Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test av Daikin Caldo XRH40  (läst 35860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #120 skrivet: 20 december 2018, 15:41:28 »
hehe kanske sÃ¥ att vattnet fryser till is pÃ¥ konsolen och blir till istappar när det är minus 20 ute istället för 0  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #121 skrivet: 20 december 2018, 15:54:32 »
Relativ luftfuktighet med tex 95% bär olika mängder gram vatten vid olika temperaturer .

Om ni har varit tex i Thailand eller liknande land och dom säger att det är "bara" 85% men som ni märkt är det galet fuktigt och man flyter nästan bort men då ska man tänka på hur många gram vatten luften bär vid tex 35 grader varmt och RH85%.

Har inte kollat vad skillnaden är men får kolla om jag hittar något tydligt enkelt diagram hur många gram det är vid samma procenttal vid olika utetemperaturer.

Det ska man sedan också jämföra med om eller hur mycket det skiljer på flödet genom utedelen beroende på hur fläkten jobbar och det finns säkert fler parametrar att ta hänsyn till så därav blir det nog krångligt att få till ett helt 100% säkert svar.

Det där har ju Roland redovisat i sina beräkningar, som jag också baserar mitt resonemang på.
Skillnaden blir teoretiskt max 43% mer vatten från avfrostningarna om man räknar på faktiskt vatteninnehåll vid 0 respektive -20 grader och tar hänsyn till husets högre effektbehov. (Och utgår från att relativa fuktigheten är 100% i båda fallen)
Blir skillnaden större än så så händer nåt som inte går förklara med vanlig matematik.
Kanske kan det ha att göra med fläktens hastighet, eller att skillnaden på lufttemp och förångartemp blir mindre vid kallare väderlek, men då mycket av värmen kommer från just fasomvandlingen från ånga till vatten och sedan is så tror jag att det där med luftmängden har en mindre betydelse.
« Senast ändrad: 20 december 2018, 15:59:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #122 skrivet: 20 december 2018, 16:02:23 »
En sak som kan spela in kan vara att en större del av avfrostningsvattnet avdunstar innan det hunnit frysa när det är riktigt kallt ute.
Har ju sett vissa i forumet skriva hur det blir ett moln av "dimma" runt utedelen i samband med avfrostning och när fläkten startar upp igen.
Typ som i filmen:

« Senast ändrad: 20 december 2018, 16:09:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #123 skrivet: 20 december 2018, 16:30:59 »
För den som är intresserad av hur många gram vatten (relativ fuktighet ) som luften kan bära vid olika utetemperaturer och vid olika procent kan enkelt fylla i önskat värde om man googlar denna adress, jag kunde inte skriva in den i adressfältet

energy.extweb.se/ffi/berakningar.asp
Får ni valmöjlighet välj beräkningar
Klicka sedan på ångtryck

Angående effektbehov och levererad effekt så med en villa på ca 150kvm har ett effektbehov på säg ca 3kW vid någon minusgrad och luft/luft värmepumpen levererar då rätt enkelt dom 3kW som behövs utan att anstränga sig till fullo.

Vid -15 ger en "normal" luft/luft värmepump ca 3kW som max fastän behovet är större.
Vid någon minusgrad och samma effektuttag får "jag" betydligt mer/snabbare påfrysning vid någon minusgrad jämfört med -15.

Det som kan skilja är flödet genom utedelen men utan att ha kollat exakt med ovanstÃ¥ende exempel sÃ¥ gÃ¥r det mindre mängd luft genom utedelen när det är nÃ¥gon minusgrad och "lunkar"  jämfört med när den ger nästan allt den kan vid -15 och trots mindre flöde ger det mer pÃ¥isning.

Observera att jag inte har riktig koll på mängden luft som passerar vid någon minusgrad och vid -15 med samma effektuttag.

Trodde jag skulle förtydliga mina "pÃ¥stÃ¥enden" men det vet ej fasiken om det blev sÃ¥  ::)
Kanske Roland hajar mitt resonemang  8)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #124 skrivet: 20 december 2018, 16:44:09 »
En korrigering är att min luft/luft troligen har samma luftmängd genom utedelen vid någon minusgrad som vid -15 ute !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #125 skrivet: 20 december 2018, 17:37:50 »
... men då mycket av värmen kommer från just fasomvandlingen från ånga till vatten och sedan is så tror jag att det där med luftmängden har en mindre betydelse.

Andelen värme som härrör från fasomvandlingen vattenånga-is varierar med temperaturen. Med mättad luft vid +5 grader är nästan hälften av värmen som tas från luften fasomvandlingsvärme. Vid -20 ungefär 10%.

