Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten konverterad bergvärme?  (läst 4683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft/vatten konverterad bergvärme?
« skrivet: 25 oktober 2010, 14:54:01 »
När min Atria Optimum installerades så nämnde min installatör att man i framtiden kunde koppla in bergvärme om man ville satsa på det i framtiden. Och i nåt inlägg läste jag att Atria Optimum skulle vara en konverterad bergvärme. Stämmer det eller? På min display går det inte att se T1, T2 och T3 på en och samma gång. T3 finns huvudtaget inte med i menyn... För i manualen står det bara T1 och T2 vid tex när man vill kolla förbrukningen. Det skulle vara intressant att få veta hur det ligger till! Mvh Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2010, 19:38:37 »
T3 (9kW) = T1(3kW) + T2(6kW) Alltså, en timme på T3 blir en timme plus på vardera T1 och T2.
Ja, en Atria går att komplettera med borrhål. Lite inställningar bara.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad emta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2010, 12:46:01 »
Hej!

Borde det inte stå T1 T2 och T3 då på displayen?
Kollar man i bruksanvisningen så står det ju att det skall vara så...(eller?) jag tolkar det så.

/Therese
Hus byggt 1985 - välisolerat 130 m2 uppvärmt 22 grader samt 20 m2 garage uppvärmt ca 18 grader.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2010, 18:08:18 »
Hmm... Mmmm... Ser det. Ska åka på en Atria imon, så jag får fördjupa mig i ämnet lite.
Kan ha att göra med hur mÃ¥nga steg som är tillÃ¥tna att gÃ¥ in. Är den lÃ¥st pÃ¥ 2 steg sÃ¥ kke inte det 3:e syns i displayen heller. En teori bara...  Sc:,h
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad emta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2010, 14:51:57 »
Halloj!

Hur går det? fick du någon rätsida på tillsatsen på menyn?

/Therese
Hus byggt 1985 - välisolerat 130 m2 uppvärmt 22 grader samt 20 m2 garage uppvärmt ca 18 grader.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2010, 15:23:48 »
Går det att se tiden för varmvattenvärmningen VV?
Har för mig att VP står överst, sedan tiden för de tre elpatronerna och till sist VV.
Det ska gå att flytta sig nedåt i vyn med piltangenterna, funkar inte det?

Mvh
« Senast ändrad: 29 oktober 2010, 15:25:54 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2010, 16:16:28 »
Hej och tack för svaren!

I mitt fall går det bara att se vp timmar, t1, t2 och vv och inget mer under menyn driftstid. Atrian gick på tillsats 1 och 2 i samband med väntan av installation av utedelen. Sedan på grund av felinstallation (elektriskt) på utedelen så körde den på lågfläkt trots att den skulle gå på högfläkt vid kallare temperaturer varför jag fick fler tillsatstimmar 1 och 2. Sedan det avhjälptes så har det endast gått på tillsats 2 och det är vad jag fattat enbart vid legionellakörning. Jag har iallafall aldrig bett om att installatören skulle begränsa maskinen till att endast gå på tillsats 1 och 2...

Att jag är brydd i frågan är just att i det i manualen klart syns på exempeldisplayen att vp timmar, t1 0, t2 0, t3 0 och vv står så tydligt. Hade det inte stått 0 på dessa så skulle mer ansett det som troligt att värdet t3 skulle synas i displayen först när det gått minst en timme! Jag får se vad som händer när det blir mycket kallare väder när tempen går mot rejäla minusgrader...


Hur som helst, maskinen fungerar i övrigt bra och jag är MYCKET nöjd med den! Tack än en gång för svaren! /Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2010, 16:21:33 »
Släpp på steg 3-5 och kolla i displayen. Syns dem då så Thumbsup

Utloggad emta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2010, 18:27:48 »
Hej!

Har idag talat med installatören som ska komma hit och kolla om ca 2 veckor eftersom även jag endast ser totaltiden och T1 och T2 och VV på displayen och vill ha det klart innan vintern (vi reser bort i 2 månader). Vi installerade atria 8 Optimum i Maj i år och är verkligen supernöjda med den i övrigt.
Hus byggt 1985 - välisolerat 130 m2 uppvärmt 22 grader samt 20 m2 garage uppvärmt ca 18 grader.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2010, 18:49:08 »
Kan du inte tillåta steg 3-5 så får du ju svar på 2 minuter :)

Håll in vänsterknappen så du kommer till service menyn, max steg tillsats ;)

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2010, 08:35:15 »
Hej! F-n va gott med att få veta hur man kommer till servicemenyn, nu kan man följa forumet på annat sätt när det diskuteras om olika inställningar och hur det görs! Jag testade gå in på servicemenyn och kunde efter rådet ändra höjning av tillsatsen manuellt. Nu står det tillsats 3 under menyn drift. Kanon! Förresten, jag har 16 ampere till huset påverkar det? Är det därför som installatören begränsat det för i så fall ändrar jag tillbaka värdet! Tack på förhand. /Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2010, 08:37:32 »
Kan det vara.  Du borde säkra upp lite

Visst kostar det några kronor mer om året men det är det väl värt

Utloggad emta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2010, 12:39:36 »
Hej!

TACK TACK TACK ni proffs!

