Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nypremiär i gymmet.  (läst 2988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nypremiär i gymmet.
« skrivet: 07 april 2024, 10:00:37 »
Har tränat en del bodybuilding i mina dagar, mest som ung i 18-30-årsåldern.
Sen har man blivit något av en soffpotatis där träningen sträckt sig så långt som till 3-5 promenader/vecka, 3-4 km/gång.
Har haft en del ryggproblem på senare tid, så efter ett besök hos sjukgymnast blev jag rekommenderad att träna upp mina tidigare muskler.
Igår tog jag tag i saken och gick upp på "byagymmet" på Hifton, ingår i VIP-medlemskapet man får som Sponsor till föreningen.
Sonen hängde med, för att bli inskolad på de olika övningarna.
Tiden gick fort, en timme höll vi på och de flesta musklerna fick sig nog en omgång.
Idag känns det som att man har en säck cement i varje ben, tog mig en promenad upp till jobbet för att ladda ned en wetransfer-fil jag fått från kina (Innan tidsfristen går ut) men det känns verkligen som att gå i lös sand.
Visst, det är 15 cm nysnö att spåra i, men herregud vad det känns.
Och ändå var det mest med tomma stänger och barnvikter vi körde.
Marklyft 30 kg..., bänkpress med bara stången, 20 kg, och så vidare.
Det positiva är väl att viktökningen de kommande veckorna lär bli skapliga, alltså vikterna på stängerna och hantlarna.
Finns en hel del maskiner där också, och för en åldrande gubbe som mig känns det lite bättre med maskiner, ställer inte samma krav på balans och teknik.
Jag var i alla fall överlycklig efteråt, jag fick inte ont någonstans, det var ju i alla fall något att glädjas över.  tummenupp

Tror marklyftet är det bästa att träna för min klena rygg, känns verkligen att det tar på i de muskler jag behöver träna för att stabilisera ryggen.
Diagnosen som sjukgymnasten ställde var en överrörlighet som gör att jag böjer för mycket på ryggen istället för i lederna, det gör i sin tur att diskarna pressas ut, och jag får diverse olika symptom, mer eller mindre akuta.
Fick även några rörlighetsövningar som jag ska köra för att öka viss annan rörlighet i ryggen.

Vi får väl se hur det kommer funka, planen är 3 promenader/vecka och 2-3 pass i gymmet.
Om ett par veckor åker jag till Spanien, vi får väl hoppas man gjort bort det värsta vad gäller lämmenheten till dess, där blir det nog mest gå, men å andra sidan mycket mer, de flesta dagarna passerar man 10 000 steg när man är där nere.
Nu har de även byggt en all-aktivitets-park med utegym 2 km från vårt hus, ska bli intressant att se hur det är - troligen kan man träna i vart fall några övningar där också.
Pump track
Agilitybana
Pingisbord
Boulebanor
Paddelbanor
Tennisbanor
Utegym
Lekpark
Gruppträningsytor
Landhockeybanor
"minifobollsplaner"
Finns säkert når mer jag glömt också.
Lär nog öka attraktionskraften för området där vi bor också då det är så pass nära.

https://torrevieja.es/en/noticias/2024-03-18-large-influx-of-public-at-the-inauguration-of-the-new-siesta-park
« Senast ändrad: 07 april 2024, 10:18:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #1 skrivet: 07 april 2024, 13:27:21 »
Fattade först inte var parken låg, men hittade den borta vid Gran China på El Chaparral.
Skall kolla den på nästa ut eller hemfärd. ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #2 skrivet: 08 april 2024, 07:49:43 »
Nu har jag inte varit där ännu, och just utegymmet har det visats väldigt lite av på de youtubeprogram jag sett, så jag vet inte exakt vad de har, men det känns som att de hade kunnat satsa mycket mer på just den delen av parken - de flesta som vistas där nere bara från tid till annan börjar ju vara till åren och behöver både muskel och rörelseträning gratis och lätt-tillgängligt.
Känns lite surt att det bara verkar vara ett tiotal olika stationer.
Byggnationerna i La Hoyja (mellan parken och vårt hus) har startat och första området ska vara inflyttningsklart i Juni nästa år.

Dag två efter första träningen, jodu, lämmen ännu, så idag blir det promenad, och imorgon nästa pass i gymmet.
Har återbesök hos sjukgymnasten den 19, så man måste ju ändå visa på att man försökt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #3 skrivet: 08 april 2024, 10:40:11 »
Jag har aldrig slutat med styrketräningen, men med åldern måste man ändra på hur man tränar.
Det går inte att maxa längre, då går man sönder (muskelbristning).
Men för mig funkar det att köra på runt 80 % av max när man värmt upp ordentligt.
Träningsvärken blir värre med åldern också, det är bara att acceptera.
« Senast ändrad: 10 april 2024, 08:33:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #4 skrivet: 08 april 2024, 10:45:58 »
Parken skall kosta 5 miljoner Euro!!
Mycket pengar, det kan väl inte vara EU finansierat, som den vid La Mata. Men kommunen satsar hela tiden, det märks från år till år, kanonbra!

