Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas 9kw luft/vatten pump?  (läst 14388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm5taf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #15 skrivet: 29 september 2011, 03:46:45 »
Jula har alltsÃ¥ försökt lura dig att utföra en olaglig handling  knUp
Som plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren borde dom kunna ge dig valfri vara. En värmepump till exempel...  *vinkar*
Nja lurat mig vet jag inte.Men nog om det,det var ju inte detta jag fråga efter.Men tydligen är det ingen på detta forum somköpt Julas stora pump.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2011, 11:04:40 »
Det är väl fascinerande, så fort det handlar om Jula's pumpar så får du inga faktasvar utan bara en massa åsikter!

Jag har själv ställt ett antal frågor här eftersom jag är nyfiken, men får mest bara en massa invektiv eller åsikter om att köpa andra fabrikat, men ingen faktaunderbyggnad om varför.

Om du går in på Fairshopping, så klagas det på ett antal andra lev. men faktiskt inte Jula, som här anses vara sådant s..t.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2011, 13:37:40 »
Inga andra än de som faktiskt har en julapump lär väl rekommendera den?
Personligen har jag inte Nibe, IVT eller CTC men skulle inte ha några problem att rekommendera dessa. Även om jag säkert skulle pusha lite för thermia som jag själv har erfarenhet av.

I denna tråd har väl bara en rekommendation kommit upp och det är visserligen ett annat märke men ett billigt sådant. Dvs när det saknas erfarenhet från jula så får man andra rekommendationer och med lite tur också sådana i ungefär samma prisklass.

Jag skulle inte rekommendera någon Julapumpen för att jag inte har tillräckligt feedback från folk om den är bra eller dålig. Det betyder ju inte att den är dålig nödvändigtvis.

Dom flesta köp som görs på jula görs av folk som kan fixa själv och som ser möjligheten till en bra deal och om det inte skulle fungera som man hoppats så har det inte kostat så mycket. Om pumpen var bäst i sverige skulle den säkert inte vara lika billig och inte heller skulle man känna behov av att fråga någon annan om den var bra.

Jag tycker jula är en jättebra affär och jag handlar där ofta. Jag skulle inte köpa en värmepump där som primär uppvärmningskälla till mitt primära boende. Förhoppningsvis är det bara jag som förlorar på detta. Dvs förhoppningsvis är det en jättebra maskin :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #18 skrivet: 03 oktober 2011, 13:46:56 »
Om man är ute efter en billig pump så är nog Jula ett bra alternativ. Det har förekommit några trådar krig reklamationer/service av likartade luft/luft-pumpar som har köpts på Jula, Rusta, ÖoB, etc - Där brukar Jula få bäst kritik.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #19 skrivet: 10 december 2011, 13:28:40 »
Blev det någon Jula maskin eller vad blev det?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

LeifTo

  • Gäst
LeifTo
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #20 skrivet: 11 december 2011, 12:06:16 »
Startade denna pump i gÃ¥r mot Julas multifunktionstank. Lättinstallerat, men ett problem. Trots att jag satte värmeväxlaren nära golvet sÃ¥ att vattennivÃ¥n inlopp tank är precis i överkant pÃ¥ pumpen sÃ¥ startar den inte cirkulationen. Hur kan man ha tänkt när man konstruerade utan att man kan evakuera luften i enheten. Det stÃ¥r inget om detta i installationsanvisningen, men tittar man noga pÃ¥ en bild ser man "nÃ¥got" i toppen pÃ¥ värmeväxlaren. Tyvärr finns ingen hänvisning till vad det är. Kan det vara en avluftning.  Har anläggningen 10mil bort nu sÃ¥ jag kan inte bara titta efter.
NÃ¥gon som vet?
Dessutom vibrerar corkulationspumpen på ett sätt som jag aldrig noterat på någon annan pump.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #21 skrivet: 11 december 2011, 12:14:19 »
Har du inte skruvat in röret i värmeväxlaren?
Då måste du ju kunna öppna lite så att det pyser ut vatten/ glykolblandning. Du har väl ett övertryck på ca 0.5-1 bar i kretsen? Har du inte det så kommer du nog svårt att få igång pumpen.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad leito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #22 skrivet: 11 december 2011, 18:58:37 »
Funkar inte riktigt så. VX delen är inomhus och ansluten till ca 2 kubik vatten. Inte bara att lossa anslutningen. Vill det sej illa måste jag tappa ur, sätta en kran och avtappning på utgående anslutning. Väl högt pris om det inte finns avluftning på VX delen.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #23 skrivet: 11 december 2011, 21:43:33 »
Jag sa inte att du skulle lossa på den, jag sa att du skulle öppna liiite så det börjar pysa eller också har jag ingen aning om vad du menar.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad leito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #24 skrivet: 11 december 2011, 22:17:32 »
Principen är rätt, men problemet är att det pyser frÃ¥n bÃ¥da hÃ¥llen om jag lättar lite pÃ¥ retur kopplingen och frÃ¥gan är hur mycket vatten som kommer ut innan luften är borta. Har ingen brunn i det källarrummet, bara en förbindelse genom väggen, längs golvet till rummet med stora tanken och brunn. Har inte vallat in nya tanken ännu.  Stor tank-> vägg <-multifunktionstank-><-VX
----------            -------             
!  ca     !-----<---!       !
!  2m3  !           !300l  !-----<---!--VX--!-----------ute VP
!          !----->---!        !----->---!-------!
!---------!           !------!

