Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: JPEG
« skrivet: 28 februari 2011, 01:27:01 »

Roade mig i dag med att montera en tempgivare på avloppet från KVT 11, för att kolla hur värmen till tråget styrs. Givaren är bara instoppad under isoleringen på röret.

I tidigare inlägg har beskrivits att det sker enligt en styrparameter i den senare kortversionen V2.11.

Man kan av bifogade loggkurvor se att värmekabeln kopplas till en tid före avfrostningen startar och att den kopplas ifrån lika lång tid efter. Tillkopplingstiden är knuten till gångtiden så det verkar som tiden för tillkopplad värmekabel blir halva gångtiden för kompressorn d.v.s. kompressorstoppen inräknade.

Det uppstår t.o.m. en liten tempdipp när det första kalla tövattnet rinner ner. Styrningen är en klar förbättring mot tidigare när endast utetemperaturen +2 grader  styrde tillslaget.

Jag har inte haft några mer problem med isbildning på fläktkransen sedan det kraftiga snövädret som jag beskrivit i tidigare inlägg, så funktionen är helt ok för min del.

/Peter
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 27 februari 2011, 13:49:19 »

Fick ju installerat Nibes värmeslinga runt fläktsargen för ett tag sedan, se ovan 30 December. Lovade att återkomma med erfarenheterna. Under stor del av denna tiden har det varit minusgrader, i flera fall runt -10. Det har dok inte varit snöfall, snöstorm under denna tiden. Tror att snö som blåser in i pumpen bidrar till att det fryser på. Luftfuktigheten har troligen också varit relativt låg under denna tid.

Har inte haft något problem alls med is under denna tid !! Fortsätter det såhär är jag NÖJD.
Återkommer om jag får andra erfarenheter.
Skrivet av: optimizer
« skrivet: 03 februari 2011, 16:25:52 »

Det är nog bäst att öppna 2025:an och göra en riktig återställning och inte bara ändra avfrostningstiden via vvm:en.
Det kanske finns parametrar som inte är lika uppenbara som också är åt h-e efter kortbytet.

Hälsningar Tobbe
Skrivet av: henke2
« skrivet: 03 februari 2011, 08:55:07 »

Seviceteknikern bläddra igenom alla inställningar eftet utbytt kort och borde sett detta.
Att jag som konsument måste rätta till efter en sådan här service är dåligt.

Tyvärr är det ju så det fungerar. Servicefolk som inte läser instruktioner är svårt att komma runt.  Samma sak när man servar bilen, skadar ju inte att kolla oljan och slå ett öga i luftburken efteråt, även om det inte skall behövas.

Man behöver inte kunna allt, man måste bara ha den insikten att man inte kan allt, först då har man vett nog att öppna manualen och helt plötsligt veta  ;)
Skrivet av: optimizer
« skrivet: 02 februari 2011, 16:38:25 »

Jo jag vet arr det står ovan och har fixat det.
Det som är svagt är att Nibe borde vetta detta och kommunicera eller förtydliga problemet till sin serviceorganisation.
Seviceteknikern bläddra igenom alla inställningar eftet utbytt kort och borde sett detta.
Att jag som konsument måste rätta till efter en sådan här service är dåligt.
Ren tur att jag hänger här och läser manualen.  b00k

Har fått svar från den trevliga servicefirman som dock aldrig hört talas om problemet men som skulle kolla med Nibe.
Från Nibe är det lika tyst som vanligt.

Tobbe
Skrivet av: henke2
« skrivet: 02 februari 2011, 09:55:05 »

Ska fråga firman och Nibe om syftet med denna inställning men förväntar mig inget vettigt svar tyvärr.

Ha en bra kväll
Tobbe

Kolla några svar upp så ser du hur det hänger ihop. De 10 minutrarna är en "bug", det i kombination med en fackman som inte läser manualen och inte gör en fabriksåterställning skapar ditt problem.



