 sämre COP. Alla som har installerat väggmodell istället gulvmodell.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #122 skrivet: 17 oktober 2021, 10:35:58 »
Då troligen dom flesta ändå kör med lägre fläkthastighet än Max på en vanlig ”väggmodell” så blir nog COP skillnaden mindre , om jag nu tolkade ditt inlägg rätt att det på pappret är bättre COP på en väggmodell.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #123 skrivet: 17 oktober 2021, 11:51:55 »
Då troligen dom flesta ändå kör med lägre fläkthastighet än Max på en vanlig ”väggmodell” så blir nog COP skillnaden mindre , om jag nu tolkade ditt inlägg rätt att det på pappret är bättre COP på en väggmodell.
Du vet väl att jag förespråkar för golvmodell. Jag tycker att golvmodellen är klart överlägsen som luft/luft värmepump.
Den borde vara en världsmästare och slå väggmodell med minst ca 0,5 i COP. Rent teoretiskt men i verkligheten ännu mera.
Ja håller med att: Största anledningen att det monteras relativt få golvmodeller är att det sällan finns en ledig yta som är bra, det är möbler efter väggarna och ibland är utrymmet under fönster för litet och så är dom oftast lite dyrare så dom kan gå bort på grund av budget eller har vi vattenradiator under fönster. Det är därför bygger jag en hybrid prototyp (golvmodell LLVP + fläktkonvektor).

Jag är  villigt att slår vad om 100USD mot valnöt att golvmodell kommer att slå alla väggmodeller med COP ca 0,5 bättre. Även  Dakin.
  Det är väldigt enkelt, t.ex Daikin väljer sin bästa  väggmodell och jag vänder  upp och ner på Daikin väggmodellen och jag förväntar mig att få  COP 0.5 bättre.

« Senast ändrad: 17 oktober 2021, 12:04:29 av tubaralo »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #124 skrivet: 17 oktober 2021, 12:22:09 »
Finns det utrymme för golvmodeller så föreslår jag även dessa.

Din vadslagning med någon blir nog svår att genomföra i en fastighet med identiska förutsättningar över ett helt år inkl kylfunktionen som fler och fler köper dessa för men du får väl ta det med daikin  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #125 skrivet: 17 oktober 2021, 21:13:59 »
Din vadslagning med någon blir nog svår att genomföra i en fastighet med identiska förutsättningar över ett helt år inkl kylfunktionen som fler och fler köper dessa för men du får väl ta det med daikin  ;)
Det är enkelt. Man behöver inte ett år. Några timmar. I samma fastighet först installlerar vi som väggmodell och sedan vänder upp och ner. Ser till att göra det snabbt. Ännu bättre att använda 2 uppsättningar.
Jag gärna slår vad 100baks mot peanut.!!

kylfunktionen Golvmodell är värdelös för kyla. Det fungerar hjälpligt. På samma sätt som väggmodell för värme. Men vi snackar om luftvärmepumpar. Kyla är lite extra.  Behöver Ni luftkonditionering köp aldrig golvmodell.



« Senast ändrad: 17 oktober 2021, 22:16:01 av tubaralo »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #126 skrivet: 17 oktober 2021, 22:01:58 »
Stämmer att det förmodligen inte behövs ett år.
Har rätt många golvmodeller monterade som även fungerar bra för kyldrift så där håller jag inte riktigt med.
Allt beror på förutsättningarna.
Dock svårt att få till det bästa för värme och kyldrift så det blir kompromisser.

Du får väl hitta någon som vill slå vad , vet inte riktigt vad en vadslagning skulle hjälpa
Det är väl bara att sälja dina maskiner och låta kunderna välja vad dom vill satsa på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #127 skrivet: 17 oktober 2021, 22:40:45 »
Stämmer att det förmodligen inte behövs ett år.
Har rätt många golvmodeller monterade som även fungerar bra för kyldrift så där håller jag inte riktigt med.
Allt beror på förutsättningarna.
Dock svårt att få till det bästa för värme och kyldrift så det blir kompromisser.

