Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?  (läst 77932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #285 skrivet: 18 november 2010, 00:56:26 »
Ja men om en vvsare fuskar sÃ¥ syns det direkt . Läckor läckor och  Ã¥ter läckor .  Bakfall pÃ¥ avlopp visar sig direkt . en oljebrännare som är feljusterad .
 värmepumpar som blir "elpanner"vÃ¥rat "fusk" syns pÃ¥ en gÃ¥ng . sÃ¥ det är bara göra rätt frÃ¥n början .
Precis som urmakarn när han som hanverkare med stolthet gör en klocka  fuskar han syns det direkt . En Riktig Hantverkare fuskar inte , Han gör rätt frÃ¥n början och det är pÃ¥ det viset man fÃ¥r sina jobb .Utan annonser /reklamblad /kampanjer . Man fÃ¥r dom pÃ¥ referenser vilket är den bästa reklam/godkännande  en Hantverkare kan fÃ¥   .

Och en sak till visst finns det bilmeckar som fuskar . Men inte min  :) .Han har ett gott rykte som problemlösare och meck , Han lagar bilar han byter inte bara delar  ;)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #286 skrivet: 18 november 2010, 01:05:09 »
Jag menar inte att de fuskar, men de har inte alltid den kompetens som krävs för att dimensionera, installera och trimma in en värmepump i ett villavärmesystem som inte är väl anpassat för värmepumpsdrift.
Man hör dem dock aldrig erkänna det, och det begär jag inte heller att du skall göra.

Min oberoende roll gör dock att jag inte behöver ta hänsyn till yrkes-stoltheten som du ger uttryck för, och som jag respekterar.
Jag ser som min uppgift, som oberoende aktör, att försöka se sanningen som den är, och jag förstår att det kan verka kränkande på vissa duktiga individer, men det är som sagt inte min mening.
Dock ger min verklighetsuppfattning en förklaring till att så många upplever branschen som svårbegriplig, med spretande råd, kalkyler och priser.

Och än en gång, det är en svår teknik att förstå sig på, så jag idiotförklarar absolut inte de som inte till fullo greppar att räkna på, installera och trimma in en värmepumpsanläggning.
Tvärt om, jag högaktar de som verkligen kan sin sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #287 skrivet: 18 november 2010, 01:18:33 »
Om man spar 3% mer per kallare grad, då bör det nästan alltid löna sig att köra framledning på högsta fart antar jag? Eftersom mindre diff bör ge lägre framledning? Tex borde 5 diff vara bättre än rekommenderade 7-10 och definitivt 7 bättre än 10 då 7 dessutom ligger i det rekommenderade området?
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #288 skrivet: 18 november 2010, 01:23:29 »
Ja, tester av folk som loggar både elförbrukning och uteffekt verkar styrka din teori, lägre deltaT ger högre COP och större besparing.
Det man kan fundera på är ju om värmepumpen på något sätt kan ta skada av att ligga och jobba med en deltaT lägre än den rekommenderade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #289 skrivet: 18 november 2010, 01:24:56 »
Ja och vet Rickard en som kan sin sak inom vvs kan kalla sig för Gängse vvsare , för det är vad han/hon är.

Tycker att du har fel när du skriver att din "oberoende roll" gör att du inte behöver ta hänsyn .När du generalliserar som i tidigare inlägg  Sc:,h är du dÃ¥ oberoende ?  nej, inte som jag ser det .