Skrivet av: Lelle
« skrivet: 01 februari 2011, 09:19:20 »

När man inte startar fläkten direkt efter avfrostning så suger man ner temperaturen i förångaren. Har man så kort tid som 10 minuter mellan minsta avfrostningsintervall så kolliderar det med villkoren för avfrostning, det tar en stund att komma upp i normala driftstemperaturer i förångaren igen.
Det är i alla fall den förklaring jag kan se på att det blir återkommande avfrostningar.
Att förlänga tiden till 20-30 minuter kan vara tillräckligt för att få avsedd verkan gissar jag.

Mvh

Skrivet av: optimizer
« skrivet: 31 januari 2011, 21:03:15 »

Ja, nu har jag fått mitt tråg ersatt.
Naturligtvis hade servicekillen satt lägsta gångtid för avfrostning till 10 min isf rekommenderade  50 min på min pump också. Den kunde ju inte klara huset själv vid 0°C ens.
Testar att öka till 55 min nu då detta verkar vara väsentligt för god driftekonomi.
Ska fråga firman och Nibe om syftet med denna inställning men förväntar mig inget vettigt svar tyvärr.
Hade man inte hängt här ofta och sett detta hade det blivit många kWh extra i drift.

Ha en bra kväll
Tobbe
Skrivet av: henke2
« skrivet: 18 januari 2011, 08:03:05 »


Nu har servicekillen varit här och installerat Nibes värmeslinga runt fläktsargen, eller åtminstone runt nästan halva omkretsen. Om det fortfarande blir is så är lösningen att sätta ytterligare en !!! Slingan är fastknuten med en stump elkabel (FK), verklig hightech-lösning!! Återkommer med rapport om hur det fungerar, den får 4-5 veckor på sig!

Bifogar några bilder nedan.

Upptäckte för någon vecka sedan att i samband med styrkortsbytet hade parameter 9.1.6 (tid mellan avfrostningar) ändrats från 45 minuter till 10. Hur det påverkar isen i fläktkransen har jag ingen uppfattning om. Märkte det på att knäppningarna i radiatorrören blev mer frekventa! Får väl bli en ack-tank till sommaren.
Har återställt tiden till 45 minuter, någon som har tankar om tiden, kort, lång, lagom?

NIBE_EVP500_F2025/ Du säger ” Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln”. Vet du något mer om denna förändring av styrningen av värmekabeln? Vad jag förstod av samtalet med Nibe så skulle slingan vara på alltid när temp. är under +2 grader. Om det är så betyder denna nya slinga en ökad förbrukning med ca 1kWh per dygn, den extrakronan kan det kanske vara värt att slippa skramlet och oron för fläkthaveri!


Hej!

Så som jag förstod det så var "temperaturtröskeln" den samma men att den inte går konstant utan enligt något mönster/sekvens.

Hälsningar
Niklas

Exakt så är det :-)
Skrivet av: NIBE_EVP500_F2025
« skrivet: 17 januari 2011, 20:09:21 »


Nu har servicekillen varit här och installerat Nibes värmeslinga runt fläktsargen, eller åtminstone runt nästan halva omkretsen. Om det fortfarande blir is så är lösningen att sätta ytterligare en !!! Slingan är fastknuten med en stump elkabel (FK), verklig hightech-lösning!! Återkommer med rapport om hur det fungerar, den får 4-5 veckor på sig!

Bifogar några bilder nedan.

Upptäckte för någon vecka sedan att i samband med styrkortsbytet hade parameter 9.1.6 (tid mellan avfrostningar) ändrats från 45 minuter till 10. Hur det påverkar isen i fläktkransen har jag ingen uppfattning om. Märkte det på att knäppningarna i radiatorrören blev mer frekventa! Får väl bli en ack-tank till sommaren.
Har återställt tiden till 45 minuter, någon som har tankar om tiden, kort, lång, lagom?

