Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?  (läst 77956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #240 skrivet: 17 november 2010, 16:30:20 »
Så här har jag fattat att IVT styr elpatron:

Värmepumpen startar när tempen på returledningen är 3 grader under börvärdet, och kompressorn går tills returtempen är 3 grader högre än börvärdet, då stannar den.

Om tempen på returledningen inte inom xx antal minuter når börvärdet så går elsteg 1 in, elsteget går ur igen när tempen = börvärdet +1 grad, kompressorn forstätter att gå.
Skulle elsteg 1 inte räcka för att tempen skall bli börvärde + 1.5 grader så stegar efter en tid elsteg 2 in, o.s.v.

Problemet kommer när man har ett för klent radiatorsystem och kompressor + elsteg 1 (eller 2) innebär att driftspressostaten bryter kompressorn.
Då sjunker snabbt returtempen, eltillskottet ligger kvar (och tidräknaren fortsätter räkna tid för elsteg 2), kompressorn startar igen när förreglingarna från driftspressostaten + tidsgränsen för minsta stopptid på kompressorn passerat, kompressorn startar igen, men kommer åter att stoppa p.g.a. driftspressostaten bryter innan returtempen lyckats släcka eltillskottet.

Problemet med eltillskott som gör värmepumpen mer eller mindre till en ren elpanna finns på alla värmepumpar om börvärdet blir högre än vad driftspressostaten klarar av.
Rätta reglerprincipen borde vara att OM kompressor OCH elpatron går, och driftspressostaten löser, då skall elpatron stoppas, inte kompressorn.
När huset blir för kallt kommer ägaren att uppmärksammas på problemet och tvingas åtgärda problemen genom intrimmning av systemet eller genom att ställa in reglerparametrarna bättre.
I värsta fall krävs en ombyggnad av värmepumpen, eller komplettering av radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #241 skrivet: 17 november 2010, 16:36:27 »
aha I see :)

var ju lite mindre bra detta då farsan uppenbarligen skrivit på köpavtal för det säljaren erbjöd, en 9 kW'are. Blir till att införskaffa lite dubbelpanelade radiatorer.

Kanske går det att byta plats på nåra existerande dubbelpanelsradiatorer i villan och flytta över dem till rum där enkelpanelsradiatorer används väldigt ofta?

Kolla på det som kallas kompaktradiator, mer effekt i förhållande till storlek än en dubbelpanel.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #242 skrivet: 17 november 2010, 17:40:30 »
aha I see :)

var ju lite mindre bra detta då farsan uppenbarligen skrivit på köpavtal för det säljaren erbjöd, en 9 kW'are. Blir till att införskaffa lite dubbelpanelade radiatorer.

Kanske går det att byta plats på nåra existerande dubbelpanelsradiatorer i villan och flytta över dem till rum där enkelpanelsradiatorer används väldigt ofta?

Kolla på det som kallas kompaktradiator, mer effekt i förhållande till storlek än en dubbelpanel.
det bör vara dubbelpanels kompaktradiator då också antar jag?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #243 skrivet: 17 november 2010, 17:52:38 »
Så här har jag fattat att IVT styr elpatron:

Värmepumpen startar när tempen på returledningen är 3 grader under börvärdet, och kompressorn går tills returtempen är 3 grader högre än börvärdet, då stannar den.

Om tempen på returledningen inte inom xx antal minuter når börvärdet så går elsteg 1 in, elsteget går ur igen när tempen = börvärdet +1 grad, kompressorn forstätter att gå.
Skulle elsteg 1 inte räcka för att tempen skall bli börvärde + 1.5 grader så stegar efter en tid elsteg 2 in, o.s.v.

Problemet kommer när man har ett för klent radiatorsystem och kompressor + elsteg 1 (eller 2) innebär att driftspressostaten bryter kompressorn.
Då sjunker snabbt returtempen, eltillskottet ligger kvar (och tidräknaren fortsätter räkna tid för elsteg 2), kompressorn startar igen när förreglingarna från driftspressostaten + tidsgränsen för minsta stopptid på kompressorn passerat, kompressorn startar igen, men kommer åter att stoppa p.g.a. driftspressostaten bryter innan returtempen lyckats släcka eltillskottet.

Problemet med eltillskott som gör värmepumpen mer eller mindre till en ren elpanna finns på alla värmepumpar om börvärdet blir högre än vad driftspressostaten klarar av.
Rätta reglerprincipen borde vara att OM kompressor OCH elpatron går, och driftspressostaten löser, då skall elpatron stoppas, inte kompressorn.
När huset blir för kallt kommer ägaren att uppmärksammas på problemet och tvingas åtgärda problemen genom intrimmning av systemet eller genom att ställa in reglerparametrarna bättre.
I värsta fall krävs en ombyggnad av värmepumpen, eller komplettering av radiatorerna.