Visst är det en svÃ¥r teknik att förstÃ¥ sig pÃ¥ , det hÃ¥ller jag med om . SÃ¥ vilka ska man lyssna pÃ¥ tycker du ? vilka ska vara källan till rÃ¥den inom vvs och dess fuktioner . nÃ¥gon som lallar hemma ,nÃ¥gon som läst en bok om ämnet .nÃ¥gon som endast  har erfarenheter frÃ¥n en standard installation .
eller nÃ¥gra som faktiskt jobbar med detta som sitt levebröd.  Det finns flera pÃ¥ forumet som är Facit i mÃ¥nga frÃ¥gor Ace perj lexus sobris  n-g och ja jag fÃ¥r skriva dit oraklet ocksÃ¥ . .Där är nÃ¥gra namn pÃ¥ personer som folk faktiskt ska lyssna pÃ¥ när dom skriver nÃ¥got . Det är gratis teknik och arbetsinformation som grundar sig pÃ¥ arbetslivserfarenhet studier .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #290 skrivet: 18 november 2010, 01:27:48 »
det är inte deltat på vattnet i detta fall det är vad kondeseringstempen hamnar på i förhållandet till flödet . det är här vi försöker nå det vi kallar för tätaut .. Finns en tråd som heter så . där är det beskrivet
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #291 skrivet: 18 november 2010, 01:38:52 »
Det kan jag inte säga på rak arm, men det kan du ju själv kolla upp på t.ex. stjärnradiators hemsida.
Själva grejen med dubbelpanelsradiatorerna är ju dock att du inte skall minska bredden, utan bibehålla samma storlek på radiatorn, men öka uteffekten för att värmepumpen skall få en mer ekonomisk drift.
Du spar ca 3 % mer energi för varje grad kallare vatten som värmepumpen tillåts arbeta med. med bibehållen värmekomfort i huset.
är det tänkt att jag ska köra lika hög värme via värmepumpen med enkel- som när jag har dubbelpaneler eller bör jag minska tempen när jag har mga dubbelpaneler då rummet blir lika varmt ändå?

anledingen till att jag frågar är att jag av nån anledning fått uppfattningen att om jag byter ut mina enkla mot dubbla så blir rummen varmare - och det är inte optimalt i alla rum :)

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #292 skrivet: 18 november 2010, 01:47:51 »
Ingen expert och har inte läst hela tråden men kan inte komma på någon mening med att byta element om du inte ska sänka framlednings temperaturen. Så ja enligt mig ska du sänka och det ska ändå bli rätt värme i respektive rum.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #293 skrivet: 18 november 2010, 07:04:05 »
Ja och vet Rickard en som kan sin sak inom vvs kan kalla sig för Gängse vvsare , för det är vad han/hon är.

Tycker att du har fel när du skriver att din "oberoende roll" gör att du inte behöver ta hänsyn .När du generalliserar som i tidigare inlägg  Sc:,h är du dÃ¥ oberoende ?  nej, inte som jag ser det .

Visst är det en svÃ¥r teknik att förstÃ¥ sig pÃ¥ , det hÃ¥ller jag med om . SÃ¥ vilka ska man lyssna pÃ¥ tycker du ? vilka ska vara källan till rÃ¥den inom vvs och dess fuktioner . nÃ¥gon som lallar hemma ,nÃ¥gon som läst en bok om ämnet .nÃ¥gon som endast  har erfarenheter frÃ¥n en standard installation .
eller nÃ¥gra som faktiskt jobbar med detta som sitt levebröd.  Det finns flera pÃ¥ forumet som är Facit i mÃ¥nga frÃ¥gor Ace perj lexus sobris  n-g och ja jag fÃ¥r skriva dit oraklet ocksÃ¥ . .Där är nÃ¥gra namn pÃ¥ personer som folk faktiskt ska lyssna pÃ¥ när dom skriver nÃ¥got . Det är gratis teknik och arbetsinformation som grundar sig pÃ¥ arbetslivserfarenhet studier .

Med oberoende menar jag att jag inte har sådana intressen i branschen att jag har behov av att framhålla alla VVS-ares förträfflighet, jag kan skriva precis vad jag tycker utan att trampa mina yrkeskollegor på tårna, och jag kan ta "konsumentens" sida utan att baktala mitt eget skrå, vilket absolut inte skulle vara fallet om jag t.ex. vore tillsatt på min position av SVEP, Nibe, Thermia, CTC, Ecozon eller annan aktör inom branschen.