NIBE_EVP500_F2025/ Du säger ” Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln”. Vet du något mer om denna förändring av styrningen av värmekabeln? Vad jag förstod av samtalet med Nibe så skulle slingan vara på alltid när temp. är under +2 grader. Om det är så betyder denna nya slinga en ökad förbrukning med ca 1kWh per dygn, den extrakronan kan det kanske vara värt att slippa skramlet och oron för fläkthaveri!


Hej!

Så som jag förstod det så var "temperaturtröskeln" den samma men att den inte går konstant utan enligt något mönster/sekvens.

Hälsningar
Niklas
Skrivet av: rocas
« skrivet: 17 januari 2011, 07:51:37 »

Då har man blivit med kvt 11 och ett nytt styrkort.

Att sedan temperaturen aldrig gick upp på vattnet trots att maskinen tuffade på.................kunde servicekillarna inte svara på.

Avfrostningen var ställd på var 10:e minut i det nya kortet..........luskade jag sedan ut å egen hand.

När jag sedan ändrade till avfrostning var 60:e minut är det nu varmt o skönt igen......

"Det är bra att den avfrostar ofta", var servicefirmans svar, när jag sedan ringde och meddelade orsaken.
Skrivet av: henke2
« skrivet: 10 januari 2011, 10:48:16 »

Varför har du inte värmekabeln med i utloppet?

/Peter  

De utbytta trågen har värmekabel i avloppsröret eftersom de ersätter KVT-10 som hade värmekabel i avloppet. Nyinstallerade tråg har inte värmaren i avloppet utan det får installatören lösa på plats, eftersom varje installation är unik.
Skrivet av: henke2
« skrivet: 10 januari 2011, 10:44:49 »

NIBE_EVP500_F2025/ Du säger ” Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln”. Vet du något mer om denna förändring av styrningen av värmekabeln? Vad jag förstod av samtalet med Nibe så skulle slingan vara på alltid när temp. är under +2 grader. Om det är så betyder denna nya slinga en ökad förbrukning med ca 1kWh per dygn, den extrakronan kan det kanske vara värt att slippa skramlet och oron för fläkthaveri!


Beroende på utetemperatur så styrs värmekabeln i olika långa intervall kring avfrostningarna, dock helt avstängd från +2 och uppåt

Skrivet av: SvenF
« skrivet: 30 december 2010, 16:13:26 »


Nu har servicekillen varit här och installerat Nibes värmeslinga runt fläktsargen, eller åtminstone runt nästan halva omkretsen. Om det fortfarande blir is så är lösningen att sätta ytterligare en !!! Slingan är fastknuten med en stump elkabel (FK), verklig hightech-lösning!! Återkommer med rapport om hur det fungerar, den får 4-5 veckor på sig!

Bifogar några bilder nedan.

Upptäckte för någon vecka sedan att i samband med styrkortsbytet hade parameter 9.1.6 (tid mellan avfrostningar) ändrats från 45 minuter till 10. Hur det påverkar isen i fläktkransen har jag ingen uppfattning om. Märkte det på att knäppningarna i radiatorrören blev mer frekventa! Får väl bli en ack-tank till sommaren.
Har återställt tiden till 45 minuter, någon som har tankar om tiden, kort, lång, lagom?

NIBE_EVP500_F2025/ Du säger ” Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln”. Vet du något mer om denna förändring av styrningen av värmekabeln? Vad jag förstod av samtalet med Nibe så skulle slingan vara på alltid när temp. är under +2 grader. Om det är så betyder denna nya slinga en ökad förbrukning med ca 1kWh per dygn, den extrakronan kan det kanske vara värt att slippa skramlet och oron för fläkthaveri!
Skrivet av: NIBE_EVP500_F2025
« skrivet: 27 december 2010, 16:52:47 »

Hej alla.

Jag har haft många turer med Nibe med min f.d. F2025-8 inköpt hösten/vintern 2008 (har numera F2025-14 sedan december 2010).