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #25 skrivet: 11 december 2011, 22:35:52 »
Om 9kw är lika djävlig som 6kw så lär du behöva 2st avstängnings ventiler +avluftnigs ventil
efter växlaren för att överhuvudtaget ha en chans.
Tro mig , även med ventilerna samt en värmemätare som som visar flödet så
får man hålla på ett tag innan luften är borta i växlaren och cp "tar".
Man kan ibland inte ens höra när det finns luft kvar och att man inte har någon cirkulation.

Mvh Teltur
« Senast ändrad: 11 december 2011, 22:42:02 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad leito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #26 skrivet: 12 december 2011, 12:16:06 »
Vilka dårar. Samtal 1 till Jula två personer som skickar vidare sedan 25 minuters väntan utan svar. Samtal 2, direkt svar. När jag frågar hur man fyller får jag svaret att det gör din rörmockare. När jag ber att få ett svar på hur upprepas att det är rörmockaren om garanti ska gälla. Jag står på mej och vill ha hjälp, ifrågasätter om den är vettigt konstruerad eller om installationsanvisningen är fullständig. Får inget svar så jag berättar att jag kommer att recencera detta på det här forumet. Då får jag svaret att gör det och sedan SLÄNGER HAN PÅ LUREN. Vilken djävla kundservice. Får bli en kommentar på rejta.se också.
Nu på med stövlarna, ner i källaren och försöka tvinga vatten genom VX.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #27 skrivet: 12 december 2011, 12:25:56 »
Ja, det är ju lysande!  Thumbsup huvuddunk
Vilka nötter de verkar vara Jula, vadÃ¥ garanti, du hade väl inte Ã¥beropat nÃ¥gon garanti? Du frÃ¥gade ju bara efter instruktioner, vad har det med garanti att göra?  fiR:

Nu är det iaf snart  tomte::  ^-^

Tillbaka till verkligheten, sÃ¥ ta en handuk och lägg under eller om du har en spann. det bör inte bli sÃ¥ mycket vatten sÃ¥ du behöver oroa dig. Förutsatt att allt inte lossar!  :D
Jag har själv luftat på detta viset och det har aldrig varit några problem.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad leito

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #28 skrivet: 12 december 2011, 12:49:52 »
Blöt som en djävla säl. Tur man har våtdammsugare och tork. 6meter vattenpelare när man lossnar ingående i tanken är inte att leka med. Fick in ett finger i tankhålet och väntade tills det kom ut vatten i röret. Pumpen väsnades och klagade tills det var vatten och nu snurrar det. Gäller bara att det kommer att fungera för det var helt klart att någon hjälp kommer man inte att få eftersom man monterat själv.
Om det nu kommer att vara någon som vågar installera så vill jag ge följande tips.
Tank---avst.kran--T-koppling---utgående från VX
                             I
                             I
                         avst.kran

Så att man kan evakuera luften i VX. Svagt att man inte kom på det innan, men jag trodde att pumpen kunde pumpa runt eftersom jag satte VX ända nere vid golvet.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Julas 9kw luft/vatten pump?
« Svar #29 skrivet: 12 december 2011, 13:00:25 »
Hmmm, jag kanske inte skulle sagt nÃ¥got....  ::)
Men nu funkar det va! Thumbsup :)
Vad är det man säger, friskt vågat hälften öhh blött? ::)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!