Jag generaliserar mycket mindre än vad du gör, du hävdar att alla VVS-are är duktiga och kunniga, och att alla som inte är det, inte ÄR VVS-are utan något annat svårgreppbart som du kallar wannabes eller påhoppare...
Jag har samma uppfattning som du om de personer du räknar upp, tyvärr är det inte dessa personer som dimensionerar, monterar och trimmar in värmepumpar åt de villakunder som befolkar detta forum.
Man skall lyssna på dem som man har förtroende för, och det finns ett rätt stort antal personer i detta forum som man kan ha förtroende för, tyvärr ser det inte alltid likadant ut på marknaden för villavärmepumpar där gängse VVS-are, många gånger utan både utbildning och erfarenhet från arbete med värmepumpar skall försöka sig på att dimensionera, installera och trimma in denna typ av anläggningar.

Än en gång, med gängse VVS-are menar jag "rörmokare" som arbetat under årtionden huvdsakligen med installation av kranar, toaletter, utkastare, duschar, mm, mm.
Nu när värmepumparna gjort entre på bred front har dessa glatt tagit sig an att sälja och installera dessa, utan att ha haft tid/lust/ork/drivkraft att lära sig vad som krävs för att kunna göra ett bra jobb i alla steg, de steg som du brukar predika i dina inlägg.
Jag kallar dessa för gängse VVS-are, du kallar dem för wannabes och påhoppare, det är upp till läsarna att bedöma vem av oss som generaliserar mer.

Och än en gång, jag nedvärderar inte dessa personer som säkert gör sitt bästa, området är komplicerat och det är inte lätt att greppa för de som inte har rätt utbildning och erfarenheter.
Att kalla alla dessa gängse VVS-are för wannabes och påhoppare anser jag däremot att vara nedvärderande.
« Senast ändrad: 18 november 2010, 07:17:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #294 skrivet: 18 november 2010, 07:12:00 »
Det kan jag inte säga på rak arm, men det kan du ju själv kolla upp på t.ex. stjärnradiators hemsida.
Själva grejen med dubbelpanelsradiatorerna är ju dock att du inte skall minska bredden, utan bibehålla samma storlek på radiatorn, men öka uteffekten för att värmepumpen skall få en mer ekonomisk drift.
Du spar ca 3 % mer energi för varje grad kallare vatten som värmepumpen tillåts arbeta med. med bibehållen värmekomfort i huset.
är det tänkt att jag ska köra lika hög värme via värmepumpen med enkel- som när jag har dubbelpaneler eller bör jag minska tempen när jag har mga dubbelpaneler då rummet blir lika varmt ändå?

anledingen till att jag frågar är att jag av nån anledning fått uppfattningen att om jag byter ut mina enkla mot dubbla så blir rummen varmare - och det är inte optimalt i alla rum :)

En värmepump skall arbeta med så låg framledningstemp som möjligt för att få bra driftsförutsättningar, har du ett enda rum som kräver t.ex. 50 graders framledningstemp vid säg -25°C, och alla andra rum klarar sig med 40°C framledningstemp vid samma utetemp skall du bara byta eller komplettera radiatorn i just detta rum, du skall då öka uteffekten för radiatorn i det rummet, och detta gör då att du kan sänka framledningstempen i hela anläggningen med ca 10°C, vilket ger dig en ytterligare besparing på ca 30%, jämfört med om du inte gör något annat än att köra ut så varmt vatten till alla radiatorer, att det kallaste rummet är tillräckligt varmt.

Läs gärna min artikel om dimensionering av radiatorer för att få lite bättre hum om hur man bör tänka när man dimensionerar eller utvärderar ett radiatorsystem: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67653.0
« Senast ändrad: 07 december 2020, 09:44:19 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #295 skrivet: 18 november 2010, 07:49:37 »
ja du Rickard . du kör på som vanligt och jag tolkar ditt inlägg som om du inte kan se skillnaden på en Hantverkare och en som hoppat på en bransch för att bara tjäna pengar en kort tid ..