Januari 2010 byttes styrkortet till v2.04 där sekvenserna vid avfrostning var modifierade, detta medförde att isbildningsproblemet på fläktringen eliminerades.

Augusti 2010 byttes styrkortet till v2.11 då KVT-11 installerades. v2.11 har en förändrat logik i på/avslag av värmekabeln (eller spänning på/av över pin 5 & 6 plint X11 i F2025). Den nya logiken ska enligt Nibe vara mer optimerad (någon form av cykling tillagd istället på för 100% på under +2°C) och därmed förbruka mindre energi. Termosäkringen i tråget KVT-11 tyder om inte annat på "värmeproblem"/"nollresistans-händelser" i KVT10 :-).

Detta är min erfarenhet

/Niklas
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 23 december 2010, 10:23:38 »

Sven: ja där har du problemet, Våra pumpar är ganska jämngamla så vi har haft sama urspungsprogram  v2.02.

Jag skrev tidigare att jag behövde slå till kransvärmen tillfälligt, men det var bara någon dag med mycket snöyra. Nu går det bra utan kransvärmen igen.

Hade -20 i går kväll i ca två timmar med pumpstopp, men återstartade igen när temperaturen steg en grad.

/Peter
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 23 december 2010, 05:15:02 »


Peter: version 2.04 tror jag inte jag haft, såg i mina anteckningar att det var 2.02 i pumpen när den levererades i november 2008. Lyckades aldrig få någon uppdatering under förra vintern. När kylan försvann glömde man bort problemet tills nu för några veckor sedan när grannen ringde och glatt berättade att det var dags att gå ut och hacka is igen.
//
Sven
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 20 december 2010, 18:38:29 »

Jag fick slå till min kransvärme i förrgår för det började frysa på lite med skramel som följd. Jag har en separat brytare som tidigare beskrivits.

Blev något förvånad eftersom isproblemet upphörde förra vintern efter byte till programversion 2.04 med  fördröjd fläktstart.

Kan det vara någon förändring av avfrostningscykeln i version 2.10 som åter försämrar detta med påfrysningen?

Sven jag vet att vi växlade erfarenheter förra vintern och undrar om inte du också fick styrkortet utbytt till v 2.04. Försvann dina isproblem då?

FRJO jag har lutning bakåt överkant och vänster bakkant som lägsta punkt, så ev vattendroppar bör rinna ner längs förångaren och frysa fast innan fläkten startar efter minst 30s.

Tråden med förra vinterns inlägg där jag visar modifieringen:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28794.msg283127#msg283127

/Peter
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 december 2010, 17:22:19 »

det har inget med lutningen att göra eller något sånt
har hört en gång på de fyra åren som snart min varit i drift att det har tagit i lite
har en 2020 som köptes maj 2007
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 20 december 2010, 17:09:45 »

Idag efter ca: 40 minuters frustrerande väntan i telefonkö till Nibes telefon för Serviceärenden, kan denna väntan möjligen vara en spegling av problemfrekvensen på Nibes produkter ??
Fick sedan kontakt med en väldigt korrekt och serviceinriktad person, med positiv och glad inställning.

Han presenterade en lösning på mitt problem som bestod av att rengöra fläktsargen ordentligt och sedan spreja på silikonolja, då fastnar inte isen! Denna lösning skulle fungera åtminstone en vecka!! Kanske inte riktigt en sådan lösning som jag tänkt mig !
Efter viss påstridighet från min sida bestämdes det att det skulle installeras den värmeslinga som tagits fram för att lösa detta problem. Det är en 40W värmeslinga som är kopplad parallellt med slingan för att hålla kondensvattentråget isfritt. I mitt tycke en ganska primitiv reglering, den går ju till vid temperaturer under +2grader. Detta påverkar ju verkningsgraden på pumpen. Men det finns kanske inga lediga utgångar på styrkortet för att styra detta på ett slugare sätt!
Detta fenomen med is i fläktsargen är tydligen missat i fälttesterna av produkten, min tanke! Någon som vet om tidigare modeller (2020, 2010) har haft liknande problem? Eller är det en annorlunda utformning i 2025 som orsakar detta fenomen.

