Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima 600-1100 med IVT 290 A/W "Utlöst motorskydd kompressor eller fasfel"  (läst 1933 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och 400 V mellan alla anslutningar. allt är beroende på instrumentet, lågohmigt eller högohmigt, en spänninga kan gå runt och det ser ut som rätt. Mät på alla anslutningar och plåten i botten på lådan, ska vara 230 V

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Även om kompressorn inte går så är säkert kompressorvärmningen igång när det är kallt ute och även cirkulationspumpen/laddpumpen kör för att inte värmeväxlaren ska frysa.


Jag var precis nere i källaren och kvitterade larmen och då försvann symbolen för eldrift så jag gick ut och då lät värmepumpen som den brukar när den är igång så jag satte tillbaka panelerna och gick in och symbolen för eldrift var tänd igen!
Det är -9 och de åren vi har bott här så har den aldrig visat symbolen för eldrift då.

Vedpannor är lite enklare, elda och det blir varmt till låga kostnader...

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Och 400 V mellan alla anslutningar. allt är beroende på instrumentet, lågohmigt eller högohmigt, en spänninga kan gå runt och det ser ut som rätt. Mät på alla anslutningar och plåten i botten på lådan, ska vara 230 V


Jag har kollat med ett enkelt "instrument" på varje enskild fas mot jord och samtliga hade 230V, "instrumentet" är 2 pinnar med en kabel mellan och ena pinnen har dioder för  från 12V till 400V.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du måste kvittera larmet på innedelen innan den återgår till normal drift!

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sen så kan optimas första version bara köra VP ner till -10 så det kan vara därför den går på el.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Sen så kan optimas första version bara köra VP ner till -10 så det kan vara därför den går på el.
 

Kan denna vara 1:a versionen som enligt manualen ska vara från 2011?

Jag har varit iväg och fixat lite annat och när jag kom hem så gick den fortfarande på el och den visade ute temp  -9°.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
 

Kan denna vara 1:a versionen som enligt manualen ska vara från 2011?

Jag har varit iväg och fixat lite annat och när jag kom hem så gick den fortfarande på el och den visade ute temp  -9°.


Nej, du har modellen med scrollkompressor och den går ner till -20 om den har fabriksinställningarna.
Men du har inte EN 600-1100:a, du har antingen en 600, 900 eller 1100 och har du en 600 så räcker inte pumpens egna kapacitet till utan den behöver tillskott.
Jag har en 1100 själv också i Skåne och nu i kväll när det är -10 så puttar det på upp till ca 2 kW elpatron mer eller mindre hela tiden.


Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten

Nej, du har modellen med scrollkompressor och den går ner till -20 om den har fabriksinställningarna.
Men du har inte EN 600-1100:a, du har antingen en 600, 900 eller 1100 och har du en 600 så räcker inte pumpens egna kapacitet till utan den behöver tillskott.
Jag har en 1100 själv också i Skåne och nu i kväll när det är -10 så puttar det på upp till ca 2 kW elpatron mer eller mindre hela tiden.

Hur ser jag vilken modell det är och hur ser jag hur mycket elpatronen använder?

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Modellen ser du på utedelen, det sitter en etikett där. Min sitter på den plåten du plockade bort för att se mjukstarten etc.

Hur mycket el den puttar på ser du i avancerade servicemenyn på innerdelen.
Min ”puttade” in 1,78 kW av ca 4 kW under korta men upprepade stunder i går kväll när det kröp ner under -10.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Modellen ser du på utedelen, det sitter en etikett där. Min sitter på den plåten du plockade bort för att se mjukstarten etc.

Hur mycket el den puttar på ser du i avancerade servicemenyn på innerdelen.
Min ”puttade” in 1,78 kW av ca 4 kW under korta men upprepade stunder i går kväll när det kröp ner under -10.
 

Stort tack för info!
Min puttar på med el trots att den hävdar att det bara är -8° nu.
Det är just nu 0,58kw i tillskott.

