Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP med överkapacitet  (läst 37985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP med överkapacitet
« Svar #75 skrivet: 21 februari 2011, 10:11:35 »
Jag håller med Roland.
Det enda som egentligen, rent logiskt, motiverar 100% effekttäckning är om effekttaxor införs, vilket troligen kommer på sikt.
Frågan är om det inte vore bäst med en invertervärmepump om man skall ha 100% effekttäckning, typ en Nibe 1250 eller en IVT X11 alt. X15.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #76 skrivet: 21 februari 2011, 10:31:33 »
En nackdel som man känner med inverter pumparna är att det finns inte sÃ¥ mÃ¥nga som verkligen kan den tekniken.  Vi läser ju mkt här om kompetens problem pÃ¥ vanliga maskiner.  Dessa inverter maskiner är ju betydligt mer avancerade.  Kanske nÃ¥got att fundera pÃ¥. *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #77 skrivet: 21 februari 2011, 10:49:42 »
Tillverkarna söker ju mer och mer att inte behöva lägga tid och kunskap pÃ¥ energiberäkning och installation, utan att vp-n ska bli ett "kylskÃ¥p" som man bara säljer, ställer in och sen inte behöver bry sig om förrän den gÃ¥r sönder. DÃ¥ är väl den naturliga vägen att man istället för att lägga kostnader pÃ¥ att diskutera dimesnionering med kunden, istället lägger kostnaderna pÃ¥ att borra djupare än huset behöver och sätta in en inverter-pump. Blev för nÃ¥gra veckor sen chockad när jag sÃ¥g att min granne höll pÃ¥ att borra hÃ¥l. Huset är 100+50 kvadratmeter stort, mindre än mitt men identiskt i byggteknik. Mitt toppeffektbehov är 8,5kW. De borrar 205 meter och sätter in en 1250! :o :o :o  Fast vad vet jag, de kanske har byggt en underjordisk pool utan att jag märkt det, eller sÃ¥ kanske de ska lägga markslingor och hÃ¥lla gräsmattan snöfri.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #78 skrivet: 21 februari 2011, 13:27:31 »
Ursäkta min frånvaro.
Får inte sitta vid datorn dygnet runt för frugan. Måste jobba, jobba.
Jag kanske är alldeles dimmig i skallen. Du har rätt! Om jag inte har en U-sväng i ändan på slingan och det har jag inte. Den som inte frågar lär sig inget.
Timmerhus
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #79 skrivet: 21 februari 2011, 19:02:39 »
Som säljare måste det ju vara guld värt att ha en inverterpump i sortimentet.

När det kommer till BVP befinner jag mig nog lite i bakkant av utvecklingen när det kommer till själva pumpen och framkant när det kommer till möjligheten att styra, logga och laborera digitalt.

Det roland säger om inbyggda vvb är ju intressant. Så om jag kopplar en 180l vvb till BV pannan så blir det effektivare än om motsvarande volym är integrerad? Gäller detta även maskiner såsom G2?

Också intressant att läsa detta om snitt-uttag ur energibrunnen över året påverkar brunnen olika beroende på hur stor maskinen är. Det kan alltså läggas till hela start/stop "problematiken" gissar jag.
Inneber detta, Roland, att en inverterstyrd maskin är optimal utifrån ett energibrunnsperspektiv genom att den kan gå ner i effekt? Då borde man, allt annat lika, behöva en grundare brunn med en inverterstyrd pump.

-En X11 med extra 300l vvb och 170m borrhål ligger på 170 000 (142 500 med rot) installerat och klart.
-En 8kw diplomat med 160 meter utan extra vvb dimper in på 147 000 (124 950 med rot)
-Samma säljare ger bort en 10a diplomat med 180borrhÃ¥ll för 131 750 med rot  (ej specat utan rot)
Kan man gissa att en 12a diplomat med 200m landar på samma som IVT dvs ca 142k efter rot avdr.

Jag gissar att jag är heltäckande vid 12kw om borrhÃ¥let är bra nog och radiatorsystemet tillräckligt lÃ¥g temp.  a:gl

SÃ¥ egentligen borde jag ha 16kw.. tvÃ¥ borrhÃ¥l  :'(

och ingen av dessa lösningar ger mig möjligheten att styra varje skruv i maskinen via INTERNET.  :-X

Nu spretar jag lite och ställer flera frågor i samma mail (och några påståenden)... som vanligt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #80 skrivet: 21 februari 2011, 19:06:48 »
Priserna var ju mest för att att sätta kostnaden för inverterstyrning i perspektiv.