Trots 40 minuters väntan för att få tala med denna serviceadministratör, eller vad de nu kallas, så var detta positiv och serviceinriktad person som hamnat på rätt plats i livet. Kan nog vara en ganska plågsam stol att sitta på stundtals !!

Nu är det bara att vänta och se om det händer något, om någon installatör är sugen på att komma och fixa detta.

Kanske skulle jag lägga detta i en ny tråd på forumet för att hjälpa andra med liknande problem. Vad säger ni? Finns det någon administratör för forumet som har synpunkter på detta??

Återkommer om det händer något
//
Sven
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 19 december 2010, 09:42:54 »

Nibe har tydligen tagit fram en värmare till sargen. Skall undersöka vad det är.
Återkommer när jag vet mer.
//
Sven
 
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 17 december 2010, 00:46:14 »

Jo, programversionen är 2.10.
Har påtalat problemet för Nibe, svaret är absolut tystnad.
Installatören tycker att "det är inget stort problem".  Kanske det inte är tills man får ett fläkthaveri pga. isen!!
//
Sven
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 15 december 2010, 21:37:38 »

Kolla i VVM300 under Syteminfo 9.6 vilken programversion du har. I min står det 2.10, men jag troror det satt en märkning på kortet som det stod 2.11 på.
/Peter
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 15 december 2010, 10:56:10 »


I samband med att mitt KVT10 byttes till nyare versionen byttes även styrkortet. Tar för givet att det var till senaste version både på kort och mjukvara!
Påfrysningen verkar vara mest påtaglig mellan ca: 7 & 10 på varvet. Alltså när luftströmmen är nedåtgående. Funderar på om det kan vara en lösning att styra om luftflödet före fläkten så att de underkylda vattendropparna inte träffar den kalla fläktkransen.

Vad tror ni om detta??

Det är ju måttligt kul att ligga där ute och peta med detta vid denna årstid, borde vara ett uppdrag för NIBE

//
Sven
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 15 december 2010, 09:41:12 »

Hur gjordes utbytet hos dig? Byttes styrkortet till senaste versionen, så skall funktionen fördröjd fläktstart finnas på din pump.

Det verkar som om du har ett gamalt styrkort där denna funktion saknas, för då uppstår just det problemet när kvarvarande vattendroppar från förångaren fryser fast på den kalla fläktkransen.

Jag löste problemet med värmekabeln, som jag reovisat på forumet, innan mitt kort byttes i feb 2009.
Problemet upphörde därefter.

Den monterade värmekabeln bibehöll jag dock och styr den med en separat brytare om problem med påfrysning skull uppstå.

/Peter
Skrivet av: SvenF
« skrivet: 15 december 2010, 00:59:33 »


Någon som märkt någon förändring/förbättring angående påfrysningen efter programuppdateringen?
Har just varit ute och hackat bort is på fläktkåpan för tredje gången på ett dygn. Temperaturen har varit runt -4 till -7 grader. Upplever ingen förbättring från före uppdateringen.

Hur hanterar ni problemet med isbildningen?
Har sett några lösningar med värmekabel runt fläktkåpan, finns det andra eleganta lösningar??
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 06 december 2010, 00:30:17 »

Varför har du inte värmekabeln med i utloppet?

Jag fick mitt KVT10 utbytt i veckan och samtidigt styrkortet utbytt till V2.11, men vet inte vad som kan vara ändrat i funktion. Kan inte se någon skillnad i loggen. Tidigare V2.04 med fördröjd fläktstart byttes i feb 2010

Någon som vet?

Observerade att det behövs rengöring av tråget innan värmesäsongen, eftersom det samlas löv och jordstoft som tydligen sugs in och sköljs av med avfrostningsvattnet. Det var mer eller mindre stopp i utloppsröret på mitt tråg.