Du får väl hitta någon som vill slå vad , vet inte riktigt vad en vadslagning skulle hjälpa
Det är väl bara att sälja dina maskiner och låta kunderna välja vad dom vill satsa på.
Jag gillar peanuts. Jag säger inte att golvmodell fungerar inte alls för kyldrift. Jag menar att den fungerar dåligt. Man måste vara mycket observant hur man kör. Helst med fläkt på max.
Samma som väggmodell är dåligt för värme. Nu är det frågan om det är sannt?  Skulle det vara så enkel att man vänder väggmodell upp och ner och får bättre COP 0,5-0,7C.? Och det är väl mycket enkelt att testa. Och man kan vinna 100USD. I golvmodell kör man helatiden med  lägre tryck (lägre kondenseringtemp.)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #128 skrivet: 17 oktober 2021, 22:45:21 »
Det är väl bara att göra ditt test, ingen som hindrar dig .
Vet inte riktigt varför jag skulle bli inblandad i din vadslagning?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #129 skrivet: 14 november 2021, 10:32:44 »
[quote  Hybrid Golvmodell LLVP
[/quote]
Jag kom på ett enklare sätt, att gör en prototyp av  hybrid golvmodell L/L värmepump. F.ex Daikin har en golvmodell L/L värmepump samt en fläktvektor FWXV20A som ser likadan ut. Om man fäster  kondensorn på framsidan på fläktvektor FWXV20A  så har vi en prototyp för test. Jag tycker att det enda stället för golvmodell-VP är under fönstret istället för en radiator.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #130 skrivet: 24 november 2021, 20:57:21 »
[quote  Hybrid Golvmodell LLVP

Nu har jag satt ihop den tredje versionen av Hybrid luft-luft värmepumpen (Golvmodell LLVP + fläktkonvektor i ett). Jag har värmt upp kontoret (60kvm) med golv/tak modell länge.
Det enda som återstod var att lägga till en vattenväxlare. För att få dem att matcha tog jag bort kondensorn från en annan enhet av samma typ och lödde 22mm anslutningar,
Ja demonterade en fläktkonvektor som var placerad under fönstret och drog vatten ledningar till vattenbatteriet.Kopplade in ultraljudsvärmemätare och kan kolla värme transfer med mycket stort noggranhet.  Nu är jag inte populär på kontoret för allt röran jag ställt till. Värmepumpen är på ca 6-7KW. Tyvärr är ett av 22 rör lödda till nya vattenväxlare otät och det kommer att ta lite tid innan det är fixat. En så länge luften som kommer ut är 48C och i utrymmet mellan växlarna 53C.
1. Jag påstår att rätt gjord golvmodell VP borde vinna med Bayern M. 10:0. Bayern är i detta fall väggmodeller.
2. Jag börjar inse att det största problemet är att hitta en plats att montera golvmodell.
3. Den bästa platsen är under fönstret, men denna upptas vanligtvis av vattenradiatorn.

Idee med Hybrid är i första hand för att ersätta vattenradiatorn.

Vi kommer att få luftkonditionering för värme och kyla gömd diskret under fönstret och nyskapad fläktkonvektor  kommer framgångsrikt ersätta vattenradiatror. Men .... Och det kan visa sig att vattenburen systemet kan sprida värme och kyla. Det räcker med Golvvärme 30C.
För närvarande är utblåst på 48C. För att mäta om energiöverföring är vettigt installerade jag  ultraljudsvärmemätare
.
« Senast ändrad: 24 november 2021, 22:51:26 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #131 skrivet: 27 november 2021, 20:30:56 »
Nu har jag testad Hybrid luft-luft värmepumpen (Golvmodell LLVP + fläktkonvektor i ett).
Fläktkonvektor avger ca 2,5KW när Propanus LVVP är igång. Med hybrid avstängd Det är väl ganska bra. Jag har m. litet vattenflöde  ca 0,1 m3/h = 100L/h i denna krets.  När L/L värmepumpen är igång överförs 1,1-1,2KW till värmevatten för att sprida vidare. .
vid kyldrift ca 1KW.
« Senast ändrad: 28 november 2021, 14:44:04 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #132 skrivet: 29 november 2021, 09:52:40 »
1. Värmepumpskondensor och 2.klimakonvektors vattenbatteriet ska byggas  ihop i ett stycke. Lutningen på värmeväxlaren bör vara som bilden visar så att ytorna kan rengöras.

Utloggad rocky63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #133 skrivet: 19 december 2021, 16:52:12 »
Jag planerar att köpa en LLVP. Jag har läst den här tråden och  bl.a. tubaralo påstår
att golvmodellen är överlägsen väggmodell, mycket tack vare att den arbetar hela tiden med
mycket lägre temp och tryck..
Han påstår även att golvmodellen har bättre COP än vägghängd modell.

Om detta stämmer undrar jag varför så få golvmodeller säljs på marknaden.

Kan någon rekommendera en golvmodell för 2 plans villa 2 * 70 km2?
Jag fick ett bra erbjudande på golvmodell LLVP - Innova Floor 12 Multi system. 2x3,5KW. Har någon erfarenhet med Innova?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Välja luftvärmepump golvmodell...
« Svar #134 skrivet: 19 december 2021, 17:52:58 »
Av nyfikenhet så undrar jag vad som är ett bra erbjudande inkl installation ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!