Läste någonstans att det måste vara nibe för att vara 100% skalbart. Men nu tror jag ju inte på allt jag läser. Nibe?? enda stora BV företaget som inte kom in med en offert efter förfrågan via energioffert.se

Dock tror jag på offerten från IVT där det står att 2st steglösa cirkpumpar (kb och vb) ingår samt frekvensanpassad kompressor för steglös effekt mellan 2.5 och 11kw. Det låter ju som 100% steglöst (typ inom intervallet alla fall).

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: VP med överkapacitet
« Svar #81 skrivet: 21 februari 2011, 19:26:40 »

Det roland säger om inbyggda vvb är ju intressant. Så om jag kopplar en 180l vvb till BV pannan så blir det effektivare än om motsvarande volym är integrerad? Gäller detta även maskiner såsom G2?

Det blev ett missförstånd där. Vad jag menade var att har man en viss värmeväxlaryta, antingen i form att ett borrhål eller en mantlad varmvattenberedare, och ökar den överförda effekten så blir temperaturfallet över värmeväxlaren större. Det kostar i form av el till kompressorn.

Citera
Också intressant att läsa detta om snitt-uttag ur energibrunnen över året påverkar brunnen olika beroende på hur stor maskinen är. Det kan alltså läggas till hela start/stop "problematiken" gissar jag.
Inneber detta, Roland, att en inverterstyrd maskin är optimal utifrån ett energibrunnsperspektiv genom att den kan gå ner i effekt? Då borde man, allt annat lika, behöva en grundare brunn med en inverterstyrd pump.

Snittuttaget i det här fallet är över timmar, inte över året. Antag av vi har man en pump som går en timme och sedan vilar en timme och jämför den med en pump med halva effekten som går kontinuerligt. Medeleffektutaget från berget är detsamma. Ca 1/3 av totala temperaturfallet ligger i borrhålet. Den kraftigare pumpen hinner på en timme tömma borrhålet på värme rätt ordentligt. Temperatursänkningen i slangen och vattnet i borrhålet blir så stor att den kraftigare pumpen kommer att arbeta med en lägre temperatur på ingående köldbärare än den svagare pumpen. Kommer man ner på cykeltider på en kvart eller så blir det ingen skillnad mellan en kraftig och en svag pump för då är man nere på ungefär den tid som det tar för köldbäraren att snurra ett varv i slangen.

En inverterstyrd pump kommer att arbeta med mindre temperaturdifferener än en on/offpump med samma effekt och blir därför effektivare. Inverterpumpen nöjer sig med lite kortare borrhÃ¥l för samma medeltemperatur pÃ¥ köldbäraren än on/offpumpen. Hur mycket kortare beror pÃ¥ cykeltiden för on/offpumpen. Det finns de som strävar efter sÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte sÃ¥ lyckat med det.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP med överkapacitet
« Svar #82 skrivet: 21 februari 2011, 19:45:14 »
Jag gissar att jag är heltäckande vid 12kw om borrhÃ¥let är bra nog och radiatorsystemet tillräckligt lÃ¥g temp.  a:gl
SÃ¥ egentligen borde jag ha 16kw.. tvÃ¥ borrhÃ¥l  :'(

Whoaaa...hold your horses. Vill minnas tidigare tråd där du hade ett beräknat toppeffektbehov på 9kW? Om den siffran innefattar de ev. tillbyggnader du vill göra och tonårsduschar, har jag mycket svårt att se varför du ska ha mer än en 10:a. Lägg extrastålarna på värmeavgivningssystemet och borran istället. Vill du absolut överdimensionera för att vara tillskottsfri under ev. kommande istid, så gå på en 12.

Skaffar du en 16kW-pump med det behovet fÃ¥r jag nog dra till med det där med haubits till älgjakten igen...  ;)

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #83 skrivet: 21 februari 2011, 19:55:23 »
hahah alltså jag gillar inte mygg!
Jag utgår så klart från att energideklarationen är en total luring! :)

Men i IVT offerten som går längst upp i effekt har dom räknat med 9kw? På deras X11 utgår dom från att den ger 100% energitäckning och 119% effekttäckning (skumt att energi bara blir 100% men visst..)
Baserat på 26 000kwh för värme och varmvatten vilket jag tror är lite lågt räknat.

Energideklarationen skrev typ 9-12 kw i effektbehov på huset. som är 183bo och 49bi utan källare 1 och 1/2 plan.

SÃ¥ utgÃ¥r man frÃ¥n att energideklarationen är snÃ¥lt tilltagen samt att offerterna som i sig själva är snÃ¥la är beräknade pÃ¥ en snÃ¥l deklaration sÃ¥ borde ju 12kw bli ganska lagom  Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #84 skrivet: 21 februari 2011, 19:58:27 »
Har dem varit och tittat på huset :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #85 skrivet: 21 februari 2011, 20:03:27 »

Det blev ett missförstånd där. Vad jag menade var att har man en viss värmeväxlaryta, antingen i form att ett borrhål eller en mantlad varmvattenberedare, och ökar den överförda effekten så blir temperaturfallet över värmeväxlaren större. Det kostar i form av el till kompressorn.