/Peter  
Skrivet av: rocas
« skrivet: 06 december 2010, 00:28:47 »

Jag har beställt trågbytet.......två ggr.

Hittills har ingen installatör visat sej.

Kundvården hos NIBE är ingen höjdare.
Skrivet av: knallelb
« skrivet: 05 december 2010, 20:13:33 »

blev visst bara första bilden, här är den andra
Skrivet av: knallelb
« skrivet: 05 december 2010, 20:11:06 »

Hej, hade ett elände med isen under 2025 förra vintern.
Installerade KVT11 med isolerat avlopp med värmekabel inuti.
Bifogar bild på tråget ut-och invändigt.
Skrivet av: Anjooer
« skrivet: 26 november 2010, 00:57:33 »

Enligt Nibe kan värmekabeln lossna på de gamla trågen. Den sitter "inte fast ordentligt" vilket kan nedföra att is bildas i tråget och isen trycks då uppåt - (sa de når jag ringde och frågade). De talade även om att det nya tråget var betydligt bättre, säkrare och mer tätt än det gamla. Styrkort behövde inte bytas på min 2010 från 2007. Dock kan jag väl säga att montören som kom inte var någon riktig höjdare på varken montaget eller inkopplingen. Jag fick justera tråget när han hade åkt och göra mindre justeringar. Man kan ju undra vilka firmor Nibe kontrakterar för detta utbyte egentligen !!!

Nu fungerar det iaf riktigt bra.

Isbildning på fläktringen/kåpan.
Jag gjorde så att jag lindade en värmekabel runt fläktringen/kåpan och fixerade denna med rörisolering som jag delade på mitten. Efter att ha gjort detta är fläktringen/kåpan alltid ett par plusgrader varm vilket gör att det aldrig bildas någon is på insidan av fläktringen/kåpan.
Systemet fungerar toppen nu... men mycket problem har det varit med diverse inställningar, vakna nätter etc etc etc...
Skrivet av: JAWS
« skrivet: 24 november 2010, 14:38:21 »

Jag undrar varför man återkallar ett tråg om det är isbildning på fläkten som är problemet?
Gäller styrkortsbytet även 2020 eller ej, nån som vet (bekräftat av NIBE)?

/jens med is under 2020'an...
Skrivet av: jebe
« skrivet: 05 oktober 2010, 22:18:04 »

Jag läste monteringsanvisningen efter mitt inlägg och såg att man ändrat mycket. Bl.a beteckningen är ändrad från KVT10 till KVT11.

Man har en kopplingsdosa på ovansidan av tråget, där smältvattnet skvalar, med en termosäkring av engångstyp och en 1A avsäkring. Man kan även ansluta en 40W extern värmekabel om behov finns i dräneringsröret till denna dosa och anger max anslutningsbar effekt till 200W för tråg och extern värmekabel. Vidare ansluts värmen med kall kabel från dosan upp till styrlådan. Värmen tillkopplas under +2 grader.

På maskiner tillverkade före 2010 augusti skall även styrkortet bytas!!!!! Varför?

Avsäkring i styret är manöversäkringen 2A dvärgbrytare

/Peter


Jag tror att styrkortsbytet beror på en förändring som syftar till att undvika isbildning på fläktblad (en programvaruförändring) -
jag kan ha fel men detta är vad jag har hört. Nya versionen startar endast kompressor direkt efter avfrostning, fläktstarten
är fördröjd med någon minut. Detta för att se till att eventuell kvarvarande kondens på förångaren fryser till is (och stannar kvar
på förångaren) och därmed inte sugs in i fläktpaketet och med isbildning på fläktbladen som resultat.

My 5 cents/Jonas

Stämmer, isbildning på fläktbladet var det praktiska problemet som avhjälpts med fördröjd fläktstart. Fick mitt bytt i somras så vintern  får väl utvisa dess verkan.