Jag får se om det går att hitta någon som verkar seriös som kan göra en service på den.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Jag får se om det går att hitta någon som verkar seriös som kan göra en service på den.

Innan du ringer ut någon (dyr) rackare så kika på hur din värmekurva ser ut.
Branta kurvor kräver ofta eltillskott för att klara av att ”hinna med” temperaturhöjningen så att säga. Har du brant kurva och en 600 så är det nog fullt normalt att elpatron stöttar lite.

Det går att stänga av tillskottet och många tycker det är en bra idé. Men det finns där av en anledning och att spara några kWh nu kan kosta en ny kompressor senare om man har otur.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Innan du ringer ut någon (dyr) rackare så kika på hur din värmekurva ser ut.
Branta kurvor kräver ofta eltillskott för att klara av att ”hinna med” temperaturhöjningen så att säga. Har du brant kurva och en 600 så är det nog fullt normalt att elpatron stöttar lite.

Det går att stänga av tillskottet och många tycker det är en bra idé. Men det finns där av en anledning och att spara några kWh nu kan kosta en ny kompressor senare om man har otur.
 

Jag putsade till kurvan för ett par timmar sedan och sänkte varmvatten temperaturen vid eldrift till lite mer normala värden men tyvärr så går elpatronen fortfarande in och stöttar vilket jag inte har sett tidigare under de drygt 8 åren som vi har ägt detta huset visserligen så brukar vi inte övervintra i Sverige,

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Sedan ett par dagar med högre yttertemperatur så har jag inte sett att symbolen för el-tillskott har varit igång men jag hat inte haft detta beteende av anläggningen tidigare så jag kan tänka mej att något inte stämmer.

Jag ska kolla med min rörmokare om han kan rekommendera någon vettig servicetekniker åt mej så får vi se vad det kan ge.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Igår kväll så kollade jag på displayen innan jag gick och lade mej och vid -2° ute så var det återigen eltillskottet igång!
Detta kan inte vara korrekt.

Utloggad MickeHusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Igår kväll så kollade jag på displayen innan jag gick och lade mej och vid -2° ute så var det återigen eltillskottet igång!
Detta kan inte vara korrekt.

Kan kan det nog, lite beroende på omständigheter.

Om den ”kokade” tappvatten så är det inte helt otänkbart att patronen går in. Grundinställningen är att varmvatten prioriteras och om tidsfönstret för varmvatten är ”snålt” måste vattnet värmas snabbt.
Har du koll på hur stort energibehov huset har och har du nu koll på vilken storlek pumpen har?
Pumparnas egna effekt faller rätt snabbt från det som anges i manualen. En 600 har ca 5 kW i ”egen” effekt, 900 ca 7 och 1100 har ca 8,5 och detta är mätt vid plus 7 grader med 45 graders framledning.
Det finns säkert någon kunnig som kan räkna fram effekten på pumpen vid lägre temperaturer men jag kan inte.
Så även om pumparna i denna serie går ner till -20 så betyder inte det att de klarar hela energibehovet hela vägen dit.
Så om vi helt ovetenskapligt leker med tanken att din pump kan ge 4-5 kW vid några minus men husets behov ligger på 6-7, då måste elen in och stötta. Sen är det förvisso andra saker som spelar in i effektiviteten också som delta, flöden och eventuell luft i systemet.

Börja med att kolla att alla termostater/ventiler är öppna, att radiatorerna är hyfsat jämnvarma över hela ytan.
Lufta tanken i pannan och radiatorer.
Kolla Deltat in/ut i pumpen (T8-T9) är det lågt kolla cirkulationspumparna, normalt ska radiatorpumpen gå snäppet snabbare än värmebärarpumpen.

Har det ”pillats” på inställningar så kan det kanske vara idé att återställa till fabriksinställningarna och börja om ”pillandet”.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!