Snittuttaget i det här fallet är över timmar, inte över året. Antag av vi har man en pump som går en timme och sedan vilar en timme och jämför den med en pump med halva effekten som går kontinuerligt. Medeleffektutaget från berget är detsamma. Ca 1/3 av totala temperaturfallet ligger i borrhålet. Den kraftigare pumpen hinner på en timme tömma borrhålet på värme rätt ordentligt. Temperatursänkningen i slangen och vattnet i borrhålet blir så stor att den kraftigare pumpen kommer att arbeta med en lägre temperatur på ingående köldbärare än den svagare pumpen. Kommer man ner på cykeltider på en kvart eller så blir det ingen skillnad mellan en kraftig och en svag pump för då är man nere på ungefär den tid som det tar för köldbäraren att snurra ett varv i slangen.

En inverterstyrd pump kommer att arbeta med mindre temperaturdifferener än en on/offpump med samma effekt och blir därför effektivare. Inverterpumpen nöjer sig med lite kortare borrhÃ¥l för samma medeltemperatur pÃ¥ köldbäraren än on/offpumpen. Hur mycket kortare beror pÃ¥ cykeltiden för on/offpumpen. Det finns de som strävar efter sÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte sÃ¥ lyckat med det.  

Ok så det handlar snarare om integrerad VVB än inbyggd VVB.

Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen.

"Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det."

UtifrÃ¥n vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gÃ¥ngtider är bättre utifrÃ¥n ett KB perspektiv. Men dÃ¥ har jag för vana att fÃ¥ saker och ting bakochfram.  a:gl


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #86 skrivet: 21 februari 2011, 20:10:51 »
Har dem varit och tittat på huset :)

Nej ingen har fått se huset ännu. :)

IVT nissen har dock installerat typ 10st anläggningar på samma gata, enligt honom. Och känner till området och huset och husen omkring ganska väl.

Så det är offerter i blindo. Dock har de som återkommit främst varit intresserade av huset utifrån konvertering till vattenburet samt till viss del förstå vart själva pannan skall installeras. Snarare än utifrån ett effektbehovsperspektiv.
Varför vet jag inte.

Jag träffar en nisse i morgon. Han var mer intresserad av att träffa mig än att se huset. Kanske är han en bra säljare och tänker lägga in sin stöt "i det personliga mötet"  knUp
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP med överkapacitet
« Svar #87 skrivet: 21 februari 2011, 20:33:48 »
Ja det känns ju svÃ¥rt att ge ett pris pÃ¥ 142300 typ och inte sett hur det ser ut, kanske det är gamla galv rör som man byter när man hÃ¥ller pÃ¥ osv  :-\

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: VP med överkapacitet
« Svar #88 skrivet: 21 februari 2011, 21:10:15 »
Men vad gäller borrhålsdjupet så förstod jag inte riktigt slutklämmen.

"Det finns de som strävar efter så långa gångtider som möjligt men ur den här synpunkten är det inte så lyckat med det."

UtifrÃ¥n vad jag läste i inlägget för övrigt hade jag dragit motsatt slutsats. Mindre effekt och längre gÃ¥ngtider är bättre utifrÃ¥n ett KB perspektiv. Men dÃ¥ har jag för vana att fÃ¥ saker och ting bakochfram.  a:gl

Det är riktigt men när man väl har köpt en pump har man den pump man har. DÃ¥ börjar en del jaga lÃ¥nga drifttider och ökar kopplingsdiffererensen eller integralen för att fÃ¥ lÃ¥nga gÃ¥ngtider. Det ger ocksÃ¥ i snitt högre värmebärartemperatur för samma temperatur inomhus sÃ¥ det är inte lyckat av den anledningen heller. Det är ju inte bra med mÃ¥nga starter men har man ett rimligt antal/dygn undrar jag om en ytterligare minskning ger nÃ¥got. Det ger i alla fall nÃ¥got sämre COP i snitt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VP med överkapacitet
« Svar #89 skrivet: 21 februari 2011, 21:18:29 »
:)

priset är på 170 000 sen ca 55 000 i arbete varav hälften försvinner pga rot och då låter ju priset lite mer exakt 142 500 :)

jag hoppas dom inte behöver byta så många rör eftersom det ska dras helt nytt vattenburet system. Men visst det finns ju befintliga rör för varmvatten från 1976.

Priset för vattenburet har dom lämnat separat frÃ¥n själva VP/BorrhÃ¥l. Ligger pÃ¥ ca 6500 inkl moms material och arbete vilket överensstämmer med SVEP.  
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!