Skrivet av: maigaard
« skrivet: 05 oktober 2010, 14:05:01 »

då fick jag kontakt till Nibe. På Fighter 2010 sittar det från fabrik droppskålsvärmare inkopplad på position 9&10, plint 13. Den skal sitta kvar om man använder KVT-11, man kopplar alltså in båda på position 9&10. Hmmmm.....Kanske man kan spara lite ström och inte ha droppskålen inkopplad ? Man kopplar ju in 160W extra värme under förångaren med KVT-11, då borde det väl vara tillräckligt ? Och tydligen klarar sig 2020 utan droppskålsvärmaren...

/Peter
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 04 oktober 2010, 20:24:11 »

på min 2020 sitter inget under förångarn men det kan vara anurlunda på 2010
Skrivet av: maigaard
« skrivet: 04 oktober 2010, 11:30:04 »

Jag har laddad ner senaste monteringsanvisning till Fighter 2010. Det finns en del referenser till droppskålsvärmaren :

http://www.nibeonline.com/pdf/611250-5.pdf

Den står som "Döld" i ritningen på sidan 26 (inte synlig utifrån ?). Jag ser bara kabeln som sittar i position 9&10 plint 13 försvinnar ner mot tråget, gissar att det er droppskålsvärmaren.

Jag fick nytt kretskort hemskickad också, men 2010 skal inte byta kretskort (har redan ringt och kollad detta). Jag har med andre ord ett sånt kort över om nån behöver.

/Peter
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 04 oktober 2010, 11:11:53 »

Det finns ingen droppskål original heller. Det ska inte sitta nåt i dom plintarna original.

Gissar på att byte av styrkort endast gäller 2025, eftersom 2020 och tidigare redan har funktionen att vänta lite innan fläktstart.
Skrivet av: maigaard
« skrivet: 04 oktober 2010, 09:53:53 »

det är droppskålvärmaren jag menar (inte samma som trågvärma ?) :

Inställbart uteluftstemperaturvärde för start av
droppskålsvärmare. Värdet inställbart mellan -2
och 2 °C. Fabriksinställning 2 °C.

På position 9&10 plint 13 går en kabel ner till droppskålen/tråget. Jag gissar att detta är droppskålvärmaren. Men jag skal ringe Nibe idag och kolla.

/Peter
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 03 oktober 2010, 20:36:43 »

orginal har man ingen trågvärmare inte min iallafall
Skrivet av: maigaard
« skrivet: 03 oktober 2010, 14:12:31 »

Jag har en 2010-8 och beställde nyligen en KVT-10. Fick i stället nya KVT-11 i torsdags. Det står att den den skal kopplas in på plats 9-10 på plint 13. Men där sittar redan trågvärmen inkopplad. Kopplar man bort befintliga trågvärmen, eller skal båda KVT-11 och trågvärmen vara inkopplad ? Då överstigar man väl de 200W som max får dras. Eller är det kanske 200W plus befintlig trågvärme som är max, nån som vet ?

/Peter
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 29 september 2010, 20:48:49 »

Nån som provat ringa nibe suport och fått styrkortet utbytt?  min är från 2007 så jag har ingen garanti kvar men jag har försäkring
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 29 september 2010, 12:23:04 »

Dosan finns inte på den tidigare modellen KVT10 som jag har, så det kan inte föranleda återkallelsen. Det är nog snarare någon temperaturbetingad anledning.

En kortslutning i värmekabeln på KVT orsakar faktiskt att manöversäkringen löser och pumpen stannar.

Beträffande byte av styrkort, så anges det i monteringsanvisningen för KVT11 om pumpen är tillverkad före aug 2010.

/Peter
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 29 september 2010, 04:02:36 »

Jag läste monteringsanvisningen efter mitt inlägg och såg att man ändrat mycket. Bl.a beteckningen är ändrad från KVT10 till KVT11.