Min LV/VP har lite större hysteres än 3 grader, men det spelar kanske inte så stor roll. Däremot kopplas elpatronen in i steg om 150W, vilket minskar risken (höjer gränsen) för att kompressorn skall stanna.
Dessutom kommer ju kompressorn att gå igång direkt när returen är tillräckligt låg (oavsett om det beror på att det har blivit varmare ute eller för att elpatronen inte orkar) till skillnad från Nibe som tydligen först måste beta av gradminutunderskottet med el.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #244 skrivet: 17 november 2010, 19:18:42 »
var ju lite mindre bra detta då farsan uppenbarligen skrivit på köpavtal för det säljaren erbjöd, en 9 kW'are. Blir till att införskaffa lite dubbelpanelade radiatorer.

Hör av dig när pumpen är installerad och det har varit några riktigt kalla vinterdagar, det vore intressant att få reda på facit vad gäller temperaturer och funktion. Det här har ju faktiskt blivit en av de längre trådarna på forumet vad gäller en enskild installation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #245 skrivet: 17 november 2010, 19:24:43 »
var ju lite mindre bra detta då farsan uppenbarligen skrivit på köpavtal för det säljaren erbjöd, en 9 kW'are. Blir till att införskaffa lite dubbelpanelade radiatorer.

Hör av dig när pumpen är installerad och det har varit några riktigt kalla vinterdagar, det vore intressant att få reda på facit vad gäller temperaturer och funktion. Det här har ju faktiskt blivit en av de längre trådarna på forumet vad gäller en enskild installation.
skall göra! vad exakt bör jag notera som jag kan dela med mig av?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #246 skrivet: 17 november 2010, 20:32:51 »
...
Robban, din lösning med elspets efter acktanken kan väl fungera, men sett över tid blir det ingen skillnad med eller utan acktank, om returen från radiatorerna är så hög att värmepumpen når maxtryck på driftspressostaten kommer den att stanna ändå.
Det blir inte kallare i botten av acken än vad returtempen är från radiatorerna. (kanske något p.g.a. värmeförluster, men det kompenserar omrörningen i acktanken för)
Sänker du flödet i radiatorkretsen så mycket att värmepumpen får kall retur att jobba med så minskar värmeavgivningen från raddarna, och det är inte säkert att du kan få tillräckligt varmt i huset...
...
Ajdå, blir det bättre om bilden kompletteras med slingor enligt nedanstående?
Framledningsgivaren naturligtvis på radiator-sidan.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #247 skrivet: 17 november 2010, 20:39:08 »
OOO robban om du visste hur mÃ¥nga jag "fixat efter  när dom inte fÃ¥tt till det .
...
Det är väl bra att vi hempulare ger dig jobb eller??  :)
När jag tänker efter så har 30% av mina bekantas vvs-problem bestått av felmonteringar eller
feljusteringar utförda av vvs:are (ej utfört av dig eller vpo är det säkrast att tillägga).  a:gl *vinkar*
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #248 skrivet: 17 november 2010, 20:46:33 »
Rickard.   Här i min lilla fantasi bubbla sÃ¥ känner jag personligen 26 st som kan göra det som du tror är omöjligt.
Men om det verkar jobbigt att konvertera en ny pump så kan man alltid köpa en som är klar från fabrik.
Hur stora problem med högretur tror du att man fÃ¥r med en Variscroll?  Du vet den maskin som Toprunners idol K.Weber bygger. Frekvensad kompressor och R134a. Blir det problem dÃ¥? sedan finns Ecozon mfl som har sÃ¥dana pumpar med EN kompressor och ETT köldmedium.

Världen består inte bara av NIBE som du tror. Det finns lite andra grejer om man letar. Men du verkar inte vilja att folk ska få ta del av den informationen. Varför?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #249 skrivet: 17 november 2010, 20:57:21 »
sÃ¥ dÃ¥ har dom 30% fÃ¥tt besök av ett wannabegäng  ;) eller sÃ¥ kan det ocksÃ¥ vara att dom endast gick pÃ¥ pris det är inte säker att billigast är rätt.
det är oftast i dom segmenten dom finns .för dom vet inte bättre

Och det absolut tråkigaste som finns är att städa efter andra som misslyckats . Det blir dyrt för kunden .så tillbaka till en av grejerna jag brukar "Tjata" om, Ta referenser på dom installatörer som ska utföra ett jobb hos er . det lönar sig i längden ..

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #250 skrivet: 17 november 2010, 21:20:15 »
Rickard.   Här i min lilla fantasi bubbla sÃ¥ känner jag personligen 26 st som kan göra det som du tror är omöjligt.
Men om det verkar jobbigt att konvertera en ny pump så kan man alltid köpa en som är klar från fabrik.
Hur stora problem med högretur tror du att man fÃ¥r med en Variscroll?  Du vet den maskin som Toprunners idol K.Weber bygger. Frekvensad kompressor och R134a. Blir det problem dÃ¥? sedan finns Ecozon mfl som har sÃ¥dana pumpar med EN kompressor och ETT köldmedium.

