Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Störst energibesparing: FTX, isolera källaren el. byta fönster?  (läst 2032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har precis flyttat in i ett i princip orört tegelhus från 70-talet. 111kvm + 111kvm källare (inredd, uppvärmd). Luft/vatten värmepump.

Vårt första steg är att lägga om taket och få på 17kw solel, och det andra steget blir nog att tillägaisolera vinden. Frågan är sen vad tredje stora ingreppet blir.

Säg att vi vill renovera med fokus på energieffektivisering, vilken åtgärd har då potential för störst besparing:

- (dränera och-) tilläggsisolera grunden
- konvertera från självdrag till FTX
- byta fönster och dörrar
 
Jag förstår att ett exakt svar är omöjligt utan att veta mer om huset, men jag är nyfiken på vad er spontana känsla är. Kansle finns det lite generella tummregler att utgå ifrån när man räknar?

Tillexempel: hur mycket energi försvinner generellt genom källarväggar? En FTX installation lär öka luftombytet substantiellt och därmed leda till högre uppvärmningsbehov - kommer energiåtervinningen väga upp den extra förbrukningen eller är det ett nollsummespel?


Gotland, tegelhus (1969)
111kvm + 111kvm uppvärmd källare
9 524kwh/år

CTC EcoAir 107 + CTC EcoEl 1550 (2009)
FTX Ventilation (2022)
Tilläggsisolerad vind (2022)
24kw soltak (öst/väst) (2023)

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Vilken fråga, ta reda på vart ditt hus släpper "in mest kyla" och ta det därifrån.

Ingen mening att dra på med nya fönster om det är dåligt isolerat i väggarna t.ex, ja du fattar. Även om det säkert ger ett bra resultat.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Min personliga prioritering: Börja med att fixa taket (om nödvändligt) och sedan tilläggsisolera vind och väggar.  Om nedervåningen är källare under markplan så vid behov isolera grund och fixa dränering. Troligvis saknas isolerad bottenplatta så ni kanske ska fundera på värmegolv med extra isoleringen under om ni tänkte bo i källaren.

Sparas till sist: byte av dörrar och fönster samt allra sist sollceller som är svårt att räkna hem.

1. Vinden - På 70-talet var det poppis med enormt stor öppning på takfotsventilation, 20-25  cm var inte ovanligt, så det säkert blåst upp upp enoma mängder smuts, fullt med mus/råttbon/geningbon. Riv bort alla gammal isolering, sänk takfotsventilation till minimum (det ska vara vindstilla på vinden) med hjälp av behandlade vindavledare av papp och spruta med cellulosaisolering (35-40 cm)

2. Väggar - tilläggsisolera med cellulolsaskivor som kan ligga dikt mot trä (kräver inge luftsplat) och på med ny vindspärr.

3. Undersök och byt ut ev drevning runt fönster och dörrar om det är av gammal skumgummi som eventuell skrumpnat. Byt ut samtliga tätningslister.

4. Om det är en väldigt gammal luft/vatten eller frånluftvärmepump, byt till bergvärmepump (eller sjöpump om närheten till vatten). ​Stor investering men lönar​ sig i längden. 70-taltshus brukar normalt inte vara täta nog för frånluftvärmepump

5. Om det fanns en gammal olje-panna som har ersatts är nästa steg att installera FTX som återanvänder ca 80-85% av värmen.
--
« Senast ändrad: 06 december 2021, 08:11:39 av Boilerplate4U »

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
Byta fönster,om  de inte är 3-glas redan nu! /Bensod
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Jag skulle personligen vänta med att byta fönster och ha det som sista åtgärd. Om/när man byter till 3-glas så skippa glas med "special-behandlingar", det är sällan lönsamt.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det med att alltid prata om FTX , förstår inte detta, ser inte att den kostnaden är relevant med ett äldre hus, då det ska dra fram en massa ventilationsrör över allt. I  äldre hus finns det en självdragsvent som har fungerat i alla tider, varför då knäcka den med mekanisk vent, det begriper inte jag i.a.f. I nya hus som ska vara enligt några regler som en termosflaska är det nog ett måste med mekanisk vent.Men begriper ändå inte de regler som någon pennfäktare suttit vid skrivbordet och tyckt att det här bra.

