Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP med överkapacitet  (läst 37983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #105 skrivet: 22 februari 2011, 16:17:16 »
vad behöver man för säkring med 12kw kontra 10kw. Jag har 25 i dag. Kanske kan man spara lite pengar?

Behöver man alltid en extra CP om man har volymtank. Eller går det en gräns någonstans. Typ 200l då man måste ha det?

Ska man räkna iskallt med 10-20m kortare hål om man tänker köra frikyla eller ska man ta det som bonus?

hur stora är förlusterna pÃ¥ ett Ã¥r om man har en befintlig 300l VVB som spets som laddas frÃ¥n VPns integrerade varmvattenberedare. 500? 1000? Ska man köra utan den extra 300l vvb tills dess att man verkligen behöver den (när barnen blir större) för att slippa förlusterna som blir när vattnet bara stÃ¥r? 

Om man egentligen typ nästan klarar sig med en 10a så kanske man inte behöver borra sååååå himla mycket djupare bara för man sätter in en 12a.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #106 skrivet: 22 februari 2011, 16:20:32 »
Volymtank körs med enbart vps cp. Har du extern cp är det en arbetstank.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #107 skrivet: 22 februari 2011, 16:36:12 »
vad behöver man för säkring med 12kw kontra 10kw. Jag har 25 i dag. Kanske kan man spara lite pengar?


OM du behöver tillsats på 10kW men inte på 12 kan du kanske klara dig på en mindre säkring med 12:an.
Hursomhelst bör ju 20A räcka i båda fallen, även 16A om du inte har nån tillsats.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #108 skrivet: 22 februari 2011, 16:44:19 »
Men vänta nu. Om jag har en 300l volymtank behöver jag ingen extra cp då. Klarar BVs CP att snurra allt detta. Står det inte bara still i volymtanken då. Blandar jag ihop acc tank och volymtank?

I nibes spec står det att 12an ska ha 20 amp och så har jag ju bastu och lite sådant. Men menar du Ville Vessla att det är utifrån tillsatsens behov? Den ska jag ju aldrig använda.... Samt att just den maskinen råkar ha en effektvakt så då kanske man är safe oavsett?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: VP med överkapacitet
« Svar #109 skrivet: 22 februari 2011, 17:09:54 »
Det behövs ingen extra cirkulationspump även om volymtanken är på 10 m3. Det är i rören, ventiler och värmeväxlaren tryckfallet uppstår.

Räkna inte med kortare borrhål pga frikyla. De kWh som tillförs sommartid har man ingen glädje av vintertid då de stora värmuttagen görs.

Det är riktigt att man inte behöver borra så mycket djupare för en 12:a om en 10:a är fullgod dimensionering. 5 % extra bör räcka men har inte räknat på det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP med överkapacitet
« Svar #110 skrivet: 22 februari 2011, 18:15:51 »
vad behöver man för säkring med 12kw kontra 10kw. Jag har 25 i dag. Kanske kan man spara lite pengar?

Jag tror du behöver minst 20A till dessa värmepumpar om du har bastu.
Värmepumparna har väl effektvakt idag så jag tror det ska räcka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #111 skrivet: 22 februari 2011, 18:49:40 »
Om du köper en vp som täcker hela effektbehovet kommer du inte att ha nytta av effektvakten i alla fall inte på en on off vp vet inte hur det funkar på inverter om dom kan ställa ner farten vid hög elförbrukning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #112 skrivet: 22 februari 2011, 19:41:54 »
Ok då förstår jag Smurfen!

Roland
I dag så träffade jag en säljare som vid fulleffektsdimensionering föreslog en ackumulatortank. Jag frågade om han menade en volymtank och han svarade i stil med kärt barn har många namn. Han själv hade en på 500 liter då han i ett 10kw hus körde en 14kw panna. Han menade på att det behövdes en extern CP för denna.

När han beskrev denna så pratade han om färre start/stop, jämnare temp osv. Det är väl en volymtank?

Är det så att han rekommenderar något annat än en volymtank? Eller är det en volymtank han föreslår men att han bara har fel vad gäller extra CP?




Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #113 skrivet: 22 februari 2011, 19:55:41 »
Ok då förstår jag Smurfen!

Roland
I dag så träffade jag en säljare som vid fulleffektsdimensionering föreslog en ackumulatortank. Jag frågade om han menade en volymtank och han svarade i stil med kärt barn har många namn. Han själv hade en på 500 liter då han i ett 10kw hus körde en 14kw panna. Han menade på att det behövdes en extern CP för denna.

När han beskrev denna så pratade han om färre start/stop, jämnare temp osv. Det är väl en volymtank?

Är det så att han rekommenderar något annat än en volymtank? Eller är det en volymtank han föreslår men att han bara har fel vad gäller extra CP?







Menade nog arbetstank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #114 skrivet: 22 februari 2011, 20:16:40 »
Jaha... så det finns acc tank, arbetstank och volymtank. Och en liten volymtank används ibland som knäpptank.

Så hur skiljer sig arbetstanken från volymtanken?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #115 skrivet: 22 februari 2011, 20:29:33 »
Jaha... så det finns acc tank, arbetstank och volymtank. Och en liten volymtank används ibland som knäpptank.

Så hur skiljer sig arbetstanken från volymtanken?

Om man har extern separat cp brukar det kallas arbetstank. Knäpptank är lika som volymtank fast en arbets tank funkar som knäpptank den också. Acktank brukar inte användas till vp. Nu blev det flokigt b00k.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #116 skrivet: 22 februari 2011, 21:08:43 »
Jaha... så det finns acc tank, arbetstank och volymtank. Och en liten volymtank används ibland som knäpptank.

Så hur skiljer sig arbetstanken från volymtanken?

Volymtanken är seriekopplad på framledningen och kräver ingen extra cp. Vanligen på 50-150l.
Arbetstanken är 3 eller 4 rörskopplad mot vp och vb. Alltså vbvp och vbrad med två rör i toppen och vbreturvp och vbreturrad med två rör i botten. Kräver extra cp. Vanligen 100-200l. Bra om man måste schunta olika värme till olika slingor eller har dåligt flöde.
Acctanken är samma som arbetstanken men vanligen 400-1000l och har ofta fler anslutningar för externa värmekällor osv.

Enligt mina definitioner. Det finns inget givet svar i Wkipedia.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #117 skrivet: 22 februari 2011, 21:14:44 »
Tack DKT

Så om jag tänkt köra en liten golvvärmeslinga utöver raddarna alternativt vill ha termostater på radiatorerna då är det arbetstank som är bästa vägen att gå, eller acc tank.

Finns det givna för- nackdelar?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #118 skrivet: 22 februari 2011, 21:26:44 »
Tack DKT

Så om jag tänkt köra en liten golvvärmeslinga utöver raddarna alternativt vill ha termostater på radiatorerna då är det arbetstank som är bästa vägen att gå, eller acc tank.

Finns det givna för- nackdelar?

Ja, enklast att få säker funktion så.

Givet att det blir något sämre cop med extern cp såklart men annars inga givna anser jag. Såvida du inte tänker spetsa med ved, sol el dylikt förstås du du givetvis ska ha en acctank.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #119 skrivet: 22 februari 2011, 21:31:19 »
Inget spetseri för min del. :)

Jag tror jag börjar förstå. Synd att jag måste ställa alla frågor två gånger innan det fäster : )


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!