Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP med överkapacitet  (läst 37980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #90 skrivet: 21 februari 2011, 21:19:59 »
Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen.

"Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det."

UtifrÃ¥n vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gÃ¥ngtider är bättre utifrÃ¥n ett KB perspektiv. Men dÃ¥ har jag för vana att fÃ¥ saker och ting bakochfram.  a:gl

Det är riktigt men när man väl har köpt en pump har man den pump man har. DÃ¥ börjar en del jaga lÃ¥nga drifttider och ökar kopplingsdiffererensen eller integralen för att fÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngtider. Det ger ocksÃ¥ i snitt högre värmebärartemperatur för samma temperatur inomhus sÃ¥ det är inte lyckat av den anledningen heller. Det är ju inte bra med mÃ¥nga starter men har man ett rimligt antal/dygn undrar jag om en ytterligare minskning ger nÃ¥got. Det ger i alla fall nÃ¥got sämre COP i snitt. 

Nu förstÃ¥r även jag! Tackar  Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: VP med överkapacitet
« Svar #91 skrivet: 21 februari 2011, 21:34:26 »
Priserna var ju mest för att att sätta kostnaden för inverterstyrning i perspektiv.

Läste någonstans att det måste vara nibe för att vara 100% skalbart. Men nu tror jag ju inte på allt jag läser. Nibe?? enda stora BV företaget som inte kom in med en offert efter förfrågan via energioffert.se

Dock tror jag på offerten från IVT där det står att 2st steglösa cirkpumpar (kb och vb) ingår samt frekvensanpassad kompressor för steglös effekt mellan 2.5 och 11kw. Det låter ju som 100% steglöst (typ inom intervallet alla fall).


2st steglösa cirkpumpar? Vilken modell då?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #92 skrivet: 21 februari 2011, 21:38:19 »
Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen.

"Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det."

UtifrÃ¥n vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gÃ¥ngtider är bättre utifrÃ¥n ett KB perspektiv. Men dÃ¥ har jag för vana att fÃ¥ saker och ting bakochfram.  a:gl

Det är riktigt men när man väl har köpt en pump har man den pump man har. DÃ¥ börjar en del jaga lÃ¥nga drifttider och ökar kopplingsdiffererensen eller integralen för att fÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngtider. Det ger ocksÃ¥ i snitt högre värmebärartemperatur för samma temperatur inomhus sÃ¥ det är inte lyckat av den anledningen heller. Det är ju inte bra med mÃ¥nga starter men har man ett rimligt antal/dygn undrar jag om en ytterligare minskning ger nÃ¥got. Det ger i alla fall nÃ¥got sämre COP i snitt. 

Jo lagom är förstås bäst. Problemet är väl att ingen riktigt vet vad lagom är. Tillverkarna säger förstås inget. Skulle de säga att man måste hålla ner antalet starter för att inte minska livslängden skulle ingen köpa deras grejer. Och skulle de säga att det behövs korta gångtider för att hålla ett bra COP så skulle förstås folk välja en annan pump. Tillverkarna vill att allting ska verka enkelt eftersom den stora massan kunder vill köpa enkelt. Man tycker ju att till exempel SVEP skulle kunna utföra ett långtidstest på ett antal maskiner. Tills dess får man väl helt enkelt bestämma sig vilken sekt man vill tillhöra - COP-jägarna eller gångtids-maximerarna...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #93 skrivet: 21 februari 2011, 21:42:20 »
Min har gÃ¥tt i 3-4 mÃ¥nader nu nonstop ;D  Och vad el jag fÃ¥tt köpa :'( *roflmao* :'( *roflmao*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #94 skrivet: 21 februari 2011, 21:47:23 »

2st steglösa cirkpumpar? Vilken modell då?

IVT X11
2 st steglösa Cirkulationspump på köld- och värmebärarsidan (exakt kopierat inkl stora och små bokstäver :) från pappersofferten..... fick ingen digital)

Men när jag läser IVT forum här på forumet... så verkar det inte så jävla steglöst.. Då verkar ju cirkpumparna på optimum o g2 vassare. Eller är jag fel ute nu?

Är det kanske så.. att bara Nibe har helt steglöst på både CP och kompressor? IVT har det på kompressor och Thermia på CP? Men varför står det då steglöst i IVT offerten på CP?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #95 skrivet: 21 februari 2011, 21:48:29 »
Min har gÃ¥tt i 3-4 mÃ¥nader nu nonstop ;D  Och vad el jag fÃ¥tt köpa :'( *roflmao* :'( *roflmao*

Herr Orakel. Din vp är för VEK  --/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #96 skrivet: 21 februari 2011, 21:49:39 »
 *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #97 skrivet: 21 februari 2011, 21:50:12 »
Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen.

"Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det."

UtifrÃ¥n vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gÃ¥ngtider är bättre utifrÃ¥n ett KB perspektiv. Men dÃ¥ har jag för vana att fÃ¥ saker och ting bakochfram.  a:gl

Det är riktigt men när man väl har köpt en pump har man den pump man har. DÃ¥ börjar en del jaga lÃ¥nga drifttider och ökar kopplingsdiffererensen eller integralen för att fÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngtider. Det ger ocksÃ¥ i snitt högre värmebärartemperatur för samma temperatur inomhus sÃ¥ det är inte lyckat av den anledningen heller. Det är ju inte bra med mÃ¥nga starter men har man ett rimligt antal/dygn undrar jag om en ytterligare minskning ger nÃ¥got. Det ger i alla fall nÃ¥got sämre COP i snitt. 

Jo lagom är förstås bäst. Problemet är väl att ingen riktigt vet vad lagom är. Tillverkarna säger förstås inget. Skulle de säga att man måste hålla ner antalet starter för att inte minska livslängden skulle ingen köpa deras grejer. Och skulle de säga att det behövs korta gångtider för att hålla ett bra COP så skulle förstås folk välja en annan pump. Tillverkarna vill att allting ska verka enkelt eftersom den stora massan kunder vill köpa enkelt. Man tycker ju att till exempel SVEP skulle kunna utföra ett långtidstest på ett antal maskiner. Tills dess får man väl helt enkelt bestämma sig vilken sekt man vill tillhöra - COP-jägarna eller gångtids-maximerarna...

SVEP.. skulle inte tro det
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #98 skrivet: 21 februari 2011, 21:54:23 »
Jag har fattat det som att PremiumLines kompressor är frekvensstyrd, och att kb-cps varvtal är knutet till kompressorns frekvens.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: VP med överkapacitet
« Svar #99 skrivet: 21 februari 2011, 21:56:35 »

2st steglösa cirkpumpar? Vilken modell då?

IVT X11
2 st steglösa Cirkulationspump på köld- och värmebärarsidan (exakt kopierat inkl stora och små bokstäver :) från pappersofferten..... fick ingen digital)

Men när jag läser IVT forum här på forumet... så verkar det inte så jävla steglöst.. Då verkar ju cirkpumparna på optimum o g2 vassare. Eller är jag fel ute nu?

Är det kanske så.. att bara Nibe har helt steglöst på både CP och kompressor? IVT har det på kompressor och Thermia på CP? Men varför står det då steglöst i IVT offerten på CP?


Vi har en X11 som vi fick levererad i början av Januari och på den är det bara KB-pumpen som är steglöst reglerbar. VB-pumpen kan man bara ställa på låg-, mellan- eller högfart direkt på pumpen tyvärr..... kan ju ha ändrat sej sedan vi fick våran levererad iofs.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #100 skrivet: 21 februari 2011, 21:57:30 »
Jag läste nämligen i x15 tråden att folk öppnat huven på VP och ändrat mellan stegen 1-2-3 för att påverka CP.

Har dom ingen sån där optimum-grunka för att automatstyra CP:na utfrån önskat KB/VB in/ut temp? det är ju dåligt i så fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #101 skrivet: 21 februari 2011, 21:58:30 »
Hej Bece,

Skumt det du säger eftersom det i min offert står så specifikt att både VB o KB CP är steglösa

Hur stod det angivet i din offert?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: VP med överkapacitet
« Svar #102 skrivet: 21 februari 2011, 22:02:12 »
Det stod inga specifikationer i våran offert.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #103 skrivet: 21 februari 2011, 22:13:39 »
Om jag kör R134a - ökar det ytterligare behovet av en stor VP som i sin tur ytterligare ökar behovet av en djup energibrunn. Är det bara om man har högtempsystem som det är värt att använda något annat än r407c. Eller kan varmvattenbehov vara skäl nog? (sitter och läser thorens site) kanske dags att plocka fram handboken om indirekta kyl- och värmepumpssytem igen...

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VP med överkapacitet
« Svar #104 skrivet: 22 februari 2011, 08:14:46 »
Nibe 1245 har steglösa cp men dom regleras inte automatiskt man fÃ¥r ställa % manuellt. Kan det va sÃ¥ pÃ¥  x11 ocksá kan bli fel med lite ful reklam.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!