En sak som kan spela in kan vara att en större del av avfrostningsvattnet avdunstar innan det hunnit frysa när det är riktigt kallt ute.
Har ju sett vissa i forumet skriva hur det blir ett moln av "dimma" runt utedelen i samband med avfrostning och när fläkten startar upp igen.

Tror inte pÃ¥ den förklaringen. Utandningsluften innehÃ¥ller lika mycket vattenÃ¥nga oavsett vad det är för temperatur ute men det är bara när det är kallt som det bildas dimma när man andas ut. Det krävs ett visst mÃ¥tt av övermättnad för att det ska hinna bildas dimdroppar innan den övermättade luften har hunnit blandas ut med omgivningsluften och inte längre är övermättad. Teoretiskt ska det kunna bildas dimma när man andas ut även vid Ã¥tskilliga plusgrader om uteluften är fuktig men jag kan inte pÃ¥minna mig att det har hänt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #126 skrivet: 20 december 2018, 20:23:39 »
Andelen värme som härrör från fasomvandlingen vattenånga-is varierar med temperaturen. Med mättad luft vid +5 grader är nästan hälften av värmen som tas från luften fasomvandlingsvärme. Vid -20 ungefär 10%.

Ja, dÃ¥ har vi ju förklaringen troligen där i sÃ¥ fall.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #127 skrivet: 23 december 2018, 23:10:53 »
Är inte hemma just nu och för tillfället är det -18 ute och 74% fuktighet enligt min Telldus termometer och verkar va rätt täta avfrostningar i mitt hus jämfört med vad många andra har.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad _swede_

  • The Real Swede
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Rosvik
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare
    • YouTube Kanal
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #128 skrivet: 05 februari 2019, 09:01:28 »
Det finns inget listpris på dessa maskiner förutom det som står i katalogen från Daikin, 23500 kr + moms + installation, och det betalar ju ingen. De flesta återförsäljarna har nog olika priser så vitt jag vet, så är det i alla fall i det område vi är verksamma......................................................

Bockar och tackar Rikard, jag har spenderat timmar på nätet försökt hitta listpris på XRH40 utan framgång, har också mejlat ett företag för en prisförfrågan men dom vägrade att lämna pris utanför ett telefonsamtal där jag skulle förklara vad jag skulle använda pumpen till. Jag vet vad jag behöver och vad jag vill köpa, fattar inte varför återförsäljare (inte du) vägrar att lämna listpris över mejlen. Men iaf bockar och tackar, skall byta ut min mindre luft/luft mot en större till våren, den gamla skall monteras i garaget och när det blir aktuellt som kommer jag att kontakta dig, eftersom jag bott 10 år i USA och värderar kundservice lite annorlunda än vanliga Svenskar. Har läst hela denna tråd och värdesätter din tid att förklara saker och ting för oss vanliga dödliga hahaha
Mvh, Eric Hjelte///

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #129 skrivet: 06 februari 2019, 08:46:55 »
Pust, tänkte läsa igenom tråden för att uppdatera mig, men den har blivit lång.
Vi försöker ha en god kundvård, så det är alltid kul att höra att det uppskattas.
Jag är dessutom glad över att så många av våra kunder uttrycker sin glädje över på vilket sätt Jacob (sonen som installerar och sköter det mesta runt värmepumparna) bemöter dem, och på hans sätt att arbeta. Fantastiskt att så pass många tar sig tiden att berömma på det sätt som görs, känns inte jättevanligt i dagens samhälle på något sätt? En dag kom han t.o.m hem med ett par bullpåsar som han fått för att han varit "så fantastisk".

Men nog med självskryt nu.

Nu har jag i alla fall en graf som visar lite bättre hur maskinen går vid skapligt hög belastning.
Visar en graf med rumstemp (rummet bredvid det som värmepumpen sitter i), utetemp och värmepumpens effektförbrukning.
Nu på morgonen var det -27 (kallare än så enligt bilmätaren) och värmepumpen går väl med drygt 1 kW effekt i snitt, så i vart fall ca 50%.
När det är så här kallt orkar jordvärmen inte hålla temperaturen i huset på egen hand så nu hjälper den till att värma resten av huset.
För att bättra på luftväxlingen mellan rummet som pumpen är placerad i och resten av huset har jag satt in en bordsfläkt som står på golvet i öppningen mellankontor och hall, den blåser in den kalla luften från hallgolvet in i vardagsrummet och trycker ut värmen till resten av huset.
Fläkten på golvet gör en stor skillnad på luftväxlingen även på lägsta hastighet, vi hör den knappt, men visst ser man den...

Bifogar även bild på planlösningen, grön prick är rumstempgivaren som visas i grafen, att tempen där sjunker beror på att jordvärmen inte orkar hålla resten av huset varmt, vi borde nog höja börvärdet på luftvärmepumpen med en grad för att få önskad temp i kök och matplats.
Den gula pricken är bordsfläkten som står på golvet och blåser in kall luft i kontor o vardagsrum.