Du har imassor med inlägg generaliserat oss Hantverkare .. Och vad är felet med att SKRIVA om hur en vvsare ska göra i en installation som är utan för en standard ..Va det inte information pÃ¥ forumet du ville ha . Nu fÃ¥r du det och dÃ¥ känns det som jag fÃ¥r pÃ¥ skallen av dig .  huvuddunk huvuddunk

Vart i mina inlägg generaliserar jag ? som jag skrivit tidigare har jag dåliga akademiska kunskaper . Kan du infoga det så ska vi se om du läser det fel eller jag som skriver dåligt .
Det är inte jag som baktalar Hantverkare
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #296 skrivet: 18 november 2010, 08:03:50 »
Visst har jag förståelse för att det kan finnas påhoppare inom VP-branschen i storstäderna, det har jag heller aldrig förnekat.
Här i Piteå vågar jag dock säga att 99% av aktörerna är seriösa och har lång erfarenhet, vilket ändå inte innebär att de är experter på att dimensionera, installera eller trimma in värmepumpar.
De som är mest lämpade för detta anser jag vara kyltekniker, som under hela sin yrkesverksamma tid har varit tvugna att sätta sig in i de förutsättningar som krävs för att processen skall fungera så optimalt som möjligt, och de har även vana att arbeta med mer avancerade reglerdatorer än de gängse VVS-arna.
Kylkillarna arbetar dock som regel inte mot villamarknaden, utan huvudsakligen mot kommersiella lokaler.

Här i forumet finns säkert en rätt stor grupp gängse VVS-are som intresserat sig särskilt för värmepumpar och lärt sig mycket av de erfarenheter de fått i jobbet, och av det som skrivits i forumet under årens lopp, dessa är inte längre Gängse VVS-are i mina ögon, utan experter på värmepump.

Jag anser att du genereliserar då du kallar alla VVS-are som inte har full kompeptens inom området värmepumpar för wannbes eller påhoppare, det är en mycket grov generalisering som dessutom omfattar en stor del av de som arbetar med försäljning/installation/intrimmning av värmepumpar på villamarknaden.
« Senast ändrad: 18 november 2010, 08:08:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #297 skrivet: 18 november 2010, 08:24:31 »
Det är väl snarare så att ute i glesbygden blir det svårt för div "äventyrare" att härja - alla känner alla och fula filurer brukar man oftast då lösa "internt".

Men närmar man sig större städer kan "äventyrarna" oftast bli "anonyma" om det hettar till och dom har mycket lättare för sina härjningar.

Titta man på alla anmälningar så är det ett klart storstadsfenomen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #298 skrivet: 18 november 2010, 09:29:42 »
...
Jag anser att du genereliserar då du kallar alla VVS-are som inte har full kompeptens inom området värmepumpar för wannbes eller påhoppare, det är en mycket grov generalisering som dessutom omfattar en stor del av de som arbetar med försäljning/installation/intrimmning av värmepumpar på villamarknaden.
Amen.
Den som generaliserar och baktalar mest är cc.
Om nÃ¥gon rättfärdigt kritiserar en installation utförd av en vvs:are sÃ¥ fÃ¥r sig minsann bÃ¥de fastighetsskötare, bönder, hempulare och fan och hans moster en rejäl känga av cc. Detta i kombination med en ovilja att dela med sig av kunskaper pÃ¥ forumet gör att man undrar hur en del blir forumrödingar.  Sc:,h

Här är förresten tråden jag syftade på där det sägs att effekt magiskt kan trollas bort:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33832.msg315904#msg315904
Vad säger man: :-X
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #299 skrivet: 18 november 2010, 09:50:30 »
Om man spar 3% mer per kallare grad, då bör det nästan alltid löna sig att köra framledning på högsta fart antar jag? Eftersom mindre diff bör ge lägre framledning? Tex borde 5 diff vara bättre än rekommenderade 7-10 och definitivt 7 bättre än 10 då 7 dessutom ligger i det rekommenderade området?

Nja, det blir ju högre returtemperatur med högsta fart på värmebäraren. Ämnet har varit uppe till diskussion tidigare, läs gärna hela tråden.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.msg173250#msg173250

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!