Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta hela pumpen eller vänta pÃ¥ att kompressorn rasar och byta kompressor  (läst 541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BergvärmePumpbyte

  • Gäst
BergvärmePumpbyte
Byta hela pumpen eller vänta på att kompressorn rasar och byta kompressor
« skrivet: 02 september 2022, 14:05:46 »
Hej ,
Har en Thermia Villa Classic 75, installerad 2002, det tuffar på och är nu 20 år, har gått 93 000 h men fungerar bra.
Är dock orolig att den ska rasa nu mitt i vintern, med elpriserna som är nu så skulle det bli galet dyrt att gå på el patron...

Har fått följande förslag:
-byta till en Thermia Legend 8  ca 115 000 totalt
- vänta tills kompressorn rasar och byta den ~ca 35 000 totalt, hoppas att pumpen håller några år till (15...?)

vad ska man göra ? 115 000 för en ny pump är galet dyrt, men priserna har gått upp 20-30% på 6 månader
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eller håller den 10 år till...
Jag kör på med min 1215-5 tills den rasar, ta i trä....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!