Nu har även jag ändrat manuellt i servicemenyn till 5 steg och VIPS så finns tillsats 3 med på displayen under drifftid -ö TACK TACK TACK = supernöjd med era svar..... (från en nybörjare)
Ska tillägga att vi har 20 ampere i huset sen tidigare.

Jag fick även tidigare hjälp med att ändra integralen eftersom jag hade så många starter och nu har jag ändrat till A1 = 91 och A2 = 910 så nu har jag endast ca 25 starter per dygn. Och det var då som jag lärde mig komma in i servicemenyn vilket också för mig var ett stort WOW eftersom jag inte fattat så mycket förut vad folk menat!!!!!!!

SÃ¥ detta forum är verkligen guld värt....  tack vare alla bra svar och bra frÃ¥gor och att folk tar sig tid att svara och förklara...

/Therese

Hus byggt 1985 - välisolerat 130 m2 uppvärmt 22 grader samt 20 m2 garage uppvärmt ca 18 grader.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2010, 10:35:42 »
Citera
Halloj!

Hur går det? fick du någon rätsida på tillsatsen på menyn?

/Therese
Kom aldrig iväg till den maskinen jag tänkt, så jag har inte kollat ännu. Men det verkar som om ni löst problemet.
Det var alltså på det viset att den var begränsad i tillsatsstegen. Gött!

Citera
Hej! F-n va gott med att få veta hur man kommer till servicemenyn, nu kan man följa forumet på annat sätt när det diskuteras om olika inställningar och hur det görs! Jag testade gå in på servicemenyn och kunde efter rådet ändra höjning av tillsatsen manuellt. Nu står det tillsats 3 under menyn drift. Kanon! Förresten, jag har 16 ampere till huset påverkar det? Är det därför som installatören begränsat det för i så fall ändrar jag tillbaka värdet! Tack på förhand. /Dan

Kollar man avsäkringen i manualen så behöver en Atria 8 med 3 steg inkopplade en 20 Amp säkring. Kör man upp till 2 steg så klarar man det på en 16 Amp säkring.
Då är det bara värmepumpen... Det finns ju ett övrigt elbehov också så en uppsäkring kke e på sin plats
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad bobbopp

  • Ej dignitär inom vp men väldigt nyfiken novis
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten konverterad bergvärme?
« Svar #14 skrivet: 01 november 2010, 08:41:05 »
Hej allihopa! Jag säjer som Emta och tackar ödmjukast för alla svar och visat intresse! Det känns också kul att få respons på de funderingar som man har! Igår så läste jag återigen manualen, och de svar som jag fått i detta forumet klargör det som manualen egentlligen skulle hjälpt mej med, eller kanske är det jag som är lite trög... Dock stod det inte hur man kom in i servicemenyn, vilket forumet har hjälpt mej med!

Jag har iallafall Ã¥ter begränsat tillsatsen till 2 steg eftersom jag bara har 16 ampere. Dessutom finns det ingen oro för att behöva öka till 20 av följande förklaring: VÃ¥rt hus är en sutteräng  byggd -75 om 140 kvadrat boendeyta, därtill 98 i biyta. Platta pÃ¥ mark med ingjutna vattenburen värmeslingor (och vad jag förstÃ¥tt även i dubbelgaragedelen), bottenplanen kompletterad med som i boendedelen med vattenburen element, 12 till antalet i drift = fullt öppna termostater av totalt 17 element. De fem som inte är i drift = strypta pga gamla termostater som jag inte fÃ¥tt i gÃ¥ng och att de befinner sej biareadelen = inget viktigt att ha lika värmt i övriga huset. DÃ¥ jag fick min atria installerad sÃ¥ gick den pÃ¥ eldrift under tvÃ¥ dagar och det var flera minusgrader under nattetid vid den tidpunkten och levererade tillfredsställande värme i huset. Det gick Ã¥t mycket ström dom tvÃ¥ dagarna men inga problem med att säkringar gÃ¥tt hade vi och dÃ¥ normalförbrukade vi el. Och installatören var informerad om att vi hade 16 ampere. Det kunde varit bra om han informerat om man inte kunde se t3 pga begränsningen sÃ¥ hade frÃ¥gan inte uppstÃ¥tt. Ã… andra sidan hade jag kanske inte fÃ¥tt veta hur man kommer till servicmenyn via forumet...


Många hälsningar Dan
Familj bestÃ¥ende med tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥barn. Bor i en sutterängvilla i mexitegel byggt -75, 140 boendeyta och 98 i biarea, uppvärmning vattenburet med golvvärmeslingor ingjutna i betongplatta kompletterade med radiatorer och endast radiatorer i ovanvÃ¥ning. Bytt till treglas utom garagedelen -08, kompletterat med kryptongas  bottenvÃ¥ningen. Haft vanlig ctc elpanna fram till feb. -10, med Ã¥rsförbrukning sedan -05 med mellan 11 000 kwh till 12 500 kwh, och dÃ¥ endast med 6 radiatorer öppna i ovanvÃ¥ning kompletterat med 6 kubik ved vid kall väderlek. Installerat VP Thermia Atria Optimum 8 feb. -10, har hela värmesystemet igÃ¥ng förutom 5 radiatorer av totalt 18. Behöver numera bara myselda, istället som tidigare elda tvÃ¥ gÃ¥nger om dagen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!