Utloggad ulfben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
[...] I  äldre hus finns det en självdragsvent som har fungerat i alla tider [...]
Fast du har aldrig varit i mitt hus så du vet inte vad du pratar om. Här finns inga friskluftsintag i något sovrum. De två ynkliga självdragsventilerna i badrummen står bakom stängda dörrar 99% av dagen.

Vi kan förstås såga upp hål i alla ytterväggar och lyssna på granskap och traffik resten av livet. Men ska man ändå göra sådana ingrepp är det kanske lika bra att dra ner lite rör från vinden och fixa en riktigt ventilation (och värmeåtervinning) istället?
« Senast ändrad: 05 december 2021, 22:26:43 av ulfben »
Gotland, tegelhus (1969)
111kvm + 111kvm uppvärmd källare
9 524kwh/år

CTC EcoAir 107 + CTC EcoEl 1550 (2009)
FTX Ventilation (2022)
Tilläggsisolerad vind (2022)
24kw soltak (öst/väst) (2023)

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Det med att alltid prata om FTX , förstår inte detta, ser inte att den kostnaden är relevant med ett äldre hus, då det ska dra fram en massa ventilationsrör över allt. I  äldre hus finns det en självdragsvent som har fungerat i alla tider, varför då knäcka den med mekanisk vent, det begriper inte jag i.a.f. I nya hus som ska vara enligt några regler som en termosflaska är det nog ett måste med mekanisk vent.Men begriper ändå inte de regler som någon pennfäktare suttit vid skrivbordet och tyckt att det här bra.

Vet inte riktigt vad du menar med regler och termosflaska men det är svårt att få till ett vettigt luftutbyte med självdrag, i synnerhet om man slängt ut en gammal oljepanna som var motorn i det hela. Dessutom är självdrag verkligen att elda för kråkorna.

Vi bor själva i ett hus byggt i början av 70-talet så jag vet mycket väl vad jag pratar om. FTX är det enda vettiga och är värt varenda kr, i synnerhet efter vi tvingats bo med ”självdrag” i ca 1.5 år (som var verkligen förfärligt) innan vi installerade ftx. Dessutom är både jag och min son astmatiker och med ftx får vi kanonbra luftkvalitet med hepa-filter.

Men det är ju upp till var och en att välja vad som man anser är bra boendestandard.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FTX och isolering på vinden i första smällen.
FTX för att det är värt det även om det inte sparar en spänn och isoleringen av vinden eftersom du ändå måste upp där och dra rör till FTX.
När det är fixat så byt tätningslisterna i fönstren och dörrarna nu när du inte behöver få in luft där.
Dränering och isodrän etc gör du om du behöver det.
Nya fönster kommer inte att betala sig men kan vara bra för att hålla ute buller etc.
Tilläggsisolera väggar på ett tegelhus? Nä, du har ju redan det bästa materialet som kräver noll skötsel.
Solceller kommer att betala sig om våra politiker vill att det ska göra det i 10 år till. Jag tänker på direktverkande el, etanolbilar, dieselbilar och annat som staten stöttat en stund...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
FTX och isolering på vinden i första smällen.
Helt rätt, jag skulle också ta FTX i samband med jobbet på vinden.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Fast du har aldrig varit i mitt hus så du vet inte vad du pratar om. Här finns inga friskluftsintag i något sovrum. De två ynkliga självdragsventilerna i badrummen står bakom stängda dörrar 99% av dagen.

Du har inte ventilationshål i dörrkarmen då? Vet att dom gjorde så förr ibland men det brukar tas bort när man  renoverar och byter lister eller dörrkarm.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!