Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ hur enklast fylla pÃ¥ trycksatt brine  (läst 5986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« skrivet: 18 september 2012, 20:15:46 »
Hej alla vpgurus ;)

Har en Atria med trycksatt brine och nu behöver jag toppa upp lite, läcker inte men jag fipplade till det lite när jag skulle kolla brinefiltret ::).
Provade att fylla på med en liten 12v pump idag men den klarade inte komma upp i 0, 6 bar som jag vill ha.
Har tänkt låna en sån där pump med en liten låda som man använder vid provtryckning av golvvärme slingor mm. men det kanske finns bättre grejer? Hur gör ni när ni fyller trycksatt brine?

Mvh

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #1 skrivet: 18 september 2012, 20:24:31 »
Vad fyller du pÃ¥ med är det inte glykol pÃ¥ Atria  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #2 skrivet: 18 september 2012, 20:39:47 »
Vad fyller du pÃ¥ med är det inte glykol pÃ¥ Atria  Sc:,h
Jo, glykolblandning är det såklart ::)
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #3 skrivet: 19 september 2012, 07:45:22 »
När jag ska fylla på en skvätt köldbärare brukar jag använda en sådan där tryckspruta som man har till ogräsmedel.
Det är bara att pilla bort munstycket och montera en slang istället, sedan är det bara att pumpa  tummenupp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #4 skrivet: 19 september 2012, 10:00:08 »
Vad fyller du pÃ¥ med är det inte glykol pÃ¥ Atria  Sc:,h

Brine mÃ¥ste inte betyda alkohol som berg/markvärmepumpsägare tror ibland  ;)
Egentligen avser ordet brine en saltlösning, men nu för tiden brukar det innefatta diverse typer av frysskyddade vätskor.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #5 skrivet: 19 september 2012, 10:22:54 »
När jag ska fylla på en skvätt köldbärare brukar jag använda en sådan där tryckspruta som man har till ogräsmedel.
Det är bara att pilla bort munstycket och montera en slang istället, sedan är det bara att pumpa  tummenupp
Det lät ju perfekt, billigt och bra tummenupp
Men kan du länka till en sån du använder vore det bra så jag inte skaffar nått som inte pallar trycket :)

mvh

Christer
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #6 skrivet: 19 september 2012, 16:55:04 »
typ en sådan här:
http://www.plantagen.se/leva_ute/bevattning/4fbaa586c2d57c126000088f/tryckspruta-5-l
Det finns billigare varianter och jag tror alla klarar trycket, det behöver inte vara så mycket tryck i köldbärarkretsen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #7 skrivet: 19 september 2012, 17:42:11 »
Brine mÃ¥ste inte betyda alkohol som berg/markvärmepumpsägare tror ibland  ;)
Egentligen avser ordet brine en saltlösning, men nu för tiden brukar det innefatta diverse typer av frysskyddade vätskor.
Visst är det så men tydligen ska Atria vara väldigt kinkig på blandningen finns nån tråd om det har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #8 skrivet: 19 september 2012, 17:46:35 »
typ en sådan här:
http://www.plantagen.se/leva_ute/bevattning/4fbaa586c2d57c126000088f/tryckspruta-5-l
Det finns billigare varianter och jag tror alla klarar trycket, det behöver inte vara så mycket tryck i köldbärarkretsen

Kanoners, tackar  :)
Den sprutan klarar ju 3 bar, det täcker ju mitt behov med råge, å billit blev dä tummenupp
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Tips på hur enklast fylla på trycksatt brine
« Svar #9 skrivet: 19 september 2012, 17:56:17 »
Visst är det så men tydligen ska Atria vara väldigt kinkig på blandningen finns nån tråd om det har jag för mig.
Nu var det iofs inte vilken blandning man ska ha som var frågan, eller namnet på kb-vätskan ::)
Jorå, Atrian är känslig på blandningen av köldbärarvätskan, men den har jag mixat med konstens alla regler med hjälp av en refractometer. Problemet var bara att få in den i pumpen på ett enkelt å billigt sätt.

Mvh

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!