Världen består inte bara av NIBE som du tror. Det finns lite andra grejer om man letar. Men du verkar inte vilja att folk ska få ta del av den informationen. Varför?

Varför använder inte alla märken r134a om det funkar bättre till högtempat finns det nackdelar Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #251 skrivet: 17 november 2010, 21:23:28 »
Dyrare pga att en större kompressor krävs för samma effekt.  Därför kommer R410A mer och mer  mindre kompressor och samma effekt.

Sedan så är väl R134a på väg bort, men så länge det finns så kör jag det Thumbsup

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #252 skrivet: 17 november 2010, 21:31:59 »
Om priset är enda nackdelen tycker man det borde användas mer Thumbsup för framlednings tempen har väl varit värme pumpars nackdel länge. Nu börjar ju framledningen ordna till sig med ht pumpar men ändå Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #253 skrivet: 17 november 2010, 22:13:12 »
Rickard.   Här i min lilla fantasi bubbla sÃ¥ känner jag personligen 26 st som kan göra det som du tror är omöjligt.
Men om det verkar jobbigt att konvertera en ny pump så kan man alltid köpa en som är klar från fabrik.
Hur stora problem med högretur tror du att man fÃ¥r med en Variscroll?  Du vet den maskin som Toprunners idol K.Weber bygger. Frekvensad kompressor och R134a. Blir det problem dÃ¥? sedan finns Ecozon mfl som har sÃ¥dana pumpar med EN kompressor och ETT köldmedium.

Världen består inte bara av NIBE som du tror. Det finns lite andra grejer om man letar. Men du verkar inte vilja att folk ska få ta del av den informationen. Varför?

Du får säga vad du vill, har kunden ett system som kräver 80/60 vid DUT är det inte lämpligt med värmepump, då är det bättre med fjärrvärme eller pellets.
Jag har aldrig påstått att världen bara består av Nibe, nu svamlar du igen, jag har även sagt att Nibe antagligen har en av de sämre styrningarna just vad gäller eltillskottet, t.o.m Thermia har bättre trots att reglerdatorerna är väldigt lika.
Nu är jag inte helt uppdaterad på eltislkottets styrning i XX45-serien, det kan ju ha blivit bättre.

Det jag är rätt säker på är att ingen tillverkare prioriterar kompressordrift framför eltillskott om/när driftspressostatens bryttryck uppnås.
Detta är ett feltänk, och jag tycker det är helt otroligt att jag verkar vara den enda individen i detta land som anser det.

Jag har aldrig hindrat någon att skriva om andra lösningar, det jag inte vill är att någon i inlägg efter inlägg rekommenderar anläggningar som blir så dyra att det inte är intressant för en villaägare.
Kommer man med "annorlunda" råd bör man även förklara vad/hur/varför, och hur mycket det kostar, annars skiver man bara för att förvirra, eller få igång en debatt.
Och när jag skriver att man skall tala om vad det kostar är det priset ut till kund, inte vad det kostar dig som räknar på prylarna, för det är nåt helt annat än vad kunden betalar.

Du kan väl ändå inte försöka inbilla mig att de pumpar du talar så varmt om skulle ha en så försvinnande liten marknadsandel om de vore så bra?
Det är något i ditt resonemang som inte stämmer, antingen är de inte så bra, eller så blir de för dyra, eller båda delarna, annars skulle marknaden ha belönat de "bättre" lösningarna genom att köpa dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #254 skrivet: 17 november 2010, 22:26:07 »
Hur skulle dem kunna veta att det finns andra alternativ. Nibe Ivt och de andra dränker tidningarna med annonser och lovar 80% besparing. Och här så tycker du bara att det är lika bra att byta raddar.

Hur ska folk få veta??????????

Jag talar om att det finns andra alternativ, men får bara skit av dig gång på gång.
Jag tvingar ingen att köpa nÃ¥got, jag rekommenderar ingen att köpa nÃ¥got.  Säger bara att det FINNS ALTERNATIV.  Pumpen är dyrare men det kanske blir billigare totalt sett.  Kanske vore kul att fÃ¥ en variscroll offert och inte 6 nibe offerter eller 8 ivt eller thermia.

Man kan kolla lite det är allt.

Vad är en VP? Bara en kompressor, kondensor, förÃ¥ngare och stryporgan.  Samma grejer bara olika köldmedium och lite styr.  Hur dÃ¥liga tror du att Variscroll är?   Jag tycker dem är bra.

Du spyr galla över att installatörer gÃ¥r pÃ¥ slentrian men kan inte tänka dig att det kan var nÃ¥gonting bra med nÃ¥got annat än NIBE. 
Får du ngn utdelning nu när dina aktier stiger Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!