2 avfrostningar på 12 timmar.

« Senast ändrad: 06 februari 2019, 08:54:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #130 skrivet: 06 februari 2019, 08:59:22 »
Här kommer även en bild på avfrostningen vid ca -25 grader utetemp.
Tiden det tog från att den varvade ned till att uteffekten var samma som innan avfrostning var ca 12 minuter.
Aktiv avfrostning pÃ¥gick i ca 8 minuter med en genomsnittlig driveffekt pÃ¥ ca 700 W vilket motsvarar ca 0.14 kW effektförbrukning, eller med vÃ¥rt elpris (ca 1 kr) sÃ¥ kostade avfrostningen ca 14 öre.  tummenupp

Så grafen över den sekvensen vid 04.00 i morse.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #131 skrivet: 05 maj 2019, 11:45:43 »
Daikin skriver att R32 har 3% bättre prestanda än R410A. Så med detta utgångspunkt har jag inte fördjupat mig i R32.

 410A är blandning R32 -50% och R125-50%.  . När jag ser pÃ¥ databladet sÃ¥ slÃ¥r R32  R410A nästan pÃ¥ alla punkter. Och det är logiskt. Det är R32 som gör jobbet och R125 ser till med brandfara.

Jag är lite chockad att Caldo XRH40 klarar med 4KW vid -25C med COP runt 2. ???
Jag syslar mera med l/v och där att snacka om -25C dÃ¥ mÃ¥ste  man ha EVI kompressorer osv.

Jag tänkte att 3% kan jag bjuda på. Finns det andra fördelar? Som t.ex avfrostning, att man köra ned till -30C, ect

Det där med COP a 2 tar jag med nypa salt. Jag såg att man har kalkylerat avgiven effekt bara med in och ut lufttemp. Förmedlingen litar man på luftflöde data från tillverkarna. Men fuktigheten, att varmluft ökar volymen.

Vi säljer kanske 10 olika flödesmätare  och jag har försökt mäta luftflöde i lvp och det är nästan omöjligt utan nÃ¥gon tunnel.
 
« Senast ändrad: 05 maj 2019, 13:27:39 av tubaralo »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #132 skrivet: 05 maj 2019, 20:09:37 »
Hej Tubaralo,
COP vid -25C är uppmätt i våra testriggar med full flödesmätning, ej beräknat flöde. Vid max effekt så faller flödet då luftens densitet minskar. COP om 2 stämmer, ej teoretiskt beräknat.

Mvh
Daikin

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #133 skrivet: 17 maj 2019, 07:48:41 »
Citera
Nu på morgonen var det -27 (kallare än så enligt bilmätaren) och värmepumpen går väl med drygt 1 kW effekt i snitt, så i vart fall ca 50%.
När det är så här kallt orkar jordvärmen inte hålla temperaturen i huset på egen hand så nu hjälper den till att värma resten av huset.
För att bättra på luftväxlingen mellan rummet som pumpen är placerad i och resten av huset har jag satt in en bordsfläkt som står på golvet i öppningen mellankontor och hall, den blåser in den kalla luften från hallgolvet in i vardagsrummet och trycker ut värmen till resten av huset.

Hej Rickard,
Jag undrar vad har du for COP på jordvp. vid -15C? Är det bättre än ca 1,9?. Frågan är om det värd att köra L/Lvp på max och avlasta L-v vp ännu mera (Den kunde leverera vatten med lite lägre temp.)
Frågan är om Caldo kan förbättra värmesystemets COP vid låga ute temp när man redan har bergvärme?


Det där med bordsfläkt bevisar behovet med bra golvmodell.
« Senast ändrad: 17 maj 2019, 07:57:04 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test av Daikin Caldo XRH40
« Svar #134 skrivet: 17 maj 2019, 08:00:38 »
COP på en jord/bergvärmepump ändras bara marginellt med årstiden och utetemperaturen, COP på en frisk värmepump bör vara minst 3.0 även vid relativt hög framledningstemp även på årets kallaste dag - så den enda avlastning som är rationell när det gäller luftvärmepump är att ersätta eltillskottet på jord/bergvärmepumpen.

När det gäller spridningen av värmen så hade nog golv eller väggmodell inte haft någon betydelse, mitt problem är att mellan vardagsrummet och resten av huset ligger vårt kontor, ett "genomgångsrum" på 7 m2 med 2 dörröppningar - det går det svårt för värmen att ta sig mellan rummen, det blir 3-4 graders skillnad mellan vardagsrum och kök utan bordsfläkten, med bordsfläkten som hjälper till blir det 1-2 graders skillnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!