Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energibrun  (läst 1758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseAdam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Energibrun
« skrivet: 22 februari 2021, 08:06:23 »
Hej jag planerar bygga ett hus, det finns redan ett befintligt borrhål som är 140 m, mitt hus kommer vara 3 plan och totalt 300 kvm. Kommer detta borr hål klara av att värma 2 plan med golvvärme och radiatorer högst upp?

Sedan har jag tänkt installera ett FTX system ventilation vilken nytta kan jag göra med ftx och värmepump? Går det att kombinera dessa 2 för ett energibesparings syfte?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Energibrun
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2021, 09:29:24 »
Hej!
Om huset är bra isolerat och med en bra FTX så blir totala effektbehovet ca 10 kW.
Borran blir kanske i minsta laget, men kan du gräva ner en jordvärmeslinga på 300 m som komplement så kommer det nog funka.
Till FTX kan du skaffa en vattenburen kanalvärmare så slipper du värma tilluften med el.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energibrun
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2021, 09:34:01 »
FTX gör nytta på två sätt. Dels belastar du borrhålet mindre, genom att du återvinner energin i frånluften. Du kan även sprida kyla från borrhålet via tilluften.

Om borrhålet räcker till, bestäms av villans energibehov, samt bergets temperatur d.v.s. var i landet villan finns.

Så återkom med dom uppgifterna, så kan du få ett svar även på det.



Utloggad HasseAdam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energibrun
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2021, 09:41:54 »
FTX gör nytta på två sätt. Dels belastar du borrhålet mindre, genom att du återvinner energin i frånluften. Du kan även sprida kyla från borrhålet via tilluften.

Om borrhålet räcker till, bestäms av villans energibehov, samt bergets temperatur d.v.s. var i landet villan finns.

Så återkom med dom uppgifterna, så kan du få ett svar även på det.

Eskilstuna har jag planerat bygga. Hur menar du att jag kan sprida kyla från borrhålet till tilluften?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energibrun
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2021, 09:46:40 »
Du monterar ett vätskebatteri direkt efter FTX på tilluftskanalen, som i sin tur blir matad via en cirkulationspump som snurrar vätskan från borrhålet.

https://www.aircoil.se/uploads/pdf/Spiroanslutna%20kanalbatterier%20rund%20anslutning%20ch%20cc%202018%20(1).pdf
« Senast ändrad: 22 februari 2021, 09:49:15 av Lexus »

Utloggad HasseAdam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energibrun
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2021, 10:40:36 »
Du monterar ett vätskebatteri direkt efter FTX på tilluftskanalen, som i sin tur blir matad via en cirkulationspump som snurrar vätskan från borrhålet.

https://www.aircoil.se/uploads/pdf/Spiroanslutna%20kanalbatterier%20rund%20anslutning%20ch%20cc%202018%20(1).pdf

Tror du borrhålet som jag har hade kunnat täcka mina behov jag har ganska mycket isolering..

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energibrun
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2021, 11:24:09 »
Om jag räknar med att villan har ett medel U-värde på 0,25 W/m²K, så blir energibehovet runt 19 000 kWh/år eller ett effektbehov runt 6,1 kW vid DUT -16°.

Effekten är fördelat på 4,6 kW transmission, 0,5 kW varmvatten samt 1 kW ventilation.

Ja, 140 meter borrhål räcker för att återställa de förlusterna, och speciellt om du återför energi till borrhålet på sommaren via kyldrift.

Utloggad HasseAdam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energibrun
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2021, 10:58:15 »
Om jag räknar med att villan har ett medel U-värde på 0,25 W/m²K, så blir energibehovet runt 19 000 kWh/år eller ett effektbehov runt 6,1 kW vid DUT -16°.

Effekten är fördelat på 4,6 kW transmission, 0,5 kW varmvatten samt 1 kW ventilation.

Ja, 140 meter borrhål räcker för att återställa de förlusterna, och speciellt om du återför energi till borrhålet på sommaren via kyldrift.
[/quote

Kollade på pappren det är 120 m borrhål. Tror du detta håller eller ska man borra nytt hål?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energibrun
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2021, 12:33:29 »
Jag skulle absolut testa att endast köra mot den borran.

Funkar det inte skulle jag komplettera med en till borr på typ 80 meter och seriekoppla dom.

De första 3-4 åren gissar jag att det inte är några problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!