Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas 9kw luft/vatten pump?  (läst 14394 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Julas 9kw luft/vatten pump?
« skrivet: 24 september 2011, 07:55:31 »
Någon som har köpt denna pump,dela gärna av er med eran erfarenhet om denna pump?
Funderar på att köpa en nu när den ligger bra till i pris plus man har ju 10% på det priset.
Så då kommer den att kosta mig 27000:-
Är det ingen som köpt denna pump,och skriv nu inte att det är samma som Foma och andra pumpar.Det var Foma en gång i tiden,men är tydligen förbättrad på en hel del punkter nu sedan Jula har det som sitt eget märke.
« Senast ändrad: 27 september 2011, 05:58:00 av sm5taf »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2011, 08:16:08 »
Sök i forumet efter "Jula" eller "Anslut"

Pumpar som är liknande jula pumpen är Foma och Enegicentra.
I EnergiCentra tråden avhandlas även Jula pumparna men tråden är ganska svårläst med sina 178sidor
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2011, 09:21:13 »
Du har inte kollat på Sfinxsolar 11Kw:are för ca: 25000kr. Detta säger jag inte bara för att jag har en själv som funkar bra, utan för det fantastiska supporten om och ifall du problem. Jag vet inte hur supporten är med Julas pump, men sfinxens support har varit kanonbra när jag hade ett problem med en givare.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2011, 09:24:19 »
Du har inte kollat på Sfinxsolar 11Kw:are för ca: 25000kr. Detta säger jag inte bara för att jag har en själv som funkar bra, utan för det fantastiska supporten om och ifall du problem. Jag vet inte hur supporten är med Julas pump, men sfinxens support har varit kanonbra när jag hade ett problem med en givare.
Ok,kan ju vara värt att kolla på.Jula har inlett ett sammarbeta med en känd firma för instalation och service (i skrivande stund så kommer jag inte på namnet)Kanske du har någon hemsida man kan få länken till?

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2011, 09:45:17 »
Kolla här www.sfinx.se och gå sedan in på värmepumpar.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #5 skrivet: 25 september 2011, 07:42:28 »
Sök i forumet efter "Jula" eller "Anslut"

Pumpar som är liknande jula pumpen är Foma och Enegicentra.
I EnergiCentra tråden avhandlas även Jula pumparna men tråden är ganska svårläst med sina 178sidor
Då jag söker i forumet,så får jag bara fram den lila pumpen 6kw.Är intreserad av den stora

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #6 skrivet: 25 september 2011, 08:23:19 »
Jämfört med, t ex Sfinx pump så finns det två nackdelar med Jula-pumpen:
- Den kräver installation av en ceritfierad kyltekniker. Skall man installera själv så är en VP med vatten ut att föredra.
- Kompressorn går på en fas. Eftersom den drar ganska mycket ström så kan man behöva 'balansera om' övriga elförbrukare mellan faserna, eller i värsta fall byta till större och dyrare huvudsäkringar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #7 skrivet: 25 september 2011, 08:32:59 »
Jag kan tillägga att Sfinxens stora pump nu levereras med 3 faser men han har antagligen båda hemma.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #8 skrivet: 25 september 2011, 09:59:01 »
Jämfört med, t ex Sfinx pump så finns det två nackdelar med Jula-pumpen:
- Den kräver installation av en ceritfierad kyltekniker. Skall man installera själv så är en VP med vatten ut att föredra.
- Kompressorn går på en fas. Eftersom den drar ganska mycket ström så kan man behöva 'balansera om' övriga elförbrukare mellan faserna, eller i värsta fall byta till större och dyrare huvudsäkringar.
När det gäller installationen av den,så fråga jag ang det.Och det var inkoppling på vattnet som dom menade.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #9 skrivet: 25 september 2011, 11:03:51 »
Hej,

Vadå "det var inkoppling på vatten"? Dom har väl inte påstått att pumpen har vatten till utedelen? Isåfall ljuger dom alternativt är dom okunniga (sista är nog ett faktum). Enligt databladet så är det en split-pump med R410 mellen innerdel och utedel. Detta kräver enligt lagen installation av kyltekniker, dock är Julas pumpar förfyllda och kopplas in med snabbkopplingar som gör att man *kan* göra det själv.


/G
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #10 skrivet: 25 september 2011, 13:59:44 »
Hej,

Vadå "det var inkoppling på vatten"? Dom har väl inte påstått att pumpen har vatten till utedelen? Isåfall ljuger dom alternativt är dom okunniga (sista är nog ett faktum). Enligt databladet så är det en split-pump med R410 mellen innerdel och utedel. Detta kräver enligt lagen installation av kyltekniker, dock är Julas pumpar förfyllda och kopplas in med snabbkopplingar som gör att man *kan* göra det själv.
Japp dom är förfyllda,och det fick man göra själv.Men sedan har det varit många som kopplat in sig själv på vattnet,och där gjort fel.Inte luftat systemet,därav klagat att det inte fungerar som det ska.Så sade en reresetant för Anslut till mig iaf.


/G

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #11 skrivet: 25 september 2011, 14:48:30 »
Om du kopplar kylkretsen själv så gör du dig skyldig till miljöbrott - Oavsett om du bara kopplar ihop snabbkopplingar på förfyllda rör.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #12 skrivet: 25 september 2011, 16:54:58 »
Om du kopplar kylkretsen själv så gör du dig skyldig till miljöbrott - Oavsett om du bara kopplar ihop snabbkopplingar på förfyllda rör.
kan du utveckla det påståendet ?

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #13 skrivet: 25 september 2011, 17:17:30 »
Lite utvecklat (eller invecklat):

Citera
"att sammanfoga två eller fler delar av en utrustning eller kretsar som innehåller eller är utformade för att innehålla köldmedium med fluorerade växthusgaser, att sätta samman ett system på den plats där det ska användas, inbegripet den hantering genom vilken ledare för köldmedier i en anläggning sammanfogas för att utgöra ett fullbordat kretslopp med köldmedier, utan hänsyn till att systemet kan behöva fyllas på efter sammanfogning"

För mer info se http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Kyl--luftkonditionerings--och-varmepumpsutrustning-som-innehaller-F-gaser/Privat/
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #14 skrivet: 25 september 2011, 17:48:46 »
Jula har alltsÃ¥ försökt lura dig att utföra en olaglig handling  knUp
Som plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren borde dom kunna ge dig valfri vara. En värmepump till exempel...  *vinkar*
« Senast ändrad: 25 september 2011, 17:50:50 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!