Styrketräning lär vara mycket bra, speciellt om man är äldre! ✌️💪
Sedan kan man även pressa med mtb runt ikring Saltsjöarna vilket är ännu bättre ☺️😅
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #5 skrivet: 08 april 2024, 15:58:31 »
Jag har aldrig slutat med styrketräningen, men med åldern måste man ändra på hur man tränar.
Det går inte att maxa längre, då går man sönder (muskelbristning).
Men för mig funkar det att köra på runt 80 % av max när man värmt upp ordentligt.
Träningsverken blir värre med åldern också, det är bara att acceptera.

Mmm, jag slet ju av min biceps för drygt 2 år sedan, men det skyller jag på covidvaccinet, fick inflammation i den axeln dom sprutade mig i efter båda vaccinationerna som inte gick över innan jag fick cortison. Det var den muskeln som gick av i övre fästet, ligger som en pung nedre vid armvecket nu.
Lite besvärande när man kör biceps curl att ha en muskel som lever med som om den gjorde något, men bara är i vägen i armvecket.
Och trött blir man även i den muskeln.
På den tiden man var vältränad var det typ 140 kg benböj och 120 kg bänkpress, nu är det nog med stången. Herregud.  help
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #6 skrivet: 08 april 2024, 16:09:42 »
Parken skall kosta 5 miljoner Euro!!
Mycket pengar, det kan väl inte vara EU finansierat, som den vid La Mata. Men kommunen satsar hela tiden, det märks från år till år, kanonbra!

Styrketräning lär vara mycket bra, speciellt om man är äldre! ✌️💪
Sedan kan man även pressa med mtb runt ikring Saltsjöarna vilket är ännu bättre ☺️😅

Menisken krånglar för mig så cykla är ingen höjdare, men styrketräning är alldeles säkert bland det bästa man kan göra när man kommer upp i åren.
Kör lite rörelseövningar jag fick av sjukgymnasten också för att kotorna inte ska växa ihop, typ.
Hade lite problem med bröstryggsupphakning förra året men fick några bra övningar för att mota det.
Sen är det ju det där med cykel, skaffar man sig en cykel så blir det väl mindre att gå för att transportera sig, så det är ett tveeggat svärd.
Samma sak med en elektrisk sparkcykel, en sån skulle man ju egentligen haft när man ska pipa iväg på affärn och handla lite mat, men det är ju bättre att gå de 300 meter vi har till närmaste butik...
Finns ingen i vår bekantskapskrets som håller på att magra bort om man säger så, därför har vi aktivt valt att varken köpa elsparkcykel eller vanlig cykel, bättre man får gå dit man vill så länge det är rimliga avstånd.
Annars tar vi bilen.

Blev 4 km promand i vårsolen idag, så vi jobbar lite längre nu istället (om man kan kalla det här ett jobb), toppade på 10.2 grader i skuggan, 25 grader i solväggen.
Tror det var bra att mjuka upp musklerna lite med en promenad idag, så kan man ta ett pass i gymmet imorgon igen.
Tror det är lagom med var tredje dag i gymmet så här till att börja med i alla fall.

Testat två nya produkter till webshoppen, men fick det inte att fungera, skickar vidare till min kollega Andreas som är bättre än mig på sånt där.
Riktigt bra kvalitetskänsla på grejerna trots att det kommer från Kina, men total avsaknad av manual, hur nu det ens är möjligt.
QR-koderna länkade till något på kinesiska, så jag kanske måste söka efter någon annan leverantör.
Ska fråga dem via mailen, ofta har dom ju ändå manualer om man frågar efter dem.
« Senast ändrad: 08 april 2024, 16:13:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #7 skrivet: 09 april 2024, 09:06:19 »
Mmm, jag slet ju av min biceps för drygt 2 år sedan, men det skyller jag på covidvaccinet, fick inflammation i den axeln dom sprutade mig i efter båda vaccinationerna som inte gick över innan jag fick cortison. Det var den muskeln som gick av i övre fästet, ligger som en pung nedre vid armvecket nu.
Lite besvärande när man kör biceps curl att ha en muskel som lever med som om den gjorde något, men bara är i vägen i armvecket.
Och trött blir man även i den muskeln.

Men detta ska de väl ändå operera?  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #8 skrivet: 09 april 2024, 09:47:11 »
Nej, det är tydligen rätt vanligt, och det opereras inte om man är lite till åren kommen i alla fall, det finns en muskel under den "vanliga" som tar över det mesta så småningom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nypremiär i gymmet.
« Svar #9 skrivet: 10 april 2024, 08:04:50 »
Även ändra passet klarades utan skador. (Förutom på självförtroendet alltså)
Tjejkväll på gymmet efter 19.00, men vi hann innan, kanske hade man platsat skapligt i det gänget?  ;)
Lite synd att man kom igång så pass nära inpå avresan till Spanien, hade varit bra få till i vart fall 4 veckors träning innan, men jag får försöka fortsätta där nere på något sätt, mycket kan man ju göra bara med sin egen kroppstyngd och några gummiband.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!