Man har en kopplingsdosa på ovansidan av tråget, där smältvattnet skvalar, med en termosäkring av engångstyp och en 1A avsäkring. Man kan även ansluta en 40W extern värmekabel om behov finns i dräneringsröret till denna dosa och anger max anslutningsbar effekt till 200W för tråg och extern värmekabel. Vidare ansluts värmen med kall kabel från dosan upp till styrlådan. Värmen tillkopplas under +2 grader.

På maskiner tillverkade före 2010 augusti skall även styrkortet bytas!!!!! Varför?

Avsäkring i styret är manöversäkringen 2A dvärgbrytare

/Peter


Var finns informationen om byte av styrkort. På pappret som kom igår står bara om tråget.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 29 september 2010, 01:04:24 »

Får jag gissa igen tror jag det är kopplingsdosan som är problemet - ur elsäkerhetssynpunkt måste man räkna
med att tråget är fullt med vatten (igentäppt utlopp) och det ser inte dosan ut att vara dimmensionerad för.
/Jonas
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 29 september 2010, 00:55:57 »

Jag läste monteringsanvisningen efter mitt inlägg och såg att man ändrat mycket. Bl.a beteckningen är ändrad från KVT10 till KVT11.

Man har en kopplingsdosa på ovansidan av tråget, där smältvattnet skvalar, med en termosäkring av engångstyp och en 1A avsäkring. Man kan även ansluta en 40W extern värmekabel om behov finns i dräneringsröret till denna dosa och anger max anslutningsbar effekt till 200W för tråg och extern värmekabel. Vidare ansluts värmen med kall kabel från dosan upp till styrlådan. Värmen tillkopplas under +2 grader.

På maskiner tillverkade före 2010 augusti skall även styrkortet bytas!!!!! Varför?

Avsäkring i styret är manöversäkringen 2A dvärgbrytare

/Peter


Jag tror att styrkortsbytet beror på en förändring som syftar till att undvika isbildning på fläktblad (en programvaruförändring) -
jag kan ha fel men detta är vad jag har hört. Nya versionen startar endast kompressor direkt efter avfrostning, fläktstarten
är fördröjd med någon minut. Detta för att se till att eventuell kvarvarande kondens på förångaren fryser till is (och stannar kvar
på förångaren) och därmed inte sugs in i fläktpaketet och med isbildning på fläktbladen som resultat.

My 5 cents/Jonas
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 29 september 2010, 00:12:47 »

Jag läste monteringsanvisningen efter mitt inlägg och såg att man ändrat mycket. Bl.a beteckningen är ändrad från KVT10 till KVT11.

Man har en kopplingsdosa på ovansidan av tråget, där smältvattnet skvalar, med en termosäkring av engångstyp och en 1A avsäkring. Man kan även ansluta en 40W extern värmekabel om behov finns i dräneringsröret till denna dosa och anger max anslutningsbar effekt till 200W för tråg och extern värmekabel. Vidare ansluts värmen med kall kabel från dosan upp till styrlådan. Värmen tillkopplas under +2 grader.

På maskiner tillverkade före 2010 augusti skall även styrkortet bytas!!!!! Varför?

Avsäkring i styret är manöversäkringen 2A dvärgbrytare

/Peter

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 28 september 2010, 23:13:07 »

Tror knappast det beror på att dom inte fungerar tillfredställande (det vet jag ingenting om),
men det skulle dom aldrig återkalla tråget för (min högst personliga tro). Låter snarare som
den är farlig, kanske har dom fått Semko på sig, kansk dålig isolering av värmeslingan,
kanske saknas dragavlastning (bara mina gissningar).

MVH/Jonas
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 28 september 2010, 22:06:07 »

Vad står det i detta medelande? Kan du inte scanna in texten?
/Peter
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 28 september 2010, 21:49:02 »

Fick ett papper i dag på att nibe återkallar alla tråguppsamlare till 2020 och 2025
nån som vet vad det är för fel på dom?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!